Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Nominerad till
Publishingpriset 2017

En smartare it-nyhetssajt

Nominerad till
Publishingpriset 2017

Edtechkartan tar greppet om skolan

I den allt mer digitala skolvärlden har Swedish Edtech Industry skapat edtechkartan.se. Kartan ger en snabb koll på skolans digitala tjänster och produkter.

Text Fredrik Adolfsson Foto Swedish Edtech Industry 16 april 2018 it i skolan

jannie-jeppesen-960640.jpg

 Vi har skapat en översikt över det digitala ekosystemet för skolan och det är något som inte har funnits tidigare. Än så länge finns 36 verksamhetsprocesser på sajten men vi tror att siffran kan bli många fler framöver och utvecklingspotentialen är stor, säger Jannie Jeppesen, vd på Swedish Edtech Industry.

Swedish Edtech Industry är en branschorganisation som tillsammans med sina 70 medlemsorganisationer bildat Edtechkartan, en karta över skolans verksamhetsprocesser. I juni lanseras kartan skarpt men den finns redan nu tillgänglig i en betaversion på edtechkartan.se.

Läs mer: Sveriges bästa skola

Kartan är uppdelad i tre huvudområden: administration, huvudmannaprocesser och undervisning.

 Vi tror att det här kan hjälpa många, bland annat beslutsfattare på nationell nivå som exempelvis SKL och Skolverket. De kan till exempel se vilka som levererar vilka tjänster och under vilka processer. Detta tror vi kommer att bli ett bra underlag nu när den digitala strategin skall konkretiseras. Kartan hjälper till med att skapa en helhetsbild och hålla koll och den kommer att uppdateras kontinuerligt.

Läs mer: Så kom världen till Jonslund

Digitala nationella prov

Jannie Jeppesen är precis hemkommen från Sett-mässan i Kista, ett evenemang som i år slog besöksrekord och hon tidigare var med och drev. Där såg hon en utveckling som går hand i hand med utvecklingen av Edtechkartan, nämligen att allt fler aktörer inom skolan vill ha hjälp och råd med att hitta potentiella lösningar för sin verksamhet. De börjar känna en allt större press att hänga med.

Det finns en digital ångest på kommunerna och skolorna.

Jannie Jeppesen

 Ja, det känns som att vi behövs mer än någonsin just nu eftersom det verkar finnas en digital ångest på kommunerna och skolorna. Det kan förklaras med de digitala nationella skrivproven, programmering i skolplanerna och GDPR som snart införs. Det är mycket som ska på plats för många och är man inte på banan så är det nu hög tid att komma dit.

Läs mer: Lanseringen Lika för lärare

Med de digitala proven syftar Jannie Jeppesen på uppsatsdelarna av de nationella proven, som från i höst i både svenska och engelska ska genomföras digitalt för elever i årskurs 9 och gymnasiet.

 Ska vi ha nationella prov så är det helt naturligt och självklart att de ska vara digitala. Vi borde effektivisera där det går och det känns fullt rimligt att eleverna får redovisa sina kunskaper i en miljö de till vardags arbetar i.

– Och något jag såg på Sett, till skillnad från tidigare år, var ett ökat fokus på de digitala proven. Där noterade jag också att leverantörerna av de digitala läromedlen har tagit ett jätteskutt i sin utveckling och har mycket spännande produkter. De är färdiga när det gäller de nya skrivelserna i kursplanerna som digital kompetens och programmering, vilket är ett bra stöd för lärarna och väl värt att lyfta, avslutar Jannie Jeppesen.

Rekommenderad läsning

”Glöm inte lärarna i digitaliseringen”

4 maj 2017 it i skolan

Abdul-still_960x640.jpg Abdul-still_960x640.jpg Abdul-still_960x640.jpg video

Traditionellt tänkande och brist på visioner står i vägen för digitaliseringen i skolan. Det måste ändras nu menar Abdul Chohan, visionär och it-strateg från Bolton i England.

SKL:s guide till digitala prov

10 apr 2018 it i skolan

elever-vantar-pa-prov-i-skolam.jpg elever-vantar-pa-prov-i-skolam.jpg elever-vantar-pa-prov-i-skolam.jpg

I höst genomförs det första steget i digitaliseringen av de nationella proven och frågorna är många från skolorna. Därför arbetar SKL tillsammans med Skolverket och Swedish EdTech Industry med en vägledning som ska vara klar under våren.

Inga försökskaniner

13 apr 2018 it i skolan

nationella-digitala-prov-960640.jpg nationella-digitala-prov-960640.jpg nationella-digitala-prov-960640.jpg video

Från och med 2022 blir nationella proven digitala. Det innebär att proven är anonymiserade och förhoppningsvis mer likvärdiga. Trots att förändringen ska ske snart finns det ingen risk att eleverna hamnar mellan stolarna. Det menar Karin Hector-Stahre på Skolverket.

 

Maxa dina digitala verktyg

23 apr 2018 it i skolan

barn-digitala-läromedel-960640.jpg barn-digitala-läromedel-960640.jpg barn-digitala-läromedel-960640.jpg video

Många kommuner och skolor har inte koll på de verktyg som de redan har. Enligt Kaisa Humlebo på Helenelundsskolan så kan man komma långt genom att ta sig tid att omvärldsbevaka och att få med sig it-teknikerna på tåget.

Spelifiering på bibblan

25 apr 2018 it i skolan

bibliotekarie-gamification-960640.jpg bibliotekarie-gamification-960640.jpg bibliotekarie-gamification-960640.jpg video

Poddar med spökhistorier och spelifierade boksamtal får eleverna att knäcka läskoden och fortsätta att läsa. Skolbibliotekarien på Kronan och Frälsegårdsskolan, Tobias Gard, tipsar hur skolan kan trigga läsintresset.

PISA visar inte viktigaste kunskapen

31 jan 2017 it i skolan

bamford bett 960640.jpg bamford bett 960640.jpg bamford bett 960640.jpg video

Anne Bamford, chef på International Research Agency, tycker till om Sveriges resultat i PISA-mätningar och alternativa undersökningar som mäter framtidens kompetens. Och är det eleverna eller lärarna som utvecklas mest av digitala verktyg i skolan.

Fler plattor och färre katedrar

14 feb 2017 it i skolan

surfplatta skola.jpg surfplatta skola.jpg surfplatta skola.jpg

Glöm hästskoformade bänkrader och en bastant kateder vid svarta tavlan. It i skolan revolutionerar inte bara det fysiska klassrummet utan också sättet att kommunicera.

Så lär Peer-Ed ut ny teknik till lärare

3 feb 2017 it i skolan

Les Foltos 960640.jpg Les Foltos 960640.jpg Les Foltos 960640.jpg video

Utan engagerade lärare som är villiga att dela med sig av sin kunskap inom ny teknik sker ingen utveckling. Pappan till pedagogiken inom Peer-Ed är Les Foltos. Här delar han med sig av sina bästa tips.

"Godkänt är att tro för lågt"

7 feb 2017 bett

Jenny och Claes 960640.jpg Jenny och Claes 960640.jpg Jenny och Claes 960640.jpg video

Malmörektorerna Jenny Nyberg och Claes Jeppsson pratar om hur de vågar gå utanför de traditionella ramarna för att skapa exceptionella resultat.