Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Sveriges bästa skola

Stenkulaskolan strax utanför Rosengård i Malmö vill vara Sveriges bästa grundskola när år 2019 är slut. För det krävs kunniga lärare som har en förståelse för när och varför digitalisering är bra.

Text Tim Leffler Foto Fredrik Kron, Wikimedia Commons 13 april 2018 it i skolan

Stenkulaskolan i östra Malmö.

– Vi vill att våra elever ska bli bäst i hela Sverige. Vi började med målet att bli Malmös ledande IKT-skola, men vi tänkte snabbt om. Vi tog fram ett koncept som heter simplicity, transformation, learning. Det innebär att det vi gör som har med digitalisering att göra ska förenkla undervisning, transformera den så att vi kommer åt bitar som annars inte hade varit möjligt, och öka lärandet, säger Martin Bieber, biträdande rektor på Stenkulaskolan i Malmö.

Läs mer: SKL:s plan för skolan

Läs mer: Spelifiering på bibblan

Vad är viktigt för att försöka nå det målet?

– Det var viktigt att få med sig allihopa till att förstå varför vi gjorde detta. Vi utgår ifrån Simon Sineks tanke om The Golden Circle med ett ’why’ i mitten, ett ’how’ utanför och ett ’what’ längst ut. Hans poäng är att många organisationer vet vad man gör och hur man gör det man gör, men få vet varför man gör det man gör. De mest lyckade organisationerna vänder däremot på det och börjar med ett varför. Vårt varför är ”we make the world a better place” för vi tror att om vi kan hjälpa de barnen vi har till att få en bättre framtid så påverkar det Malmö, Sverige, och i förlängningen världen positivt.

Läs mer: Så kom världen till Jonslund

Har det blivit extra utmanande på er skola, som ligger i ett utanförskapsområde?

– Det tycker jag inte. Vi har alltid haft höga förväntningar på våra elever och det tror jag att de har känt. Jag brukar vilja vända på det och inte prata så mycket om utmaningar utan snarare om det som är bra. Det kändes bra att vi fick en mer omfattande struktur med vårt ’why’, men också att vi lade upp en IKT-plan. Vi ville vara noggranna så att alla förstod vad vi ville åstadkomma. Vi är någonstans i mitten på den resan nu, och i den finns en plan på hur skolan måste se ut 2019 för att vi ska vara ledande i Sverige. Det har vi brutit ner i olika stora beståndsdelar så att alla vet vad vi gör just nu, samtidigt som vi ställer krav på att alla lärare vet hur de ska undervisa med de verktygen vi har valt.

Läs mer: Inga försökskaniner

Läs mer: Lanseringen Lika för lärare

Ni är halvvägs nu – hur ser det ut framöver?

– Vi har blivit Apple distinguished school och är en av sex skolor i Sverige, och en av 400 skolor i världen. Med det sagt är vi inte framme än. Programmeringsbiten är ett sådant exempel. Där tycker jag personligen att utmaningen ligger att få programmeringen elevnära så att eleven förstår vad det innebär och kan leda till, som en app till exempel. Det steget kan idag vara för långt och det kan vara svårt för en 14-åring idag att om han eller hon gör det här i tusentals timmar så kan han han eller hon nå dit. Vi måste hitta en modell så att det sätter sig vad elever faktiskt kan åstadkomma tack vare programmering. Det är nog den största utmaningen framöver.

Läs mer: Maxa dina digitala verktyg

Rekommenderad läsning

Robot City rustar lågstadiet

14 maj 2018 it i skolan

flicka läser ur bok för robot byggd av kartonger.jpg flicka läser ur bok för robot byggd av kartonger.jpg flicka läser ur bok för robot byggd av kartonger.jpg video

Programmering ska bli en del i matematik och teknik i grundskolan. Genom Robot City vill matematiklärarna Ingela Sandberg och Monika Helgesson sätta övningar och datalogiskt tänkande i en berättelse där eleverna ska rädda robotar från ett elakt monster som låst in dem i en grotta. 

