Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Två av tio förstår GDPR

Majoriteten av Sveriges befolkning är positiv till att myndigheter digitaliseras men tveksamma till att AI ska utföra arbetsuppgifter. Det visar en undersökning från Tieto, som även uppger att bara 20 procent av de tillfrågade förstår vad GDPR innebär.

Text Fredrik Adolfsson Foto adobestock 8 maj 2018 digit

healthcare-ai-gdpr-960640.jpg

– Diskussionen om AI har till stor del kretsat kring jobb som försvinner, när vi istället borde fokusera mer på hur tekniken kan hjälpa oss att vässa välfärden. Här behöver näringsliv, akademi och myndigheter samverka för att tydligare förklara hur AI kan komplettera våra mänskliga förmågor i syfte att skapa ett smartare samhälle med bättre tjänster för medborgarna, säger doktor Christian Guttmann, AI-forskare och globalt ansvarig för AI-utveckling och innovation på Tieto.

Läs mer: Sista skoltipsen inför GDPR

Det är Tieto som gjort undersökningen där 1 000 svenskar fått svara på vad de tycker om digitaliseringen i landet. Den visar att 70 procent är allmänt positivt inställda till digitaliseringen inom offentlig sektor. Men vad gäller införandet av AI är folk inte lika säkra. Där är 30 procent positiva till att AI kan göra uppgifter som tidigare gjorts manuellt, medan 36 procent är negativa.

Läs mer: Tre skoltips inför GDPR

Låg GDPR-kunskap

Deltagarna i undersökningen fick även, i och med GDPR:s kommande inträde, svara på säkerhets- och integritetsfrågor. Sju av tio personer ansåg att det är viktigt att veta vilken data som finns sparad om dem samt hur den används. Däremot var bara fyra av tio personer trygga med myndigheternas datahantering, och endast två av tio förstod innebörden av nya dataförordningen.

Läs mer: Voister förklarar GDPR

 För verksamheter som jobbat hårt med att möta de nya kraven kan GDPR börja kännas lite uttjatat. Men att den absoluta majoriteten av medborgarna fortfarande inte är insatt i hur deras rättigheter stärks pekar på ett informationsgap som bör tas på allvar. De organisationer som lyckas utveckla den digitala upplevelsen genom att erbjuda användarna enkla sätt att få tillgång till sin personliga data kommer att vinna kraftigt i förtroende, säger Maria Nordgren, chef inom it-säkerhetstjänster på Tieto.

Läs mer om ämnet:

Senaste nytt

Nätfiske med paket

15 januari 2021

Microsoft och DHL är de varumärken som används mest vid phishingförsök. De mest utnyttjade branscherna är teknik, följt av logistik och detaljhandel. 

Kommuner ikapp 2035

14 januari 2021

Behovet av digital kompetens har fördubblats de senaste 15 åren inom offentlig sektor. Först 2035 spås myndigheter, regioner och kommuner att vara ikapp den privata sektorn.

Lämnar VMware för Intel

14 januari 2021

Pat Gelsinger ersätter Bob Swan och blir ny vd på Intel. Pat Gelsinger kommer närmast från rollen som vd för VMware men har en lång historia med Intel, där han började jobba som tonåring.

Hundens nya vän

14 januari 2021

En uppkopplad dörr låter din hund springa in och ut ur huset som den vill, utan att du behöver vara hemma. 

Svensk sand i 3D

13 januari 2021

Idag används sand från Tyskland i 3D-skrivare, trots att svensk sand skulle innebära en bättre kvalitet till en lägre kostnad och ökad hållbarhet. Det konstaterar ett forskningsprojekt vid Rise.

Toan kollar din hälsa

13 januari 2021

Det japanska företaget Toto har tagit fram en Wellness Toilet som kontrollerar användarens avföring och analyserar personens hälsa, varje gång toaletten används.