Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Emmaskolan: Från kaos till klockrent

När Emmaskolan i Angered började med Ipads var nätverket för långsamt för att undervisningen skulle kunna fungera. Med en ny lösning och ett tätt samarbete med Cisco har problemen lösts. Alexandra Ågren, pedagog Emmaskolan och Peter Jerhamre berättar om lösningen och resultatet.

Text Fredrik Adolfsson Foto Fredrik Kron 19 juni 2017 it i skolan

Hur har det gått?

 Det har gått från att vara ett totalt kaos till att fungera helt klockrent. För några år sedan fick vi vara med i ett projekt där vi kunde ha en ipad per elev, men vi gav oss kanske inte rätt förutsättningar att lyckas. Vi hade ingen internettäckning så vi kunde inte genomföra den pedagogiska verksamhet och vi kunde inte använda det pedagogiska verktyget vi hade tänkt. Det blev ett väldigt stort motstånd från oss lärare vilket gick ut över elevernas inlärning tyvärr.

 För ett år sedan blev vi erbjudna att deltaga i ett projekt där vi skulle få en bättre internetanvändning och nu kan vi använda plattorna i vår verksamhet och där vi idag har väldigt stora behov av dem.

Vad gjorde ni för förändringar, Peter Jerhamre? 

– Problem som detta händer ibland, man har sämre täckning på vissa platser och så vidare, och det kan få stor påverkan för slutanvändarna och störa undervisningen. Det ger inte resultaten man hade hoppats på. Det som behövs är ofta en generell översyn och det gjorde man i samband med att skolan blev utsedd till en early adopter-programskola för Cisco Apple-samarbetet. 

 Atea åkte ut och kompletterade med några accesspunkter, rättade till inloggningsförfarandet och aktiverade funktionerna som vi utvecklat tillsammans med Apple.

Alexandra Ågren med två elever på Emmaskolan.

Hur fungerar det nu?

 Nu fungerar allt bra och vi har börjat plocka in ipads i undervisningen som vi längtat jättemycket efter. Jag jobbar på en skola som är väldigt mångkulturell med ungefär 20 olika språk samtidigt och väldigt många nyanlända så för oss att kunna använda exempelvis Google translate underlättar både för mig och eleverna. Nu kan de delta aktivt i undervisningen. Lusten och glädjen som eleverna får när man plockar fram plattorna kan vara svår att få på andra sätt. De har en bra dragningskraft.

Har ni några övriga digitala idéer på gång?

 Vi hoppas på att inom ett år gå över till digitala läromedel. Dels för barnens skull då det är omodernt att sitta med böcker och alla gör samma sak eftersom de digitala läromedlen anpassar sig efter varje elev. Men det är också för oss pedagogers skull då vi inte har tid att sitta och rätta varje bok till varje elev och dessutom komplettera med extrauppgifter.

Rekommenderad läsning

”De digitala ekosystemen måste mogna”

31 maj 2017 ledarskap

Det räcker inte längre med att muta in sitt eget territorium i det nya it-landskapet. De digitala ekosystemen kräver en helt ny öppenhet, men också en större helhetsförståelse. Det menar Kalle Hultenheim, vd Atea Sverige.

Så skapade NCC ett digitalt ekosystem på 16 veckor

1 jun 2017 digit

När allt fler företag och branscher digitaliseras skapas nya möjligheter långt bortom den egna sfären. Det menar Anders Torell, digital affärschef på NCC, som precis lanserat startupen Loop Rocks, en plattform för byggbranschen.

Blockkedjor och crowdsourcing förändrar Lantmäteriet

5 jun 2017 ledarskap

Lantmäteriets verksamhet har rötter från 1600-talet. Nu tar myndigheten en tätposition i det digitala ekosystemet och jobbar aktivt med både blockkedjor och crowdsourcing. Anders Enmark, digital strateg på Lantmäteriet och Stefan Fasth, Atea berättar hur det funkar och hur andra kan göra.

Cisco: Så skyddar du dig mot hot

7 jun 2017 säkerhet

Bygg in säkerheten i nätverket, minska mänskliga misstag genom automation och tänk innovativt. Det är några av Per Samuelssons råd för att möta ransomware och andra attacker. 

Fortbildning för framgång i Nordmaling

3 maj 2017 it i skolan

Nordmaling är den lilla kommunen som blivit störst på digitalisering. Nu delar Västerbottens bästa skolområde sina erfarenheter med de andra kommunerna i LEDA för skola och lärande.

Så toppar Lidingö lärkurvan

29 maj 2017 it i skolan

Lidingös skolor är nummer tre bland landets alla grundskolor. Ett genomtänkt digitaliseringsarbete visar att kommunen inte vilar på lagrarna. Nu vill Lidingö toppa redan goda resultat och uppskattar kunskapsutbytet i LEDA.

Tomt på perrongen i Härryda

9 maj 2017 it i skolan

Med mogen infrastruktur och en lyhörd it-avdelning kan Härryda kommun fokusera på smarta e-tjänster och kompetensutveckling i det nyöppnade digitala lärcentret Tellus. LEDA har stärkt självförtroendet och nu är Härryda nominerad till Guldtrappan.