Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Karlstads elever jobbar bättre utan pennor

AdobeStock_106130956_2.jpg

Projektet ”Det digitala lärandets möjligheter” gör att Vålbergsskolan i Karlstad har slutat prata om digitalisering. Med engagerade lärare och mer aktiva elever är arbetssättet i dag lika självklart som papper och penna var för två år sedan.

Många vuxna tror att dagens barn och unga är födda it-genier som fick en digital världsbild med bröstmjölken. Känslan kan orsaka dåligt självförtroende, inte minst bland alla lärare som snart förväntas undervisa i programmering. Men det är dags att skrota det dåliga självförtroendet.

– Våra elever var olika duktiga men generellt kunde de intressant nog mycket mindre än vi trodde. Många kunde inte maila eller använda Word, och vi har lagt en hel del tid på att lära eleverna kritisk källgranskning, säger Amelie Wahlström, rektor på Vålbergsskolan i Karlstad som är en av fem skolor som deltar i det treåriga forskningsprojektet ”Det digitala lärandets möjligheter” som Gleerups Utbildning är en av initiativtagarna till.

Hela högstadiet

För Vålbergsskolan var det inte ett svårt beslut att delta i projektet med en klass i årskurs 7, som nu snart börjar i nian och därmed gått hela högstadiet parallellt med forskningsprojektet.

– Vår skola är relativt modern och välutrustad men vi hade ingen en-till-en-lösning. Projektet gav oss ett fantastiskt tillfälle att erbjuda våra elever likvärdiga digitala möjligheter och samtidigt utveckla vår pedagogik. I dag talar vi inte längre om ”att digitalisera”, vi jobbar digitalt och nu är utmaningen att fördjupa de pedagogiska frågeställningarna för att ytterligare höja våra resultat.

karlstad kommun_2.jpg

"Vi ser att pojkarna blivit mycket mer produktiva i klassrummet när de inte längre behöver skriva för hand", säger Amelie Wahlström som är rektor på Vålbergsskolan.

De första resultaten av studien som leds av professor Åke Grönwall visar på en tydlig framgångsfaktor för de skolor som deltar; ett mycket starkt ledarskap. Amelie Wahlström skrattar lite och tillstår att från början pekade hon med hela handen för att få alla med sig.

– Första året var min attityd ”så här är det, nu är det slut med papper och penna”, men avgörande för att det har gått så bra som det har gjort är att jag, lärarna och skolpersonalen har tagit det stora klivet tillsammans. Vi gick all in och i dag har vi ett nyanserat synsätt och en pågående diskussion om utmaningar och möjligheter med ett digitalt arbetssätt.

Erfarenhetskontot

Under det första året fanns det en del tekniska utmaningar som tog sin tid. Men Amelie Wahlström ser dem som insättningar på erfarenhetskontot.

– I dag är eventuella tekniska problem en mindre grej än det var då för vår egen attityd och kunskap har förändrats med tiden.

Amelie Wahlström återkommer till lärarnas betydelse för det digitala lärandet på Vålbergsskolan. För rektor är det ingen tvekan om att läraren är den viktigaste personen i varje klassrum och kommer så förbli.

– Vi har orädda, bra lärare som styrs av sunt förnuft. Kollegialt lärande har varit en framgångsfaktor och vi har speciella projektledare och en grupp som träffats flera gånger i månaden för kompetensutveckling och fortbildning. Efter skolstarten i höst kommer vi till exempel att jobba med Skolverkets lärmoduler för digitalisering.

Tydliga delmål

Förutom en stark vision har rektor själv haft god hjälp av några viktiga dokument.

– Jag har tagit fasta på styrdokument och läroplan och det tror jag har bidragit till en trygg process. Skolans gemensamma mål för dessa tre år har varit att ta reda på och utforska det digitala lärandets möjligheter och utifrån det har vi satt olika tydliga delmål, till exempel aktiva klassajter med information om läxor och prov.

Nu arbetar Vålbergsskolan för att undervisningen på mellanstadiet ska bli mer digitaliserad. Också här är kollegialt lärande grunden till allt som görs.

– Vi tar också med oss insikten om att eleverna kan mindre om it och digitala hjälpmedel än vi trodde från början. Och på högstadiet går vi tillbaka och repeterar och stämmer av att alla verkligen kan använda Word, som ett exempel.

Pojkar mer produktiva

För Amelie Wahlström är likvärdighet ett nyckelbegrepp i skolans digitalisering, och hon ser att speciellt två elevgrupper stärkts inom ramen för den tanken.

– Vi ser att pojkarna blivit mycket mer produktiva i klassrummet när de inte längre behöver skriva för hand. Jag tror att för den här generationen är det en mental och motorisk ansträngning att skriva för hand på ett sätt som är främmande för oss, och som drar ner tempot på arbetet i klassrummet. Nu producerar pojkarna på ett helt annat sätt och lämnar in arbete som kan betygsättas.

