Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

E-handeln har bara börjat

Som en av grundarna till 00-talsfenomenet boo.com har Patrik Hedelin tagit väl vara på sina erfarenheter. Strategierna från den tiden står sig och med influencer marketing och AI rullar Eequity ut den ena globala e-handelssuccén efter den andra.

Text elisabeth nore Foto fredrik kron, adobestock 4 juli 2018 ledarskap

– Jag tycker e-handeln befinner sig i sin linda och jag tror att hela detaljhandelsbranschen kommer att genomgå en väldigt stark digitalisering. Det innebär att systemstöd blir allt viktigare, automation blir viktigt, AI blir viktigt. Man behöver bejaka enkelhet, skalbarhet och automation för att bli framgångsrik, säger Patrik Hedelin, partner, Eequity som investerar i e-handelsutveckling.

– Vi har Footwear i vår portfölj som säljer externa varumärken och de är otroligt duktiga på att vara datastyrda med mycket AI. De får en väldigt hög omsättning per anställd och finns i många länder men bara med externa varumärken. Sedan har vi våra produktbolag som skalar ohyggligt med låg kundanskaffningskostnad via influencer marketing. Där blir marginalerna högre när det är egna produkter och man är totalt opåverkad av Amazon.

Varför är det så svårt för de etablerade bolagen att komma in på e-handel?

– Det är mycket lättare att vara innovativ om du är liten och det tror jag är det största problemet. H&M ett fantastiskt svenskt bolag som vi alla kan vara stolta över, och jag tror de kommer att lyckas väldigt bra på lång sikt. Men för många av de stora bolagen är gamla it-legacysystem en hämsko som man måste komma loss ifrån. Man behöver jobba mer decentraliserat och agilt.

Vad säger du om Ikea:s framgångar online?

– Jag tycker det är fantastiskt intressant att se hur Ikea öppnar butik i Stockholm city som test och sedan permanentar den satsningen. Samtidigt som man bejakar digitalisering mer och mer skrotas utbyggnaden av varuhuset i Kungens kurva. Nu har man till och med infört Klarna som betalningsmedel istället för Ikano Bank i Sverige. Jag är imponerad.

Vad har du tagit med dig från boo.com-tiden?

– Timing, skulle jag nog säga. Det är dumt att vara först ut och vi var väldigt ambitiösa när vi skulle bygga boo.com globalt. Men många av de strategierna som vi hade då är samma som vi tillämpar idag. Jag här lärt mig jättemycket under hela resan.

Rekommenderad läsning

Linnea Henriksson x Indiska_2.jpg

Indiska ökar online

28 jun 2018 ledarskap

Färgstarka tyger, glittrande mosaik och doften av rökelse – det är en formidabel utmaning att kombinera den sensuella upplevelsen från Indiskas butiker med en effektiv e-handelsplattform. Men kundernas kärlek är en stark drivkraft och försäljningen på nätet ökar snabbare än planerat.

digitaliseringsradets-rapport-om-digital-kompetens.jpg

En bit kvar till digital ledartröja

28 jun 2018 ledarskap

Digitaliseringsrådets rapport om den digitala kompetensen i Sverige visar på ett gott grundläge men också på stora utmaningar. Bland annat för att motarbeta digitalt utanförskap samt på kort och lång sikt säkra kompetensbehoven inom bland annat välfärds- och IKT-sektorn. Ett stort ansvar för utvecklingen ligger på regeringen, SKL och Skolverket. 

ung-kvinna-pa-fabrik-i-asien.jpg
video

Sverige som hållbar förebild

9 aug 2018 ledarskap

När RBA och Electronic Watch diskuterar it-branschens hållbarhet är målet en transparent leverantörskedja och tydliga riktlinjer för offentliga upphandlingar. Lagstiftning och medvetenhet är viktiga steg för en tryggare arbetsmiljö på världens fabriksgolv.

AdobeStock_123449739_2.jpg

Jula etta i App Store

18 jul 2017 Digit

Fixarkoncernen Jula går från klarhet till klarhet med varuhus i tre länder och en omsättning som ökat tre gånger på sex år. Bakom framgångarna ligger en inkluderande syn på digitalisering och en strävan efter ständig utveckling. Den digitala postorderhanteringen är död, länge leve Julas e-handel.

kvinna-shoppar-pa-ikeas-koksavdelning.jpg

Ikeas hållbara paket

13 mar 2018 digit

Ungefär 900 miljoner människor besöker Ikeas varuhus varje år. De platta paketen som kommer med hem innehåller inte bara omtyckt design och inredning utan också ett långtgående engagemang i hållbarhet.

ikeaWEBB3.jpg
video

Ikea kapar köer med mobila enheter

4 okt 2017 digit

Mobila enheter till alla säljare och en stor satsning på att förfina accesspunkterna i varuhusen. Det är några av de digitaliseringsprocesser Ikea är uppe i för att förbättra kundupplevelsen i sina varuhus.

carl heath.jpg
Inför nationella it-strategin

Carl Heath: Dåligt stöd till lärarna

20 jul 2017 it i skolan

Om ett år ska alla lärare kunna undervisa i programmering men för många är det en vit fläck på kunskapskartan i dag. Samtidigt saknas en nationell it-strategi och det nuvarande förslaget är tillbaka hos Utbildningsdepartementet för översyn.

IKEA_EKEDALEN_serie_vit_PH145118_2.jpg

Sluta skruva Stefan

2 maj 2018 digit

Nu har forskare utvecklat en vän i nöden för alla som tröttnat på att skruva ihop Ikea-möbler. 

KappAhl_502039_399SEK_1_2.jpg

Strategi i förändring för KappAhl

15 maj 2018 ledarskap

Att vara datadrivna med rätt teknik och infrastruktur i skön balans är modekedjan KappAhls väg bort från dyra butiksytor och dystra vinstvarningar.