Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Lanseringen Lika för lärare

Med SKL:s nya verktyg Lika för lärare ska Sveriges lärare få hjälp att prioritera i sin digitala skolvardag. Lansering är 19 april och projektledare är Johanna Karlén.  

– Lika för lärare är ett skattningsverktyg som är tänkt att stötta läraren i den digitala vardagen. Det ska konkretisera och förklara vad digitaliseringsstrategin och styrdokumenten innebär rent praktiskt och faktiskt. Läraren kan göra en skattning, få en handlingsplan och sedan aktivitetsförslag.

Hur har ni gått tillväga för att skapa verktyget?

– Vi har ett liknande verktyg sedan tidigare som heter Lika - it-tempen för skola och förskola som riktar sig till rektorer och förskolechefer, alltså skollednings- och organisationsnivå. Redan när vi tog fram det, efter en överenskommelse med regeringen, så kom det önskemål på ett liknande verktyg till lärare. Då skissade vi på en idé, gick ut på vår sajt deladigitalt.se och frågade om det fanns intresse, vilket det gjorde. Och tack vare ett 30-tal kommuner och leverantörer så fick vi ihop finansieringen till det här verktyget.

Läs mer: Inga försökskaniner

– Jag har haft en arbetsgrupp bestående av lärare då de självklart vet bäst vad som behövs. Vi har tillsammans jobbat fram innehåll och verktyget lanseras nästa vecka.

Läs mer: Sveriges bästa skola

Vilka är de största anledningarna till att verktyget behövs, skulle du säga?

– Det är så mycket på gång nu med digitaliseringstrategin men framförallt förändringarna i styrdokumenten. Där ingår massa spännande saker och många kan nog undra över hur man går från snack till verkstad. Och hur ska man veta vilka bollar man ska springa på? Där tänker vi att verktyget konkret visar vad det handlar om och kan hjälpa till hela vägen. Vi har kopplat ihop det väldigt väl med Skolverkets olika moduler så att lärarna kan få guidning. Vi vet ju att det är ont om tid, och då kan hjälp och stöd att prioritera förhoppningsvis betyda mycket. 

Läs mer: SKL:s plan för skolan

– När man delar sin värdering i Lika-verktyget så kan man tillsammans synliggöra vilka frågor vi jobbar inom i ett arbetslag. Sedan på skolnivå så kan man prioritera fortbildningsinsatser eller andra aktiviteter, och vi tänker att det behövs nu.

Vad händer vid lanseringen 19 april?

– Då kan vem som helst gå in på likalarare.skl.se, skapa ett konto och sätta igång. Men ska man jobba skolövergripande eller kommunövergripande så behöver man en person som har ett skolkonto.

Läs mer: Edtechkartan tar greppet om skolan

Vad har ni för förväntningar?

– Jag förväntar mig att det här ska vara ett bra verktyg som stöttar, konkretiserar, gör en del saker till icke-frågor men också att man får ett gemensamt språk att utgå ifrån – att det blir tydligare vad man behöver jobba med. Jag hoppas också att vi får in bra synpunkter för det är lite nervöst nu när vi tagit fram ett helt nytt verktyg. 

Läs mer: Spelifiering på bibblan

12 april 2018 Uppdaterad 4 maj 2018 Reporter Fredrik Adolfsson it i skolan Foto Fredrik Kron

Rekommenderad läsning

tjej vinkar till en datorskärm hemma.jpg

Utökad fjärrundervisning

22 nov 2018 it i skolan

Skolverket föreslår nu i en rapport till regeringen att fjärrundervisning bör tillåtas i fler ämnen än vad som tillåts i nuvarande reglering.

fem-personer-i-samtal-pa-rad.jpg

SKL:s råd för skolan

1 nov 2018 it i skolan

Nu erbjuder SKL ytterligare ett digitalt rådslag där lärare, rektorer och andra intresserade kan påverka #skolDigiplan, den nationella handlingsplanen för skolväsendets digitalisering. Rådslaget mellan den 30 oktober och 12 november lyfter upp konkreta frågor om bland annat digital kompetens.

ny-bok-av-ake-gronlund.jpg

Ställ krav på SKL

7 aug 2018 it i skolan

Det är hög tid att rusta skolorna för digitaliseringen och staten måste sätta press på kommunerna. Annars finns det risk för att utvecklingen stannar av, menar Åke Grönlund, professor i informatik vid Örebro universitet.

digitaliseringsradets-rapport-om-digital-kompetens.jpg

En bit kvar till digital ledartröja

28 jun 2018 ledarskap

Digitaliseringsrådets rapport om den digitala kompetensen i Sverige visar på ett gott grundläge men också på stora utmaningar. Bland annat för att motarbeta digitalt utanförskap samt på kort och lång sikt säkra kompetensbehoven inom bland annat välfärds- och IKT-sektorn. Ett stort ansvar för utvecklingen ligger på regeringen, SKL och Skolverket. 

flicka sitter vid en dator hemmavid och knappar.jpg
video

Fördel fjärrundervisning

20 jun 2018 it i skolan

Umeå kommun bedriver fjärrundervisning i 19 olika språk, vilket ger eleverna både språklig och digital kompetens. För andra ämnen går det att ansöka om försöksverksamhet och nu hoppas Umeå att det ska bli möjligt att fjärrundervisa i fler ämnen.

två pojkar sitter och äter och leker lite med sina grönsaker.jpg
video

Så pluggar Partille programmering

25 maj 2018 it i skolan

I höst ska programmering bli en del av matematik- och teknikämnet i grundskolan. I Partille förbereder man sig genom att låta utvecklingsledaren Jakob Möllstam fungera som en ambulerande lärare i programmering i kommunens skolor för att hjälpa lärare och elever att komma igång.

flicka läser ur bok för robot byggd av kartonger.jpg
video

Robot City rustar lågstadiet

14 maj 2018 it i skolan

Programmering ska bli en del i matematik och teknik i grundskolan. Genom Robot City vill matematiklärarna Ingela Sandberg och Monika Helgesson sätta övningar och datalogiskt tänkande i en berättelse där eleverna ska rädda robotar från ett elakt monster som låst in dem i en grotta. 

fem personer sitter runt ett bord och diskuterar.jpg
video

Sista skoltipsen inför GDPR

7 maj 2018 it i skolan

Inom kort träder GDPR i kraft och för Sveriges skolor kan det innebära en genomlysning av flera 100 olika pedagogiska tjänster. För att det ska kunna ske krävs ett mycket nära samarbete mellan kommun och skola. Det menar GDPR-konsulten Johan Wahlström.

bibliotekarie-gamification-960640.jpg
video

Spelifiering på bibblan

25 apr 2018 it i skolan

Poddar med spökhistorier och spelifierade boksamtal får eleverna att knäcka läskoden och fortsätta att läsa. Skolbibliotekarien på Kronan och Frälsegårdsskolan, Tobias Gard, tipsar hur skolan kan trigga läsintresset.