Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Bloggen som får elever att briljera

Med lärplattan i högsta hugg får gymnasieelever på Forshagaakademin norr om Karlstad publicera sina framsteg och skoluppgifter på en blogg. Inte minst för nyanlända är sprint-bloggen viktig.

Text Tim Leffler Foto Adobestock, Forshagaakademin, Fredrik Kron 6 mars 2018 it i skolan

tjej från mellanöstern sitter med huvudet nära sin skolbänk och skriver.jpg

– Tyvärr är det ju ofta bara läraren som ser många av de fina skoluppgifter som elever gör i skolan. Med vår blogg Framsteg i svenska uppmuntrar vi elever att skriva och filma om sina upplevelser och erfarenheter. På så sätt blir det lite nerv i arbetet samtidigt som de måste ha sin publik i åtanke när de skriver, säger Johan Sköld, lärare för Språkintroduktionsprogrammet, Sprint, på Forshagaakademin strax norr om Karlstad.

Svenska som andraspråk

Johan Sköld har arbetat som lärare på Forshagaakademin i stort sett sedan skolan grundades år 1997, och som sedan 2002 är en friskola med YH-utbildningar inom naturbruk. Men för ett par år sedan fick man tillskott i utbildningspaletten – ett språkintroduktionsprogram.

Deras självförtroende växer med bloggpubliceringarna.

Johan Sköld , svenskalärare, Forshagaakademin

– Det hade alltid funnits en tanke på att bredda kompetensen här på Forshagaakademin, så när vi fick förfrågan från Kils och Forshagas kommun om vi hade utrymme för ett sådant program tog vi tillfället i akt. Jag är själv behörig att undervisa i svenska som andraspråk och tyckte att det lät som ett bra och roligt tillfälle att få undervisa i något nytt, säger Johan Sköld.

Läs mer: Maxad motivation med Matte United

På skolan har man nu tre olika klasser som går detta program: en grupp som läser upp tolv grundskoleämnen, en som läser åtta, och en som främst fokuserar på svenska språket.

Läs mer: När eleverna är smartare än läraren

Prisad undervisningsform

Johan Sköld har alltid varit teknikintresserad och redan när han var svenskalärare för sportfiskeklasserna föddes idéen om att låta de fota, filma, och berätta om sina fiske- och naturupplevelser på en blogg som ett sätt att sprida sina erfarenheter för en tänkt publik som inte är sportfiskare, men också som ett sätt att synas i den bransch man var tänkt att kliva in i på sikt.

Detta driv och engagemang resulterade i priser i tävlingen Webbstjärnan, och nu har Johan Sköld alltså tagit med sig konceptet kring bloggskapande till sin nya undervisningsmiljö. Inget hade varit möjligt om det inte vore för lärplattor, som är lättarbetade och som med sin kamera går att använda när det är dags för att filma eller fota.

elever på spårkintroduktionsprogrammet på forshagaakademin.jpg

Elever på Språkintroduktionsprogrammet på Forshagaakademin.

– Vi är ju i skolan väldigt måna om att man inte ska plagiera text, och jag tänker på samma sätt kring bildhantering, så där blir plattorna oumbärliga när vi jobbar mot bloggen.

Läs mer: Myten om skolan

Arbetet med bloggen blir ett sätt att kunna introducera tekniska verktyg, till exempel att lära sig redigera sina filmer, men också ett sätt för eleverna att utmana sig själva och se sig själva utvecklas.

– När eleverna får chans att skapa innehåll till bloggen växer deras självförtroende. De ser att de hanterar språket och att de kan skriva och publicera för en publik, och de stöttar alltid varandra och kommenterar varandras inlägg. Det finns till och med ett exempel med ett av inläggen som vi skickade in till Värmlands Folkblad och som blev även blev publicerat där efter några dagar, säger Johan Sköld.

Läs mer: "Regeringen borde göra som i Danmark"

Nya steg och utmaningar

Det är förstås inte alltid lätt att som lärare finna tid för att utveckla nya undervisningsmetoder. För Johan Sköld handlar det om avvägningar – lägger man till något, får man plocka bort något annat, så att man inte blir stressad över att allt ska få plats.

