Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Nominerad till
Publishingpriset 2017

En smartare it-nyhetssajt

Nominerad till
Publishingpriset 2017

Nominerad årets digitaliseringsledare

Skolans utveckling ligger i datan

Utan tillgång till grunddata är skolans händer bakbundna. Om vi vill att skolan ska utvecklas krävs det därför regelförändringar. Det menar Peyman Vahedi, rektor på Ådalsskolan i Kramfors och nominerad till Årets digitaliseringsledare.

Text Tim Leffler Foto Ådalsskolan 21 december 2017 it i skolan

peymanskolbarn.jpg

– Utan grunddata om våra elever kan vi inte göra någonting. Det kanske låter överdrivet, men all form av innovation och digitalisering inom skolan bygger på att vi som lärare och rektorer snabbt kan tillgodogöra oss relevant information om våra elever, och där arbetar vi i motvind i dagsläget, säger Peyman Vahedi, rektor på Ådalsskolan i Kramfors.

Årets digitaliseringsledare

Årets digitaliseringsledare är ett pris som delas ut av tidningen Chef och Atea under Chefgalan som äger rum den 8 mars 2018 på Grand Hotell i Stockholm. Tanken med priset är att belöna en ledare som vågat visa vägen och lyckats göra sin organisation mer digital.

Stort hinder

Bekymret idag för många rektorer och lärare i Sverige är följande: Trots att man som skola är ägare av sina grunddata, till exempel var eleverna bor, vad de har för betyg, vilka elever som är nya med mera, så sköts elevadministrationssystemen med den här information ofta av externa leverantörer.

– Det är och har varit ett stort hinder för oss som är verksamma inom skolan. Leverantörerna som lagrar datan har inget naturligt sätt på vilket de kan tillhandahålla ”tillbaka” datan till oss, och dessutom kostar det. Om en lärare knappar in ny information om en elev idag, kan hon behöva betala för att få tillgång till det imorgon. Det är som att köpa en bil ena dagen och sedan betala för att kliva in i den nästa dag, säger Peyman Vahedi.

Först i Sverige

Men detta kan det komma att bli ändring på. Ådalsskolan med Peyman Vahedi i täten är den första skolan i Sverige som har byggt en plattform för minskad administrativ börda utifrån lärarnas psykosociala arbetsmiljö, där lärarna enkelt kan få en överblick och ta del av datan.

Peymans tips

När du ska anlita leverantörer som ska ha hand om ditt elevadministrationssystem så se till att:

  • De är transparenta och utan omsvep kan tillgodose dig med den informationen du behöver eftersom du är ägaren av den.
  • Att systemen är lätta att integrera med andra system du redan har.

– Vi hörde av oss 2013 – 2016 fick vi tillgång. Det tog tid, men det gick. Det har nu utvecklats till det första digitala verktyget någonsin i svensk utbildningshistoria för att avgränsa en lärares skyldigheter.

Att avgränsa skyldigheter kan kanske låta som ett udda verktyg, men det handlar om att avlasta lärarna i det utvecklingsarbete som de egentligen inte har tid med i sitt dagliga arbete, men som man ofta känner att man borde göra, vilket leder till stress.

– Tänk att du som lärare hittar en app du blir nyfiken på att testa. För det första kommer du antagligen behöva göra det utanför arbetstid eftersom du redan har fullspikat schema på skolan. För det andra så kommer du att behöva sitta och mata in alla dina kanske 150-200 elevers namn manuellt. Det är inte hållbart. Till syvende och sist handlar det om ett juridiskt hinder som har blivit en administrativ börda för landets lärare, säger Peyman Vahedi.

Föder ojämlikhet

Om skolan ska bli så jämlik som möjligt innebär det bland annat att lärarnas arbete måste bli så jämlikt som möjligt. Men idag är det bara de skolor med eldsjälar och lärare som är beredda på att lägga ner tid på kvällar och helger som kan dra nytta av alla innovationer.

– De duktigaste lärarna ska tillbringa så mycket tid som möjligt med sina elever när de arbetar och inte riskera att bränna ut sig. Dessutom är det inte alla skolor som har dessa eldsjälar, säger Peyman Vahedi.

Mer samarbete

peyman.png

Peyman Vahedi, rektor Ådalsskolan.

