Årets lärare digitaliserar Höör

digilärareWEBB.jpg

Flippat klassrum, full koll på läroplanen och en tilltro till den valda plattformen har varit Sara Bruuns verktyg för en mer digitaliserad undervisning på Ringsjöskolan i Höör. Nu är hon utsedd till Årets lärare i it och digitalisering.

– När jag för ett par år sedan tänkte att något var tvungen att hända för att jag fortsatt skulle trivas i mitt yrke, började jag undersöka möjligheten att digitalisera undervisningen. Resan jag gjorde hade inte gått utan de kunskaper mina elever redan hade om digitala verktyg. De hjälpte mig att hjälpa dem; vi har byggt upp en bättre relation, och eleverna och jag tycker att allt är mycket roligare, säger Sara Bruun, högstadielärare i tyska och engelska på Ringsjöskolan i Höör.

”Snart spyr jag på hjälpverb”

Lärargalan

Mellan den första mars och första juni varje år kan högstadie- och gymnasieelever nominera sina lärare till Lärargalan. I början av september presenteras sen vinnarna, efter att en jury har bedömt de nominerade. Priser delas bland annat ut till Årets Språklärare och Årets lärare inom digitalisering, som 2017 alltså vanns av Sara Bruun, språklärare på Ringsjöskolan i Höör.

Det var inte helt självklart att Sara Bruun skulle fortsätta som språklärare för högstadieelever. Hon berättar om en tid då hon efter 20 år på olika skolor i norra Skåne försökte hitta sätt att omskola sig.

– Där och då tänkte jag: ”om jag är tvungen att förklara modala hjälpverb en gång till så spyr jag!”. Men som lärare är det inte helt givet hur och till vad man kan omskola sig. Därför blev jag istället nyfiken på digitalisering. Som just språklärare har man sådana möjligheter när världen krymper tack vare digitaliseringen. Det sätt på vilket jag arbetar nu går inte att jämföra för hur det såg ut för tre-fyra år sedan.

Med hjälp av Skype har Sara Bruun bland annat haft kontakt med lärare och kontaktpersoner världen över, som direkt på länk kan berätta om deras liv.

Precis som med allt annat som är nytt krävs det träning för att använda digitala verktyg.

Sara Bruun, Språklärare, Ringsjöskolan i Höör

– Exempelvis hade vi en gästföreläsare som befann sig på Seychellerna nere på en strand. Där visade hon hur sköldpaddor tar sig ner i vattnet när de lagt sina ägg, men framförallt fick vi se hur all världens plast försvårar livet för dessa sköldpaddor. Denna föreläsning höll vi när vi hade ett tema som hette ”Stop Plastic Pollution”, säger Sara Bruun.

Lektion hemma – läxor i skolan

En typ av undervisning Sara Bruun tog till sig var idéen om ett så kallat flippat klassrum – en undervisningsform som blir möjlig tack vare digitaliseringen. Det bygger förenklat på att istället för att eleverna får undervisning i skolan och följt av skrivövningar som läxor hemma, gör man precis tvärtom.

Eleverna får i läxa att titta på en inspelad undervisning. När de sedan kommer till skolan är det istället dags att börja med handfasta övningar och skrivmoment. På så sätt finns läraren alltid till hands om man skulle få problem på vägen.

– Från början var det en amerikansk idé som nådde oss här i Sverige. Jag har gjort något liknande fast med engelska, säger Sara Bruun.

Fler elever får chansen

Det är mer än bara till undervisningstekniska lösningar som digitaliseringen kan hjälpa till Sara Bruun beskriver även hur de kan göra det enklare för alla i klassen att komma till tals.

– Vi har infört mentometer-övningar. Jag ställer ett par frågor om hur grammatiken ska se ut i ett visst påstående, och istället för att samma elever som alltid räcker upp handen eller ropar svaren rakt ut, får alla elever diskutera i små grupper, och sedan svara gemensamt genom att välja rätt svar; och då dyker deras svar upp på tavlan, säger hon.

Trots att fördelarna med att använda digitala hjälpmedel i skolan aldrig tycks ta slut, vill ändå Sara Bruun höja ett litet varningens finger.

– Det är lätt att man tappar bort läroplanen om man är ute på nätet och söker smidiga läroappar eller digitala hjälpmedel till sin undervisning. Man är ingen sämre lärare om man inte jobbar digitalt; det viktigaste är att läroplanen följs. Dessutom ska vi inte helt glömma bort papper och penna; forskning visar att man faktiskt minns saker bättre om man skriver ner dem för hand. Huvudsaken är att det är ordning och reda i klassrummet och det krävs ett tydligt ledarskap för att kunna arbeta med digitala verktyg, säger hon.

Vilka utmaningar har du identifierat när du digitaliserat dina lektioner?

Pressbild 4.jpg

Sara Bruun, årets digitaliseringslärare 2017

– I mina ögon finns det i alla fall tre utmaningar. För det första handlar det om infrastruktur: alla skolor och kommuner har inte en fullgod internetuppkoppling för att alla lärare som vill ska kunna använda sig av digitala hjälpmedel. Med andra ord måste man alltid vara beredd på att ha en ”analog” plan B inför alla undervisningar.

– För det andra måste man ibland behöva stånga sig blodig för att personer som har någon form av it-befattning på kommunerna inte ska lägga sig i i vad för typ av verktyg man använder i klassrummen. Även föräldrar kan ha en del tankar och tycka att det man gör inte är riktig skola för att man inte gör på det traditionella viset. Därför är det alltid viktigt att vara öppen och ha en dialog med alla runtomkring i och utanför skolan.

– Den tredje utmaningen är den som man står inför varje gång man prövar på något nytt: att saker och ting tar tid. Man måste träna som med allt annat. Precis som man bokar in en tid i kalendern till gymmet för att träna kroppen, måste man förstås också träna sig i att använda digitala medel i klassrummet. Nu när jag har gjort det har jag blivit mycket mer effektiv i mitt yrke.

3 oktober 2017Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Tim Lefflerit i skolanFoto Adobe Stock / Jörgen Johansson

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

Rekommenderad läsning

Stäng