Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Maxa dina digitala verktyg

Många kommuner och skolor har inte koll på de verktyg som de redan har. Enligt Kaisa Humlebo på Helenelundsskolan så kan man komma långt genom att ta sig tid att omvärldsbevaka och att få med sig it-teknikerna på tåget.

Text Fredrik Adolfsson Foto Fredrik Kron 23 april 2018 it i skolan

Ofta vet man inte vilka verktyg som finns att tillgå och man vet inte heller vilken effekt de skulle kunna ha i undervisningen. Det finns mycket fler verktyg att använda som man redan har tillgång till, fast man inte vet om det.

Vad beror det på?

– Teknikutvecklingen går så vansinnigt fort. Så står man på klassrumsgolvet så har man inte en möjlighet att hänga med bland alla tekniska nyheter som kommer, eller vad alla app-uppdateringar innebär och så vidare. Det är svårt att veta var man ska leta om man inte vet vad man söker.

– Så när jag pratade idag så var det väldigt många som inte visste att verktygen fanns, därför att man inte vet vad man ska leta efter. Det är samma sak på kommunnivå; man vet inte vad för saker man ska bevaka och hålla koll på som lärare kan ha nytta av. De som jobbar på golvet med ungarna skulle bäst kunna se vilka fantastiska saker man kan göra med de nya verktygen. Men där måste någon hjälpa lärarna att få syn på dem.

Hur ska man göra för att maximera skolans digitala verktyg?

– För att krama ur mesta möjliga skulle man på organisatorisk nivå kunna se till att någon har en funktion som it-pedagog med tid avsatt för att omvärldsbevaka, testa och kontrollera. Det är ett sätt. Och om man jobbar i en mindre kommun kan man på kommunnivå ha några som jobbar som centrala it-pedagoger som faktiskt kan bevaka, titta och testa.

– Sedan måste man också ha bra kontakt med it-teknikerna – på alla nivåer. De vet ofta inte vad som är pedagogiskt värdefullt i klassrummet men de vet hur man kan få verktygen att funka. Därför behövs de med på tåget.

– Det är också viktigt att ta sig ut och följa vad som händer, oavsett om det handlar om Sett-mässan, sociala medier eller bloggar. Det finns möjligheter att hitta information och få flödet mot sig, och därmed kunna sålla och lära sig vad man ska fråga efter.

Rekommenderad läsning

”Glöm inte lärarna i digitaliseringen”

4 maj 2017 it i skolan

Abdul-still_960x640.jpg Abdul-still_960x640.jpg Abdul-still_960x640.jpg video

Traditionellt tänkande och brist på visioner står i vägen för digitaliseringen i skolan. Det måste ändras nu menar Abdul Chohan, visionär och it-strateg från Bolton i England.

Lanseringen Lika för lärare

12 apr 2018 it i skolan

skola-lika-för-lärare-redigerad-960640.jpg skola-lika-för-lärare-redigerad-960640.jpg skola-lika-för-lärare-redigerad-960640.jpg video

Med SKL:s nya verktyg Lika för lärare ska Sveriges lärare få hjälp att prioritera i sin digitala skolvardag. Lansering är 19 april och projektledare är Johanna Karlén.  

Edtechkartan tar greppet om skolan

16 apr 2018 it i skolan

jannie-jeppesen-960640.jpg jannie-jeppesen-960640.jpg jannie-jeppesen-960640.jpg

I den allt mer digitala skolvärlden har Swedish Edtech Industry skapat edtechkartan.se. Kartan ger en snabb koll på skolans digitala tjänster och produkter.

Spelifiering på bibblan

25 apr 2018 it i skolan

bibliotekarie-gamification-960640.jpg bibliotekarie-gamification-960640.jpg bibliotekarie-gamification-960640.jpg video

Poddar med spökhistorier och spelifierade boksamtal får eleverna att knäcka läskoden och fortsätta att läsa. Skolbibliotekarien på Kronan och Frälsegårdsskolan, Tobias Gard, tipsar hur skolan kan trigga läsintresset.

Sveriges bästa skola

13 apr 2018 it i skolan

Stenkulaskolan i malmö.jpg Stenkulaskolan i malmö.jpg Stenkulaskolan i malmö.jpg video

Stenkulaskolan strax utanför Rosengård i Malmö vill vara Sveriges bästa grundskola när år 2019 är slut. För det krävs kunniga lärare som har en förståelse för när och varför digitalisering är bra.

SKL:s plan för skolan

16 apr 2018 it i skolan

en lärare sitter på ett bord med en lärplatta och pratar med lågstadieelever.jpg en lärare sitter på ett bord med en lärplatta och pratar med lågstadieelever.jpg en lärare sitter på ett bord med en lärplatta och pratar med lågstadieelever.jpg video

Annika Agélii Genlott är projektledare på SKL för handlingsplanen som ska samla alla parter för att nå målen i skolans digitaliseringsstrategi. Ett område som kan komma att behandlas är lärarutbildningens utformning.

Punkläraren får vuxna att bete sig

19 apr 2018 it i skolan

punk-årets-punkare-skola-960640.jpg punk-årets-punkare-skola-960640.jpg punk-årets-punkare-skola-960640.jpg video

Maria Wiman har blivit utsedd till årets pedagog och årets punkare. Som lärare på Östra Grundskolan vidgar hon vyerna både för sina elever och för mottagare utanför klassrummen. Det senaste tillskottet är elevernas broschyr hur vuxna ska bete sig på nätet.

Robot City rustar lågstadiet

14 maj 2018 it i skolan

flicka läser ur bok för robot byggd av kartonger.jpg flicka läser ur bok för robot byggd av kartonger.jpg flicka läser ur bok för robot byggd av kartonger.jpg video

Programmering ska bli en del i matematik och teknik i grundskolan. Genom Robot City vill matematiklärarna Ingela Sandberg och Monika Helgesson sätta övningar och datalogiskt tänkande i en berättelse där eleverna ska rädda robotar från ett elakt monster som låst in dem i en grotta. 

Så pluggar Partille programmering

25 maj 2018 it i skolan

två pojkar sitter och äter och leker lite med sina grönsaker.jpg två pojkar sitter och äter och leker lite med sina grönsaker.jpg två pojkar sitter och äter och leker lite med sina grönsaker.jpg video

I höst ska programmering bli en del av matematik- och teknikämnet i grundskolan. I Partille förbereder man sig genom att låta utvecklingsledaren Jakob Möllstam fungera som en ambulerande lärare i programmering i kommunens skolor för att hjälpa lärare och elever att komma igång.