Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Lanseringen Lika för lärare

Med SKL:s nya verktyg Lika för lärare ska Sveriges lärare få hjälp att prioritera i sin digitala skolvardag. Lansering är 19 april och projektledare är Johanna Karlén.  

Text Fredrik Adolfsson Foto Fredrik Kron 12 april 2018 it i skolan

– Lika för lärare är ett skattningsverktyg som är tänkt att stötta läraren i den digitala vardagen. Det ska konkretisera och förklara vad digitaliseringsstrategin och styrdokumenten innebär rent praktiskt och faktiskt. Läraren kan göra en skattning, få en handlingsplan och sedan aktivitetsförslag.

Hur har ni gått tillväga för att skapa verktyget?

– Vi har ett liknande verktyg sedan tidigare som heter Lika - it-tempen för skola och förskola som riktar sig till rektorer och förskolechefer, alltså skollednings- och organisationsnivå. Redan när vi tog fram det, efter en överenskommelse med regeringen, så kom det önskemål på ett liknande verktyg till lärare. Då skissade vi på en idé, gick ut på vår sajt deladigitalt.se och frågade om det fanns intresse, vilket det gjorde. Och tack vare ett 30-tal kommuner och leverantörer så fick vi ihop finansieringen till det här verktyget.

Läs mer: Inga försökskaniner

– Jag har haft en arbetsgrupp bestående av lärare då de självklart vet bäst vad som behövs. Vi har tillsammans jobbat fram innehåll och verktyget lanseras nästa vecka.

Läs mer: Sveriges bästa skola

Vilka är de största anledningarna till att verktyget behövs, skulle du säga?

– Det är så mycket på gång nu med digitaliseringstrategin men framförallt förändringarna i styrdokumenten. Där ingår massa spännande saker och många kan nog undra över hur man går från snack till verkstad. Och hur ska man veta vilka bollar man ska springa på? Där tänker vi att verktyget konkret visar vad det handlar om och kan hjälpa till hela vägen. Vi har kopplat ihop det väldigt väl med Skolverkets olika moduler så att lärarna kan få guidning. Vi vet ju att det är ont om tid, och då kan hjälp och stöd att prioritera förhoppningsvis betyda mycket. 

Läs mer: SKL:s plan för skolan

– När man delar sin värdering i Lika-verktyget så kan man tillsammans synliggöra vilka frågor vi jobbar inom i ett arbetslag. Sedan på skolnivå så kan man prioritera fortbildningsinsatser eller andra aktiviteter, och vi tänker att det behövs nu.

Vad händer vid lanseringen 19 april?

– Då kan vem som helst gå in på likalarare.skl.se, skapa ett konto och sätta igång. Men ska man jobba skolövergripande eller kommunövergripande så behöver man en person som har ett skolkonto.

Läs mer: Edtechkartan tar greppet om skolan

Vad har ni för förväntningar?

– Jag förväntar mig att det här ska vara ett bra verktyg som stöttar, konkretiserar, gör en del saker till icke-frågor men också att man får ett gemensamt språk att utgå ifrån – att det blir tydligare vad man behöver jobba med. Jag hoppas också att vi får in bra synpunkter för det är lite nervöst nu när vi tagit fram ett helt nytt verktyg. 

Läs mer: Spelifiering på bibblan

Rekommenderad läsning

”Glöm inte lärarna i digitaliseringen”

4 maj 2017 it i skolan

Abdul-still_960x640.jpg Abdul-still_960x640.jpg Abdul-still_960x640.jpg video

Traditionellt tänkande och brist på visioner står i vägen för digitaliseringen i skolan. Det måste ändras nu menar Abdul Chohan, visionär och it-strateg från Bolton i England.

SKL:s guide till digitala prov

10 apr 2018 it i skolan

elever-vantar-pa-prov-i-skolam.jpg elever-vantar-pa-prov-i-skolam.jpg elever-vantar-pa-prov-i-skolam.jpg

I höst genomförs det första steget i digitaliseringen av de nationella proven och frågorna är många från skolorna. Därför arbetar SKL tillsammans med Skolverket och Swedish EdTech Industry med en vägledning som ska vara klar under våren.

Så kom världen till Jonslund

17 apr 2018 it i skolan

fyra-klasskompisar-skrattar-tillsammans.jpg fyra-klasskompisar-skrattar-tillsammans.jpg fyra-klasskompisar-skrattar-tillsammans.jpg video

Emma Nääs ville engagera sina elever med det som är viktigt och på riktigt. Sex år senare jobbar de med företag och skolor i 81 länder och själv har hon just belönats med Guldäpplet. 

SKL:s plan för skolan

16 apr 2018 it i skolan

en lärare sitter på ett bord med en lärplatta och pratar med lågstadieelever.jpg en lärare sitter på ett bord med en lärplatta och pratar med lågstadieelever.jpg en lärare sitter på ett bord med en lärplatta och pratar med lågstadieelever.jpg video

Annika Agélii Genlott är projektledare på SKL för handlingsplanen som ska samla alla parter för att nå målen i skolans digitaliseringsstrategi. Ett område som kan komma att behandlas är lärarutbildningens utformning.

Maxa dina digitala verktyg

23 apr 2018 it i skolan

barn-digitala-läromedel-960640.jpg barn-digitala-läromedel-960640.jpg barn-digitala-läromedel-960640.jpg video

Många kommuner och skolor har inte koll på de verktyg som de redan har. Enligt Kaisa Humlebo på Helenelundsskolan så kan man komma långt genom att ta sig tid att omvärldsbevaka och att få med sig it-teknikerna på tåget.

Ställ krav på SKL

7 aug 2018 it i skolan

ny-bok-av-ake-gronlund.jpg ny-bok-av-ake-gronlund.jpg ny-bok-av-ake-gronlund.jpg

Det är hög tid att rusta skolorna för digitaliseringen och staten måste sätta press på kommunerna. Annars finns det risk för att utvecklingen stannar av, menar Åke Grönlund, professor i informatik vid Örebro universitet.

SKL:s råd för skolan

1 nov 2018 it i skolan

fem-personer-i-samtal-pa-rad.jpg fem-personer-i-samtal-pa-rad.jpg fem-personer-i-samtal-pa-rad.jpg

Nu erbjuder SKL ytterligare ett digitalt rådslag där lärare, rektorer och andra intresserade kan påverka #skolDigiplan, den nationella handlingsplanen för skolväsendets digitalisering. Rådslaget mellan den 30 oktober och 12 november lyfter upp konkreta frågor om bland annat digital kompetens.

En bit kvar till digital ledartröja

28 jun 2018 ledarskap

digitaliseringsradets-rapport-om-digital-kompetens.jpg digitaliseringsradets-rapport-om-digital-kompetens.jpg digitaliseringsradets-rapport-om-digital-kompetens.jpg

Digitaliseringsrådets rapport om den digitala kompetensen i Sverige visar på ett gott grundläge men också på stora utmaningar. Bland annat för att motarbeta digitalt utanförskap samt på kort och lång sikt säkra kompetensbehoven inom bland annat välfärds- och IKT-sektorn. Ett stort ansvar för utvecklingen ligger på regeringen, SKL och Skolverket. 

Spelifiering på bibblan

25 apr 2018 it i skolan

bibliotekarie-gamification-960640.jpg bibliotekarie-gamification-960640.jpg bibliotekarie-gamification-960640.jpg video

Poddar med spökhistorier och spelifierade boksamtal får eleverna att knäcka läskoden och fortsätta att läsa. Skolbibliotekarien på Kronan och Frälsegårdsskolan, Tobias Gard, tipsar hur skolan kan trigga läsintresset.