Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Början av retails stålbad

Retails stålbad kommer att påverka hela branschen och för de europeiska bolagen ökar pressen då allt fler amerikanska bolag etablerar sig i Europa. Det menar Mats Oretorp, Europachef inom försäljning på Dell EMC.

Text Elisabeth Nore Foto Fredrik Kron, Adobestock 19 juni 2018 ledarskap

– Jag upplever att årets Dell Technologies World var ett väldigt tydligt exempel på hur det vi diskuterade för tre-fyra år sedan nu implementeras. Ett av exemplen är ju Volvo Cars och Zenuity. För två år sedan diskuterades de projekten och nu ser vi att det är verklighet och många organisationer får nu ett värde av det som tidigare var idéer på powerpointnivå och det tycker jag är stimulerande att vi går från hajp till verklighetsanknutna tillämpningar.

Just nu pratar många om att svenska bolag, som Volvo Cars och Ericsson är snabba att driva innovation. Är det gemensamt för alla bolag i hela Europa?

– Det handlar snarare om inom vilken industri man jobbar och då är det intressant att se hur exempelvis retailbolagen, som Inditex i Spanien jobbar med e-handelslösningar, i kontrast till H&M eller hur Schindler, som är en hisstillverkare i Schweiz, jobbar jämfört med Kone i Finland.

– Vi ser att tillverkningssektorn, som Volvo Cars, Schindler och Kone, har varit tidiga med IoT. Det är en bransch som leder utvecklingen till skillnad från de traditionella bankerna, som utmanas av uppstickare snarare än att de själva är med och revolutionerar branschen.

Just retail har ju fått mycket fokus för att branschen inte hinner att digitalisera. Hur ser du på det om du jämför med andra bolag i Europa?

– Retail brottas ju med problematiken med låg lönsamhet i sina butiker och att samtidigt ha ett tryck att vara på att fysiskt finnas på plats för att visa upp sina varumärken och att sedan följa upp det i en omnikanal eller försäljning i andra typer av kanaler. Det är ett genomgående tema oavsett om du diskuterar med Louis Vuitton, Rolex eller Tag Heuer i Schweiz eller om det är klädbranschen som Inditex eller H&M. Precis alla brottas med samma problematik.

– Någonstans är det varumärket, som är oerhört viktigt för kunder, och parallellt kunna fokusera på effektivitet i de olika försäljningskanalerna och hitta balansen mellan lokal representation för att visa upp sina varumärken och samtidigt få en försäljningshävstång via nätet. Det är inte alla som har knäckt den koden och många har mycket kvar att göra.

Om du ska framtidsspana lite om retail. Var står vi om tre år?

– Jag tror att retailbranschen kommer att gå igenom ett stålbad och vi kommer att se amerikanska kedjor som etablerar sig i Europa. Det kommer att bli en konkurrenssits som många etablerade varumärken i Europa inte har upplevt tidigare men som många inom den amerikanska branschen redan har gått igenom. Det är en naturlig del av utvecklingen och också för de europeiska bolagen finns det nu en möjlighet att studera vad som har hänt i USA och som kan driva på utvecklingen.

Rekommenderad läsning

Teknik som utvecklar människan

1 maj 2018 digit

dell-ljusare.jpg dell-ljusare.jpg dell-ljusare.jpg

Fyra sorters transformation och mänsklig utveckling genom teknologi var några av punkterna från Michael Dells inledande keynote under Dell Technologies World. Dessutom hyllades två svenska bolag från scenen.

Zenuitys big data-lösning hyllas

2 maj 2018 digit

snip scen prisutdelning.JPG snip scen prisutdelning.JPG snip scen prisutdelning.JPG video

Robert Tapper och Martta Lystila från Zenuity tog emot priset Trailblazer award av Michael Dell under inledningen av Dell Technologies World. Bolaget kommer att samla in och hantera 4,4 petabyte data per månad, vilket kräver en helt ny teknik.

Dell EMC sår IoT-frön

3 maj 2018 digit

aerofarm-960640.jpg aerofarm-960640.jpg aerofarm-960640.jpg video

Det amerikanska bolaget Aerofarms använder big data och sensorer för att optimera vertikala odlingar inomhus. Aerofarms togs upp som ett exempel under Dell Technologies World hur teknik och kunskap inom IoT kan användas för att skapa nya affärsmodeller. Kirsten Billhardt, marketing director IoT, berättar om Dells planer framåt. 

Så hjälper Dell EMC:s vårdapp

4 maj 2018 digit

indien-foto-960640.jpg indien-foto-960640.jpg indien-foto-960640.jpg video

Från moderkort till guldsmycken och havsplast som blir till nya material. Dell EMC fortsätter att driva hållbarhet och cirkulär ekonomi. Det senaste tillskottet är vårdappen som ska diagnostisera diabetes, cancer och andra allvarliga sjukdomar i Indien. Trisa Thompson, Chief Responsibility Officer på Dell EMC, förklarar. 

Hetaste från Dell Tech World

9 maj 2018 digit

martin-edquist-snip-redigerad.jpg martin-edquist-snip-redigerad.jpg martin-edquist-snip-redigerad.jpg video

Teknik för vertikal odling, Powermax och VR i olika former var några av nyheterna under Dell Technologies World i Las Vegas. Martin Edquist, Presales Manager, Dell EMC Sverige tog med Voister på en rundtur.

Bättre planering med Live Optics

22 maj 2018 digit

flicka sitter och tittar in i en stor ögontestmaskin.jpg flicka sitter och tittar in i en stor ögontestmaskin.jpg flicka sitter och tittar in i en stor ögontestmaskin.jpg video

Dell EMC:s initiativ Live Optics gör det lättare för it att ha koll på behov och kapacitet. Verktyget är gratis och fortfarande ganska okänt i Sverige. Nu är Live Optics tillgängligt för alla som använder produkter från Dell Technologies-familjen. 

 

Första vågen av autonom lagring

23 maj 2018 digit

folk går över ett övergångställe i en liten fixad cool bild.jpg folk går över ett övergångställe i en liten fixad cool bild.jpg folk går över ett övergångställe i en liten fixad cool bild.jpg video

I takt med att behovet av AI, IoT och ML ökar så kommer även kraven på lagring att växa. Därför lanserar Dell EMC Powermax, som är en plattform som klarar att självläka och självoptimera och är den första nivån av autonom lagring. Det menar Jeff Boudreau, president storage på Dell EMC.

Så ska Dell EMC erövra AI

14 maj 2018 digit

ashton-kutcher-john-roese.jpg ashton-kutcher-john-roese.jpg ashton-kutcher-john-roese.jpg

När John Roese på Dell Technologies World höll en keynote om AI handlade mycket om siffran tre. Bolaget ser enorma förändringar inom tre segment och ska vara AI:s bränsle, hjärna och motor. Med på scenen var även Ashton Kutcher som driver Thorn, ett initiativ mot människohandel bland annat med hjälp av AI. 

Startskottet har gått för Dell EMC

15 sep 2016 ledarskap

AlarikssonOretorp.jpg AlarikssonOretorp.jpg AlarikssonOretorp.jpg

Världens största it-affär, Michael Dells uppköp av EMC, har precis blivit klar och nu väntar en transformering när de båda bolagen ska börja en gemensam resa framåt.