Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Skellefteå packar väskan med programmering

Programmering Skellefteå 20172_2.jpg

Utbildningsförvaltningen i Skellefteå kommun har tagit ett unikt grepp på en stor utmaning. Nu ska 18 specialutvecklade kodväskor inspirera lärare och elever till ett digitalt arbetssätt i klassrummen.

Det säger något om förändringstempot i den svenska skolan att tre år med rätta kan beskrivas som lång tid.

– Vi insåg redan 2014 att programmering hörde hemma i skolan och såg många delar i läroplanen där digitalt skapande var en kreativ tillgång för undervisningen. Därför startade vår skolförvaltning ett team som heter Digitalt lärande med syfte att samla tekniska och pedagogiska kompetenser som har med it att göra, säger Andreas Hedlund som arbetar som utvecklingspedagog IKT/projektledare programmering i förskola och skola på Skellefteå kommun.

Enheten Digitalt lärande leds av Magdalena Kågström och målet med arbetet är att möta direktiven från regeringen som rör skolans digitalisering. I gruppen arbetar utvecklingspedagoger IKT, fjärrundervisningssamordnare och it-handläggare med strategier, styrdokumentsförändringar, verksamhetssystem, it-juridik, kompetensutveckling, upphandlingar samt som stöd för styrkedjan.

Redan från början var ambitionen med programmering att få med hela grundskolan från förskolan upp till årskurs 9. Men från början var intresset svagt när digitaliseringsteamet bjöd in kommunens skolor till en workshop.

– Till vårt första möte kom ingen pedagog, säger Andreas Hedlund och skrattar åt minnet.

Andreas Hedlunds 5 bästa digitaliseringstips

  1. Börja i liten skala. Köp inte jättemånga robotar på en gång, och samarbeta med några få pilotskolor.
  2. Gör kontinuerliga utvärderingar av materialet. Det tar tid men sparar mycket energi och resurser i ett senare skede.
  3. Ha en nära dialog med it-avdelningen och kolla i förväg med dem vad som funkar i varje given miljö. Samarbetet är givande för alla och förebygger många problem.
  4. Var prestigelös och sök samarbetspartners både inom skolan och bland kommunens företag och organisationer. Vi har mött stort intresse och engagemang, bland annat från ett lokalt it-företag.
  5. Vänta inte på den nationella it-strategin. Det är ingen tvekan om att digitalisering är en viktig del av den nya läroplanen.

Bidrag från kommunen

Men digitaliseringsteamet gick vidare och sökte bidrag från Skellefteå kommun som varje år avsätter fyra miljoner kronor för digital utveckling. Utbildningsförvaltningen ansökte om och fick 750 000 kronor för att utveckla idén med ett ”kodotek”.

– Vi hade idén att ta fram kodväskor, motsvarande NTA-väskorna, för varje årskurs och med ett innehåll som gör det möjligt att snabbt komma igång med programmering av robotar i klassrummet. Varje skola kan låna väskor för respektive årskurs och i dag finns det 18 olika innehåll utvecklade för olika årskursers behov och kunskapsnivå.

Noga utvärderade

Väskorna innehåller en lärarhandledning och annat som behövs för att till exempel kunna ladda en robot i klassrummet. Lärarhandledningarna är resultatet av ett gediget utvecklings- och utvärderingsarbete.

– Jag har lagt en hel del av min arbetstid under ett år med lärarhandledningarna, som sedan använts och utvärderats av lärare på några pilotskolor i kommunen. Deras feedback har varit en mycket viktig del av utvecklingsarbetet. Alla pedagoger hos oss kan inte programmering och det är viktigt att lärarhandledningarna verkligen passar alla.

Skarpt läge

Andreas Hedlund uppskattar också det goda samarbetet med den ideella föreningen Kodcentrum.

– De driver en kodstuga i Skellefteå och vi har bland annat fått använda deras material ”Koda i skolan” för årskurs 4 och 5. Kodcentrum har varit en stor tillgång i arbetet med kodväskorna.

Efter tre års intensivt planerings- och utvecklingsarbete ser Andreas Hedlund nu fram mot skolstarten.

– Vi har låtit pilotprojektet ta sin tid men till hösten går kodväskorna i skarpt läge. Vissa pedagoger jobbar redan med väskorna men nu är vi redo att trycka på knappen och göra väskorna tillgängliga för alla för- och grundskolor i kommunen. Det är underbart att vara i det här läget, och jag ser redan fram mot att sjösätta våra nya planer för skolans digitalisering.

