Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

E-handeln har bara börjat

Som en av grundarna till 00-talsfenomenet boo.com har Patrik Hedelin tagit väl vara på sina erfarenheter. Strategierna från den tiden står sig och med influencer marketing och AI rullar Eequity ut den ena globala e-handelssuccén efter den andra.

Text elisabeth nore Foto fredrik kron, adobestock 4 juli 2018 ledarskap

– Jag tycker e-handeln befinner sig i sin linda och jag tror att hela detaljhandelsbranschen kommer att genomgå en väldigt stark digitalisering. Det innebär att systemstöd blir allt viktigare, automation blir viktigt, AI blir viktigt. Man behöver bejaka enkelhet, skalbarhet och automation för att bli framgångsrik, säger Patrik Hedelin, partner, Eequity som investerar i e-handelsutveckling.

– Vi har Footwear i vår portfölj som säljer externa varumärken och de är otroligt duktiga på att vara datastyrda med mycket AI. De får en väldigt hög omsättning per anställd och finns i många länder men bara med externa varumärken. Sedan har vi våra produktbolag som skalar ohyggligt med låg kundanskaffningskostnad via influencer marketing. Där blir marginalerna högre när det är egna produkter och man är totalt opåverkad av Amazon.

Varför är det så svårt för de etablerade bolagen att komma in på e-handel?

– Det är mycket lättare att vara innovativ om du är liten och det tror jag är det största problemet. H&M ett fantastiskt svenskt bolag som vi alla kan vara stolta över, och jag tror de kommer att lyckas väldigt bra på lång sikt. Men för många av de stora bolagen är gamla it-legacysystem en hämsko som man måste komma loss ifrån. Man behöver jobba mer decentraliserat och agilt.

Vad säger du om Ikea:s framgångar online?

– Jag tycker det är fantastiskt intressant att se hur Ikea öppnar butik i Stockholm city som test och sedan permanentar den satsningen. Samtidigt som man bejakar digitalisering mer och mer skrotas utbyggnaden av varuhuset i Kungens kurva. Nu har man till och med infört Klarna som betalningsmedel istället för Ikano Bank i Sverige. Jag är imponerad.

Vad har du tagit med dig från boo.com-tiden?

– Timing, skulle jag nog säga. Det är dumt att vara först ut och vi var väldigt ambitiösa när vi skulle bygga boo.com globalt. Men många av de strategierna som vi hade då är samma som vi tillämpar idag. Jag här lärt mig jättemycket under hela resan.

Rekommenderad läsning

Linnea Henriksson x Indiska_2.jpg

Indiska ökar online

28 jun 2018 ledarskap

Färgstarka tyger, glittrande mosaik och doften av rökelse – det är en formidabel utmaning att kombinera den sensuella upplevelsen från Indiskas butiker med en effektiv e-handelsplattform. Men kundernas kärlek är en stark drivkraft och försäljningen på nätet ökar snabbare än planerat.

digitaliseringsradets-rapport-om-digital-kompetens.jpg

En bit kvar till digital ledartröja

28 jun 2018 ledarskap

Digitaliseringsrådets rapport om den digitala kompetensen i Sverige visar på ett gott grundläge men också på stora utmaningar. Bland annat för att motarbeta digitalt utanförskap samt på kort och lång sikt säkra kompetensbehoven inom bland annat välfärds- och IKT-sektorn. Ett stort ansvar för utvecklingen ligger på regeringen, SKL och Skolverket. 

kvinna-shoppar-pa-ikeas-koksavdelning.jpg

Ikeas hållbara paket

13 mar 2018 digit

Ungefär 900 miljoner människor besöker Ikeas varuhus varje år. De platta paketen som kommer med hem innehåller inte bara omtyckt design och inredning utan också ett långtgående engagemang i hållbarhet.

KappAhl_502039_399SEK_1_2.jpg

Strategi i förändring för KappAhl

15 maj 2018 ledarskap

Att vara datadrivna med rätt teknik och infrastruktur i skön balans är modekedjan KappAhls väg bort från dyra butiksytor och dystra vinstvarningar.

bollar-i-blandade-storlekar.jpg

Svensk e-handel ökar utomlands

16 maj 2018 retail

Modebranschen säljer mest utomlands och Sydkorea är den snabbast växande marknaden för svenska produkter utanför Europa visar ny statistik för e-handelsutvecklingen.

jason timbuktu diakité i kongo.jpg

Hoppet för konfliktmineralernas offer

23 maj 2018 ledarskap

Denis Mukwege är läkaren som har hjälpt tiotusentals våldtäktsoffer i östra Kongo. Under Almedalsveckan berättar han om vardagen i det konflikthärjade området och hur vi alla kan bidra till en förbättrad situation. Artisten Jason Timbuktu Diakité har samarbetat med Denis Mukwege och ser fram emot Sverigebesöket.

IKEA_EKEDALEN_serie_vit_PH145118_2.jpg

Sluta skruva Stefan

2 maj 2018 digit

Nu har forskare utvecklat en vän i nöden för alla som tröttnat på att skruva ihop Ikea-möbler. 

kvinna-solglasögon-retail-960640.jpg video

Början av retails stålbad

19 jun 2018 ledarskap

Retails stålbad kommer att påverka hela branschen och för de europeiska bolagen ökar pressen då allt fler amerikanska bolag etablerar sig i Europa. Det menar Mats Oretorp, Europachef inom försäljning på Dell EMC.

bendersWEBB.jpg

Benders rustar för digitaliseringsboom

19 okt 2017 ledarskap

Det är hög tid för byggföretag att komma ikapp sina motsvarigheter i andra branscher. Det menar Mathias Olsson, operativchef på byggföretaget Benders.