Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Maxad motivation med Matte United

När elever får skapa matematiska problem till varandra ökar motivationen. Bloggen Matte United utmanar elever i Luleå, Norrtälje, och Sundsvall.

Text Tim Leffler Foto Fredrik Kron, Adobestock 22 februari 2018 it i skolan

– Jag ville hitta ett nytt sätt att jobba med matematik. Jag kontaktade en skola och vi märkte i vårt utbyte att eleverna blev mer motiverade när de fick lösa problem skapade av varandra. I samband med det sökte jag forskningsanslag där bloggen blev basen och då anslöt efter förfrågan en tredje skola, säger Katarina Eriksson, förstelärare i matematik/no/teknik på Alviksskolan i Luleå.

Om en elev är avsändare av ett problem ökar alltså motivationen?

-- Det gör också att eleven märker hur viktigt det är att vara tydlig i problemformuleringen och att man använder rätt matematiska begrepp så att mottagaren ska förstå. Dessa fick eleverna sen kategorisera i olika svårighetsgrad så att det var lättare att veta om det var menat för elever i fyran eller sexan. Vi tävlade också i quiz och hade även en mattepod där vi utmanade varandra i matematiska begrepp.

Läs mer: När OS kom till Lucksta

Är det något som har varit utmanande?

– Det gäller ju att ha rätt tekniska förutsättningar, och där har vi haft tur. Vi har kunnat hålla kontakten bra mellan skolorna, bland annat via Skype, och planera arbetet bra mellan skolorna, och jag brukar säga att jag har kollegor i både Norrtälje och Sundsvall.

Läs mer: AR lyfter klassrummet

Har du tips till andra som vill göra samma sak?

– Mitt tips är att den pedagogiska tanken alltid ska vara i fokus, och att man funderar väl kring vad det är man söker.

Läs mer: Roten till all programmering

Vad arbetar du med nu framöver?

– Nu jobbar jag för att skapa en tillgänglig lärmiljö via digitala verktyg och att elever får var sin skräddarsydd digital verktygslåda så att alla får de förutsättningar de behöver för att klara skolan framöver. Det skapar också en trygghet då en elev kan arbeta självständigt på sina läsplattor med bitar som just den eleven behöver öva på, utan att någon annan ser. Det är också viktigt att eleverna är motiverade att arbeta med sina verktyg, och där använder vi bland annat en metod som kallas storyfication.

Vad är det?

– Vi har arbetat fram det på skolan med gamification som grund. En story kan vara i sex veckor och då har eleverna karaktärer de ska utveckla, men vi har flera storys under samma tema som spänner över ett helt läsår. Där har vi bland annat haft husbyggar- och hållbarhetsprojekt, och även en tidning. Detta ser vi också att det skapar motivation hos eleverna.  

Rekommenderad läsning

När OS kom till Lucksta

20 feb 2018 it i skolan

tjej som rider dressyrhäst i dressyrhage en fin dag med folk i bakgrunden.jpg tjej som rider dressyrhäst i dressyrhage en fin dag med folk i bakgrunden.jpg tjej som rider dressyrhäst i dressyrhage en fin dag med folk i bakgrunden.jpg video

Från början var OS-temat tänkt för två ämnen men i takt med att eleverna rycktes med blev allt fler lärare engagerade. Nästa steg i gamification är hur OS-byn ska leva vidare efter spelen 2028.

Smarta, digitala läromedel

21 feb 2018 it i skolan

foto-david-baker-skola.jpg foto-david-baker-skola.jpg foto-david-baker-skola.jpg video

För att få mer tid i klassrummet började Daniel Barker filma sina genomgångar i matematik. Nästa steg är att utveckla digitala läromedel där även läraren får stöd.

Roten till all programmering

21 feb 2018 it i skolan

två grabbar sitter och småpillar och programmerar förmodligen en liten legoleksak.jpg två grabbar sitter och småpillar och programmerar förmodligen en liten legoleksak.jpg två grabbar sitter och småpillar och programmerar förmodligen en liten legoleksak.jpg video

Programmering närmar sig det obligatoriska skolschemat i gymnasiet. Men programmeringstänket kan redan nu anammas i alla ämnen och för yngre elever – genom datalogiskt tänkande.

Sundsvalls kommun prisade - igen

21 dec 2016 it i skolan

10452224-sundsvall.jpg 10452224-sundsvall.jpg 10452224-sundsvall.jpg

Sundsvalls kommun har fått ta emot utmärkelsen Guldtrappan två år i rad för sitt digitala arbete. Det är bland annat resultatet av en långsiktig digitaliseringsprocess med nära koppling till pedagogiken, menar Katarina Eriksson från barn- och utbildningsförvaltningen i Sundsvall.
 Man kommer inte långt med tekniken om inte lärarna använder den rätt, säger hon.

Lapparna som slår apparna

26 feb 2018 it i skolan

en flicka vid sin skolbänk tittar upp och ser fundersam ut.jpg en flicka vid sin skolbänk tittar upp och ser fundersam ut.jpg en flicka vid sin skolbänk tittar upp och ser fundersam ut.jpg video

Ett-till-ett är inte lösningen på alla problem. Det menar läraren Peter Blomqvist, som genom en sorts analoga mentometerknappar fick igång diskussionerna och engagemanget mellan eleverna på mattelektionerna. 

Rektorns riktiga roll

1 mar 2018 it i skolan

tjej och kille ligger och sover på sina bänkar i skolan.jpg tjej och kille ligger och sover på sina bänkar i skolan.jpg tjej och kille ligger och sover på sina bänkar i skolan.jpg video

Lärare och rektorer är piskade till att ta digitala verktyg på allvar i undervisningen inför läroplansförändringen den första juli i år. En förutsättning är att rektorer och skolområdeschefer förstår sitt ansvar. 

Flera språk på förskolan

23 feb 2018 it i skolan

två små barn sitter och tittar i en ipad.jpg två små barn sitter och tittar i en ipad.jpg två små barn sitter och tittar i en ipad.jpg video

Två av tre förskolebarn får inte tillräckliga möjligheter att utveckla sitt modersmål. Förskolläraren Mahroo Khousravi jobbar enligt en metod som ger barnen kunskap om både sitt och de andra barnens språk.

RPA gör jobbet i Norrtälje

28 aug 2018 digit

man står och spikar på stommen av ett tak i solnedgången.jpg man står och spikar på stommen av ett tak i solnedgången.jpg man står och spikar på stommen av ett tak i solnedgången.jpg video

Det blev vinst för alla då Norrtälje automatiserade bygglovsprocessen. Förutom effektivare processer fick de som ansökt 2,5 miljoner i återbäring. Nyckeln till en framgångsrik digitalisering är att involvera. Det menar Carina Nilsson och Bawar Akrawi.

AR lyfter klassrummet

27 feb 2018 it i skolan

en fantasyvärld med regnbåge och öar i himmlen.jpg en fantasyvärld med regnbåge och öar i himmlen.jpg en fantasyvärld med regnbåge och öar i himmlen.jpg video

Virtuella klassrum kan vara räddningen för elever som inte vill gå till skolan. Adam Palmqvist tipsar hur olika former av gamification och AR gör undervisningen intressant.