Men det finns hopp. För en tid sedan fick Sveriges civilminister upp ögonen för problemet och i våras fick Statsförvaltningen i uppdrag att ”kartlägga hinder för vidareutnyttjandet av öppna data”.

Ett steg i rätt riktning, tycker Peyman Vahedi, vars skola alltså på egen hand i samarbete med externa leverantörer satt ihop en plattform själva för ändamålet.

Förhoppningen från deras sida är att fler skolor ska kunna komma plattformen till dels.

– Vi är 290 kommuner i Sverige och alla ska inte behöva uppfinna sina egna hjul. Vi har nu lagt ett första trappsteg med den här plattformen och kommer nu sprida våra erfarenheter och visa upp den för andra skolor så att vi tillsammans kan fortsätta bygga trappan, säger Peyman Vahedi.

Mer inom samma serie

Nominerad årets digitaliseringsledare

Lejondrottningen och Trelleborg

2 jan 2018 ledarskap

trelleborg.jpg trelleborg.jpg trelleborg.jpg

Trelleborgs kommun kan dela in tiden i före och efter Cecilia Lejon, som med hjälp av mod och AI vänt upp och ner på vedertagna sanningar om socialtjänstens uppdrag och förutsättningar.

Nominerad årets digitaliseringsledare

Så blev Nordmaling bäst i klassen

4 jan 2018 it i skolan

skola-nordmaling.jpg skola-nordmaling.jpg skola-nordmaling.jpg

Västerbottens bästa skolor ligger i Nordmaling och är resultatet av delakulturen och ett genuint intresse för digitalisering. Men frågan är hur långt man kommit utan rektor Birgitta Tornberg.

Nominerad årets digitaliseringsledare

Lantmäteriets lovande lösningar

9 jan 2018 digit

gröna växter i stort jordbruksfält en solig dag.jpg gröna växter i stort jordbruksfält en solig dag.jpg gröna växter i stort jordbruksfält en solig dag.jpg

På Lantmäteriet blygs man inte digitala innovationer. De senaste åren har myndigheten introducerat blockkedjor, AR och gamification – allt för att förbättra kundupplevelsen.

Nominerad årets digitaliseringsledare

Så digitaliserar Hemfrid säkert

11 jan 2018 digit

hemfrid-foto.jpg hemfrid-foto.jpg hemfrid-foto.jpg

När David Leeb kom till Hemfrid startade ett omfattande arbete med digitalisering för både kunder och medarbetare. Resultatet är två appar som förenklar och skapar trygghet. Nästa steg är automatiserad försäljning genom maskininlärning. David Leeb är nominerad till Årets digitaliseringsledare.

Nominerad årets digitaliseringsledare

Guld och digitala skogar

12 jan 2018 ledarskap

ekorre_i_tall.jpg ekorre_i_tall.jpg ekorre_i_tall.jpg

Med rötterna i 1800-talet är det inte helt enkelt att förändra skogsnäringen. Men för Norrskog låg medlemmarnas bästa i den digitala skogen och en webbplats och en app gör förvaltningen enklare och mer flexibel.

Nominerad årets digitaliseringsledare

Barnens rätt i digitvärlden

16 jan 2018 digit

flicka håller fram handflattan för att signalera stopp.jpg flicka håller fram handflattan för att signalera stopp.jpg flicka håller fram handflattan för att signalera stopp.jpg

När Bris introducerade Abused Emojis fick organisationen en stor internationell uppmärksamhet. Nästa steg är att utveckla en smart Brisbot.

Nominerad årets digitaliseringsledare

Skolan är inget museum

22 jan 2018 it i skolan

skolbarn som surfar.jpg skolbarn som surfar.jpg skolbarn som surfar.jpg

Digitaliseringen av Hyltes skolor och förskolor är resultatet av Stigert Petterssons övertygelse om betydelsen av att omdefiniera lärandet och skolans uppdrag.

Rekommenderad läsning

Årets finalister utsedda

24 jan 2018 ledarskap

årets digitaliseringsledare finalister2.jpg årets digitaliseringsledare finalister2.jpg årets digitaliseringsledare finalister2.jpg

Att tolka framtiden, kundernas och personalens behov är några av de stora utmaningar som finns inom digitalisering. Det har samtliga tre finalister till Årets digitaliseringsledare visat prov på – Silvia Ernhagen, Peyman Vahedi och Mats Snäll.

