Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Emmaskolan: Från kaos till klockrent

När Emmaskolan i Angered började med Ipads var nätverket för långsamt för att undervisningen skulle kunna fungera. Med en ny lösning och ett tätt samarbete med Cisco har problemen lösts. Alexandra Ågren, pedagog Emmaskolan och Peter Jerhamre berättar om lösningen och resultatet.

Hur har det gått?

 Det har gått från att vara ett totalt kaos till att fungera helt klockrent. För några år sedan fick vi vara med i ett projekt där vi kunde ha en ipad per elev, men vi gav oss kanske inte rätt förutsättningar att lyckas. Vi hade ingen internettäckning så vi kunde inte genomföra den pedagogiska verksamhet och vi kunde inte använda det pedagogiska verktyget vi hade tänkt. Det blev ett väldigt stort motstånd från oss lärare vilket gick ut över elevernas inlärning tyvärr.

 För ett år sedan blev vi erbjudna att deltaga i ett projekt där vi skulle få en bättre internetanvändning och nu kan vi använda plattorna i vår verksamhet och där vi idag har väldigt stora behov av dem.

Vad gjorde ni för förändringar, Peter Jerhamre? 

– Problem som detta händer ibland, man har sämre täckning på vissa platser och så vidare, och det kan få stor påverkan för slutanvändarna och störa undervisningen. Det ger inte resultaten man hade hoppats på. Det som behövs är ofta en generell översyn och det gjorde man i samband med att skolan blev utsedd till en early adopter-programskola för Cisco Apple-samarbetet. 

 Atea åkte ut och kompletterade med några accesspunkter, rättade till inloggningsförfarandet och aktiverade funktionerna som vi utvecklat tillsammans med Apple.

alexandra ågren 2.jpg

Alexandra Ågren med två elever på Emmaskolan.

Hur fungerar det nu?

 Nu fungerar allt bra och vi har börjat plocka in ipads i undervisningen som vi längtat jättemycket efter. Jag jobbar på en skola som är väldigt mångkulturell med ungefär 20 olika språk samtidigt och väldigt många nyanlända så för oss att kunna använda exempelvis Google translate underlättar både för mig och eleverna. Nu kan de delta aktivt i undervisningen. Lusten och glädjen som eleverna får när man plockar fram plattorna kan vara svår att få på andra sätt. De har en bra dragningskraft.

Har ni några övriga digitala idéer på gång?

 Vi hoppas på att inom ett år gå över till digitala läromedel. Dels för barnens skull då det är omodernt att sitta med böcker och alla gör samma sak eftersom de digitala läromedlen anpassar sig efter varje elev. Men det är också för oss pedagogers skull då vi inte har tid att sitta och rätta varje bok till varje elev och dessutom komplettera med extrauppgifter.

19 juni 2017 Uppdaterad 7 augusti 2019 Reporter Fredrik Adolfsson it i skolan Foto Fredrik Kron

Rekommenderad läsning

Mobil Hemtjänst, Laholm, Undersköterskorna Malin Och Gabrielle Tittar I Hemtjänst App I En Mobil
video
ett samarbete med atea äldreomsorg

Mobilt arbetssätt för hemtjänsten i Laholm

28 maj 2021 digt

När Laholms kommun valde att gå över till ett mobilt arbetssätt för hemtjänsten skedde det efter noga planering och med stöd av projektledare som hanterade hela övergången och idag är alla mycket nöjda. Arbetssättet har underlättat, inte bara för undersköterskor som jobbar inom hemtjänsten, utan även för alla andra som berörs av förändringen.

Skor Ung O Äldre
video
Ett samarbete mellan Lenovo och Voister

En Lenovo för hela skoltiden

5 okt 2020 it i skolan

Med Lenovo 10e Chromebook Tablet ska elever kunna använda en och samma enhet genom hela förskolan, lågstadiet och högstadiet. Prestanda, stryktålighet och hållbarhet är tre nyckelord. 

Glada Barn Med Böcker Mot Gul Bakgrund

Skolan som klarar corona

13 aug 2020 it i skolan

När höstterminen drar igång kommer det vara med fortsatta restriktioner på grund av pandemin. Grundskolan Nya Elementar i Bromma är rustade med Apple Classroom och Teams, och har dessutom samlat goda erfarenheter från vårterminen.

Lund 960640
video

Lunds smarta klassrum

7 maj 2020 it i skolan

Lunds kommun använder Jamf för att ha kontroll över elevernas Apple-enheter. Det innebär ett enklare sätt att hantera appar och Apple-ID:n och även en trygghet om en elev blir av med sin enhet. Nästa steg är Apple Classroom för att hjälpa eleverna i skolarbetet. 

fyra röda äpplen mot rosa bakgrund.jpg
video
ett samarbete mellan jamf och voister

Smartare skola med Jamf

24 apr 2020 it i skolan

Tekniska problem hindrar flytet under lektionerna och därmed elevernas inlärning. Med Jamfs nya lösning för skolan får lärarna kontroll på allt ifrån videolektioner till användning av appar i Apple-produkter. Det sker oavsett om eleverna studerar hemma eller i skolan.

universitet-960640.jpg
video

CIO:er stärker högskolan

30 okt 2019 it i skolan

För att stödja varandra i den digitala utvecklingen på universitet och högskolor startades nätverket ITCF. Samarbetet underlättade vid införandet av GDPR och framöver väntar nya utmaningar, som hantering av forskningsdata och molntjänster.  

barn på skärstad förskola i skogen med digitalt mikroskop.png
video
ett samarbete mellan atea skola och voister

Kod och kryp i förskolan

21 aug 2019 it i skolan

Med hjälp av ett äggformat mikroskop kopplat till en platta kan barnen upptäcka naturen på ett nytt sätt. Skärstads förskola jobbar även med andra digitala verktyg, för att lära barnen grunderna i programmering och att knäcka mattekoden. 

flicka ligger och tittar i platta.jpg
video

Skolan som vände trenden

8 aug 2019 it i skolan

Skolan Te Akau Ki Papamoa på Nya Zeeland hade tidigare stora utmaningar och många underkända elever. Genom hängivna lärare som stegvis introducerade plattor och digitala verktyg i klassrummen har eleverna engagerats och nu presterar mer än hälften av eleverna likvärdigt eller bättre jämfört med kraven i läroplanen.

barn går ner för trappen i en skola.jpg
video
ett samarbete mellan atea skola och voister

När AR kom till skolan

3 jul 2019 it i skolan

För många barn och ungdomar innebär AR i undervisningen ett bättre sätt att ta till sig ny kunskap. På Stenkulaskolan i Malmö har lärarna och skolledningen valt att metodiskt väva in AR på lektionerna och de ser många konkreta fördelar.