Elever med dyslexi har också fått helt nya möjligheter när plattan ger ständig tillgång till film, läxuppgifter och grupparbeten för arbete i eget tempo.

– Jag säger inte att datorn är en quick fix men eleverna som är väldigt intresserade och heta drar med sig de andra. Med var sin platta har alla samma förutsättningar att lära och utvecklas.

Inget att vänta på

Det är ingen nyhet att det finns många frågor men kanske färre svar när det gäller skolans digitalisering och de nya krav på lärarna som blir resultatet. I väntan på den nationella it-strategin hinner frågorna också växa till sig. Men Amelie Wahlström har ett råd i nuläget.

– Det går inte att vänta på den nationella it-strategin eller på något annat. Det pågår en digitalisering och det gäller att hitta vägen dit. Även om inte alla elever har en dator så hade de flesta lärare det. Så mitt bästa råd är att börja där.

26 juli 2017 Uppdaterad 23 maj 2018 Reporter Anne Hammarskjöld it i skolan Foto Fredrik Kron, Adobestock

Rekommenderad läsning

Guldtrappan Sju Nominerade

Sju kommuner nominerade till Guldtrappan

9 jun 2021 digit

Under pandemin har skolan och dess huvudmän arbetat hårt för att kunna fullfölja sitt uppdrag, vars undervisning ofta skett på distans. Nu uppmärksammas sju huvudmän som är nominerade till Guldtrappan 2021.

närbild på en sked i en ruktsallad med äpple och jordgubb.jpg
video

Rektorns Guldäpplerecept

5 feb 2019 it i skolan

Sätt tydliga mål, skapa tid för förändring och utgå från det man själv vill lära sig. Det är några av framgångsfaktorerna för Amelie Wahlström i Karlstad, som i höstas tog emot Guldäpplet för sitt digitaliseringsarbete. Dessutom kan Facebook vara en hjälp att hålla kontakt med föräldrar och att rekrytera nya elever.

ny-bok-av-ake-gronlund.jpg

Ställ krav på SKL

7 aug 2018 it i skolan

Det är hög tid att rusta skolorna för digitaliseringen och staten måste sätta press på kommunerna. Annars finns det risk för att utvecklingen stannar av, menar Åke Grönlund, professor i informatik vid Örebro universitet.

en äldre kvinna med käpp tittar på en man som sitter bredvid henne.jpg
video

Färdigutvecklat hos kommunerna

9 jul 2018 it i vården

Enligt SKL behöver kommuner och landsting 124 000 fler medarbetare om sju år. Samtidigt kommer kommunernas verksamhet gå back 27 miljarder kronor med nuvarande skatteintäkter. Samarbete och samlade satsningar på e-hälsa är högt på agendan, något som sker både i Västerås och Borås.

glad-tjej-i-rutschbana.jpg
video

Lyckliga lärare blir skolledare

5 jul 2018 it i skolan

Det saknas skolledare i hela Sverige och problemen är större än brist på kandidater. Utan fungerande system för elevadministration och kommunikation är drivkraften för större ansvar låg. Men Ådalsskolan i Kramfors visar vad rätt fokus, tillit och avskalade processer kan göra för slutbetyg och sjukskrivningstal.

tjej-med-dator-i-klassrummet.jpg

Slutspurt för Digitalt lärande

21 mar 2018 it i skolan

Det går att flytta berg på kort tid med ett engagerat ledarskap och fokus på pedagogernas utveckling. Det visar projektet Det digitala lärandets möjligheter där bland annat Runby skola har varit med. 

Pojke_med_platta.jpg

Skolåret 2017

4 jan 2018 it i skolan

Efterlängtad är bara förnamnet men så kom den till sist, digitaliseringsstrategin för skolan. Om den motsvarar alla höga förväntningar kan bara framtiden utvisa. Idag är sanningen den att många kommuner förlorat värdefull tid i väntan på viktiga svar.

carl heath.jpg

Carl Heath: Dåligt stöd till lärarna

20 jul 2017 it i skolan

Om ett år ska alla lärare kunna undervisa i programmering men för många är det en vit fläck på kunskapskartan i dag. Samtidigt saknas en nationell it-strategi och det nuvarande förslaget är tillbaka hos Utbildningsdepartementet för översyn.

Academedia_960x640.jpg
podcast

Academedias elever lär lärare

14 jul 2017 it i skolan

Petter Hallman, CIO på Academedia, deltog under Almedalsveckan och pratar i Voister-podden om vad som är högst på agendan under 2017, hur koncernen jobbar med hållbarhet och hur intresset för programmering kan öka.