Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Maxa dina digitala verktyg

Många kommuner och skolor har inte koll på de verktyg som de redan har. Enligt Kaisa Humlebo på Helenelundsskolan så kan man komma långt genom att ta sig tid att omvärldsbevaka och att få med sig it-teknikerna på tåget.

Ofta vet man inte vilka verktyg som finns att tillgå och man vet inte heller vilken effekt de skulle kunna ha i undervisningen. Det finns mycket fler verktyg att använda som man redan har tillgång till, fast man inte vet om det.

Vad beror det på?

– Teknikutvecklingen går så vansinnigt fort. Så står man på klassrumsgolvet så har man inte en möjlighet att hänga med bland alla tekniska nyheter som kommer, eller vad alla app-uppdateringar innebär och så vidare. Det är svårt att veta var man ska leta om man inte vet vad man söker.

– Så när jag pratade idag så var det väldigt många som inte visste att verktygen fanns, därför att man inte vet vad man ska leta efter. Det är samma sak på kommunnivå; man vet inte vad för saker man ska bevaka och hålla koll på som lärare kan ha nytta av. De som jobbar på golvet med ungarna skulle bäst kunna se vilka fantastiska saker man kan göra med de nya verktygen. Men där måste någon hjälpa lärarna att få syn på dem.

Hur ska man göra för att maximera skolans digitala verktyg?

– För att krama ur mesta möjliga skulle man på organisatorisk nivå kunna se till att någon har en funktion som it-pedagog med tid avsatt för att omvärldsbevaka, testa och kontrollera. Det är ett sätt. Och om man jobbar i en mindre kommun kan man på kommunnivå ha några som jobbar som centrala it-pedagoger som faktiskt kan bevaka, titta och testa.

– Sedan måste man också ha bra kontakt med it-teknikerna – på alla nivåer. De vet ofta inte vad som är pedagogiskt värdefullt i klassrummet men de vet hur man kan få verktygen att funka. Därför behövs de med på tåget.

– Det är också viktigt att ta sig ut och följa vad som händer, oavsett om det handlar om Sett-mässan, sociala medier eller bloggar. Det finns möjligheter att hitta information och få flödet mot sig, och därmed kunna sålla och lära sig vad man ska fråga efter.

23 april 2018 Reporter Fredrik Adolfsson it i skolan Foto Fredrik Kron

Rekommenderad läsning