Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Det sjuder i hemmet

Med ny teknik och nya tjänster inom allt från städning till logistik ser Hemfrid stora möjligheter att behålla greppet om familjens nyckel.

Varför är digitalisering viktigt för ett företag som erbjuder hushållsnära tjänster?

– Det är viktigt ur flera perspektiv; det blir enklare för våra kunder när de beställer eller avbokar varor och tjänster genom den app vi just nu utvecklar – det ger dem ett bättre flow i vardagen. Vi jobbar också med affärsutveckling, tittar på nya spännande produkter och tjänster. Från robotdammsugare till att kunna få hjälp med hämtning och lämning av paket. Det här underlättas verkligen när vi har ett bra, enkelt verktyg för kunderna att jobba utifrån.

Är det något av det ni jobbar med som du särskilt vill lyfta?

– Just nu byter vi hela vår it-plattform. Det är ett schemaläggningssystem, hela vårt affärssystem och så läger vi på ett digitalt lager där vi utvecklar både en kund- och en medarbetarapp och byter ut hela vår webb så det är en riktigt stor förändring.

Vad är mest utmanande i den processen?

– Det är en stor utmaning att driva ett så stort projekt och det är kanske inte så man ska göra, men det var det bästa alternativet för oss. Sedan är det en utmaning att plocka in alla olika perspektiv; vad behöver medarbetaren respektive kunden hjälp och stöd med och hur kan vi koppla det till vår affärsutveckling.

Vad ser du för egen del och för branschen om du blickar framåt?

– Det händer väldigt mycket i hemmet just nu. Dels i form IKEA som nyligen förvärvade det amerikanska bolaget Taskrabbit, som monterar och sätta upp IKEA-möbler i hemmet. Det vill säga bolag som producerar varor närmar sig tjänsteproduktion och det är väldigt spännande. Vi på Hemfrid närmar oss frågan från det andra perspektivet; vi är redan i hemmet och utför tjänster – vad kan vi lägga till av smarta produkter och nya tjänster? Sedan har vi hela området med hemleveranser och returer av paket, last mile, och där kommer det hända otroligt mycket framöver. Exakt vad vet vi inte, men vi är i hemmet och har tillgång till familjens nyckel. Där tror vi att det finns mycket mer vi kan hjälpa till med.

22 november 2017 Uppdaterad 4 oktober 2019 Reporter tim leffler ledarskap Foto Fredrik Kron, adobestock

Rekommenderad läsning

Tunnelbanevagn I Full Fart I Stockholms Tunnelbana

SL-kort i mobilen

6 apr 2021 digit

Nu kan du även köpa månadskort via SL-appen och behöver inget separat kort när du passerar spärrarna. SL hoppas att lösningen ska underlätta för alla som reser kollektivt. 

Kapitolium

Nya appar efter attacken

18 jan 2021 digit

Efter attacken på Kapitolium i USA har de stora sociala medie-plattformarna tröttnat på hetsiga inlägg från Donald Trump och hans anhängare. Men det finns andra plattformar som välkomnar dessa.

Rosa Glasskulor Mot Turkos Bakgrund

Glasskoll på McD

29 okt 2020 digit

McBroken är namnet på appen som Rashiq Zahid utveckalde för att kunder ska kunna se om glassmaskinen på just deras McDonalds är trasig. Efter att appen varit live i 20 minuter i USA hade den 10 000 besökare. 

Utställning Medan Isen Smälter På Nordiska Museet

Ny teknik på Nordiska museet

26 okt 2020 digit

Kreativitet och engagemang har varit några av ledorden när Nordiska museet har ställt om de tekniska delarna av sin verksamhet de senaste åren, och inte minst under vårens pandemi. Nu finns alltifrån en förenklad, digital biljettförsäljning till teknik som gör att du kan testa kläder från förr. 

Kvinna Tittar Förvånat I Sin Telefon Mot Mörkgul Bakgrund

Så tittar du i mobilen

7 okt 2020 digit

Forskare har för första gången använt ögonrörelsemätning för att se hur telefonens appar fångar vår uppmärksamhet, och det finns flera fynd som överraskar.

Sommar Boda Sand

Bada coronafritt

24 jun 2020 digit

Flera kommuner inför mobilövervakning för att motverka fulla badstränder. En app i mobilen varnar om stranden är halvfull eller full, vilket gör att den badsugne kan välja att åka någon annanstans.

närbild på pizza i 8 slajsar.jpg

Bättre Ica med devops

20 apr 2020 digit

Från 36 dagar till tre. När Icas team började med devops sjönk tiden för hanteringen av infrastruktur med över 90 procent. Nu står andra delar av koncernen redo att jobba på ett liknande sätt.

vallmoblommor och annat i närbild på en äng.jpg

LRF:s nya it-miljö

30 mar 2020 digit

Lantbrukarnas riksförbund har satsat på en effektiv digital miljö för att stödja verksamheten. Utöver verktygen i Office 365 har it-avdelningen gjort sig av med gammalt arv och ser redan effekterna av moderniseringen. 

skidor-branas.jpg

Skidor utan köer

12 feb 2020 digit

Skidanläggningskoncernen Branäsgruppen använder sig numera av en app som har minskat både köerna och andelen stressade besökare. Nästa steg är att undersöka om liftkortet kan ersättas av mobilen.