Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Skolans utveckling ligger i datan

peymanskolbarn.jpg

Utan tillgång till grunddata är skolans händer bakbundna. Om vi vill att skolan ska utvecklas krävs det därför regelförändringar. Det menar Peyman Vahedi, rektor på Ådalsskolan i Kramfors och nominerad till Årets digitaliseringsledare.

– Utan grunddata om våra elever kan vi inte göra någonting. Det kanske låter överdrivet, men all form av innovation och digitalisering inom skolan bygger på att vi som lärare och rektorer snabbt kan tillgodogöra oss relevant information om våra elever, och där arbetar vi i motvind i dagsläget, säger Peyman Vahedi, rektor på Ådalsskolan i Kramfors.

Årets digitaliseringsledare

Årets digitaliseringsledare är ett pris som delas ut av tidningen Chef och Atea under Chefgalan som äger rum den 8 mars 2018 på Grand Hotell i Stockholm. Tanken med priset är att belöna en ledare som vågat visa vägen och lyckats göra sin organisation mer digital.

Stort hinder

Bekymret idag för många rektorer och lärare i Sverige är följande: Trots att man som skola är ägare av sina grunddata, till exempel var eleverna bor, vad de har för betyg, vilka elever som är nya med mera, så sköts elevadministrationssystemen med den här information ofta av externa leverantörer.

– Det är och har varit ett stort hinder för oss som är verksamma inom skolan. Leverantörerna som lagrar datan har inget naturligt sätt på vilket de kan tillhandahålla ”tillbaka” datan till oss, och dessutom kostar det. Om en lärare knappar in ny information om en elev idag, kan hon behöva betala för att få tillgång till det imorgon. Det är som att köpa en bil ena dagen och sedan betala för att kliva in i den nästa dag, säger Peyman Vahedi.

Först i Sverige

Men detta kan det komma att bli ändring på. Ådalsskolan med Peyman Vahedi i täten är den första skolan i Sverige som har byggt en plattform för minskad administrativ börda utifrån lärarnas psykosociala arbetsmiljö, där lärarna enkelt kan få en överblick och ta del av datan.

Peymans tips

När du ska anlita leverantörer som ska ha hand om ditt elevadministrationssystem så se till att:

  • De är transparenta och utan omsvep kan tillgodose dig med den informationen du behöver eftersom du är ägaren av den.
  • Att systemen är lätta att integrera med andra system du redan har.

– Vi hörde av oss 2013 – 2016 fick vi tillgång. Det tog tid, men det gick. Det har nu utvecklats till det första digitala verktyget någonsin i svensk utbildningshistoria för att avgränsa en lärares skyldigheter.

Att avgränsa skyldigheter kan kanske låta som ett udda verktyg, men det handlar om att avlasta lärarna i det utvecklingsarbete som de egentligen inte har tid med i sitt dagliga arbete, men som man ofta känner att man borde göra, vilket leder till stress.

– Tänk att du som lärare hittar en app du blir nyfiken på att testa. För det första kommer du antagligen behöva göra det utanför arbetstid eftersom du redan har fullspikat schema på skolan. För det andra så kommer du att behöva sitta och mata in alla dina kanske 150-200 elevers namn manuellt. Det är inte hållbart. Till syvende och sist handlar det om ett juridiskt hinder som har blivit en administrativ börda för landets lärare, säger Peyman Vahedi.

Föder ojämlikhet

Om skolan ska bli så jämlik som möjligt innebär det bland annat att lärarnas arbete måste bli så jämlikt som möjligt. Men idag är det bara de skolor med eldsjälar och lärare som är beredda på att lägga ner tid på kvällar och helger som kan dra nytta av alla innovationer.

– De duktigaste lärarna ska tillbringa så mycket tid som möjligt med sina elever när de arbetar och inte riskera att bränna ut sig. Dessutom är det inte alla skolor som har dessa eldsjälar, säger Peyman Vahedi.

Mer samarbete

peyman.png

Peyman Vahedi, rektor Ådalsskolan.

