Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

E-handeln har bara börjat

Som en av grundarna till 00-talsfenomenet boo.com har Patrik Hedelin tagit väl vara på sina erfarenheter. Strategierna från den tiden står sig och med influencer marketing och AI rullar Eequity ut den ena globala e-handelssuccén efter den andra.

– Jag tycker e-handeln befinner sig i sin linda och jag tror att hela detaljhandelsbranschen kommer att genomgå en väldigt stark digitalisering. Det innebär att systemstöd blir allt viktigare, automation blir viktigt, AI blir viktigt. Man behöver bejaka enkelhet, skalbarhet och automation för att bli framgångsrik, säger Patrik Hedelin, partner, Eequity som investerar i e-handelsutveckling.

– Vi har Footwear i vår portfölj som säljer externa varumärken och de är otroligt duktiga på att vara datastyrda med mycket AI. De får en väldigt hög omsättning per anställd och finns i många länder men bara med externa varumärken. Sedan har vi våra produktbolag som skalar ohyggligt med låg kundanskaffningskostnad via influencer marketing. Där blir marginalerna högre när det är egna produkter och man är totalt opåverkad av Amazon.

Varför är det så svårt för de etablerade bolagen att komma in på e-handel?

– Det är mycket lättare att vara innovativ om du är liten och det tror jag är det största problemet. H&M ett fantastiskt svenskt bolag som vi alla kan vara stolta över, och jag tror de kommer att lyckas väldigt bra på lång sikt. Men för många av de stora bolagen är gamla it-legacysystem en hämsko som man måste komma loss ifrån. Man behöver jobba mer decentraliserat och agilt.

Vad säger du om Ikea:s framgångar online?

– Jag tycker det är fantastiskt intressant att se hur Ikea öppnar butik i Stockholm city som test och sedan permanentar den satsningen. Samtidigt som man bejakar digitalisering mer och mer skrotas utbyggnaden av varuhuset i Kungens kurva. Nu har man till och med infört Klarna som betalningsmedel istället för Ikano Bank i Sverige. Jag är imponerad.

Vad har du tagit med dig från boo.com-tiden?

– Timing, skulle jag nog säga. Det är dumt att vara först ut och vi var väldigt ambitiösa när vi skulle bygga boo.com globalt. Men många av de strategierna som vi hade då är samma som vi tillämpar idag. Jag här lärt mig jättemycket under hela resan.

4 juli 2018 Uppdaterad 11 juli 2018 Reporter elisabeth nore ledarskap Foto fredrik kron, adobestock

Rekommenderad läsning

två händer plockar grönsaker i en affär.jpg
video
ett samarbete mellan microsoft och voister

Ica behöver bara Teams

23 aug 2019 digit

Ica jobbar intensivt för att utveckla goda kundrelationer och möjligheter för kunder att handla via nätet. En stor hjälp i arbetet har varit övergången till Teams.

fel-soffa-ar.jpg

Gartner om VR-trenden

16 apr 2019 digit

Hela 100 miljoner konsumenter kommer att shoppa via AR och VR i butik eller online redan under nästa år. Inte minst kommer implementeringen av 5G-nätet att bidra till den snabba utvecklingen. Det skriver Gartner i sin rapport. 

kvinna håller fram kläder.jpg

Självkörande klädreturer

26 nov 2018 digit

En smartare hantering av byten och returer kan bidra till att göra klädbranschen mer cirkulär. Kanske är självkörande bilar lösningen på det stora miljöproblem som i logistikbranschen kallas sista-milen-problemet. Målet är att det ska bli lättare att återanvända kläder istället för att köpa nya.

sverige-ai-almedalen-960640.jpg

Så växer Sverige med AI

19 jul 2018 ledarskap

Med en lagstiftning som ligger 10-15 år efter sin tid och en offentlig sektor som noga vaktar sina data återstår en hel del utmaningar för att AI ska bli en tillväxtmotor för Sverige. Nu behöver politiker och beslutsfattare inspireras av länder som Estland och bana vägen för en industri där råvaran är data och framtiden är full av möjligheter.

Denis Mukwege  i kongo Foto Torleif Svensson (2).jpg
video

Med mobilen fylld av blod

9 jul 2018 ledarskap

Denis Mukwege har i snart 20 år lagat och botat trasiga kvinnor som utsattas för grovt sexuellt våld i Kongo. Enligt chefsläkaren på Panzisjukhuset kommer kvinnor och barn att fortsätta offras i kriget om värdefulla mineraler om inte konsumenter agerar och protesterar. Denis Mukwege inledde ASF under Almedalsveckan.

 

Linnea Henriksson x Indiska_2.jpg

Indiska ökar online

28 jun 2018 ledarskap

Färgstarka tyger, glittrande mosaik och doften av rökelse – det är en formidabel utmaning att kombinera den sensuella upplevelsen från Indiskas butiker med en effektiv e-handelsplattform. Men kundernas kärlek är en stark drivkraft och försäljningen på nätet ökar snabbare än planerat.

kvinna-shoppar-i-alla-kanaler.jpg

3D lyft för e-handel

8 jun 2018 digit

Handeln har stora utmaningar. Fysiska butiker lägger ner samtidigt som e-handeln brottas med felköp, returer och utländsk priskonkurrens. Digitala verktyg för interaktiv visualisering av produkter kan vara en lösning, visar ny forskning från Handelshögskolan i Stockholm.

jason timbuktu diakité i kongo.jpg

Hoppet för konfliktmineralernas offer

23 maj 2018 ledarskap

Denis Mukwege är läkaren som har hjälpt tiotusentals våldtäktsoffer i östra Kongo. Under Almedalsveckan berättar han om vardagen i det konflikthärjade området och hur vi alla kan bidra till en förbättrad situation. Artisten Jason Timbuktu Diakité har samarbetat med Denis Mukwege och ser fram emot Sverigebesöket.

bollar-i-blandade-storlekar.jpg

Svensk e-handel ökar utomlands

16 maj 2018 retail

Modebranschen säljer mest utomlands och Sydkorea är den snabbast växande marknaden för svenska produkter utanför Europa visar ny statistik för e-handelsutvecklingen.