Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Spelifiering på bibblan

Poddar med spökhistorier och spelifierade boksamtal får eleverna att knäcka läskoden och fortsätta att läsa. Skolbibliotekarien på Kronan och Frälsegårdsskolan, Tobias Gard, tipsar hur skolan kan trigga läsintresset.

Text Fredrik Adolfsson Foto Fredrik Kron, Adobestock 25 april 2018 it i skolan

– Jag jobbar med spelifierade boksamtal där eleverna spelar sig till läsförståelse. Jag läser högt och sedan diskuterar vi och för att de ska bli engagerade så gör jag små spel på smartboarden som vi har. Eleverna kan till exempel få ett uppdrag att diskutera boken via smartboarden. På så sätt blir de engagerade i samtalet och kan spela till sig läsförståelse.

Läs mer: Sveriges bästa skola

Hur använder ni poddar och sociala medier?

– Jag tror det kan fylla en stor funktion och fungera väldigt bra som läsfrämjare idag. Jag har till exempel haft flera elever som bloggat om böcker och sina läsupplevelser. Det har gjort dels att de vill läsa mer själva, för de vill blogga om det lästa, och dels har de tipsat varandra genom bloggarna.

– Dessutom kan poddar göra att många barn läser mer idag. Det finns massa poddar där folk läser spännande historier som man kan lyssna på. Jag har en egen podd där jag läser spökhistorier, som mina elever kan lyssna på när de vill. I varje avsnitt finns en historia som är hämtad från en bok på biblioteket, så då lyssnar barnen på podden och blir sugna på läsa boken efter. Då kan de komma till biblioteket och låna den av mig. Det har funkat väldigt bra.

Läs mer: Maxa dina digitala verktyg

Läs mer: Så kom världen till Jounslund

Varför är det här ett bra sätt i undervisningen?

– Man får utgå från eleverna. De lever en stor del av sina liv i sina plattor och datorer. Där spelar de och kommunicerar med sina kompisar och på skolan spelar de pedagogiska spel. Så eleverna tänker väldigt mycket spel idag och därför tror jag att jobba med teknik och spel är viktigt att jobba mycket med för att få med sig dem och att de ska tycka det är roligt.

Läs mer: Lanseringen Lika för lärare

Hur kommer spelifiering att utvecklas?

Spelifiering är verkligen på tapeten och jag tror det kommer fortsätta. Det behöver inte vara avancerade spel utan bara något som triggar eleven lite extra att vilja lära sig. Allt blir mycket mer tillgängligt med tekniken, och att lyssna på berättelser är mycket enklare nu när det finns poddar och dylikt.

Det är svårt att få elever att läsa böcker själva men att lyssna på berättelser går lättare. Och nu finns ju verkligen tillgång till hur mycket berättelser som helst, vilket bara kommer fortsätta öka.

Läs mer: Spelifiering på bibblan

Rekommenderad läsning

tjej som rider dressyrhäst i dressyrhage en fin dag med folk i bakgrunden.jpg
video

När OS kom till Lucksta

20 feb 2018 it i skolan

Från början var OS-temat tänkt för två ämnen men i takt med att eleverna rycktes med blev allt fler lärare engagerade. Nästa steg i gamification är hur OS-byn ska leva vidare efter spelen 2028.

en fantasyvärld med regnbåge och öar i himmlen.jpg
video

AR lyfter klassrummet

27 feb 2018 it i skolan

Virtuella klassrum kan vara räddningen för elever som inte vill gå till skolan. Adam Palmqvist tipsar hur olika former av gamification och AR gör undervisningen intressant.

charlotte-kalla-ler-med-berg-i-bakgrunden.jpg

Guld i spelutveckling till Falun

2 mar 2018 digit

Under OS i Sydkorea kunde besökare följa ett skidlopp i 3D med strömmade livevideor och resultat i realtid. Appen för Samsungs 5G-prototyp är utvecklad av Ericsson och Tension, företaget som gjort Falun till världens centrum för gamification.

fyra-ungdomar-samlas-kring-en-platta.jpg

Gamers inga enstöringar

12 mar 2018 it i skolan

Datorspelande ungdomar har lika många vänner i skolan som deras skolkompisar med andra intressen. Det visar två nya studier från Uppsala universitet.

7 april 2018 Bilder_fabrik_2.jpg

Stora Enso utvecklas med gaming

9 apr 2018 ledarskap

Det är en utmaning att trotjänarna slutar men för Stora Enso blev mötet med spelindustrin en vändpunkt. Projektet med att bygga fabriken i spelmiljö erbjuder nya möjligheter att utbilda operatörerna och skapa en bättre förståelse för hela produktionskedjan.

tjej-med-solglasogon-och-kkompisar.jpg

Gaming för konfirmander

22 jan 2018 digit

Nu lanserar Svenska Kyrkan spelet Stjärnans Väg som ska bidra till en mer upplevelsebaserad konfirmationsundervisning.

Abdul-still_960x640.jpg
video

”Glöm inte lärarna i digitaliseringen”

4 maj 2017 it i skolan

Traditionellt tänkande och brist på visioner står i vägen för digitaliseringen i skolan. Det måste ändras nu menar Abdul Chohan, visionär och it-strateg från Bolton i England.

app-gamification-960640.jpg

Gamification-app mot arbetslöshet

19 okt 2018 digit

Föreningen Jobba i Västerås har släppt en första version av en gamification-app som ska få fler ungdomar till bristyrken, och på så sätt minska arbetslösheten. 

jannie-jeppesen-960640.jpg

Edtechkartan tar greppet om skolan

16 apr 2018 it i skolan

I den allt mer digitala skolvärlden har Swedish Edtech Industry skapat edtechkartan.se. Kartan ger en snabb koll på skolans digitala tjänster och produkter.