Men det finns hopp. För en tid sedan fick Sveriges civilminister upp ögonen för problemet och i våras fick Statsförvaltningen i uppdrag att ”kartlägga hinder för vidareutnyttjandet av öppna data”.

Ett steg i rätt riktning, tycker Peyman Vahedi, vars skola alltså på egen hand i samarbete med externa leverantörer satt ihop en plattform själva för ändamålet.

Förhoppningen från deras sida är att fler skolor ska kunna komma plattformen till dels.

– Vi är 290 kommuner i Sverige och alla ska inte behöva uppfinna sina egna hjul. Vi har nu lagt ett första trappsteg med den här plattformen och kommer nu sprida våra erfarenheter och visa upp den för andra skolor så att vi tillsammans kan fortsätta bygga trappan, säger Peyman Vahedi.

21 december 2017 Uppdaterad 5 december 2018 Reporter Tim Leffler it i skolan Foto Ådalsskolan

Rekommenderad läsning

kvinna-i-bilverkstad.jpg

Skolan som ger jobb

5 feb 2020 it i skolan

Ett tätt samarbete med kommuner och företag gör att Lärandegruppen kan erbjuda jobbgaranti direkt efter gymnasiet. Planen framöver är att använda big data för ett ännu mer individuellt lärande och kunna sätta in extra insatser tidigt. 

glad-tjej-i-rutschbana.jpg
video

Lyckliga lärare blir skolledare

5 jul 2018 it i skolan

Det saknas skolledare i hela Sverige och problemen är större än brist på kandidater. Utan fungerande system för elevadministration och kommunikation är drivkraften för större ansvar låg. Men Ådalsskolan i Kramfors visar vad rätt fokus, tillit och avskalade processer kan göra för slutbetyg och sjukskrivningstal.

skola-barn-segregation-960640.jpg

Skolan hänger inte med

29 jun 2018 it i skolan

Mobiler borde vara ett självklart verktyg och metadata behövs för att utveckla en modern skola. Troed Troedson har starka åsikter om dagens skola. Om inget görs kommer skolan att skapa ett A-lag och ett B-lag av framtidens elever.

bibliotekarie-gamification-960640.jpg
video

Spelifiering på bibblan

25 apr 2018 it i skolan

Poddar med spökhistorier och spelifierade boksamtal får eleverna att knäcka läskoden och fortsätta att läsa. Skolbibliotekarien på Kronan och Frälsegårdsskolan, Tobias Gard, tipsar hur skolan kan trigga läsintresset.

barn-digitala-läromedel-960640.jpg
video

Maxa dina digitala verktyg

23 apr 2018 it i skolan

Många kommuner och skolor har inte koll på de verktyg som de redan har. Enligt Kaisa Humlebo på Helenelundsskolan så kan man komma långt genom att ta sig tid att omvärldsbevaka och att få med sig it-teknikerna på tåget.

jannie-jeppesen-960640.jpg

Edtechkartan tar greppet om skolan

16 apr 2018 it i skolan

I den allt mer digitala skolvärlden har Swedish Edtech Industry skapat edtechkartan.se. Kartan ger en snabb koll på skolans digitala tjänster och produkter.

tjej som rider dressyrhäst i dressyrhage en fin dag med folk i bakgrunden.jpg
video

När OS kom till Lucksta

20 feb 2018 it i skolan

Från början var OS-temat tänkt för två ämnen men i takt med att eleverna rycktes med blev allt fler lärare engagerade. Nästa steg i gamification är hur OS-byn ska leva vidare efter spelen 2028.

annika agelii genlott.jpg
video

Förändring som väcker rädsla

26 jan 2018 it i skolan

Starka känslor och upprop på Facebook var vardag för Annika Agélii Genlott när hon startade arbetet med att förändra skolan i Sollentuna. Lyssna, ge tid men alla måste med är några av hennes råd.

årets digitaliseringsledare finalister2.jpg

Årets finalister utsedda

24 jan 2018 ledarskap

Att tolka framtiden, kundernas och personalens behov är några av de stora utmaningar som finns inom digitalisering. Det har samtliga tre finalister till Årets digitaliseringsledare visat prov på – Silvia Ernhagen, Peyman Vahedi och Mats Snäll.