Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

SKL:s plan för skolan

Annika Agélii Genlott är projektledare på SKL för handlingsplanen som ska samla alla parter för att nå målen i skolans digitaliseringsstrategi. Ett område som kan komma att behandlas är lärarutbildningens utformning.

Text Tim Leffler Foto Fredrik Kron, Adobestock 16 april 2018 it i skolan

– De flesta som är inom skolan idag vet att det kanske finns en del att göra området Lärarhögskolan, till exempel. Vi kanske behöver förändra den utbildningen så att de blir mogna för att ta hand om den situation som finns. Det är en lite ny skola nu på så sätt. Man kanske är digitalt van men man kanske inte är digitalt van att föra undervisning på ett nytt sätt. Det är ett område där vi möjligen behöver se över. Med det sagt är det svårt att redan idag peka ut specifika områden, och det är här vårt arbete blir viktigt: att peka ut områden som vi behöver jobba med och framförallt identifiera vem som bär ansvaret, säger Annika Agélii Genlott, projektledare för SKL:s handlingsplan för skolans digitalisering.

Läs mer: Lanseringen lika för lärare

Vad innebär handlingsplanen?

– Att vi ska arbeta i tätt samarbete med regeringen och skolverket, där min roll som projektansvarig är att sätta samman en organisation som ska ledda arbetet. Det viktiga är att det görs i bred samverkan med skolväsendet, och inget som Skolverket, regeringen, och SKL ska göra för sig själva. Det gäller för oss att tillsammans identifiera vad som finns och vad som inte finns, och vem som har huvudansvaret för respektive del.

Hur ska ni involvera alla dessa parter?

Läs mer: Inga försökskaniner

– Det kommer bli utmaningen, men också det som gör det spännande. Vi har ett avlångt land och vi behöver alla aktörer, och det kan vi idag göra på digital väg om det behövs. Vår utmaning blir att skapa en dynamisk digital yta där vi kan samarbeta och mötas och bereda processer av olika slag.

Hur långt sträcker sig handlingsplanen?

– Till första mars år 2019. Det är ett arbete som startar upp för att identifiera vad som behöver göras och som vi på SKL kom överens med regeringen den 31 januari i år, där det övergripande målet är att vi ska stötta huvudmännen att nå målen i den digitaliseringsstrategi som sträcker sig fram till år 2022. Skulle man däremot stanna upp det arbetet helt därefter, är det lätt att saker snabbt blir obsoleta fram till år 2022 och gamla, så detta arbete behöver föras parallellt hela vägen. Men den nuvarande överenskommelsen sträcker sig till år 2019.

Läs mer: Edtechkartan tar greppet om skolan

Vad har ni hunnit med och vad vill ni hinna med?

– Så här långt har vi dragit igång en projektledningsgrupp med personer från SKL och skolverket, och andra konsulter från bland annat RISE. Vi har utsett tre projektledare för tre fokusområden: det ena handlar om likvärdig tillgång och användning, det andra är en kompetensutvecklingsdel, och det tredje är forskning och uppföljning. Dessa projektledare har arbets- och referensgrupper knutna till sig, och vi kommer även ha en internationell referensgrupp där vi har kontakt med Norge, Finland, och Danmark i dagsläget. Organisationen är på plats och nu vill vi bjuda in så många som möjligt från skolväsendet som är intresserade av att delta i detta. Jag blir kontaktat varje vecka av många som är intresserade, och det är väldigt roligt. Det visar att det finns ett engagemang.

Rekommenderad läsning

Förändring som väcker rädsla

26 jan 2018 it i skolan

annika agelii genlott.jpg annika agelii genlott.jpg annika agelii genlott.jpg video

Starka känslor och upprop på Facebook var vardag för Annika Agélii Genlott när hon startade arbetet med att förändra skolan i Sollentuna. Lyssna, ge tid men alla måste med är några av hennes råd.

Lanseringen Lika för lärare

12 apr 2018 it i skolan

skola-lika-för-lärare-redigerad-960640.jpg skola-lika-för-lärare-redigerad-960640.jpg skola-lika-för-lärare-redigerad-960640.jpg video

Med SKL:s nya verktyg Lika för lärare ska Sveriges lärare få hjälp att prioritera i sin digitala skolvardag. Lansering är 19 april och projektledare är Johanna Karlén.  

Så kom världen till Jonslund

17 apr 2018 it i skolan

fyra-klasskompisar-skrattar-tillsammans.jpg fyra-klasskompisar-skrattar-tillsammans.jpg fyra-klasskompisar-skrattar-tillsammans.jpg video

Emma Nääs ville engagera sina elever med det som är viktigt och på riktigt. Sex år senare jobbar de med företag och skolor i 81 länder och själv har hon just belönats med Guldäpplet. 

Öppen källkod lyfter kommuner

20 okt 2016 it i skolan

skolbarnjpg.jpg skolbarnjpg.jpg skolbarnjpg.jpg

Öppna källkodslösningar blir en allt viktigare del i kommunernas utvecklingsarbete. Detta betonas också i den handlingsplan för EU-utveckling som Sveriges kommuner och landsting, SKL, håller på att ta fram.

”Glöm inte lärarna i digitaliseringen”

4 maj 2017 it i skolan

Abdul-still_960x640.jpg Abdul-still_960x640.jpg Abdul-still_960x640.jpg video

Traditionellt tänkande och brist på visioner står i vägen för digitaliseringen i skolan. Det måste ändras nu menar Abdul Chohan, visionär och it-strateg från Bolton i England.

Glöm it i skolan

7 mar 2018 it i skolan

larare-visar-tre-elever-med-padda.jpg larare-visar-tre-elever-med-padda.jpg larare-visar-tre-elever-med-padda.jpg

Skolans digitalisering handlar mer om att driva förändring och mindre om teknik, där ansvaret ligger på skolledare och huvudmän menar Lars Lingman på Skolverket.

SKL:s guide till digitala prov

10 apr 2018 it i skolan

elever-vantar-pa-prov-i-skolam.jpg elever-vantar-pa-prov-i-skolam.jpg elever-vantar-pa-prov-i-skolam.jpg

I höst genomförs det första steget i digitaliseringen av de nationella proven och frågorna är många från skolorna. Därför arbetar SKL tillsammans med Skolverket och Swedish EdTech Industry med en vägledning som ska vara klar under våren.

Sveriges bästa skola

13 apr 2018 it i skolan

Stenkulaskolan i malmö.jpg Stenkulaskolan i malmö.jpg Stenkulaskolan i malmö.jpg video

Stenkulaskolan strax utanför Rosengård i Malmö vill vara Sveriges bästa grundskola när år 2019 är slut. För det krävs kunniga lärare som har en förståelse för när och varför digitalisering är bra.

Inga försökskaniner

13 apr 2018 it i skolan

nationella-digitala-prov-960640.jpg nationella-digitala-prov-960640.jpg nationella-digitala-prov-960640.jpg video

Från och med 2022 blir nationella proven digitala. Det innebär att proven är anonymiserade och förhoppningsvis mer likvärdiga. Trots att förändringen ska ske snart finns det ingen risk att eleverna hamnar mellan stolarna. Det menar Karin Hector-Stahre på Skolverket.