Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

På e-handelns läppar

Idag räcker det inte med ett snyggt gränssnitt på sajten. Inom kort är klockan, bilen och kylen enheter där alltmer handel kommer att äga rum. Därför måste vi vänja oss vid att erbjuda unified commerce.

Text Tim Leffler Foto Fredrik Kron, Adobestock 19 november 2018 digit

– Det alla pratar om nu inom digital handel är unified commerce. Det handlar om att oavsett var en kund handlar så ska han eller hon bli betraktad som samma kund, också oavsett vilken plattform man använder. Alla handelstransaktioner och all data samlas på ett och samma ställe i en e-handelsmotor och där vi har ett gränssnitt mot alla framtida så kallade touch points.

– Webben är förstås en av dessa, men vi måste tänka lite längre fram kring vart handeln sker imorgon. Du kan handla från din klocka, ditt kylskåp kan handla mjölk, din bil är uppkopplad och du kan handla även där. Det här gör att framtidens konsument vill kunna få samma erbjudande och förmåner oavsett var de handlar, och känna igen ditt märke vardu än poppar upp, säger Susanne Schander, CIO på Ateles Consulting.

– Det här blir naturligtvis också viktigt för handlarna själva. De behöver förstå sina kunder och tränga igenom i informationsbruset, och med hjälp av personalisering och AI kunna styra och prediktera bättre vad som ska föreslås till just dig som kund. En förutsättning för det är att förstå kunden i hans eller hennes kundresa oavsett vilken plattform som används.

Hur får man ihop ett sådant system?

– Det man pratar om mycket är att man gör hela systemet headless och baserat på API. I och med att vi inte vet vilken typ av plattform som kunden befinner sig på i framtiden måste återförsäljaren göra ett så pass generellt gränssnitt mot omvärlden som möjligt mot din kärnbusiness och också centralisera all sin administration i ett och samma system. Det här API:et blir då väldigt viktigt, där man kan koppla på framtida enheter vadhelst det än är, både mot företag och mot konsumenter. Det är en väldigt viktigt del.

Spelar den personliga integriteten in här?

– Det är klart att den kommer att göra, och det finns goda anledningar till GDPR och liknande lagstiftningar har vunnit laga kraft i takt med att tekniken förflyttar sig. Vi ser dock snarare att kunder ställer mer krav på att handlare blir relevanta gentemot kunderna och då är man villig att berätta lite om sig själv och lämna ifrån sig en del uppgifter, eftersom man inte vill ha ett alltför stort informationsbrus och leta själv. I alla fall den yngre generationen kommer att ställa stenhårda krav på detta och vill inte bli spammade. Och det går bara och få fram om återförsäljaren har koll på hela kundresan.

Rekommenderad läsning

StefanStadium_960x640.jpg

”Dags att butikerna digitaliseras”

9 nov 2016 atea it-arena

Det finns tusentals möjligheter, så det gäller att veta vilka bollar man ska springa på. Det är budskapet från Stefan Maxeby, it-chef på Stadium.

RikardKindlundVMWare_960x640.jpg video

Workspace One oberoende av plattform

17 nov 2016 säkerhet

Särskilj företagets data från din egen och få en plattformsoberoende upplevelse oavsett enhet. Rikard Kindlund på VMware visar upp fördelarna med Workspace One.

gävle 1 puffbild 960640.jpg video

Robotar avlastar Lantmäteriet

20 sep 2017 digit

Lantmäteriet fortsätter att testa ny teknik och digitala lösningar. Efter Minecraft och blockkedjor introduceras nu mjukvarurobotar som ska göra det enklare jobbet och de anställda få tid till annat.

ikeaWEBB3.jpg video

Ikea kapar köer med mobila enheter

4 okt 2017 digit

Mobila enheter till alla säljare och en stor satsning på att förfina accesspunkterna i varuhusen. Det är några av de digitaliseringsprocesser Ikea är uppe i för att förbättra kundupplevelsen i sina varuhus.

smart hem 960640.jpg video

Modio har koll på IoT-säkerhet

13 okt 2017 säkerhet

Gartner spår att drygt 20 miljarder enheter kommer att vara uppkopplade 2020. Det ställer helt nya krav på säkerhet i smarta hem och arbetsplatser, vilket är företaget Modios kärnverksamhet.

 

blöjaWEBB.jpg video

Så klarar du GDPR-krav i flera länder

11 okt 2017 säkerhet

Fitesa tillverkar fiberväv till bland annat blöjor och har verksamheter i flera länder i Europa. Idag är utmaningen att få med alla på GDPR-tåget. 

landshövding linköping snip.JPG video

Östergötland blir Sveriges grönaste län

12 okt 2017 ledarskap

Östergötlands landshövding Elisabeth Nilsson har satt ett högt mål – hennes län ska bli Sveriges mest hållbara och hållbarast i världen. För att komma dit väver länsstyrelsen in miljöfrågor i det mesta av sin verksamhet.

train 960640.jpg video

Chippet som ersätter biljetten

6 okt 2017 digit

Hittills har chip inskjutna i handen haft få nyttor men nu vaknar allt fler bolag. SJ kan läsa av biljetten i chippet och både SL och UL  tittar på samma möjlighet. OBS Filmen kan vara lite jobbig för känsliga tittare.

bendersWEBB.jpg

Benders rustar för digitaliseringsboom

19 okt 2017 ledarskap

Det är hög tid för byggföretag att komma ikapp sina motsvarigheter i andra branscher. Det menar Mathias Olsson, operativchef på byggföretaget Benders.