Så pluggar Partille programmering

25 maj 2018 it i skolan

två pojkar sitter och äter och leker lite med sina grönsaker.jpg två pojkar sitter och äter och leker lite med sina grönsaker.jpg två pojkar sitter och äter och leker lite med sina grönsaker.jpg video

I höst ska programmering bli en del av matematik- och teknikämnet i grundskolan. I Partille förbereder man sig genom att låta utvecklingsledaren Jakob Möllstam fungera som en ambulerande lärare i programmering i kommunens skolor för att hjälpa lärare och elever att komma igång.

Sista skoltipsen inför GDPR

7 maj 2018 it i skolan

fem personer sitter runt ett bord och diskuterar.jpg fem personer sitter runt ett bord och diskuterar.jpg fem personer sitter runt ett bord och diskuterar.jpg video

Inom kort träder GDPR i kraft och för Sveriges skolor kan det innebära en genomlysning av flera 100 olika pedagogiska tjänster. För att det ska kunna ske krävs ett mycket nära samarbete mellan kommun och skola. Det menar GDPR-konsulten Johan Wahlström.

Fördel fjärrundervisning

20 jun 2018 it i skolan

flicka sitter vid en dator hemmavid och knappar.jpg flicka sitter vid en dator hemmavid och knappar.jpg flicka sitter vid en dator hemmavid och knappar.jpg video

Umeå kommun bedriver fjärrundervisning i 19 olika språk, vilket ger eleverna både språklig och digital kompetens. För andra ämnen går det att ansöka om försöksverksamhet och nu hoppas Umeå att det ska bli möjligt att fjärrundervisa i fler ämnen.

Lanseringen Lika för lärare

12 apr 2018 it i skolan

skola-lika-för-lärare-redigerad-960640.jpg skola-lika-för-lärare-redigerad-960640.jpg skola-lika-för-lärare-redigerad-960640.jpg video

Med SKL:s nya verktyg Lika för lärare ska Sveriges lärare få hjälp att prioritera i sin digitala skolvardag. Lansering är 19 april och projektledare är Johanna Karlén.  

Inga försökskaniner

13 apr 2018 it i skolan

nationella-digitala-prov-960640.jpg nationella-digitala-prov-960640.jpg nationella-digitala-prov-960640.jpg video

Från och med 2022 blir nationella proven digitala. Det innebär att proven är anonymiserade och förhoppningsvis mer likvärdiga. Trots att förändringen ska ske snart finns det ingen risk att eleverna hamnar mellan stolarna. Det menar Karin Hector-Stahre på Skolverket.

 

Så kom världen till Jonslund

17 apr 2018 it i skolan

fyra-klasskompisar-skrattar-tillsammans.jpg fyra-klasskompisar-skrattar-tillsammans.jpg fyra-klasskompisar-skrattar-tillsammans.jpg video

Emma Nääs ville engagera sina elever med det som är viktigt och på riktigt. Sex år senare jobbar de med företag och skolor i 81 länder och själv har hon just belönats med Guldäpplet. 

Edtechkartan tar greppet om skolan

16 apr 2018 it i skolan

jannie-jeppesen-960640.jpg jannie-jeppesen-960640.jpg jannie-jeppesen-960640.jpg

I den allt mer digitala skolvärlden har Swedish Edtech Industry skapat edtechkartan.se. Kartan ger en snabb koll på skolans digitala tjänster och produkter.

SKL:s plan för skolan

16 apr 2018 it i skolan

en lärare sitter på ett bord med en lärplatta och pratar med lågstadieelever.jpg en lärare sitter på ett bord med en lärplatta och pratar med lågstadieelever.jpg en lärare sitter på ett bord med en lärplatta och pratar med lågstadieelever.jpg video

Annika Agélii Genlott är projektledare på SKL för handlingsplanen som ska samla alla parter för att nå målen i skolans digitaliseringsstrategi. Ett område som kan komma att behandlas är lärarutbildningens utformning.