EU-projektet får toppbetyg av Ronneby

KnutHahn_Spanien_2.jpg

"Här är vi alla i Gijon i Spanien på väg till FIMP-mässan för att föreläsa inför en internationell publik."

När unga lär unga om digitalisering blir resultatet mycket mer än ettor och nollor. Det vet killarna på Knut Hahn-gymnasiet i Ronneby som lärt nioåringar koda Raspberry Pi och hållit föredrag på engelska på en stor mässa i Spanien. Allt tack vare eget mod och ett EU-projekt.

När eleverna på Knut Hahns teknikprogram först hörde talas om EU-projektet Make.Learn.Share. Europe, MLSE, var de måttligt intresserade.

– Det var några veckor innan sommarlovet förra året och vi var rätt skoltrötta. Men så fick vi veta att vi kunde få chansen att åka till Spanien och det lät ju bra, berättar Filip Johansson och Alexander Folkesson som nu går i åk 2 på gymnasiet i Ronneby.

KnutHahn_defyra_2.jpg

Filip Johansson, Alexander Folkesson, Fredrik Johansson och Liselott Lilja på Knut Hahn-gymnasiet i Ronneby.

Hade de då vetat att resan till Spanien skulle innebära att stå på en stor scen inför 300 personer och på engelska berätta om sina erfarenheter av Rasberry Pi-kodning och av att undervisa yngre skolkompisar hade intresset kanske varit fortsatt svagt. Men EU-projektet om kunskapsöverföring inom digitalisering har blivit en upplevelse som förändrat hur killarna ser på sig själva och på skolan.

Unga lär unga

Det treåriga EU-projektet Make.Learn.Share. Europe ska utveckla digitala färdigheter och skapande bland unga människor i hela Europa. Bland annat för att det i dag är brist på lärare med digitala färdigheter. På sikt ska ungdomarnas erfarenheter också bli en tillgång för deras framtida arbetsgivare och deras företagsutveckling.

Häng med på resan

Kolla även på Filips Johanssons youtubeklipp från resan: https://youtu.be/8WN9xzpFq4E

Ronneby har länge deltagit i det internationella samarbetet Eurocity, där medelstora städer i EU har ett pågående erfarenhetsutbyte, bland annat med Sheffield i England. Det var också därifrån som förfrågan om EU-projektet kom.

– Sheffield hade gjort en förstudie inom ramen för MLSE och vi blev intresserade. Bland annat för att lära av varandra är ett jättebra sätt att utvecklas. Med tiden har det visat sig att deltagandet också inneburit en hel del byråkrati i form av redovisningar och budgetar. Men vi hade ändå varit med för fördelarna överväger utan tvekan, säger Liselott Lilja, gymnasielärare och projektansvarig.

Raspberry Pi

Förutom Ronneby i Blekinge och Sheffield i England deltar Gijon i Spanien, Rom i Italien, och Riga i Lettland. Varje land åtar sig att lägga upp tre workshops på olika teman, så kallade Open School Units, på en gemensam webbplats som alla deltagande skolor har fri tillgång till.

Den första workshop som teknikklassen på Knut Hahn-gymnasiet lade upp handlade om kodning i python i enkortsdatorn Raspberry Pi. Ett ämne som var nytt för teknikklassen men som de närmade sig från grunden.

– Varje workshop är resultatet av tre dagars arbete för elever och lärare på respektive skola. När vi arbetade med Raspberry Pi i klassrummet fick våra elever bland annat öva på pedagogik som de sedan använde när de undervisade eleverna i grundskolans åk 3, berättar Fredrik Johansson, förstelärare i datavetenskap och teknik.

Jätteroligt för alla

Filip Johansson, Alexander Folkesson och deras klasskompisar var väl förberedda när det var dags för dem att undervisa nioåringarna. Deras stora utmaning känner nog många lärare och föreläsare igen.

– Vi visste inte hur mycket treorna kunde till exempel om kodning. Men vi verkade ligga på en bra nivå och de var intresserade och aktiva. Så förhoppningsvis lärde de sig något. När vi sammanfattade lektionen tillsammans tyckte våra elever att det varit jätteroligt och det tyckte vi också.

Ambassadörer i Spanien

För Alexander och Filip återstod ännu en stor utmaning. De blev inbjudna att som ambassadörer för MLSE presentera klassens arbete på en stor teknikmässa i Gijon i Spanien. Nervösa var bara förnamnet, säger de och skrattar.

– Vi hade fått en del hjälp för att förbereda föredraget, men sedan stod vi där på scenen inför 300 människor och berättade på engelska om allt vi hade gjort … det hade vi nog inte trott innan.

Resan till Spanien för killarna och deras klasskompisar blev en upplevelse på flera sätt.

– När vi gick omkring på mässområdet märkte vi att de andra länderna minglade och pratade med varandra medan vi svenskar gick tillsammans i en grupp. Vi kände oss som en svensk stereotyp och bestämde oss för att mingla vi också. När man får kontakt med andra på ett främmande språk så vågar man försöka igen.

Outstanding

Om Filip och Alexander med rätta är stolta över allt de åstadkommit är det inget mot hur stolta deras lärare är.

– Det är värdefullt att sätta sina kunskaper i en internationell kontext och se hur långt man kommit. Våra elever var helt outstanding, både på engelska och på sitt ämne. Det märks verkligen när man brinner för sitt område, säger Fredrik Johansson.

Liselott Lilja håller med och lägger till att det var extra roligt att alla nio elever som arbetat med workshopen om Raspberry Pi fick åka med till Spanien.

– Från början hade vi inte finansiering för alla. Men skolan gick in med extra pengar. Det var ett uppskattat kvitto på att skolan tycker att projektet är viktigt.

Framtidstro

Nu arbetar nästa grupp elever på teknikprogrammet med en Open School Unit om shitty robots. I oktober åker de till Rom för att se ”en massa häftiga grejer” om hur man arbetar med digitalisering i Italien, berättar Fredrik Johansson. Men det häftigaste av allt är ett elevomdöme efter dagarna i klassrummet med shitty robots.

– En elev sa att han aldrig haft så roligt i skolan. Då har vi lyckats. Och detta arbetssätt är lika roligt för oss lärare. Vi blir mer mentorer och mindre lärare. Vi lär av varandra och vi lär av eleverna. Hela projektet har överträffat alla förväntningar, säger Fredrik Johansson.

Filip Johansson och Alexander Folkesson ser fram emot att ta med sig erfarenheterna från MLSE in i framtiden.

– Det känns väldigt viktigt att ha lärt sig att lära ut, det är ju inget man läser i skolan annars. Och så har vi fått uppleva andra kulturer och skolsystem. Allt det här tar vi med oss till högskolan och yrkeslivet.

För Knut Hahn återstår drygt ett år av det treåriga projektet. Sedan finns planer på att arbeta vidare med modellen och involvera flera skolor lokalt i Blekinge.

2 juni 2017Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Anne Hammarskjöldit i skolanFoto Fredrik Johansson

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

Rekommenderad läsning

Stäng