IDC: Nio av tio kommer att lida av kompetensbrist 2026

Kvinna På Kontor Stressad Över Arbetsmängden

Foto: Adobe stock

Bristen på it-kompetens växer runt om i världen och detta gäller alla sorters verksamheter oberoende av bransch. Till 2026 förutspår IDC att 90 procent av alla verksamheter världen över kommer att påverkas av kompetensbristen. 

I en nyligen genomförd undersökning av IDC uppgav nästan två tredjedelar av it-chefer i Nordamerika att bristen på it-kompetens lett till missade intäktsmål, kvalitetsproblem och minskad kundnöjdhet. En situation som inte förväntas bli bättre. 

Förluster på 5,5 biljoner dollar

IDC förutspår att 90 procent av världens organisationer kommer att påverkas av kompetensbristen till 2026. Något som kommer att resultera i förluster på ungefär 5,5 biljoner dollar på grund av bland annat produktförseningar, försämrad konkurrenskraft och tappade affärer. 

Högst efterfrågan är det just nu på AI-kompetens. På topp tio-listan återfinns även en hel del molnkompetenser, bland annat inom arkitektur, lagring och mjukvaruutveckling. Därtill finns ett ökat behov av icke-tekniska färdigheter såsom ledarskap och digital affärskompetens. 

– Att hitta rätt personer med rätt kompetens till rätt roller har aldrig varit så svårt. När bristen på it-kompetens ökar och nya teknologier utvecklas allt snabbare, måste företag hitta kreativa sätt att anställa, utbilda, vidareutbilda och omskola sina anställda. En lärandekultur är det bästa sättet att uppnå detta, säger Gina Smith, forskningschef på IDC.

20 maj 2024Uppdaterad 20 maj 2024Reporter Fredrik Adolfssonkompetensbrist

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

SENASTE NYTT

Stäng