Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Spelifiering på bibblan

Poddar med spökhistorier och spelifierade boksamtal får eleverna att knäcka läskoden och fortsätta att läsa. Skolbibliotekarien på Kronan och Frälsegårdsskolan, Tobias Gard, tipsar hur skolan kan trigga läsintresset.

Text Fredrik Adolfsson Foto Fredrik Kron, Adobestock 25 april 2018 it i skolan

– Jag jobbar med spelifierade boksamtal där eleverna spelar sig till läsförståelse. Jag läser högt och sedan diskuterar vi och för att de ska bli engagerade så gör jag små spel på smartboarden som vi har. Eleverna kan till exempel få ett uppdrag att diskutera boken via smartboarden. På så sätt blir de engagerade i samtalet och kan spela till sig läsförståelse.

Läs mer: Sveriges bästa skola

Hur använder ni poddar och sociala medier?

– Jag tror det kan fylla en stor funktion och fungera väldigt bra som läsfrämjare idag. Jag har till exempel haft flera elever som bloggat om böcker och sina läsupplevelser. Det har gjort dels att de vill läsa mer själva, för de vill blogga om det lästa, och dels har de tipsat varandra genom bloggarna.

– Dessutom kan poddar göra att många barn läser mer idag. Det finns massa poddar där folk läser spännande historier som man kan lyssna på. Jag har en egen podd där jag läser spökhistorier, som mina elever kan lyssna på när de vill. I varje avsnitt finns en historia som är hämtad från en bok på biblioteket, så då lyssnar barnen på podden och blir sugna på läsa boken efter. Då kan de komma till biblioteket och låna den av mig. Det har funkat väldigt bra.

Läs mer: Maxa dina digitala verktyg

Läs mer: Så kom världen till Jounslund

Varför är det här ett bra sätt i undervisningen?

– Man får utgå från eleverna. De lever en stor del av sina liv i sina plattor och datorer. Där spelar de och kommunicerar med sina kompisar och på skolan spelar de pedagogiska spel. Så eleverna tänker väldigt mycket spel idag och därför tror jag att jobba med teknik och spel är viktigt att jobba mycket med för att få med sig dem och att de ska tycka det är roligt.

Läs mer: Lanseringen Lika för lärare

Hur kommer spelifiering att utvecklas?

Spelifiering är verkligen på tapeten och jag tror det kommer fortsätta. Det behöver inte vara avancerade spel utan bara något som triggar eleven lite extra att vilja lära sig. Allt blir mycket mer tillgängligt med tekniken, och att lyssna på berättelser är mycket enklare nu när det finns poddar och dylikt.

Det är svårt att få elever att läsa böcker själva men att lyssna på berättelser går lättare. Och nu finns ju verkligen tillgång till hur mycket berättelser som helst, vilket bara kommer fortsätta öka.

Läs mer: Spelifiering på bibblan

Rekommenderad läsning

”Glöm inte lärarna i digitaliseringen”

4 maj 2017 it i skolan

Abdul-still_960x640.jpg Abdul-still_960x640.jpg Abdul-still_960x640.jpg video

Traditionellt tänkande och brist på visioner står i vägen för digitaliseringen i skolan. Det måste ändras nu menar Abdul Chohan, visionär och it-strateg från Bolton i England.

När OS kom till Lucksta

20 feb 2018 it i skolan

tjej som rider dressyrhäst i dressyrhage en fin dag med folk i bakgrunden.jpg tjej som rider dressyrhäst i dressyrhage en fin dag med folk i bakgrunden.jpg tjej som rider dressyrhäst i dressyrhage en fin dag med folk i bakgrunden.jpg video

Från början var OS-temat tänkt för två ämnen men i takt med att eleverna rycktes med blev allt fler lärare engagerade. Nästa steg i gamification är hur OS-byn ska leva vidare efter spelen 2028.

Edtechkartan tar greppet om skolan

16 apr 2018 it i skolan

jannie-jeppesen-960640.jpg jannie-jeppesen-960640.jpg jannie-jeppesen-960640.jpg

I den allt mer digitala skolvärlden har Swedish Edtech Industry skapat edtechkartan.se. Kartan ger en snabb koll på skolans digitala tjänster och produkter.

Maxa dina digitala verktyg

23 apr 2018 it i skolan

barn-digitala-läromedel-960640.jpg barn-digitala-läromedel-960640.jpg barn-digitala-läromedel-960640.jpg video

Många kommuner och skolor har inte koll på de verktyg som de redan har. Enligt Kaisa Humlebo på Helenelundsskolan så kan man komma långt genom att ta sig tid att omvärldsbevaka och att få med sig it-teknikerna på tåget.

PISA visar inte viktigaste kunskapen

31 jan 2017 it i skolan

bamford bett 960640.jpg bamford bett 960640.jpg bamford bett 960640.jpg video

Anne Bamford, chef på International Research Agency, tycker till om Sveriges resultat i PISA-mätningar och alternativa undersökningar som mäter framtidens kompetens. Och är det eleverna eller lärarna som utvecklas mest av digitala verktyg i skolan.

Fler plattor och färre katedrar

14 feb 2017 it i skolan

surfplatta skola.jpg surfplatta skola.jpg surfplatta skola.jpg

Glöm hästskoformade bänkrader och en bastant kateder vid svarta tavlan. It i skolan revolutionerar inte bara det fysiska klassrummet utan också sättet att kommunicera.

Så lär Peer-Ed ut ny teknik till lärare

3 feb 2017 it i skolan

Les Foltos 960640.jpg Les Foltos 960640.jpg Les Foltos 960640.jpg video

Utan engagerade lärare som är villiga att dela med sig av sin kunskap inom ny teknik sker ingen utveckling. Pappan till pedagogiken inom Peer-Ed är Les Foltos. Här delar han med sig av sina bästa tips.

"Godkänt är att tro för lågt"

7 feb 2017 bett

Jenny och Claes 960640.jpg Jenny och Claes 960640.jpg Jenny och Claes 960640.jpg video

Malmörektorerna Jenny Nyberg och Claes Jeppsson pratar om hur de vågar gå utanför de traditionella ramarna för att skapa exceptionella resultat.

Skövde har koll på plattor

21 feb 2017 it i skolan

SkövdeSkola_960x640.jpg SkövdeSkola_960x640.jpg SkövdeSkola_960x640.jpg

I Skövde kommun pågår mycket arbete inom digitaliseringen av skolan, inte minst som ett resultat av den nya nationella it-strategin. Ett av projekten har varit att ta kontrollen över alla de enheter som skolorna förfogar över.