Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Skolåret 2017

Pojke_med_platta.jpg

Efterlängtad är bara förnamnet men så kom den till sist, digitaliseringsstrategin för skolan. Om den motsvarar alla höga förväntningar kan bara framtiden utvisa. Idag är sanningen den att många kommuner förlorat värdefull tid i väntan på viktiga svar.

Det finns några fördelar med att det gått drygt två år mellan det förslag till nationell it-strategi för skolan som gick på remiss 2015 och strategin som presenterades sent i höstas. Bland annat fokuserar den senare på höjd digital kompetens hos alla i skolan, och mer pengar har avsatts till lärarnas fortbildning. Satsningar som bör välkomnas av digitaliseringsdebattören Joakim Jardenberg, vars Facebook-inlägg om skolans stolpskott väckte uppmärksamhet. Samtidigt är det många som uppmärksammat lärarnas situation där kraven bara växer trots att det på många håll saknas förutsättningar att uppfylla dem.

Eldsjälar trots fälleben

Medan många kommuner tagit det säkra före det osäkra och avvaktat den utlovade digitaliseringsstrategin, har andra jobbat på enligt tanken om att utvecklingen trots allt går åt ett håll och erbjuder spännande möjligheter också med relativt små investeringar. För även om det funnits många frågetecken har några svar varit givna. Som att ett starkt ledarskap är en förutsättning för en lyckad digitalisering.

Hand i hand med ett gott ledarskap går engagerade medarbetare som inte ger sig när utmaningarna med ny teknik och nya lösningar skapar fälleben på fälleben. Lärare som i samverkan med eleverna hittar nya vägar när klassrummet börjat kännas trångt. Eldsjälar som vill att skolan ska vara en glädjefylld och trygg arbetsplats och gör den visionen till verklighet. Dessa människor är hjältarna som i det tysta driver skolans digitalisering mot målet; en likvärdig utbildning för alla elever i alla skolor.

Guld värt för framtiden

När vi pratar om skolans digitalisering är det lätt att snöa in på infrastruktur, lärplattformar och digitala läromedel. Visst är allt detta viktigt men vi får inte glömma bort det viktigaste; digitalisering drivs av människor för människor. Med det som ledstjärna blir resultatet att blyga tonårskillar driver EU-projekt, att elever med sinsemellan 20 olika språk kan delta i undervisningen och att Emil kan göra grupparbeten med sina klasskompisar utan risk för att bli sjuk.

Mycket återstår att göra för att skolan ska nå målen med ett digitalt arbetssätt. Samtidigt är det viktigt att komma ihåg allt gott som görs under tiden och vad alla erfarenheter, goda som dåliga, kommer att betyda för framtiden. Det är färden som är mödan värd.

4 januari 2018 Uppdaterad 23 september 2019 Reporter anne hammarskjöld it i skolan Foto adobestock

Rekommenderad läsning

Flicka Sitter Framför Dator Hemma Och Gör Skoluppgift

Brister i undervisningen

17 feb 2021 digit

Utmaningen med distansundervisning under pandemin har varit att ha en bra och spontan kommunikation mellan lärare och elev. Samtidigt är förhoppningen att undervisning på distans ska bereda vägen för ett bättre regelverk för fjärrundervisning. Det menar forskaren Anna Åkerfeldt.

Fyra Människor Håller Upp Varsin Färgglad Chattbubbla Framför Ansiktet

Slutchattat i Teams

17 feb 2021 digit

Nu kan du stänga av chattfunktionen under möten för att minimera distraktionen för deltagarna. Det är en lösning som har efterfrågats av många, inte minst av lärare. 

Man Vid Stor Griffeltavla

Bättre lärare med sensorer

8 feb 2021 digit

Sedan snart ett år mäter fyra sensorer hur läraren Christian Svedenkrans rör sig i klassrummet. Att bli medveten om rörelsemönster ger ett pedagogiskt lyft för läraren och kan även förbättra elevernas studieresultat.

Christian Landgren Mot Rosa Bakgrund

Förälder gör skolplattform

8 feb 2021 digit

Christian Landgren var missnöjd med Stockholms stads skolplattform och gjorde en egen variant. Kommunen tycker att tanken är god, men är kritiska till lösningen.

Skola Tomt Klassrum

Skolverkets DNP-råd

3 feb 2021 digit

Om två år ska de nationella proven vara digitala, men det finns fortfarande stora utmaningar. Schrems II-domen påverkar hur personuppgifter ska hanteras och dessutom är det oklart om alla skolor har tillräckligt bra teknik.

Magnus Wink Slöjd2

Digital slöjd

28 jan 2021 digit

Magnus Wink utbildar lärare i bland annat slöjd och sedan pandemin har han gjort det digitalt och helt på distans. Några av utmaningarna har handlat om att hålla nere maskinljudet och att faktiskt spara snarare än att förlora tid.

Ritad Gul Stjärna

Säffle bäst på Facebook

13 jan 2021 digit

Säffle är bäst i Sverige på att engagera sina medborgare på Facebook. En återkommande tonalitet, saklighet och att inte jaga gilla-markeringar är några av nycklarna till framgång.

Apple 1

Apple och framtiden

24 nov 2020 digit

Steve Wozniak, medgrundare av Apple, misstror datorer som är för stora för att kasta ut genom ett fönster och menar att dagens stängda teknik förhindrar innovationer. Det och mycket annat hann Apple-legendaren säga i sitt keynotepass under Internetdagarna. 

Massa Människor Sedda Ovanifrån
video
Ett samarbete med Microsoft

Säker hantering i Härryda

2 nov 2020 säkerhet

Engagerade medarbetare var en nyckelfaktor när Härryda kommun införde Microsoft Identity Manager, mitt i coronapandemin. Resultatet är säkrare, smartare och effektivare identitetshantering.