Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Sista skoltipsen inför GDPR

Inom kort träder GDPR i kraft och för Sveriges skolor kan det innebära en genomlysning av flera 100 olika pedagogiska tjänster. För att det ska kunna ske krävs ett mycket nära samarbete mellan huvudmän, kommun och skola. Det menar GDPR-konsulten Johan Wahlström.

Text Tim Leffler Foto Fredrik Kron, Adobestock 7 maj 2018 it i skolan

– GDPR är ju i högsta grad en aktuell fråga. I de skolor som huvudmän har ett bra arbete kan vi gå in och hjälpa till med rena utbildningsinsatser för de rektorer och lärare kring vad man behöver veta utifrån den roll man har. Andra skolor kanske upplever att det kommunen eller huvudmannen har gjort inte riktigt stämmer överens med deras upplägg och då kan vi hjälpa till med det så att det fungerar bättre utifrån just den skolan. Ibland tar vi ett helhetsgrepp för hela kommunen och projektleder hela kommunens GDPR-arbete, där skolan brukar vara ungefär halva verksamheten.

Läs mer: Tre skoltips inför GDPR

– Det kan handla om alltifrån handfasta råd om vilka webbtjänster som är okej att använda, till hela skolans registerförtäckning så att man vet var alla personuppgifter finns, och där vi hjälper till med att strukturera upp det arbetet. GDPR handlar ju mycket om ordning och reda. Har man ett bra informationssäkerhetsarbete är det nödvändigtvis inte så mycket jobb kvar att göra för att uppfylla GDPR-kraven, säger Johan Wahlström, konsult på Knowit.

Läs mer: "GDPR hotar skolan digitalisering"

Läs mer: Två av tio förstår GDPR

Hur skiljer sig arbetet mellan skola och övriga kommunala verksamheter?

– Den stora skillnaden är att man till exempel på socialtjänsten har ett system, på samhällsbyggnadskontoret tre system. I en skola, däremot, jobbar man ju med ungdomar från första klass ända upp i gymnasiet, och därför blir det väldigt många olika tjänster. Även om man kanske har tre-fyra huvudsystem så kan det röra sig om hundratals pedagogiska tjänster som man använder och som man måste göra en analys på. Det är den största skillnaden.

Läs mer: Voister förklarar GDPR

Vad har du för bild av skolans arbete kring digitalisering på det stora hela?

– It i skolan har man ju pratat om under i alla fall de 15 år som jag har arbetat inom eller med skolor. Jag har arbetat som lärare och rektor, och inom skolförvaltningen på en kommun, på SKL, och senast som it-strateg i en stor kommun. Under alla dessa år har det förstås hänt mycket, men det är fortfarande många frågor som låter ungefär likadant, det vill säga vilka enheter som ska köpas in, vilka lärplattformar som är bäst, vilka digitala läromedel ska köpas in. Vad man väljer där spelar nödvändigtvis inte jättestor roll, utan det som är viktigt är att jobba med den strategiska målbilden. Hur vill vi att it i skolan ska bidra till elevernas och lärarnas dagliga arbetsmiljö och lärande, och hur det ska stötta processer i skolan, och inte minst underlätta administrationen? Det är där de stora utmaningarna ligger framöver: att sätta en bra målbild för hur vi ska jobba oss framåt, genom att prova olika lösningar på en lokal nivå, men med en gemensam målbild.

Läs mer: Branscher i samarbete inför GDPR

Rekommenderad läsning

collagegdprNY.jpg

GDPR och vad händer nu?

25 maj 2018 säkerhet

Nu träder den nya dataskyddsförordningen i kraft och det innebär fortsatt hårt arbete. Det menar de tre experterna Daniel Akenine, Caroline Olstedt Carlström och Johan Wahlström som också tipsar hur arbetet kan fortsätta. 

domarklubba-och-amerikanska-flaggan.jpg

Så påverkar Cloud Act

24 okt 2018 säkerhet

Cloud Act innebär att amerikanska myndigheter kan begära ut data från amerikanska molnleverantörer, oavsett var i världen informationen och servrarna finns. Mathias Strand, chefsjurist på Microsoft, ger sin syn på vad lagen kan betyda för Sverige.

lakare-med-patient.jpg

Ris och ros i GDPR-granskning

24 okt 2018 säkerhet

För första gången sedan GDPR infördes den 25 maj i år har Datainspektionen sett över hur den viktiga artikel 37 efterlevs bland svenska företag och myndigheter. Resultaten visar att det finns en del att jobba på, inte minst bland teleoperatörerna.

people-gdpr-960640.jpg

Nu granskas GDPR

19 okt 2018 säkerhet

Datainspektionen startar flera större granskningar kring hur GDPR efterföljs. En av dem rör samtycke som rättslig grund för att samla in och använda personuppgifter.

piller-sjukhus.jpg

Åtta vårdgivare granskas

26 mar 2019 säkerhet

Datainspektionen inleder en granskning av åtta vårdgivare. Bland annat ska det undersökas huruvida personal endast kan komma åt de patientuppgifter som de behöver för att utföra sina uppgifter.

fyra-klasskompisar-skrattar-tillsammans.jpg video

Så kom världen till Jonslund

17 apr 2018 it i skolan

Emma Nääs ville engagera sina elever med det som är viktigt och på riktigt. Sex år senare jobbar de med företag och skolor i 81 länder och själv har hon just belönats med Guldäpplet. 

jannie-jeppesen-960640.jpg

Edtechkartan tar greppet om skolan

16 apr 2018 it i skolan

I den allt mer digitala skolvärlden har Swedish Edtech Industry skapat edtechkartan.se. Kartan ger en snabb koll på skolans digitala tjänster och produkter.

en lärare sitter på ett bord med en lärplatta och pratar med lågstadieelever.jpg video

SKL:s plan för skolan

16 apr 2018 it i skolan

Annika Agélii Genlott är projektledare på SKL för handlingsplanen som ska samla alla parter för att nå målen i skolans digitaliseringsstrategi. Ett område som kan komma att behandlas är lärarutbildningens utformning.

bibliotekarie-gamification-960640.jpg video

Spelifiering på bibblan

25 apr 2018 it i skolan

Poddar med spökhistorier och spelifierade boksamtal får eleverna att knäcka läskoden och fortsätta att läsa. Skolbibliotekarien på Kronan och Frälsegårdsskolan, Tobias Gard, tipsar hur skolan kan trigga läsintresset.