Just nu har Skellefteå kommun lagat upp sju av de specialutvecklade lärarhandledningarna på sin webbplats och mer kommer vid skolstart

– De kanske inte passar alla men förhoppningsvis kan de ge lite idéer och inspiration, avslutar Andreas Hedlund.

Kort om Kodcentrum

Kodcentrum är en ideell förening som utan kostnad introducerar barn och unga till programmering och digitalt skapande. Föreningen arbetar för att alla barn ska få möjlighet att prova på och utforska den digitala världens möjligheter oavsett bakgrund, skola eller tillgång till förkunskap och digital teknik.

Kodstugan drivs av föreningen på åtta olika orter som en fritidsaktivitet för barn och unga som inte har programmerat tidigare. Kodstugan pågår under en termin vid nio tillfällen och deltagarna får prova på att exempelvis koda digitala berättelser, spel och appar/program.

www.kodcentrum.se

2 augusti 2017 Uppdaterad 3 augusti 2017 Reporter Anne Hammarskjöld it i skolan Foto Skellefteå kommun

Rekommenderad läsning

Magnus Wink Slöjd2

Digital slöjd

28 jan 2021 digit

Magnus Wink utbildar lärare i bland annat slöjd och sedan pandemin har han gjort det digitalt och helt på distans. Några av utmaningarna har handlat om att hålla nere maskinljudet och att faktiskt spara snarare än att förlora tid.

kameralins2.jpg

Skellefteå överklagar

6 sep 2019 säkerhet

Skellefteå överklagar Datainspektionens beslut om sanktionsavgift på 200 000 kronor, som myndigheten utfärdade med anledningen av kommunens pilot med ansiktsigenkänning.

profilen av en kvinna i profil.jpg

Böter för igenkänning

21 aug 2019 säkerhet

Det blir 200 000 kronor i böter för Anderstorpsgymnasiet i Skellefteå som har använt ansiktsigenkänning för att göra närvarokoll av elever under lektioner. Men it-strateg och tidigare rektor Tommy Lindmark säger att han inte håller med om Datainspektionens beslut.

skola-pennor-apple.jpg

Rise driver skolans IoT

16 maj 2019 it i skolan

IoT hubb skola är ett samarbete mellan Rise, nio skolhuvudmän, två teknikpartners och Stockholms universitet. Projektet ska öka förståelsen för hur IoT kan användas för att samla data som på olika sätt utvecklar skolan som en god lärmiljö.

unga elever tittar i sina mobiltelefoner.jpg

Ta makten över elevernas data

15 okt 2018 it i skolan

Mycket av all data som samlas in i skolor finns hos externa leverantörer. Det innebär att det kan vara tidsödande och krångligt för skolledning eller pedagoger att få tillgång till informationen men det finns verktyg som enkelt sammanställer datan.

soluppgång som syns mellan fina lövträd i en skog.jpg
video

Fjärrundervisning för alla

18 sep 2018 it i skolan

Sverige står inför stora utmaningar i att få fram lärare. I glesbygden har fjärrundervisning använts i ett antal år i språkundervisning. Blir undervisning på distans tillåtet i fler ämnen skulle det underlätta för många.

bolidens-smaltverk.jpg
video

Plattor säker succé i gruvan

13 sep 2018 digit

När Boliden inför plattor i en av sina underjordsgruvor är skiftlagens delaktighet helt avgörande. Tillgången till poddradio 1 300 meter ner i berget har blivit en oväntad ambassadör för digitalisering.

indienbarnmicrosoft960640.jpg
video
Ett samarbete mellan Microsoft och Voister

Microsoft gör Jonslunds skola global

18 jun 2018 it i skolan

För några år sedan kunde läraren Emma Nääs ingenting om teknik. Idag är hon anlitad som internationell föreläsare inom digitalisering och har fått ta emot flera priser. Som hjälp och redskap i sitt arbete har Emma Nääs bland annat Microsoft Educator Community och Minecraft. 

liten pojke målar en dinousarie gjord i trä i grön färg.jpg

IoT utvecklar skolan

24 maj 2018 it i skolan

Det Vinnova-finansierade projektet IoT Hub Skola ska via sensorer och data samla in imformation och på sikt kunna förändra skolans miljö både för elever och lärare.