Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Punkläraren får vuxna att bete sig

Maria Wiman har blivit utsedd till årets pedagog och årets punkare. Som lärare på Östra Grundskolan vidgar hon vyerna både för sina elever och för mottagare utanför klassrummen. Det senaste tillskottet är elevernas broschyr hur vuxna ska bete sig på nätet.

Text Fredrik Adolfsson Foto Fredrik Kron, Adobestock 19 april 2018 it i skolan

– Min föreläsning handlar om att vi måste rusta våra elever för en framtid vi inte vet så mycket om. Jag tror att ett jätteviktigt förhållningssätt att ha i bakhuvudet är att skolan kanske inte måste se ut som den gjort i alla år. Skolan är en relativt trög institution som varit sig lik en lång tid, både hur den ser ut och vårt förhållningssätt till den. Det handlar mycket om att mata ut fakta som elever ska visa i prov eller läxor att de kan, och sedan ska det rättas och därefter är det klart. Jag tror att vi måste skapa elever som vågar ta initiativ själva och inte bara sitter passiva vid sina bänkar, utan de ska vara kreatörer och hjälpa till att testa idéer och prova nytt. Därför att i framtiden måste eleverna ha modet och uppfinningsrikedomen för att klara sig i världen.

Läs mer: SKL:s plan för skolan

Läs mer: Sveriges bästa skola

Du har fått pris som årets pedagog och årets punkare i skolvärlden. Hur jobbar du med de här frågorna?

– Årets punkare blev jag nog mest för att jag vågar vidga vyerna och testa gränserna. Saker måste inte se ut som de alltid har gjort utan vi testar och förändrar istället. Just nu jobbar jag mycket med att mina elever ska bli de här framtidsvärldsmedborgarna som ska ta tag i sina egna liv och våga nyttja sina kompetenser. Så vi jobbar jättemycket med mottagare utanför klassrummet till exempel, och med det menas att det inte bara är jag som ska ta emot elevarbeten, rätta dem och sen kasta dem. Det vi gör i skolan ska ha en riktig mottagare utanför klassrumsväggen eller allra helst skolbyggnaden. Till exempel att vi skriver riktiga debattartiklar i riktiga tidningar eller att vi argumenterar på riktigt med politiker, både kommunalt och regionalt. Vi kan också bjuda in folk till skolan eller själva åka ut i världen och berätta för folk hur vi tänker och tycker om saker. Vi vidgar vyerna för vad en skola ska vara.

Läs mer: Maxa dina digitala verktyg

Läs mer: Så kom världen till Jounslund

Vad har ni på gång just nu?

– Just nu håller vi på med broschyren Är det bara unga som hatar? Det är en broschyr som riktar sig till vuxna skriven av 25 stycken 14-åringar där de berättar och undervisar vuxna om hur man ska bete sig på nätet. Eftersom vi jobbat väldigt utåtriktat så har vi förstått att det finns många vuxna som inte vet hur man gör det. Däremot vet våra ungdomar det för de har lärt sig det i skolan från dag ett. Så vi gottar in oss i juridik, vad händer om man går för långt? Vad är förtal? Vi grottar också in oss i tips hur vi kan bete oss, har du inget snällt att säga så kan du vara tyst och tänka på att den på motsatt sida av skärmen är en person med riktiga känslor.

– Vi har också intervjuer med experter och har även en enkätanalys. Den här broschyren har vi precis tryckt för pengarna vi vann från Surfa Lugnt-priset på 25 000 kronor. Vi skickar runt den nu till politiker och olika nyckelpersoner runtom i Sverige, alltifrån kungen till Stefan Löfvén till Edward Blom. Ärkebiskopen Antje Jackelén gick ut häromdagen och sade att det var ett jättebra initiativ. Även här på Sett har vi spridit den, 500 exemplar gick åt igår. Vi ska förändra världen har vi tänkt, och framförallt skapa ett trevligt debattklimat inför valet i höst.

Läs mer: Edtechkartan tar greppet om skolan

Läs mer: Inga försökskaniner

Har du någon idealbild hur skolvärlden ser ut 2020?

– Jag skulle önska att man tonade ner den strikta klassrumskulturen som finns där eleverna ska sitta i raka led och lyssna på läraren, och där det finns ett rätt svar och ett fel svar. Jag skulle hellre se att man formativt bedömer dem, istället för att nationella proven ska ta över totalt. En mer rörlig syn på hur skolan ska se ut skulle jag uppskatta – den måste inte se ut som den alltid gjort. Och lägg in i läroplanerna att elever ska få arbeta värdeskapande med verkliga mottagare utanför klassrummen, samt att de måste lära sig att ta initiativ själva. Fokusera inte bara på att mata fakta utan tänk mer på att skapa kreativa elever, så att de kan förändra världen.

