Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Ikea kapar köer med mobila enheter

Mobila enheter till alla säljare och en stor satsning på att förfina accesspunkterna i varuhusen. Det är några av de digitaliseringsprocesser Ikea är uppe i för att förbättra kundupplevelsen i sina varuhus.

Magnus Sköld, du är Accessing Solutions på Ikea. Vad betyder det?

– Det innebär att jag är ansvarig för ett antal lösningar som handlar om hur vi tillgängliggör Ikea digitalt, men jag har också ansvar för andra lösningar som exempelvis fjärråtkomst.

Vad händer på Ikea när det kommer till mobilitet?

– Ikea står generellt inför en stor förändring, framförallt ju mer vi kommer in i e-handeln. Våra varuhus förändras mycket i takt med att vi får mer kunskap i hur våra kunder köper varor. Detta gör att våra varuhus får en större betydelse i att visa upp vad vi har. Men även sättet att komma åt information har förändrats mycket, och därför är mobila enheter mer och mer på väg in i våra varuhus.

Hur kommer de användas?

– På samma sätt som kunden har en mobil enhet, kommer våra medarbetare också ha mobila enheter, så att de har samma, och kanske bättre information, tillgänglig för att hjälpa våra kunder. Idag är det nästan tvärtom så att kunden har bättre information än kunden. Idag kanske den informationen finns på stationära datorer i varuhusen.

Hur stor är den förändringen?

– Den är jättestor för Ikea. Det är i första hand inte bara en teknisk uppdatering utan snarare ett mindset och ett helt nytt sätt att jobba. Istället för att kunder ställer sig i kö till en säljdisk för att få hjälp, kan vi aktivt hjälpa våra kunder och att då kunna ha mobila enheter med oss möjliggör att vi kan möta kunden på ett annat sätt än tidigare.

Vilka är dom vanligaste frågorna som säljare får på Ikea?

– Utan att vara expert så är det mycket frågor om produkterna; var de finns i varuhuset, vilka färger finns de i, om de finns i olika kombinationer. För att svara på dessa frågor måste säljaren använda en dator, men idag går detta istället att göra i en mobil applikation och därför är de mobila enheterna önskvärda här.

Och de sitter på armen på säljaren?

– Ja, ur ett logistikhänseende är det viktigt att kunna ha två fria händer. Bakom kulisserna i ett varuhus är det ju ett väldigt stort logistikflöde som sker, och där har vi tagit stora steg med att erbjuda mobila enheter för våra medarbetare, istället för gammaldags terminaler. Det är en stor förändring som snart är implementerad i hela världen på Ikea.

Vad innebär de mobila enheterna för era accesspunkter?

– Vi har många accesspunkter i alla varuhus och vi vill ständigt utveckla täckningen. Både hård- och mjukvarumässigt är det en stor förändring där vi behöver fortsätta göra dessa investeringar för att verkligen kunna ha alla mobila enheter i varuhuset. Det är både för våra kunder och för våra medarbetare.

4 oktober 2017 Uppdaterad 16 maj 2018 Reporter Tim Leffler digit Foto Fredrik Kron, Ikea

Rekommenderad läsning

Folk På Stan Telia Anonymdata

Telias data planerar samhället

17 mar 2021 digit

Telia använder anonymiserad data för samhällsplanering. Datan hjälper kommuner att bli mer hållbara och ger en koll på hur befolkningen följer restriktioner under pandemin. 

3D Bild Över Eu Länder Med Flagga För Varje Land

Svenskt e-leg inom EU

19 jan 2021 digit

Snart ska svenska medborgare kunna logga in hos utländska myndigheter med till exempel BankID. Detta efter att Digg lämnat in en föranmälan till EU.

Mustasch 960640

AI mot cancer

8 dec 2020 digit

Lunds universitet undersöker om AI kan hjälpa till att diagnostisera prostatacancer. En sådan lösning skulle vara till stor hjälp, inte minst eftersom det råder brist på patologer, men det finns fortfarande utmaningar kvar att lösa. 

Kretskort Leab 960640
video
Ett samarbete med Microsoft

Leab kretsar kring Azure

4 dec 2020 digit

Leab går från att drifta sin it lokalt till att nu lägga det mesta i Microsoft Azure. Det ska förenkla det dagliga arbetet och ge ökad säkerhet och flexibilitet.

Vitt Snus
video
ett samarbete med microsoft

Fint snus med Azure

20 nov 2020 digit

Med 500 000 kunder i 30 länder har snusåterförsäljaren Haypp växt fort. För att snabbare och smidigare kunna skala upp sin verksamhet har bolaget nu valt att lägga sin e-handelsplattform i Microsoft Azure.

Studenter Håller Upp Studentmössor

Regionens 27 framtidspaket

9 nov 2020 digit

Region Uppsala ska bli bäst på digitalisering och nu är grunden lagd. Under två år har en arbetsgrupp tagit fram 27 arbetspaket och nästa steg är att de ska bearbetas av en arkitekturorganisation för att sedan implementeras. 

Paraplyer Hylte
video
ett samarbete med hpe

Hyltes hyperskydd

16 okt 2020 digit

Hylte kommun har börjat använda den hyperkonvergerade infrastrukturen HPE Simplivity. Skiftet ska bland annat leda till en ökad säkerhet, flexibilitet och effektivitet. 

Ikea Hållbarhet

Black Friday Back

13 okt 2020 digit

Under Black Friday i år kommer Ikea köpa tillbaka begagnade möbler på 28 olika marknader. Utöver det lanserar Ikea Sverige ett verktyg som gör att kunder kan värdera sina möbler digitalt.

Lastbil Kör Fort På Motorväg2

Af:s snabba datorbyte

6 okt 2020 digit

Med 11 500 medarbetare krävs en effektiv process för byte av datorer. Arbetsförmedlingen har valt en swap-tjänst som innebär att en trasig pc ersätts på 16 timmar. Den nya datorn har tvåfaktorautentisering och är dedicerad till medarbetaren.