Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Ikea kapar köer med mobila enheter

Mobila enheter till alla säljare och en stor satsning på att förfina accesspunkterna i varuhusen. Det är några av de digitaliseringsprocesser Ikea är uppe i för att förbättra kundupplevelsen i sina varuhus.

Text Tim Leffler Foto Fredrik Kron, Ikea 4 oktober 2017 digit

Magnus Sköld, du är Accessing Solutions på Ikea. Vad betyder det?

– Det innebär att jag är ansvarig för ett antal lösningar som handlar om hur vi tillgängliggör Ikea digitalt, men jag har också ansvar för andra lösningar som exempelvis fjärråtkomst.

Vad händer på Ikea när det kommer till mobilitet?

– Ikea står generellt inför en stor förändring, framförallt ju mer vi kommer in i e-handeln. Våra varuhus förändras mycket i takt med att vi får mer kunskap i hur våra kunder köper varor. Detta gör att våra varuhus får en större betydelse i att visa upp vad vi har. Men även sättet att komma åt information har förändrats mycket, och därför är mobila enheter mer och mer på väg in i våra varuhus.

Hur kommer de användas?

– På samma sätt som kunden har en mobil enhet, kommer våra medarbetare också ha mobila enheter, så att de har samma, och kanske bättre information, tillgänglig för att hjälpa våra kunder. Idag är det nästan tvärtom så att kunden har bättre information än kunden. Idag kanske den informationen finns på stationära datorer i varuhusen.

Hur stor är den förändringen?

– Den är jättestor för Ikea. Det är i första hand inte bara en teknisk uppdatering utan snarare ett mindset och ett helt nytt sätt att jobba. Istället för att kunder ställer sig i kö till en säljdisk för att få hjälp, kan vi aktivt hjälpa våra kunder och att då kunna ha mobila enheter med oss möjliggör att vi kan möta kunden på ett annat sätt än tidigare.

Vilka är dom vanligaste frågorna som säljare får på Ikea?

– Utan att vara expert så är det mycket frågor om produkterna; var de finns i varuhuset, vilka färger finns de i, om de finns i olika kombinationer. För att svara på dessa frågor måste säljaren använda en dator, men idag går detta istället att göra i en mobil applikation och därför är de mobila enheterna önskvärda här.

Och de sitter på armen på säljaren?

– Ja, ur ett logistikhänseende är det viktigt att kunna ha två fria händer. Bakom kulisserna i ett varuhus är det ju ett väldigt stort logistikflöde som sker, och där har vi tagit stora steg med att erbjuda mobila enheter för våra medarbetare, istället för gammaldags terminaler. Det är en stor förändring som snart är implementerad i hela världen på Ikea.

Vad innebär de mobila enheterna för era accesspunkter?

– Vi har många accesspunkter i alla varuhus och vi vill ständigt utveckla täckningen. Både hård- och mjukvarumässigt är det en stor förändring där vi behöver fortsätta göra dessa investeringar för att verkligen kunna ha alla mobila enheter i varuhuset. Det är både för våra kunder och för våra medarbetare.

Rekommenderad läsning

"Vänta inte med att investera i molnet"

30 sep 2016 digit

snip cloetta.JPG snip cloetta.JPG snip cloetta.JPG video

Cloetta har investerat i en ny molnlösning. Hur har det gått och vad ska andra företag tänka på när de investerar i diverse molntjänster?

”Dags att butikerna digitaliseras”

9 nov 2016 atea it-arena

StefanStadium_960x640.jpg StefanStadium_960x640.jpg StefanStadium_960x640.jpg

Det finns tusentals möjligheter, så det gäller att veta vilka bollar man ska springa på. Det är budskapet från Stefan Maxeby, it-chef på Stadium.

Åskådarna vinner på MFF:s digitalisering

3 okt 2017 digit

malmöffWEBB.jpg malmöffWEBB.jpg malmöffWEBB.jpg video

När Malmö FF digitaliserar står åskådaren i fokus. Utöver trådlöst nät finns nu appen som ger repris på allt intressant. Nu väntar fler maxade upplevelser.

Klockan som hittar din telefon

4 okt 2017 digit

klockorrrWEBB.jpg klockorrrWEBB.jpg klockorrrWEBB.jpg video

Hybridklockan Kronaby utmanar branschen genom att vara både smart och traditionell. Sedan lanseringen i våras har det Malmöbaserade bolaget Anima fokuserat på sälj men nu kommer nästa steg i utvecklingen.

Chippet som ersätter biljetten

6 okt 2017 digit

train 960640.jpg train 960640.jpg train 960640.jpg video

Hittills har chip inskjutna i handen haft få nyttor men nu vaknar allt fler bolag. SJ kan läsa av biljetten i chippet och både SL och UL  tittar på samma möjlighet. OBS Filmen kan vara lite jobbig för känsliga tittare.

Robotar avlastar Lantmäteriet

20 sep 2017 digit

gävle 1 puffbild 960640.jpg gävle 1 puffbild 960640.jpg gävle 1 puffbild 960640.jpg video

Lantmäteriet fortsätter att testa ny teknik och digitala lösningar. Efter Minecraft och blockkedjor introduceras nu mjukvarurobotar som ska göra det enklare jobbet och de anställda få tid till annat.

Karlstad kommun ställer krav

26 sep 2017 ledarskap

karlstad2WEBB.jpg karlstad2WEBB.jpg karlstad2WEBB.jpg video

Ett framgångsrikt digitaliseringsarbete ställer krav på hela organisationen. I Karlstad kommun får samtliga ledningsgrupper arbeta med vad det konkret innebär för dem.

Benders rustar för digitaliseringsboom

19 okt 2017 ledarskap

bendersWEBB.jpg bendersWEBB.jpg bendersWEBB.jpg

Det är hög tid för byggföretag att komma ikapp sina motsvarigheter i andra branscher. Det menar Mathias Olsson, operativchef på byggföretaget Benders.

Pokemon Go-lik app ger ett nytt språk

14 nov 2016 digit

snip botond.JPG snip botond.JPG snip botond.JPG video

AlphaCE är ett företag som jobbar med få ut människor i arbete, speciellt de allra längst bort från arbetsmarknaden. Just nu forskas det kring en Pokemon Go-liknande app som ska hjälpa nyanlända att snabbare lära sig svenska.