Läs mer: Lanseringen Lika för lärare

Rekommenderad läsning

”Glöm inte lärarna i digitaliseringen”

4 maj 2017 it i skolan

Abdul-still_960x640.jpg Abdul-still_960x640.jpg Abdul-still_960x640.jpg video

Traditionellt tänkande och brist på visioner står i vägen för digitaliseringen i skolan. Det måste ändras nu menar Abdul Chohan, visionär och it-strateg från Bolton i England.

Robot City rustar lågstadiet

14 maj 2018 it i skolan

flicka läser ur bok för robot byggd av kartonger.jpg flicka läser ur bok för robot byggd av kartonger.jpg flicka läser ur bok för robot byggd av kartonger.jpg video

Programmering ska bli en del i matematik och teknik i grundskolan. Genom Robot City vill matematiklärarna Ingela Sandberg och Monika Helgesson sätta övningar och datalogiskt tänkande i en berättelse där eleverna ska rädda robotar från ett elakt monster som låst in dem i en grotta. 

Så pluggar Partille programmering

25 maj 2018 it i skolan

två pojkar sitter och äter och leker lite med sina grönsaker.jpg två pojkar sitter och äter och leker lite med sina grönsaker.jpg två pojkar sitter och äter och leker lite med sina grönsaker.jpg video

I höst ska programmering bli en del av matematik- och teknikämnet i grundskolan. I Partille förbereder man sig genom att låta utvecklingsledaren Jakob Möllstam fungera som en ambulerande lärare i programmering i kommunens skolor för att hjälpa lärare och elever att komma igång.

Sista skoltipsen inför GDPR

7 maj 2018 it i skolan

fem personer sitter runt ett bord och diskuterar.jpg fem personer sitter runt ett bord och diskuterar.jpg fem personer sitter runt ett bord och diskuterar.jpg video

Inom kort träder GDPR i kraft och för Sveriges skolor kan det innebära en genomlysning av flera 100 olika pedagogiska tjänster. För att det ska kunna ske krävs ett mycket nära samarbete mellan kommun och skola. Det menar GDPR-konsulten Johan Wahlström.

Fördel fjärrundervisning

20 jun 2018 it i skolan

flicka sitter vid en dator hemmavid och knappar.jpg flicka sitter vid en dator hemmavid och knappar.jpg flicka sitter vid en dator hemmavid och knappar.jpg video

Umeå kommun bedriver fjärrundervisning i 19 olika språk, vilket ger eleverna både språklig och digital kompetens. För andra ämnen går det att ansöka om försöksverksamhet och nu hoppas Umeå att det ska bli möjligt att fjärrundervisa i fler ämnen.

Sveriges bästa skola

13 apr 2018 it i skolan

Stenkulaskolan i malmö.jpg Stenkulaskolan i malmö.jpg Stenkulaskolan i malmö.jpg video

Stenkulaskolan strax utanför Rosengård i Malmö vill vara Sveriges bästa grundskola när år 2019 är slut. För det krävs kunniga lärare som har en förståelse för när och varför digitalisering är bra.

Lanseringen Lika för lärare

12 apr 2018 it i skolan

skola-lika-för-lärare-redigerad-960640.jpg skola-lika-för-lärare-redigerad-960640.jpg skola-lika-för-lärare-redigerad-960640.jpg video

Med SKL:s nya verktyg Lika för lärare ska Sveriges lärare få hjälp att prioritera i sin digitala skolvardag. Lansering är 19 april och projektledare är Johanna Karlén.  

Inga försökskaniner

13 apr 2018 it i skolan

nationella-digitala-prov-960640.jpg nationella-digitala-prov-960640.jpg nationella-digitala-prov-960640.jpg video

Från och med 2022 blir nationella proven digitala. Det innebär att proven är anonymiserade och förhoppningsvis mer likvärdiga. Trots att förändringen ska ske snart finns det ingen risk att eleverna hamnar mellan stolarna. Det menar Karin Hector-Stahre på Skolverket.

 

Så kom världen till Jonslund

17 apr 2018 it i skolan

fyra-klasskompisar-skrattar-tillsammans.jpg fyra-klasskompisar-skrattar-tillsammans.jpg fyra-klasskompisar-skrattar-tillsammans.jpg video

Emma Nääs ville engagera sina elever med det som är viktigt och på riktigt. Sex år senare jobbar de med företag och skolor i 81 länder och själv har hon just belönats med Guldäpplet.