Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Skolåret 2017

Pojke_med_platta.jpg

Efterlängtad är bara förnamnet men så kom den till sist, digitaliseringsstrategin för skolan. Om den motsvarar alla höga förväntningar kan bara framtiden utvisa. Idag är sanningen den att många kommuner förlorat värdefull tid i väntan på viktiga svar.

Det finns några fördelar med att det gått drygt två år mellan det förslag till nationell it-strategi för skolan som gick på remiss 2015 och strategin som presenterades sent i höstas. Bland annat fokuserar den senare på höjd digital kompetens hos alla i skolan, och mer pengar har avsatts till lärarnas fortbildning. Satsningar som bör välkomnas av digitaliseringsdebattören Joakim Jardenberg, vars Facebook-inlägg om skolans stolpskott väckte uppmärksamhet. Samtidigt är det många som uppmärksammat lärarnas situation där kraven bara växer trots att det på många håll saknas förutsättningar att uppfylla dem.

Eldsjälar trots fälleben

Medan många kommuner tagit det säkra före det osäkra och avvaktat den utlovade digitaliseringsstrategin, har andra jobbat på enligt tanken om att utvecklingen trots allt går åt ett håll och erbjuder spännande möjligheter också med relativt små investeringar. För även om det funnits många frågetecken har några svar varit givna. Som att ett starkt ledarskap är en förutsättning för en lyckad digitalisering.

Hand i hand med ett gott ledarskap går engagerade medarbetare som inte ger sig när utmaningarna med ny teknik och nya lösningar skapar fälleben på fälleben. Lärare som i samverkan med eleverna hittar nya vägar när klassrummet börjat kännas trångt. Eldsjälar som vill att skolan ska vara en glädjefylld och trygg arbetsplats och gör den visionen till verklighet. Dessa människor är hjältarna som i det tysta driver skolans digitalisering mot målet; en likvärdig utbildning för alla elever i alla skolor.

Guld värt för framtiden

När vi pratar om skolans digitalisering är det lätt att snöa in på infrastruktur, lärplattformar och digitala läromedel. Visst är allt detta viktigt men vi får inte glömma bort det viktigaste; digitalisering drivs av människor för människor. Med det som ledstjärna blir resultatet att blyga tonårskillar driver EU-projekt, att elever med sinsemellan 20 olika språk kan delta i undervisningen och att Emil kan göra grupparbeten med sina klasskompisar utan risk för att bli sjuk.

Mycket återstår att göra för att skolan ska nå målen med ett digitalt arbetssätt. Samtidigt är det viktigt att komma ihåg allt gott som görs under tiden och vad alla erfarenheter, goda som dåliga, kommer att betyda för framtiden. Det är färden som är mödan värd.

4 januari 2018 Uppdaterad 23 september 2019 Reporter anne hammarskjöld it i skolan Foto adobestock

Rekommenderad läsning

Guldtrappan Sju Nominerade

Sju kommuner nominerade till Guldtrappan

9 jun 2021 digit

Under pandemin har skolan och dess huvudmän arbetat hårt för att kunna fullfölja sitt uppdrag, vars undervisning ofta skett på distans. Nu uppmärksammas sju huvudmän som är nominerade till Guldtrappan 2021.

Mobil Hemtjänst, Laholm, Undersköterskorna Malin Och Gabrielle Tittar I Hemtjänst App I En Mobil
video
ett samarbete med atea äldreomsorg

Mobilt arbetssätt för hemtjänsten i Laholm

28 maj 2021 digt

När Laholms kommun valde att gå över till ett mobilt arbetssätt för hemtjänsten skedde det efter noga planering och med stöd av projektledare som hanterade hela övergången och idag är alla mycket nöjda. Arbetssättet har underlättat, inte bara för undersköterskor som jobbar inom hemtjänsten, utan även för alla andra som berörs av förändringen.

Lysekil Kommunsamarbete SML
video
ett samarbete med Microsoft

Power Platform för smartare kommuner

19 maj 2021 digit

Sotenäs, Munkedal och Lysekil har en gemensam it-infrastruktur och har valt att använda sig av Microsofts Power Platform för att bland annat automatisera arbetsflöden. Dessutom har verktyget lett till bättre kontroll på de tre kommunernas ekonomi.

Esklistuna, Data, Schrems Ii, Två Personer På Varsin Sparkcykel På Väg

Datafokus och Schrems II-hinder i Eskilstuna

17 maj 2021 digit

Schrems II-domen fick Eskilstuna att lägga en del planer på automation och lagring i molnet på is. Kommunen följer utvecklingen för molntjänster med största intresse och målet är att med hjälp av data skapa tjänster som underlättar för Eskilstunas invånare.

Biljardbollar Upplagda I Trekant På Biljardbord

Digital fritidsgård med Vinnova

3 maj 2021 digit

Umeå satsar på en digital fritidsgård för kommunens unga. Tillsammans med startups, som ingår i det Vinnova-finansierade nätverket Ignite Public, hoppas kommunen på en plattform som ska utvecklas i samarbete med ungdomar och fritidsledare.

Ung Grabb Med Vr Glasögon Tittar Uppåt Mot Rosa Bakgrund

Malmö digg-certar skolor

19 apr 2021 digit

Malmö skattar skolornas digitala utveckling, både som ett stöd för skolorna och även för att driva på utvecklingen. Verktyget bygger på ett europeiskt samarbete och Malmö stad är drivande i Sverige.

Flicka Sitter Framför Dator Hemma Och Gör Skoluppgift

Brister i undervisningen

17 feb 2021 digit

Utmaningen med distansundervisning under pandemin har varit att ha en bra och spontan kommunikation mellan lärare och elev. Samtidigt är förhoppningen att undervisning på distans ska bereda vägen för ett bättre regelverk för fjärrundervisning. Det menar forskaren Anna Åkerfeldt.

Fyra Människor Håller Upp Varsin Färgglad Chattbubbla Framför Ansiktet

Slutchattat i Teams

17 feb 2021 digit

Nu kan du stänga av chattfunktionen under möten för att minimera distraktionen för deltagarna. Det är en lösning som har efterfrågats av många, inte minst av lärare. 

Man Vid Stor Griffeltavla

Bättre lärare med sensorer

8 feb 2021 digit

Sedan snart ett år mäter fyra sensorer hur läraren Christian Svedenkrans rör sig i klassrummet. Att bli medveten om rörelsemönster ger ett pedagogiskt lyft för läraren och kan även förbättra elevernas studieresultat.