Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Maxad motivation med Matte United

När elever får skapa matematiska problem till varandra ökar motivationen. Bloggen Matte United utmanar elever i Luleå, Norrtälje, och Sundsvall.

– Jag ville hitta ett nytt sätt att jobba med matematik. Jag kontaktade en skola och vi märkte i vårt utbyte att eleverna blev mer motiverade när de fick lösa problem skapade av varandra. I samband med det sökte jag forskningsanslag där bloggen blev basen och då anslöt efter förfrågan en tredje skola, säger Katarina Eriksson, förstelärare i matematik/no/teknik på Alviksskolan i Luleå.

Om en elev är avsändare av ett problem ökar alltså motivationen?

-- Det gör också att eleven märker hur viktigt det är att vara tydlig i problemformuleringen och att man använder rätt matematiska begrepp så att mottagaren ska förstå. Dessa fick eleverna sen kategorisera i olika svårighetsgrad så att det var lättare att veta om det var menat för elever i fyran eller sexan. Vi tävlade också i quiz och hade även en mattepod där vi utmanade varandra i matematiska begrepp.

Läs mer: När OS kom till Lucksta

Är det något som har varit utmanande?

– Det gäller ju att ha rätt tekniska förutsättningar, och där har vi haft tur. Vi har kunnat hålla kontakten bra mellan skolorna, bland annat via Skype, och planera arbetet bra mellan skolorna, och jag brukar säga att jag har kollegor i både Norrtälje och Sundsvall.

Läs mer: AR lyfter klassrummet

Har du tips till andra som vill göra samma sak?

– Mitt tips är att den pedagogiska tanken alltid ska vara i fokus, och att man funderar väl kring vad det är man söker.

Läs mer: Roten till all programmering

Vad arbetar du med nu framöver?

– Nu jobbar jag för att skapa en tillgänglig lärmiljö via digitala verktyg och att elever får var sin skräddarsydd digital verktygslåda så att alla får de förutsättningar de behöver för att klara skolan framöver. Det skapar också en trygghet då en elev kan arbeta självständigt på sina läsplattor med bitar som just den eleven behöver öva på, utan att någon annan ser. Det är också viktigt att eleverna är motiverade att arbeta med sina verktyg, och där använder vi bland annat en metod som kallas storyfication.

Vad är det?

– Vi har arbetat fram det på skolan med gamification som grund. En story kan vara i sex veckor och då har eleverna karaktärer de ska utveckla, men vi har flera storys under samma tema som spänner över ett helt läsår. Där har vi bland annat haft husbyggar- och hållbarhetsprojekt, och även en tidning. Detta ser vi också att det skapar motivation hos eleverna.  

22 februari 2018 Uppdaterad 2 mars 2018 Reporter Tim Leffler it i skolan Foto Fredrik Kron, Adobestock

Rekommenderad läsning

man står och spikar på stommen av ett tak i solnedgången.jpg
video

RPA gör jobbet i Norrtälje

28 aug 2018 digit

Det blev vinst för alla då Norrtälje automatiserade bygglovsprocessen. Förutom effektivare processer fick de som ansökt 2,5 miljoner i återbäring. Nyckeln till en framgångsrik digitalisering är att involvera. Det menar Carina Nilsson och Bawar Akrawi.

tjej och kille ligger och sover på sina bänkar i skolan.jpg
video

Rektorns riktiga roll

1 mar 2018 it i skolan

Lärare och rektorer är piskade till att ta digitala verktyg på allvar i undervisningen inför läroplansförändringen den första juli i år. En förutsättning är att rektorer och skolområdeschefer förstår sitt ansvar. 

en fantasyvärld med regnbåge och öar i himmlen.jpg
video

AR lyfter klassrummet

27 feb 2018 it i skolan

Virtuella klassrum kan vara räddningen för elever som inte vill gå till skolan. Adam Palmqvist tipsar hur olika former av gamification och AR gör undervisningen intressant.

en flicka vid sin skolbänk tittar upp och ser fundersam ut.jpg
video

Lapparna som slår apparna

26 feb 2018 it i skolan

Ett-till-ett är inte lösningen på alla problem. Det menar läraren Peter Blomqvist, som genom en sorts analoga mentometerknappar fick igång diskussionerna och engagemanget mellan eleverna på mattelektionerna. 

två små barn sitter och tittar i en ipad.jpg
video

Flera språk på förskolan

23 feb 2018 it i skolan

Två av tre förskolebarn får inte tillräckliga möjligheter att utveckla sitt modersmål. Förskolläraren Mahroo Khousravi jobbar enligt en metod som ger barnen kunskap om både sitt och de andra barnens språk.

foto-david-baker-skola.jpg
video

Smarta, digitala läromedel

21 feb 2018 it i skolan

För att få mer tid i klassrummet började Daniel Barker filma sina genomgångar i matematik. Nästa steg är att utveckla digitala läromedel där även läraren får stöd.

två grabbar sitter och småpillar och programmerar förmodligen en liten legoleksak.jpg
video

Roten till all programmering

21 feb 2018 it i skolan

Programmering närmar sig det obligatoriska skolschemat i gymnasiet. Men programmeringstänket kan redan nu anammas i alla ämnen och för yngre elever – genom datalogiskt tänkande.

tjej som rider dressyrhäst i dressyrhage en fin dag med folk i bakgrunden.jpg
video

När OS kom till Lucksta

20 feb 2018 it i skolan

Från början var OS-temat tänkt för två ämnen men i takt med att eleverna rycktes med blev allt fler lärare engagerade. Nästa steg i gamification är hur OS-byn ska leva vidare efter spelen 2028.

Pokémon-go-i-london_-_July_23_2016_04.jpg

Ny forskning om Pokémon Go

5 feb 2018 it i skolan

Spelet Pokémon Go har hyllats för att det får barn att vara utomhus och röra på sig. Men det är samarbetet och inte tävlingen som gör spelet så populärt visar forskning från Luleå tekniska universitet.