Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Därför lyckas Lyko

Från en frisörsalong i en by i Dalarna till närmare 500 sysselsatta och en omsättning på nästan 800 miljoner kronor har Lyko tagit e-handelsvärlden med storm. Ständig kundkontakt, rätt trafik och kombon med butiker och nätet är några av nycklarna till framgången.

Text Tim Leffler Foto Adobestock, Richard Frantzén 11 februari 2019 ledarskap

snygg sminkad kvinna mot peachfärgad bakgrund.jpg

– Det var en period för ungefär tio år sedan som farsan var på väg att lägga ner hela verksamheten, men jag hade ambitionen att vi verkligen kunde bli något riktigt stort. Och vår tillväxt ökar fortfarande för varje år, säger Rickard Lyko, vd för Lyko.

Tre generationer Lyko

Historien om Lyko börjar år 1952  i Vansbro, Dalarna, där Richard Lykos farfar Frans Lyko, som satt i koncentrationsläger i sex år i Polen men som överlevde tack vare att man hade nytta av honom som frisör, öppnar en frisörsalong.

Frans Lykos son Stefan blir även han frisör, och öppnar salongen Hår & Skägg. Från början var det kort och gott en skönhets- och frisörsalong men den datorintresserade Stefan Lyko såg snabbt möjligheterna med internet som försäljningsplattform år 2003.

2008 kliver tredje generationen med Rickard Lyko i spetsen in i bolaget och i samma veva byter man namn till Lyko Hair. Rickard Lyko fortsätter arbetet med att utveckla e-handelsplattformen och Lyko blir tre år i rad utsedd till Årets e-handlare av Pricerunner.

– Vår personal har varit och är oerhört viktig för oss i den resa vi har gjort och gör. Alla brinner för att vi ska fortsätta växa, och vi satsar alla på att bygga vårt varumärke långsiktigt. Allt vi gör handlar om långsiktighet eftersom vi vill fortsätta att växa och bli det ledande bolaget i det vi gör på de marknader vi där vi verkar, säger Rickard Lyko.

Retail + e-handel = sant

Sedan Rickard Lyko klev in i bolaget har man börjat lanserat egna produkter. Ytterligare ett viktigt steg togs när man 2014 slog ihop sig med hårvårdskedjan Bellbox, och därmed fick tillgång till 30 fysiska hårvårdssalonger i Sverige och Norge.

– Organisatoriskt var det viktigt för oss att bredda oss. Retail och online är två helt olika sätt att sälja på även om det är samma produkter det handlar om. Många retail-bolag har aldrig gjort det bra online och vice versa. En tydlig skillnad är att det är svårare att se stor ut online än i verkligheten. Med Bellbox butiker har Lyko fått ett skyltfönster i den riktiga världen, säger Rickard Lyko. 

Mobilutmaningen

De närmaste åren satsar Lyko på ett nytt automatiserat lager samtidigt som man vill förbättra upplevelsen på sin sajt, där en av de största utmaningarna handlar om att ställa om från desktop till mobil.

– Vi har sett en extrem förflyttning av våra kunder här. Det är förstås en betydligt mindre skärm där man fortfarande vill visa produkterna på ett så bra sätt som möjligt. Det har faktiskt varit en överraskande stor utmaning. Vad gäller vår interna struktur är det viktigaste att vi är trygga och kan förlita oss på vår hård- och mjukvara, men om den står hos oss eller hos någon annan är inte det viktigaste. Det viktigaste är att det skalbart, säger Rickard Lyko.

rickard_lyko_webb.jpg

Rickard Lyko, vd på Lyko.

Vad är viktigt när man vill utveckla en framgångsrik e-handelsplattform?

– Mitt första tips är inget nytt: var relevant för dina kunder, lyssna på dem, och befinn dig där de befinner sig. Exakt hur man arbetar är inte avgörande utan huvudsaken är att man lär känna sina kunder och får en uppfattning om vad de efterfrågar, var, och varför. Man måste också vara en specialiserad specialist. Alla kan inte vara ett Amazon. Bättre är att sikta på att vara ett av tre bolag som konsumenterna kommer att tänka på när man pratar om vissa produkter, oavsett vad det handlar om.