Öppet, smart och optimerat - tre nyckelord för Piteå kommun

3 jan 2017 årets digitledare

Ylva_Sundkvist 960640.jpg Ylva_Sundkvist 960640.jpg Ylva_Sundkvist 960640.jpg

Redan efter sex månader på sin nya tjänst som kommunchef för Piteå kommun så nominerades Ylva Sundkvist till det nya priset årets digitaliseringsledare.
 Jag blev otroligt överraskad, det kändes väldigt inspirerande och kul.

PISA visar inte viktigaste kunskapen

31 jan 2017 it i skolan

bamford bett 960640.jpg bamford bett 960640.jpg bamford bett 960640.jpg video

Anne Bamford, chef på International Research Agency, tycker till om Sveriges resultat i PISA-mätningar och alternativa undersökningar som mäter framtidens kompetens. Och är det eleverna eller lärarna som utvecklas mest av digitala verktyg i skolan.

Fler plattor och färre katedrar

14 feb 2017 it i skolan

surfplatta skola.jpg surfplatta skola.jpg surfplatta skola.jpg

Glöm hästskoformade bänkrader och en bastant kateder vid svarta tavlan. It i skolan revolutionerar inte bara det fysiska klassrummet utan också sättet att kommunicera.

Så lär Peer-Ed ut ny teknik till lärare

3 feb 2017 it i skolan

Les Foltos 960640.jpg Les Foltos 960640.jpg Les Foltos 960640.jpg video

Utan engagerade lärare som är villiga att dela med sig av sin kunskap inom ny teknik sker ingen utveckling. Pappan till pedagogiken inom Peer-Ed är Les Foltos. Här delar han med sig av sina bästa tips.

"Godkänt är att tro för lågt"

7 feb 2017 bett

Jenny och Claes 960640.jpg Jenny och Claes 960640.jpg Jenny och Claes 960640.jpg video

Malmörektorerna Jenny Nyberg och Claes Jeppsson pratar om hur de vågar gå utanför de traditionella ramarna för att skapa exceptionella resultat.

Skövde har koll på plattor

21 feb 2017 it i skolan

SkövdeSkola_960x640.jpg SkövdeSkola_960x640.jpg SkövdeSkola_960x640.jpg

I Skövde kommun pågår mycket arbete inom digitaliseringen av skolan, inte minst som ett resultat av den nya nationella it-strategin. Ett av projekten har varit att ta kontrollen över alla de enheter som skolorna förfogar över.

Skolans reaktion på regeringsbeslut

14 mar 2017 it i skolan

programmering barn .jpg programmering barn .jpg programmering barn .jpg

– Lite fegt men ett steg i rätt riktning, säger Mikael Odin, rektor på grundskolan Nya Elementar, om regeringens nya satsning på it och programmering i grund- och gymnasieskolan. 

”Glöm inte lärarna i digitaliseringen”

4 maj 2017 it i skolan

Abdul-still_960x640.jpg Abdul-still_960x640.jpg Abdul-still_960x640.jpg video

Traditionellt tänkande och brist på visioner står i vägen för digitaliseringen i skolan. Det måste ändras nu menar Abdul Chohan, visionär och it-strateg från Bolton i England.

peymanskolbarn.jpg

Skolans utveckling ligger i datan

Artikel 1 av 8: Nominerad årets digitaliseringsledare

trelleborg.jpg

Lejondrottningen och Trelleborg

Artikel 2 av 8: Nominerad årets digitaliseringsledare

skola-nordmaling.jpg

Så blev Nordmaling bäst i klassen

Artikel 3 av 8: Nominerad årets digitaliseringsledare

gröna växter i stort jordbruksfält en solig dag.jpg

Lantmäteriets lovande lösningar

Artikel 4 av 8: Nominerad årets digitaliseringsledare

hemfrid-foto.jpg

Så digitaliserar Hemfrid säkert

Artikel 5 av 8: Nominerad årets digitaliseringsledare

ekorre_i_tall.jpg

Guld och digitala skogar

Artikel 6 av 8: Nominerad årets digitaliseringsledare

flicka håller fram handflattan för att signalera stopp.jpg

Barnens rätt i digitvärlden

Artikel 7 av 8: Nominerad årets digitaliseringsledare

skolbarn som surfar.jpg

Skolan är inget museum

Artikel 8 av 8: Nominerad årets digitaliseringsledare