Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Nu ska branschen bli hållbar - på riktigt

Sallbring 960640.jpg

Magnus Sallbring i Game of Phones-tronen - en del av Atea Sustainability Focus.

Under årets politikervecka i Almedalen inleds Atea Sustainability Focus. Det nya initiativet går ut på att lyssna på inköpsorganisationer och öka hållbarheten inom alla led inom it-branschen. 
 De gäster vi samlar här under två dagar har mer beslutsmandat och kraft i hållbarhetsfrågor än vad regeringen kan utföra under ett år, säger Magnus Sallbring, kultur- och marknadsdirektör, Atea.

Atea Sustainability Focus kommer att förse it-industrin med information kring hållbarhetsfrågor. Närmare 2 500 företag och organisationer i Norden har fått svara på vad de tycker är absolut viktigast inom hållbarhet. Svaren hanteras av en advisory board med företag som H&M, Alfa Laval, Upphandlingsmyndigheten och LKAB. Tillsammans med en oberoende aktör lämnar de en rapport till EICC (Electronic Industry Citizenship Coalition) vars medlemsorganisationer tar del av informationen. 

 I grunden så tror vi att hållbarhetsmänniskor, oavsett om de jobbar i it-industrin eller är på köparsidan, vill samma saker - nämligen att skapa en bättre värld. Där har vi en helt unik möjlighet och kan spela en roll som ingen annan kan, eftersom vi har industrins förtroende då vi säljer för 30 miljarder om året, samt att vi har kundens förtroende då vi finns på cirka 80 orter i Norden. Vi är nära både kunderna och näringslivet.

– Om inte vi gör det, vem skulle göra det? Vem har industrins öra och kundens lokala engagemang? Om vi ska kunna få till det här samarbetet så bygger det på att vi tar ansvar. Kunderna ska sätta fokuset – vi får det bara att hända.

Vad hoppas ni på för effekt?

 Industrin har sagt sitt, de är här för att de vill lyssna. Nu hoppas vi på att skapa dialog med de nordiska kunderna. De gäster vi samlar här under två dagar har mer beslutsmandat och kraft i hållbarhetsfrågor än vad regeringen kan utföra under ett år.

Det går att besöka ASF under torsdag och fredag i Almedalen. På plats är bland annat Tesla, H&M, EICC, World Economic Forum och Dell EMC. 

6 juli 2017 Uppdaterad 22 oktober 2020 Reporter Fredrik Adolfsson ledarskap Foto Fredrik Streiffert

Rekommenderad läsning