Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Spelifiering på bibblan

Poddar med spökhistorier och spelifierade boksamtal får eleverna att knäcka läskoden och fortsätta att läsa. Skolbibliotekarien på Kronan och Frälsegårdsskolan, Tobias Gard, tipsar hur skolan kan trigga läsintresset.

Text Fredrik Adolfsson Foto Fredrik Kron, Adobestock 25 april 2018 it i skolan

– Jag jobbar med spelifierade boksamtal där eleverna spelar sig till läsförståelse. Jag läser högt och sedan diskuterar vi och för att de ska bli engagerade så gör jag små spel på smartboarden som vi har. Eleverna kan till exempel få ett uppdrag att diskutera boken via smartboarden. På så sätt blir de engagerade i samtalet och kan spela till sig läsförståelse.

Läs mer: Sveriges bästa skola

Hur använder ni poddar och sociala medier?

– Jag tror det kan fylla en stor funktion och fungera väldigt bra som läsfrämjare idag. Jag har till exempel haft flera elever som bloggat om böcker och sina läsupplevelser. Det har gjort dels att de vill läsa mer själva, för de vill blogga om det lästa, och dels har de tipsat varandra genom bloggarna.

– Dessutom kan poddar göra att många barn läser mer idag. Det finns massa poddar där folk läser spännande historier som man kan lyssna på. Jag har en egen podd där jag läser spökhistorier, som mina elever kan lyssna på när de vill. I varje avsnitt finns en historia som är hämtad från en bok på biblioteket, så då lyssnar barnen på podden och blir sugna på läsa boken efter. Då kan de komma till biblioteket och låna den av mig. Det har funkat väldigt bra.

Läs mer: Maxa dina digitala verktyg

Läs mer: Så kom världen till Jounslund

Varför är det här ett bra sätt i undervisningen?

– Man får utgå från eleverna. De lever en stor del av sina liv i sina plattor och datorer. Där spelar de och kommunicerar med sina kompisar och på skolan spelar de pedagogiska spel. Så eleverna tänker väldigt mycket spel idag och därför tror jag att jobba med teknik och spel är viktigt att jobba mycket med för att få med sig dem och att de ska tycka det är roligt.

Läs mer: Lanseringen Lika för lärare

Hur kommer spelifiering att utvecklas?

Spelifiering är verkligen på tapeten och jag tror det kommer fortsätta. Det behöver inte vara avancerade spel utan bara något som triggar eleven lite extra att vilja lära sig. Allt blir mycket mer tillgängligt med tekniken, och att lyssna på berättelser är mycket enklare nu när det finns poddar och dylikt.

Det är svårt att få elever att läsa böcker själva men att lyssna på berättelser går lättare. Och nu finns ju verkligen tillgång till hur mycket berättelser som helst, vilket bara kommer fortsätta öka.

Läs mer: Spelifiering på bibblan

Rekommenderad läsning

”Glöm inte lärarna i digitaliseringen”

4 maj 2017 it i skolan

Abdul-still_960x640.jpg Abdul-still_960x640.jpg Abdul-still_960x640.jpg video

Traditionellt tänkande och brist på visioner står i vägen för digitaliseringen i skolan. Det måste ändras nu menar Abdul Chohan, visionär och it-strateg från Bolton i England.

När OS kom till Lucksta

20 feb 2018 it i skolan

tjej som rider dressyrhäst i dressyrhage en fin dag med folk i bakgrunden.jpg tjej som rider dressyrhäst i dressyrhage en fin dag med folk i bakgrunden.jpg tjej som rider dressyrhäst i dressyrhage en fin dag med folk i bakgrunden.jpg video

Från början var OS-temat tänkt för två ämnen men i takt med att eleverna rycktes med blev allt fler lärare engagerade. Nästa steg i gamification är hur OS-byn ska leva vidare efter spelen 2028.

Edtechkartan tar greppet om skolan

16 apr 2018 it i skolan

jannie-jeppesen-960640.jpg jannie-jeppesen-960640.jpg jannie-jeppesen-960640.jpg

I den allt mer digitala skolvärlden har Swedish Edtech Industry skapat edtechkartan.se. Kartan ger en snabb koll på skolans digitala tjänster och produkter.

Maxa dina digitala verktyg

23 apr 2018 it i skolan

barn-digitala-läromedel-960640.jpg barn-digitala-läromedel-960640.jpg barn-digitala-läromedel-960640.jpg video

Många kommuner och skolor har inte koll på de verktyg som de redan har. Enligt Kaisa Humlebo på Helenelundsskolan så kan man komma långt genom att ta sig tid att omvärldsbevaka och att få med sig it-teknikerna på tåget.

SKL:s plan för skolan

16 apr 2018 it i skolan

en lärare sitter på ett bord med en lärplatta och pratar med lågstadieelever.jpg en lärare sitter på ett bord med en lärplatta och pratar med lågstadieelever.jpg en lärare sitter på ett bord med en lärplatta och pratar med lågstadieelever.jpg video

Annika Agélii Genlott är projektledare på SKL för handlingsplanen som ska samla alla parter för att nå målen i skolans digitaliseringsstrategi. Ett område som kan komma att behandlas är lärarutbildningens utformning.

Punkläraren får vuxna att bete sig

19 apr 2018 it i skolan

punk-årets-punkare-skola-960640.jpg punk-årets-punkare-skola-960640.jpg punk-årets-punkare-skola-960640.jpg video

Maria Wiman har blivit utsedd till årets pedagog och årets punkare. Som lärare på Östra Grundskolan vidgar hon vyerna både för sina elever och för mottagare utanför klassrummen. Det senaste tillskottet är elevernas broschyr hur vuxna ska bete sig på nätet.

Sveriges bästa skola

13 apr 2018 it i skolan

Stenkulaskolan i malmö.jpg Stenkulaskolan i malmö.jpg Stenkulaskolan i malmö.jpg video

Stenkulaskolan strax utanför Rosengård i Malmö vill vara Sveriges bästa grundskola när år 2019 är slut. För det krävs kunniga lärare som har en förståelse för när och varför digitalisering är bra.

Lanseringen Lika för lärare

12 apr 2018 it i skolan

skola-lika-för-lärare-redigerad-960640.jpg skola-lika-för-lärare-redigerad-960640.jpg skola-lika-för-lärare-redigerad-960640.jpg video

Med SKL:s nya verktyg Lika för lärare ska Sveriges lärare få hjälp att prioritera i sin digitala skolvardag. Lansering är 19 april och projektledare är Johanna Karlén.  

Inga försökskaniner

13 apr 2018 it i skolan

nationella-digitala-prov-960640.jpg nationella-digitala-prov-960640.jpg nationella-digitala-prov-960640.jpg video

Från och med 2022 blir nationella proven digitala. Det innebär att proven är anonymiserade och förhoppningsvis mer likvärdiga. Trots att förändringen ska ske snart finns det ingen risk att eleverna hamnar mellan stolarna. Det menar Karin Hector-Stahre på Skolverket.