Emmaskolan: Från kaos till klockrent

När Emmaskolan i Angered började med Ipads var nätverket för långsamt för att undervisningen skulle kunna fungera. Med en ny lösning och ett tätt samarbete med Cisco har problemen lösts. Alexandra Ågren, pedagog Emmaskolan och Peter Jerhamre berättar om lösningen och resultatet.

Hur har det gått?

 Det har gått från att vara ett totalt kaos till att fungera helt klockrent. För några år sedan fick vi vara med i ett projekt där vi kunde ha en ipad per elev, men vi gav oss kanske inte rätt förutsättningar att lyckas. Vi hade ingen internettäckning så vi kunde inte genomföra den pedagogiska verksamhet och vi kunde inte använda det pedagogiska verktyget vi hade tänkt. Det blev ett väldigt stort motstånd från oss lärare vilket gick ut över elevernas inlärning tyvärr.

 För ett år sedan blev vi erbjudna att deltaga i ett projekt där vi skulle få en bättre internetanvändning och nu kan vi använda plattorna i vår verksamhet och där vi idag har väldigt stora behov av dem.

Vad gjorde ni för förändringar, Peter Jerhamre? 

– Problem som detta händer ibland, man har sämre täckning på vissa platser och så vidare, och det kan få stor påverkan för slutanvändarna och störa undervisningen. Det ger inte resultaten man hade hoppats på. Det som behövs är ofta en generell översyn och det gjorde man i samband med att skolan blev utsedd till en early adopter-programskola för Cisco Apple-samarbetet. 

 Atea åkte ut och kompletterade med några accesspunkter, rättade till inloggningsförfarandet och aktiverade funktionerna som vi utvecklat tillsammans med Apple.

alexandra ågren 2.jpg

Alexandra Ågren med två elever på Emmaskolan.

Hur fungerar det nu?

 Nu fungerar allt bra och vi har börjat plocka in ipads i undervisningen som vi längtat jättemycket efter. Jag jobbar på en skola som är väldigt mångkulturell med ungefär 20 olika språk samtidigt och väldigt många nyanlända så för oss att kunna använda exempelvis Google translate underlättar både för mig och eleverna. Nu kan de delta aktivt i undervisningen. Lusten och glädjen som eleverna får när man plockar fram plattorna kan vara svår att få på andra sätt. De har en bra dragningskraft.

Har ni några övriga digitala idéer på gång?

 Vi hoppas på att inom ett år gå över till digitala läromedel. Dels för barnens skull då det är omodernt att sitta med böcker och alla gör samma sak eftersom de digitala läromedlen anpassar sig efter varje elev. Men det är också för oss pedagogers skull då vi inte har tid att sitta och rätta varje bok till varje elev och dessutom komplettera med extrauppgifter.

19 juni 2017Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Fredrik Adolfssonit i skolanFoto Fredrik Kron

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

Rekommenderad läsning

Stäng