Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Sveriges bästa skola

Stenkulaskolan strax utanför Rosengård i Malmö vill vara Sveriges bästa grundskola när år 2019 är slut. För det krävs kunniga lärare som har en förståelse för när och varför digitalisering är bra.

Text Tim Leffler Foto Fredrik Kron, Wikimedia Commons 13 april 2018 it i skolan

Stenkulaskolan i östra Malmö.

– Vi vill att våra elever ska bli bäst i hela Sverige. Vi började med målet att bli Malmös ledande IKT-skola, men vi tänkte snabbt om. Vi tog fram ett koncept som heter simplicity, transformation, learning. Det innebär att det vi gör som har med digitalisering att göra ska förenkla undervisning, transformera den så att vi kommer åt bitar som annars inte hade varit möjligt, och öka lärandet, säger Martin Bieber, biträdande rektor på Stenkulaskolan i Malmö.

Läs mer: SKL:s plan för skolan

Läs mer: Spelifiering på bibblan

Vad är viktigt för att försöka nå det målet?

– Det var viktigt att få med sig allihopa till att förstå varför vi gjorde detta. Vi utgår ifrån Simon Sineks tanke om The Golden Circle med ett ’why’ i mitten, ett ’how’ utanför och ett ’what’ längst ut. Hans poäng är att många organisationer vet vad man gör och hur man gör det man gör, men få vet varför man gör det man gör. De mest lyckade organisationerna vänder däremot på det och börjar med ett varför. Vårt varför är ”we make the world a better place” för vi tror att om vi kan hjälpa de barnen vi har till att få en bättre framtid så påverkar det Malmö, Sverige, och i förlängningen världen positivt.

Läs mer: Så kom världen till Jonslund

Har det blivit extra utmanande på er skola, som ligger i ett utanförskapsområde?

– Det tycker jag inte. Vi har alltid haft höga förväntningar på våra elever och det tror jag att de har känt. Jag brukar vilja vända på det och inte prata så mycket om utmaningar utan snarare om det som är bra. Det kändes bra att vi fick en mer omfattande struktur med vårt ’why’, men också att vi lade upp en IKT-plan. Vi ville vara noggranna så att alla förstod vad vi ville åstadkomma. Vi är någonstans i mitten på den resan nu, och i den finns en plan på hur skolan måste se ut 2019 för att vi ska vara ledande i Sverige. Det har vi brutit ner i olika stora beståndsdelar så att alla vet vad vi gör just nu, samtidigt som vi ställer krav på att alla lärare vet hur de ska undervisa med de verktygen vi har valt.

Läs mer: Inga försökskaniner

Läs mer: Lanseringen Lika för lärare

Ni är halvvägs nu – hur ser det ut framöver?

– Vi har blivit Apple distinguished school och är en av sex skolor i Sverige, och en av 400 skolor i världen. Med det sagt är vi inte framme än. Programmeringsbiten är ett sådant exempel. Där tycker jag personligen att utmaningen ligger att få programmeringen elevnära så att eleven förstår vad det innebär och kan leda till, som en app till exempel. Det steget kan idag vara för långt och det kan vara svårt för en 14-åring idag att om han eller hon gör det här i tusentals timmar så kan han han eller hon nå dit. Vi måste hitta en modell så att det sätter sig vad elever faktiskt kan åstadkomma tack vare programmering. Det är nog den största utmaningen framöver.

Läs mer: Maxa dina digitala verktyg

Rekommenderad läsning

flicka läser ur bok för robot byggd av kartonger.jpg
video

Robot City rustar lågstadiet

14 maj 2018 it i skolan

Programmering ska bli en del i matematik och teknik i grundskolan. Genom Robot City vill matematiklärarna Ingela Sandberg och Monika Helgesson sätta övningar och datalogiskt tänkande i en berättelse där eleverna ska rädda robotar från ett elakt monster som låst in dem i en grotta. 

två pojkar sitter och äter och leker lite med sina grönsaker.jpg
video

Så pluggar Partille programmering

25 maj 2018 it i skolan

I höst ska programmering bli en del av matematik- och teknikämnet i grundskolan. I Partille förbereder man sig genom att låta utvecklingsledaren Jakob Möllstam fungera som en ambulerande lärare i programmering i kommunens skolor för att hjälpa lärare och elever att komma igång.

fem personer sitter runt ett bord och diskuterar.jpg
video

Sista skoltipsen inför GDPR

7 maj 2018 it i skolan

Inom kort träder GDPR i kraft och för Sveriges skolor kan det innebära en genomlysning av flera 100 olika pedagogiska tjänster. För att det ska kunna ske krävs ett mycket nära samarbete mellan kommun och skola. Det menar GDPR-konsulten Johan Wahlström.

flicka sitter vid en dator hemmavid och knappar.jpg
video

Fördel fjärrundervisning

20 jun 2018 it i skolan

Umeå kommun bedriver fjärrundervisning i 19 olika språk, vilket ger eleverna både språklig och digital kompetens. För andra ämnen går det att ansöka om försöksverksamhet och nu hoppas Umeå att det ska bli möjligt att fjärrundervisa i fler ämnen.

gotlandWEBB.jpg

Mer pedagogik i Visby med O365

24 okt 2017 it i skolan

Smidigare administration, enklare kommunikation och mer tid för pedagogik och erfarenhetsutbyte blev resultatet när har S:t Hansskolan i Visby införde 0ffice 365.

småbarnWEBB.jpg

Kodning på dagis i Ystad

3 nov 2017 it i skolan

Green screen, Blue-Bots och virtuella kiosker. På Soldalens förskola i Ystad är digitala verktyg en självklar del av pedagogiken.

tjej från mellanöstern sitter med huvudet nära sin skolbänk och skriver.jpg

Bloggen som får elever att briljera

6 mar 2018 it i skolan

Med lärplattan i högsta hugg får gymnasieelever på Forshagaakademin norr om Karlstad publicera sina framsteg och skoluppgifter på en blogg. Inte minst för nyanlända är sprint-bloggen viktig.

skola-lika-för-lärare-redigerad-960640.jpg
video

Lanseringen Lika för lärare

12 apr 2018 it i skolan

Med SKL:s nya verktyg Lika för lärare ska Sveriges lärare få hjälp att prioritera i sin digitala skolvardag. Lansering är 19 april och projektledare är Johanna Karlén.  

nationella-digitala-prov-960640.jpg
video

Inga försökskaniner

13 apr 2018 it i skolan

Från och med 2022 blir nationella proven digitala. Det innebär att proven är anonymiserade och förhoppningsvis mer likvärdiga. Trots att förändringen ska ske snart finns det ingen risk att eleverna hamnar mellan stolarna. Det menar Karin Hector-Stahre på Skolverket.