Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Myten om skolan

Undervisningen i skolan bygger på antagandet om en genomsnittselev. Men det finns ingen sådan och det är en stor utmaning för hela samhället. Det menar Rachel Rosenfeldt, Kotter International.


Text tim leffler Foto fredrik kron 25 januari 2018 it i skolan

I din keynote pratade du om två olika livsstrategier, att utvecklas respektive att överleva. Hur fungerar det i skolan?

 De två strategierna fungerar parallellt och vi växlar hela tiden mellan dem. Det gör förutsättningarna komplicerade, inte minst för lärare och rektorer. I en mer kommersiell organisation finns det ofta en tydlig hierarki med människor på olika nivåer i organisationen. Men i skolan är förutsättningarna betydligt mer komplexa eftersom det handlar om ett omfattande matrissystem utvecklat kring barn behov och förutsättningar att lära och utvecklas, säger Rachel Rosenfeldt från Kotter International. 

Jag tror att människors medvetenhet om sina individuella val och hur dessa påverkar andra människor, både praktiskt och känslomässigt, i ett klassrum eller skolmiljön i stort, är det enklaste sättet för rektorer och lärare att utveckla skolmiljön på ett positivt sätt.

Vad kan var och en göra för att skapa en skolmiljö där eleverna frodas?

Det handlar hela tiden om valen vi gör. Många försöker koppla detta till en viss yrkesroll eller andra yttre förutsättningar, men i grund och botten handlar det om vilka vi är som människor vare sig vi är hemma eller på jobbet. Den sanningen omfattar självklart även lärare och elever. Så mitt bästa råd är att hela tiden vara medveten om hur vårt agerande, våra val, påverkar andra och kanske till och med riskerar att oavsiktligt driva människor vi möter in i en försvarsposition.

Idag skiftar fokuset från det kollektiva till det individuella. Hur påverkar det utbildningssystemen?

Det är intressant och varierar väldigt även inom ganska begränsade skolområden, till och med inom skolor. I Sverige bidrar 1:1-utvecklingen mot en mer individanpassad undervisning eftersom eleverna har sin platta i handen och därmed större kontroll över sin utbildningsprocess. Utvecklingen kommer fortsätta gå mot allt mer individanpassad undervisning i såväl det enskilda klassrummet som i skolan.

Det viktiga här är att komma ihåg att det inte finns någon genomsnittselev. Det är ett utmanande synsätt eftersom hela utbildningssystemet är utvecklat enligt den industriella tanken om genomsnittet. Idag inser vi mer och mer att varje elev måste utbildas som en individ, inte som en hel klass, för att utvecklas enligt sin fulla potential.

Vilket är ditt bästa råd till lärare och rektorer som vill anamma detta synsätt?

Det enklaste rådet och som jag vet får stor effekt är att riva murarna mellan olika yrkesgrupper inom skolväsendet. Lärare pratar som regel med varandra om sina utmaningar och problem, rektorer gör detsamma, precis som skolans övriga personal gör sinsemellan. Det bästa man kan göra är att alla möts och pratar ihop sig om utmaningar och behov. På så sätt får man nya perspektiv och hittar nya lösningar. Resultatet när vi kliver ur vår bekvämlighetszon och möter nya människor blir väldigt kraftfullt och kreativt. Det kräver lite träning, vi är ju vanedjur, men det är värt att försöka.

Rekommenderad läsning

Tecknade Röda Äpplen Mot Vit Bakgrund

Chans till Guldäpple

25 sep 2020 it i skolan

Bäst i Sverige på att använda digitala medel i sin undervisning. Det är kriteriet bakom de tre nomineringarna till Guldäpplet 2020.

Videomöte Teams 960640

Kontroll i Teams

8 sep 2020 digit

Nu lanserar Microsoft ytterligare en nyhet i Teams. Den nya funktionen spotlight innebär att mötesarrangören kan kontrollera vyn för samtliga deltagare.

Skol Och Coronaprylar Mot Vit Bakgrund

Rise om skolhösten

2 sep 2020 it i skolan

Vårens undervisning online nådde blandade resultat, vilket kan ha lett till en utbildningsskuld som behöver åtgärdas. Det menar Lars Lingman på Rise.

Glada Barn Med Böcker Mot Gul Bakgrund

Skolan som klarar corona

13 aug 2020 it i skolan

När höstterminen drar igång kommer det vara med fortsatta restriktioner på grund av pandemin. Grundskolan Nya Elementar i Bromma är rustade med Apple Classroom och Teams, och har dessutom samlat goda erfarenheter från vårterminen.

Retorik Vr Scen

Retorikträna i VR

10 aug 2020 digit

Nu kan studerande på Påhlmans handelsinstitut träna retorik i VR. De kan testa att tala inför en större eller mindre publik och olika engagerad. Tanken är att det ska öka elevernas färdigheter och självförtroende att tala inför en grupp.

49 I Guldbokstäver

Så växer Teams

23 jun 2020 digit

Snart kan 49 personer synas samtidigt på skärmen. Det är en av nyheterna i Microsoft Teams, som kommer att lanseras i höst.

Disketter Mot Gul Bakgrund

Skolans edtech-kris

10 jun 2020 it i skolan

Kommuner kommer att ha olika svårt att satsa på digitala skolverktyg efter coronapandemin, vilket i sin tur leder till en alltmer ojämlik skola. Det menar Jannie Jeppesen, vd Swedish Edtech Industry.

Två Roliga Hästar Tittar Ner I En Kamera

Eleverna sitter säkert

2 jun 2020 digit

En milt surrande sensor på ryttarens hjälm kan minska risken för skador på hästen. Nu sprider Realgymnasiets elever den smarta lösningen vidare i Hästsverige.

Lund 960640
video

Lunds smarta klassrum

7 maj 2020 it i skolan

Lunds kommun använder Jamf för att ha kontroll över elevernas Apple-enheter. Det innebär ett enklare sätt att hantera appar och Apple-ID:n och även en trygghet om en elev blir av med sin enhet. Nästa steg är Apple Classroom för att hjälpa eleverna i skolarbetet.