Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Nominerad till
Publishingpriset 2017

En smartare it-nyhetssajt

Nominerad till
Publishingpriset 2017

Sveriges bästa skola

Stenkulaskolan strax utanför Rosengård i Malmö vill vara Sveriges bästa grundskola när år 2019 är slut. För det krävs kunniga lärare som har en förståelse för när och varför digitalisering är bra.

Text Tim Leffler Foto Fredrik Kron, Wikimedia Commons 13 april 2018 it i skolan

Stenkulaskolan i östra Malmö.

– Vi vill att våra elever ska bli bäst i hela Sverige. Vi började med målet att bli Malmös ledande IKT-skola, men vi tänkte snabbt om. Vi tog fram ett koncept som heter simplicity, transformation, learning. Det innebär att det vi gör som har med digitalisering att göra ska förenkla undervisning, transformera den så att vi kommer åt bitar som annars inte hade varit möjligt, och öka lärandet, säger Martin Bieber, biträdande rektor på Stenkulaskolan i Malmö.

Vad är viktigt för att försöka nå det målet?

– Det var viktigt att få med sig allihopa till att förstå varför vi gjorde detta. Vi utgår ifrån Simon Sineks tanke om The Golden Circle med ett ’why’ i mitten, ett ’how’ utanför och ett ’what’ längst ut. Hans poäng är att många organisationer vet vad man gör och hur man gör det man gör, men få vet varför man gör det man gör. De mest lyckade organisationerna vänder däremot på det och börjar med ett varför. Vårt varför är ”we make the world a better place” för vi tror att om vi kan hjälpa de barnen vi har till att få en bättre framtid så påverkar det Malmö, Sverige, och i förlängningen världen positivt.

Läs mer: Så kom världen till Jonslund

Har det blivit extra utmanande på er skola, som ligger i ett utanförskapsområde?

– Det tycker jag inte. Vi har alltid haft höga förväntningar på våra elever och det tror jag att de har känt. Jag brukar vilja vända på det och inte prata så mycket om utmaningar utan snarare om det som är bra. Det kändes bra att vi fick en mer omfattande struktur med vårt ’why’, men också att vi lade upp en IKT-plan. Vi ville vara noggranna så att alla förstod vad vi ville åstadkomma. Vi är någonstans i mitten på den resan nu, och i den finns en plan på hur skolan måste se ut 2019 för att vi ska vara ledande i Sverige. Det har vi brutit ner i olika stora beståndsdelar så att alla vet vad vi gör just nu, samtidigt som vi ställer krav på att alla lärare vet hur de ska undervisa med de verktygen vi har valt.

Läs mer: Inga försökskaniner

Läs mer: Lanseringen Lika för lärare

Ni är halvvägs nu – hur ser det ut framöver?

– Vi har blivit Apple distinguished school och är en av sex skolor i Sverige, och en av 400 skolor i världen. Med det sagt är vi inte framme än. Programmeringsbiten är ett sådant exempel. Där tycker jag personligen att utmaningen ligger att få programmeringen elevnära så att eleven förstår vad det innebär och kan leda till, som en app till exempel. Det steget kan idag vara för långt och det kan vara svårt för en 14-åring idag att om han eller hon gör det här i tusentals timmar så kan han han eller hon nå dit. Vi måste hitta en modell så att det sätter sig vad elever faktiskt kan åstadkomma tack vare programmering. Det är nog den största utmaningen framöver.

Rekommenderad läsning

Skolprogrammering - ett mål som infriades

11 jul 2016 it i skolan

programmering snip.JPG programmering snip.JPG programmering snip.JPG

Dåligt intresse för it-utbildningar fick Christine Kastner Johnson att vilja få in programmering i skolan. Tre år senare har planerna uppfyllts. I Almedalen fick bland annat politiker och lärare testa programmering för första gången, en av dem var Inger Källgren Sawela, kommunstyrelsens ordförande i Gävle.

"All grund till digitalisering ligger i programmering"

4 nov 2016 digit

programmering .jpg programmering .jpg programmering .jpg

Organisationen Swedsoft vill öka antalet programmerare, bland annat arbetar de med att få in nyanlända på marknaden.
– Vi behöver de nyanländas kunnande om vi vill fortsätta vara världsledande, säger Gabriel Modéus, generalsekreterare på Swedsoft.

"Lär barnen att programmera i skolan"

17 jan 2017 it i skolan

LindaLiukas_960x640.jpg LindaLiukas_960x640.jpg LindaLiukas_960x640.jpg

När Linda Liukas var 23 bestämde hon sig för att återuppväcka glädjen i att programmera. Resultatet blev ett nätverk, Rails Girls, som haft programmeringsträffar för kvinnor i över 270 städer, och en barnboksserie om programmering.

Robotar ska lära barn att programmera

1 feb 2017 it i skolan

robotbett_960x640.jpg robotbett_960x640.jpg robotbett_960x640.jpg video

Genom att bygga robotar ska barn lära sig om datorer, elektronik, ingenjörskap och programmering. Bakom konceptet ligger Peli de Halleux, utvecklare på Microsoft Research, och hans team.

Finn upp ökar elevernas digitala kunnande

5 mar 2017 it i skolan

finn upp bild tjej.jpg finn upp bild tjej.jpg finn upp bild tjej.jpg

Finn upp är Sveriges största uppfinnartävling för grundskolan. Syftet är att utveckla elevernas kreativitet, entreprenöranda och digitala kunnande inför kommande arbetsliv.

 

 

Skolans reaktion på regeringsbeslut

14 mar 2017 it i skolan

programmering barn .jpg programmering barn .jpg programmering barn .jpg

– Lite fegt men ett steg i rätt riktning, säger Mikael Odin, rektor på grundskolan Nya Elementar, om regeringens nya satsning på it och programmering i grund- och gymnasieskolan. 

”Glöm inte lärarna i digitaliseringen”

4 maj 2017 it i skolan

Abdul-still_960x640.jpg Abdul-still_960x640.jpg Abdul-still_960x640.jpg video

Traditionellt tänkande och brist på visioner står i vägen för digitaliseringen i skolan. Det måste ändras nu menar Abdul Chohan, visionär och it-strateg från Bolton i England.

Inför nationella it-strategin

Carl Heath: Dåligt stöd till lärarna

20 jul 2017 it i skolan

carl heath.jpg carl heath.jpg carl heath.jpg

Om ett år ska alla lärare kunna undervisa i programmering men för många är det en vit fläck på kunskapskartan i dag. Samtidigt saknas en nationell it-strategi och det nuvarande förslaget är tillbaka hos Utbildningsdepartementet för översyn.

Academedias elever lär lärare

14 jul 2017 it i skolan

Academedia_960x640.jpg Academedia_960x640.jpg Academedia_960x640.jpg podcast

Petter Hallman, CIO på Academedia, deltog under Almedalsveckan och pratar i Voister-podden om vad som är högst på agendan under 2017, hur koncernen jobbar med hållbarhet och hur intresset för programmering kan öka.