Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

När eleverna är smartare än läraren

Programmering är för många ett nytt ämne på skolschemat. Hur sker utvecklingen i undervisningen och vad gör man för att inte hålla tillbaka de snabba eleverna. Forskaren Linda Mannila och gymnasieläraren Fredrik Johansson ger sina bästa tips.

Text tim leffler Foto Fredrik Kron, Adobestock 30 januari 2018 it i skolan

Fredrik Johansson, vilken är den största utmaningen när du ska lära barn programmera?

– När jag kodat med yngre barn har jag insett att jag kanske håller tillbaka mina gymnasieelever. Jag har lärt åttaåringar att koda på samma sätt som jag lär en sextonåring. Då gäller det att flytta fram gränserna och jag har omdefinierat min syn på vilka kunskaper de kan tillgodogöra sig. Utvecklingen går ju framåt och det jag lär ut i gymnasiet idag kommer barnen snart lära sig i grundskolan, säger Fredrik Johansson, lärare på gymnasieskolan Knut Hahns i Ronneby.

Hur ser du på det här, Linda Mannila, forskare inom skolans digitalisering?

– I andra ämnen är vi vana vid att vi kan ge en progression, det vill säga att veta vad eleverna ska lära sig i årskurs ett, vad de ska kunna i årskurs fem, och så vidare. Nu kommer programmering, och det är svårt att avgränsa eleverna till vilka problem eller idéer de ska försöka förverkliga i en programmeringsmiljö. Det är en utmaning att få till den här progressionen så att vi når ut till alla och hittar en balans så det varken blir för lätt eller svårt, säger Linda Mannila, forskare, Linköping och Aalto universitet.

– Jag tror också samarbete är viktigt. Mycket programmering görs ju genom att förbättra eller ta nästa steg från en befintlig kod, och det kan vara ett sätt fär eleverna att fortsätta utvecklas om de känner att de behöver nya utmaningar. Sedan tror jag på samarbete mellan elever och att låta dem ta hjälp av varandra kring ett givet problem.

Vad säger du om det, Fredrik?

– Det är väldigt svårt att anpassa undervisningen till de olika nivåerna och hitta digitala verktyg som passar eleven beroende på hur långt han eller hon har kommit.

Hur tror du att din lärarroll i programmering ser ut om fem år, Fredrik?

– Den kommer vara avsevärt mer utmanande. Nu ligger vi på en ganska grundläggande nivå, men det är dags att börja titta på hur vi tar det vidare. Jag är ju lärare på gymnasiet som är språngbrädan till universitet eller arbete, och där behövs en omvärldsbevakning i hur det ser ut för andra elever i samma ålder. För att komma så långt som möjligt gäller det att titta på vad företagen gör, var programmeringsspråken är på väg och på verktygen för lärare och elever.

Hur ser du på utvecklingen, Linda Mannila?

– Utvecklingen är väl det enda som är beständigt som man brukar säga; vi kommer aldrig att bli fullärda. Tekniken kommer att utvecklas i allt snabbare takt så det handlar om att försöka följa strömmen och göra det bästa av läget. Vi får vara beredda på att vi alltid kommer vara nybörjare på något.

– Som lärare kanske man måste tänka på att sänka garden lite. Det behöver inte bli perfekt från början utan det viktigaste är att våga ge sig ut på den här resan och prova på olika saker.

Läs mer: Misslyckas med framgång

Ibland kanske det till och med är eleverna som lär dig?

– Ja, jag har en elev som är superduktig i programmeringsspråket Python som jag får rådfråga emellanåt. På så sätt kan eleverna också bli resurser för varandra och det kan vara tankeväckande för en lärare att inte vara den som kan mest alla gånger. 

Rekommenderad läsning

robotbett_960x640.jpg
video

Robotar ska lära barn att programmera

1 feb 2017 it i skolan

Genom att bygga robotar ska barn lära sig om datorer, elektronik, ingenjörskap och programmering. Bakom konceptet ligger Peli de Halleux, utvecklare på Microsoft Research, och hans team.

två killar sitter på en brygga vid en sjö och tittar i sina telefoner.jpg
video

Mobilen minskar självförtroendet

31 jan 2018 it i skolan

För mycket skärmtid i skolan minskar mjuka färdigheter som empati, självförtroende och ledaregenskaper. Anne Bamford, professor i pedagogik och utvecklingschef för Londons skolförvaltning, varnar också när tryggheten infinner sig. Då är lärarens it-kunskaper inaktuella.

sju kids står och tittar i en dator och ler.jpg (1)
video
Ett samarbete mellan Microsoft och Voister

Koda lätt i Windows

12 jun 2018 it i skolan

Med HP:s nya dator Stream får du en elevdator fullt utrustad med Windows 10 Pro i S-mode och en bra grund inför höstens programmering i skolorna. Det menar Fredrik Johansson, gymnasielärare i Ronneby.

glad-kille-med-platta.jpg
video

Myten om skolan

25 jan 2018 it i skolan

Undervisningen i skolan bygger på antagandet om en genomsnittselev. Men det finns ingen sådan och det är en stor utmaning för hela samhället. Det menar Rachel Rosenfeldt, Kotter International.

skolbarn-lärare-glada.jpg
video

"Regeringen borde göra som i Danmark"

25 jan 2018 it i skolan

För att lyckas med digitaliseringen i skolan behöver lärare och skolledare få motivation att stanna på sina jobb. Dessutom behövs pengar för att utjämna skillnader mellan skolor. Det menar Matz Nilsson, ordförande på Skolledarförbundet.

annika agelii genlott.jpg
video

Förändring som väcker rädsla

26 jan 2018 it i skolan

Starka känslor och upprop på Facebook var vardag för Annika Agélii Genlott när hon startade arbetet med att förändra skolan i Sollentuna. Lyssna, ge tid men alla måste med är några av hennes råd.

elever-jobbar-i-grupp.jpg
video

Smarta lösningar för skolan i O365

26 jan 2018 it i skolan

Undersök först vilka möjligheter det finns i befintliga verktyg innan du köper nytt. Det rådet ger Sofia Nybom, skolutvecklingsledare, Solna stad och tipsar om smarta lösningar i Office 365.

petter askegren NY.jpg
video

Född att gå på Komvux

26 jan 2018 it i skolan

Med egna erfarenheter av en trasslig skolgång och som pappa till fem barn påminner artisten och författaren Petter Askergren om vikten av vuxna förebilder och kraften i en andra chans.

presentation-for-arbetsgrupp.jpg
video

Politiker pluggar digitalisering

29 jan 2018 it i skolan

Politiker får ofta kritik att de har dålig koll på verksamheten de fattar beslut för. Men i Skellefteå utbildar sig Fredrik Stenberg och hans kollegor i för- och grundskolenämnden i skolans digitalisering.