Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Ikeas hållbara paket

Ungefär 900 miljoner människor besöker Ikeas varuhus varje år. De platta paketen som kommer med hem innehåller inte bara omtyckt design och inredning utan också ett långtgående engagemang i hållbarhet. 

Text Anne Hammarskjöld Foto Ikea 13 mars 2018 digit

kvinna-shoppar-pa-ikeas-koksavdelning.jpg

Det sägs att Per Albin Hansson byggde folkhemmet och att Ingvar Kamprad möblerade det. Frågan är om inte Ikea dessutom gör hemmen i 29 länder betydligt grönare. Idag är till exempel 100 procent av bomullen och 77 procent av träråvaran i företagets produkter resultatet av hållbar odling och avverkning. Ändå är det bara toppen av ett isberg.

– Att ta hand om människor och miljö är självklar del av det Ikea gör och inte något vi vill slå oss för bröstet för. Därför brukar vi inte heller prata så mycket om vårt hållbarhetsarbete som bland annat omfattar energieffektivitet, återvinning, transporter och en mer cirkulär affärsmodell. Vår vision är att göra vardagen bättre för många och hållbarhet är kärnan i den visionen, säger Kristín Grímsdóttir, ansvarig för Sustainable IT på Ikea.

Atea Sustainability Focus

Kristín Grímsdóttir är en av medlemmarna i Atea Sustainability Focus Advisory Board.

Atea Sustainability Focus är ett initiativ för att öka hållbarhetsarbetet inom it-branschen i Norden där alla verksamma uppmanas att komma in med förslag till förbättringar inom branschen.

ASF Advisory Board prioriterar förslag och tar dem vidare till den globala branschorganisationen Responsible Business Alliance. 

Läs mer: Ikea kapar köer med mobila enheter

– Hållbarhet är en fråga om medvetet, värderingsstyrt ledarskap på alla nivåer. Målet är att skapa värde för människor – kunder, medarbetare, leverantörer – för samhällen där vi har verksamhet, samt för miljön och vår affär. För att uppnå det behöver vi alla kunna ta medvetna beslut i vårt dagliga arbete. 

Tre fokusområden

Healthy and Sustainable Living, Circular och Climate positive och Fair & Inclusive är tre change drivers där Ikea vill skapa förändring.  

– Våra interna diskussioner om förbättring och utveckling kretsar mycket kring hållbarhet. Vi drar oss inte för att prova det som ingen gjort förut. Jag känner en stor stolthet över vårt genuina engagemang i hållbarhet.

Läs mer: "Vem har råd att inte vara hållbar?"

It är ett område där Kristín Grímsdóttir ser tydliga möjligheter för hållbara förbättringar.   

– Att ha gröna datahallar, ta ansvar i våra inköp, använda grön el, ta hand om vår e-waste och skapa bra relationer med våra leverantörer för ökad transparens är viktigt för oss och där vill vi göra ännu mer. Vi vill jobba för genuint hållbart värdeskapande och förstå hur våra handlingar skapar en bättre vardag för människor eller bättre förutsättningar för vår planet.

Läs mer: Rena hav med hållbarhetskrav

Läs mer: Nu ska branschen bli hållbar – på riktigt

Vad betyder transparens för Ikeas arbete med hållbarhet?

– I vårt hållbarhetsarbete vill vi vara öppna, transparenta och inbjuda till samarbeten. Vi tror på att göra saker tillsammans. Vi gör mycket som är bra men vi har fortfarande mycket kvar att göra för att känna oss nöjda. Vi ser inte sårbarhet som en svaghet utan tvärtom - att visa sina brister kan lyfta fram andra som är bättre än vi och där kan vi jobba tillsammans. Att hjälpa varandra för att tillsammans skapa något värdefullt är mångfald för oss.

Modiga beslut

Nu står Ikea inför en nyorienteringsfas som är ett resultat av förändrade kundbeteenden och -förväntningar samt hur världen förändras med teknikens utveckling. Förändring kan vara svårt och då är det lockande att välja minsta motståndets lag.

Läs mer: Det sjuder i hemmet

Läs mer: Hållbart hela vägen för Malmö

– Det är i mycket en fråga om mindset för det är mänskligt att försöka hitta det trygga och bekväma. Då kan det vara en utmaning att välja att investera i hållbarhet och inte bara se till sänkta kostnader. En av våra största utmaningar under överskådlig tid är fortsätta ta modiga beslut och inte slå oss till ro med det vi redan åstadkommit, avslutar Kristín Grímsdóttir.

Rekommenderad läsning

_DSC2440-3_2.jpg

Hållbart hela vägen för Malmö

26 okt 2017 ledarskap

Från nedlagda datorhallar till Skypemöten inom förvaltning och omsorg - för Malmö stad är hållbarhet en fråga om såväl de stora perspektiven som de små detaljerna. Resultaten är bland annat 98 procent miljömärkta IKT-produkter och en grönare attityd bland medarbetare och underleverantörer.

ikeaWEBB3.jpg
video

Ikea kapar köer med mobila enheter

4 okt 2017 digit

Mobila enheter till alla säljare och en stor satsning på att förfina accesspunkterna i varuhusen. Det är några av de digitaliseringsprocesser Ikea är uppe i för att förbättra kundupplevelsen i sina varuhus.

lastmaskin som kör på mark brytningsmark nedsvärtad av kol.jpg

DNB ratar koljättar

9 jan 2018 ledarskap

Norges största finanskoncern DNB ser vikten av att integrera hållbarhetsarbete i sina affärsplaner. Förhoppningen är att det ska ge ringar på vattnet hos de företag och kunder man samarbetar med.

kina-fabrik-hållbarhet.jpg

Transparens viktigast för hållbarhet

19 jan 2018 ledarskap

När bolag som Ikea, H&M och Alfa Laval drar upp riktlinjer för framtidens hållbarhet så är transparens den absolut viktigaste. Under torsdagen tog Bob Mitchell, vice president RBA, emot ASF Advisory Boards rapport.

IKEA_EKEDALEN_serie_vit_PH145118_2.jpg

Sluta skruva Stefan

2 maj 2018 digit

Nu har forskare utvecklat en vän i nöden för alla som tröttnat på att skruva ihop Ikea-möbler. 

florist-fixar-med-blomsterarrangemang.jpg

Big data via mobilen

6 apr 2018 digit

För många är mobiltelefonen navet i vardagen. Men insamlad gps-information om hur vi rör oss och vad vi gör under dagen har den dessutom avgörande betydelse för företags och bankers investeringar. 

AdobeStock_123449739_2.jpg

Jula etta i App Store

18 jul 2017 Digit

Fixarkoncernen Jula går från klarhet till klarhet med varuhus i tre länder och en omsättning som ökat tre gånger på sex år. Bakom framgångarna ligger en inkluderande syn på digitalisering och en strävan efter ständig utveckling. Den digitala postorderhanteringen är död, länge leve Julas e-handel.

två tjejer i en klädbutik håller i varsitt plagg och den ena av dem tar en selfie på sig och sin kompis.jpg

AI ersätter personal på Zalando

22 mar 2018 digit

Europas ledande onlinebutik ersätter uppemot 250 anställda på sin marknadsavdelning med AI. Samtidigt meddelar Zalando att flera tusen nya medarbetare ska rekryteras, bland annat utvecklare och dataanalytiker.