Spelifiering på bibblan

Poddar med spökhistorier och spelifierade boksamtal får eleverna att knäcka läskoden och fortsätta att läsa. Skolbibliotekarien på Kronan och Frälsegårdsskolan, Tobias Gard, tipsar hur skolan kan trigga läsintresset.

– Jag jobbar med spelifierade boksamtal där eleverna spelar sig till läsförståelse. Jag läser högt och sedan diskuterar vi och för att de ska bli engagerade så gör jag små spel på smartboarden som vi har. Eleverna kan till exempel få ett uppdrag att diskutera boken via smartboarden. På så sätt blir de engagerade i samtalet och kan spela till sig läsförståelse.

Läs mer: Sveriges bästa skola

Hur använder ni poddar och sociala medier?

– Jag tror det kan fylla en stor funktion och fungera väldigt bra som läsfrämjare idag. Jag har till exempel haft flera elever som bloggat om böcker och sina läsupplevelser. Det har gjort dels att de vill läsa mer själva, för de vill blogga om det lästa, och dels har de tipsat varandra genom bloggarna.

– Dessutom kan poddar göra att många barn läser mer idag. Det finns massa poddar där folk läser spännande historier som man kan lyssna på. Jag har en egen podd där jag läser spökhistorier, som mina elever kan lyssna på när de vill. I varje avsnitt finns en historia som är hämtad från en bok på biblioteket, så då lyssnar barnen på podden och blir sugna på läsa boken efter. Då kan de komma till biblioteket och låna den av mig. Det har funkat väldigt bra.

Läs mer: Maxa dina digitala verktyg

Läs mer: Så kom världen till Jounslund

Varför är det här ett bra sätt i undervisningen?

– Man får utgå från eleverna. De lever en stor del av sina liv i sina plattor och datorer. Där spelar de och kommunicerar med sina kompisar och på skolan spelar de pedagogiska spel. Så eleverna tänker väldigt mycket spel idag och därför tror jag att jobba med teknik och spel är viktigt att jobba mycket med för att få med sig dem och att de ska tycka det är roligt.

Läs mer: Lanseringen Lika för lärare

Hur kommer spelifiering att utvecklas?

Spelifiering är verkligen på tapeten och jag tror det kommer fortsätta. Det behöver inte vara avancerade spel utan bara något som triggar eleven lite extra att vilja lära sig. Allt blir mycket mer tillgängligt med tekniken, och att lyssna på berättelser är mycket enklare nu när det finns poddar och dylikt.

Det är svårt att få elever att läsa böcker själva men att lyssna på berättelser går lättare. Och nu finns ju verkligen tillgång till hur mycket berättelser som helst, vilket bara kommer fortsätta öka.

Läs mer: Spelifiering på bibblan

25 april 2018Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Fredrik Adolfssonit i skolanFoto Fredrik Kron, Adobestock

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

Rekommenderad läsning

Stäng