– En tredje nyckel är att hitta sin trafik. Det är ingen som kommer att gå förbi din butik på nätet på samma sätt som folk går förbi fysiska butiker i verkligheten. Om man inte har obegränsat med pengar måste man bestämma sig för hur och var man ska köpa trafik för att lotsa folk till sin sida.

Rekommenderad läsning

vackra-livsmedel-i-fina-skalar.jpg

E-handelns tid är nu

8 nov 2018 digit

Onlinehandeln som andel av detaljhandelns försäljningstillväxt har vuxit i rask takt. I USA har Amazon varit mycket framgångsrika och uppnått en marknadsandel på nära 50 procent. Det finns anledning att förvänta sig en liknande utveckling i Sverige men också en tilltagande butiksdöd, enligt en ny rapport.

ikea-designklassiker-klippan.jpg video

Ikeas digitala ledarskap

7 feb 2019 ledarskap

Drygt 75 år efter starten är Ikea piggare och mer innovativt än någonsin tidigare. Förklaringen är en företagskultur som uppmuntrar initiativ, delegerar ansvar och ständigt söker efter smarta lösningar för ökad kundnytta och lönsamhet.

kungakrona-i-guld.jpg

Ny roll för it-chef

14 feb 2019 ledarskap

Den traditionella it-chefen med en självklar plats i ledningsgruppen utmanas av nya yrkesroller i och med företagens och de offentliga verksamheternas satsning på digitalisering. Ett nytt fokus på digital omställning och affärsverksamhet leder till en stadig marginalisering av yrkesrollen.

man-i-kostymer.jpg

Bli rik på jämställdhet

14 feb 2019 ledarskap

Företag som har minst 30 procent kvinnor i ledningsgruppen når upp till 6 procent högre vinst än de som helt saknar kvinnliga chefer. Förutom alla andra vinster finns det alltså pengar att tjäna för bolag som aktivt arbetar med jämställdhet. Det menar Helena Tronner på Knowit.

kalmar slott en fin dag.jpg

Stark start för CDO

11 mar 2019 ledarskap

Med digitaliseringsstrategin på plats jobbar Kalmar intensivt med innovation och IoT. Utmaningen är inte tekniken utan att skapa en förändring som drivs av medarbetarna.

närbild på ett tangentbord med en kaffekopp med utspilt kaffe.jpg

Smidigare lån på Ikea

25 feb 2019 digit

Ett skåp med inlåsta datorer som enkelt hämtas ut med passerkort, och som kommer ihåg hur länge datorn har lånats. Den lösningen finns nu på Ikeas kontor i Älmhult och gör att man kan minska både kostnader och administration.

ung blond flicka tittar in i kameran.jpg

Oteknisk vid nio

1 mar 2019 Ledarskap

Unga tjejer tappar sitt teknikintresse och börjar se sig själva som otekniska redan vid nio års ålder. Det återspeglas även på gymnasiet där bara 18 procent av de sökande till teknikprogrammet är tjejer. Nu vill Teknikföretagen öka tjejers tekniska självförtroende.

rött kylskåp.jpg (1)

Smartare mat hem

7 mar 2019 digit

Ett kylt leveransskåp för utomhusbruk testas nu av utvalda kunder i Helsingborgsområdet. Med tjänsten E-drop blir Coop den första livsmedelskedjan som erbjuder hemleveranser med intakt kyl- och fryskedja utan att kunden behöver vara hemma och ta emot.

skyltdocka-med-kompis.jpg

Passar perfekt i 3D

18 mar 2019 digit

De flesta har väl stått i ett provrum och undrat om kläderna är måttade efter Snövits sju dvärgar. För e-handelskunder blir lösningen att beställa hem flera plagg och skicka tillbaka de som inte passar, vilket är ett växande miljöproblem. Avatarer och 3D öppnar nya möjligheter att hitta rätt storlekar.