Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Början av retails stålbad

Retails stålbad kommer att påverka hela branschen och för de europeiska bolagen ökar pressen då allt fler amerikanska bolag etablerar sig i Europa. Det menar Mats Oretorp, Europachef inom försäljning på Dell EMC.

– Jag upplever att årets Dell Technologies World var ett väldigt tydligt exempel på hur det vi diskuterade för tre-fyra år sedan nu implementeras. Ett av exemplen är ju Volvo Cars och Zenuity. För två år sedan diskuterades de projekten och nu ser vi att det är verklighet och många organisationer får nu ett värde av det som tidigare var idéer på powerpointnivå och det tycker jag är stimulerande att vi går från hajp till verklighetsanknutna tillämpningar.

Just nu pratar många om att svenska bolag, som Volvo Cars och Ericsson är snabba att driva innovation. Är det gemensamt för alla bolag i hela Europa?

– Det handlar snarare om inom vilken industri man jobbar och då är det intressant att se hur exempelvis retailbolagen, som Inditex i Spanien jobbar med e-handelslösningar, i kontrast till H&M eller hur Schindler, som är en hisstillverkare i Schweiz, jobbar jämfört med Kone i Finland.

– Vi ser att tillverkningssektorn, som Volvo Cars, Schindler och Kone, har varit tidiga med IoT. Det är en bransch som leder utvecklingen till skillnad från de traditionella bankerna, som utmanas av uppstickare snarare än att de själva är med och revolutionerar branschen.

Just retail har ju fått mycket fokus för att branschen inte hinner att digitalisera. Hur ser du på det om du jämför med andra bolag i Europa?

– Retail brottas ju med problematiken med låg lönsamhet i sina butiker och att samtidigt ha ett tryck att vara på att fysiskt finnas på plats för att visa upp sina varumärken och att sedan följa upp det i en omnikanal eller försäljning i andra typer av kanaler. Det är ett genomgående tema oavsett om du diskuterar med Louis Vuitton, Rolex eller Tag Heuer i Schweiz eller om det är klädbranschen som Inditex eller H&M. Precis alla brottas med samma problematik.

– Någonstans är det varumärket, som är oerhört viktigt för kunder, och parallellt kunna fokusera på effektivitet i de olika försäljningskanalerna och hitta balansen mellan lokal representation för att visa upp sina varumärken och samtidigt få en försäljningshävstång via nätet. Det är inte alla som har knäckt den koden och många har mycket kvar att göra.

Om du ska framtidsspana lite om retail. Var står vi om tre år?

– Jag tror att retailbranschen kommer att gå igenom ett stålbad och vi kommer att se amerikanska kedjor som etablerar sig i Europa. Det kommer att bli en konkurrenssits som många etablerade varumärken i Europa inte har upplevt tidigare men som många inom den amerikanska branschen redan har gått igenom. Det är en naturlig del av utvecklingen och också för de europeiska bolagen finns det nu en möjlighet att studera vad som har hänt i USA och som kan driva på utvecklingen.

19 juni 2018 Uppdaterad 19 augusti 2019 Reporter Elisabeth Nore ledarskap Foto Fredrik Kron, Adobestock

Rekommenderad läsning