Läs mer: Skolans utveckling ligger i datan

Ett annat knep är att våga testa sig fram i klassrummet tillsammans med sina elever.

johan sköld2.jpg

Johan Sköld, svenskalärare Forshagaakademin

– Det finns en grundtanke i skolan att läraren alltid ska ha allt klart för sig i undervisningen, och de här pedagogiska tankarna ska man ju inte släppa helt och hållet, men om man kan vända på det också, för om jag inte kan allt inbjuder jag eleverna att vara med och skapa. Speciellt när det kommer till teknik har jag märkt att det har varit en lärorik väg att gå. Vi tittar nu mot att kunna införa en kort introduktionskurs i programmering och då får vi ett nytt spännande moment att jobba med, säger Johan Sköld.

Rekommenderad läsning

Kodning på dagis i Ystad

3 nov 2017 it i skolan

småbarnWEBB.jpg småbarnWEBB.jpg småbarnWEBB.jpg

Green screen, Blue-Bots och virtuella kiosker. På Soldalens förskola i Ystad är digitala verktyg en självklar del av pedagogiken.

Gävle gillar programmering

21 sep 2017 it i skolan

AdobeStock_90046923_2.jpg AdobeStock_90046923_2.jpg AdobeStock_90046923_2.jpg video

Gävle kommun har anställt en processledare för att möta skolornas intresse för programmering enligt den nya läroplanen. Samtidigt skiftar perspektivet från att fokusera på tekniken till att sätta pedagogiken i första rummet.

Mobilen minskar självförtroendet

31 jan 2018 it i skolan

två killar sitter på en brygga vid en sjö och tittar i sina telefoner.jpg två killar sitter på en brygga vid en sjö och tittar i sina telefoner.jpg två killar sitter på en brygga vid en sjö och tittar i sina telefoner.jpg video

För mycket skärmtid i skolan minskar mjuka färdigheter som empati, självförtroende och ledaregenskaper. Anne Bamford, professor i pedagogik och utvecklingschef för Londons skolförvaltning, varnar också när tryggheten infinner sig. Då är lärarens it-kunskaper inaktuella.

När eleverna är smartare än läraren

30 jan 2018 it i skolan

elever sitter självständigt och arbetar med plattor.jpg elever sitter självständigt och arbetar med plattor.jpg elever sitter självständigt och arbetar med plattor.jpg video

Programmering är för många ett nytt ämne på skolschemat. Hur sker utvecklingen i undervisningen och vad gör man för att inte hålla tillbaka de snabba eleverna. Forskaren Linda Mannila och gymnasieläraren Fredrik Johansson ger sina bästa tips.

Nominerad årets digitaliseringsledare

Så blev Nordmaling bäst i klassen

4 jan 2018 it i skolan

skola-nordmaling.jpg skola-nordmaling.jpg skola-nordmaling.jpg

Västerbottens bästa skolor ligger i Nordmaling och är resultatet av delakulturen och ett genuint intresse för digitalisering. Men frågan är hur långt man kommit utan rektor Birgitta Tornberg.

Roten till all programmering

21 feb 2018 it i skolan

två grabbar sitter och småpillar och programmerar förmodligen en liten legoleksak.jpg två grabbar sitter och småpillar och programmerar förmodligen en liten legoleksak.jpg två grabbar sitter och småpillar och programmerar förmodligen en liten legoleksak.jpg video

Programmering närmar sig det obligatoriska skolschemat i gymnasiet. Men programmeringstänket kan redan nu anammas i alla ämnen och för yngre elever – genom datalogiskt tänkande.

Skolan som bygger relationer

16 feb 2018 it i skolan

ett gäng glada barn på en skolgård.jpg ett gäng glada barn på en skolgård.jpg ett gäng glada barn på en skolgård.jpg video

Framgång i klassrummet bygger på nära relationer mellan elever och lärare. Det menar skolledaren Abdul Chohan. Med rätt teknik finns goda förutsättningar att överbrygga sociala klyftor.

Sveriges bästa skola

13 apr 2018 it i skolan

Stenkulaskolan i malmö.jpg Stenkulaskolan i malmö.jpg Stenkulaskolan i malmö.jpg video

Stenkulaskolan strax utanför Rosengård i Malmö vill vara Sveriges bästa grundskola när år 2019 är slut. För det krävs kunniga lärare som har en förståelse för när och varför digitalisering är bra.

Skolprogrammering - ett mål som infriades

11 jul 2016 it i skolan

programmering snip.JPG programmering snip.JPG programmering snip.JPG

Dåligt intresse för it-utbildningar fick Christine Kastner Johnson att vilja få in programmering i skolan. Tre år senare har planerna uppfyllts. I Almedalen fick bland annat politiker och lärare testa programmering för första gången, en av dem var Inger Källgren Sawela, kommunstyrelsens ordförande i Gävle.