Därför stärker en agil organisation Ahlsells leveranser

Rikard Eriksson, Ahlsell. Foto: Fredrik Kron/Voister

Ahlsell tillhandahåller verktyg, maskiner och tjänster till små och stora bolag inom byggbranschen. På it-sidan har man valt att plocka hem all utveckling och organisationen har plattats till för att korta beslutsvägarna. För infrastrukturchef Rikard Eriksson handlar mycket av arbetet om att prioritera rätt saker som kan hålla över tid. 

– Vi försöker hjälpa verksamheten att landa de projekt som vi är involverade i. Vi har en ny organisation med flera nya, moderna avdelningar som arbetar agilt. Vi från it ser till att de får allt det stöd de behöver i form av säkerhet med mera. Vår organisation har idag en platt struktur, och vår CDO är med i ledningsgruppen i koncernen. Det är stor skillnad mot hur det var tidigare, säger Rikard Eriksson, infrastrukturchef, Ahlsell.

 Vad innebär det att arbeta i en platt organisation?

– Att det är väldigt nära både till ledningen och till våra närliggande verksamheter, som har sina funktioner, it-lösningar, idéer och förslag. Det är viktigt att kunna fånga upp idéer från verksamheten och det har vi bättre förutsättningar att göra nu. För mig på infrastrukturenheten handlar det mycket om att skapa tillgänglighet och möjligheter med ny teknik. Vi har tagit hem utvecklingen av vår webbshop, exempelvis, och vi har utvecklat egna appar. Det arbetet vill vi kunna stötta på alla håll och kanter, vilket är väldigt kul och spännande.

Hur märker Ahlsells kunder av er utveckling?

– Förhoppningsvis att det blir lättare att konsumera det du vill, utifrån dina behov. Det kan vara historiska data man vill komma åt, eller så vill man ha leveransinformation och beställa saker, eller kommunicera med våra säljare. Samtidigt ska våra säljare kunna ha bra verktyg så att det blir lättare för dem att i sin tur hjälpa våra kunder och deras specifika behov.

Vilka är era största utmaningar, i ljuset av all ny teknik som kommer?

– Att hinna välja. Vi kan inte göra allt, och vi lyssnar på verksamheten genom de product management-team vi har för att fånga upp vad som prioriteras. Det agila arbetssättet gör att vi kan ta oss fram med små steg och leverera delar på webben, i appen eller på andra ställen, och både kunder och leverantörer kan få hjälp av oss. Det är alltså en utmaning att välja, men vi hoppas att det vi väljer får stor effekt för alla.

Var är ni på denna resa om ett par år?

– Förhoppningen är att resan fortsätter. Hittills har vi växt med över hundra företagsförvärv; att konvertera företag är något vi har blivit väldigt duktiga och det kommer vi att fortsätta med. Vi kanske satsar i andra länder utanför Norden. Och på den resan blir det viktigt för oss på it att koncentrera oss på att göra de digitala bitarna säkrare, mer lättillgängliga och miljövänliga, så att affärsverksamheten får bättre förutsättningar.

12 januari 2024Uppdaterad 16 januari 2024Reporter Tim LefflerdigitFoto Fredrik Kron/Voister, Adobe Stock

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

Rekommenderad läsning

Stäng