Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

"Digitalisering är inte längre ett särbegrepp"

Michelle Kadir, VP digital business på Sony Music, är en av de nominerade finalisterna till Årets digitaliseringsledare.  - All förändring möter motstånd i början, men digitaliseringen är genomgående i allt numera. 

Text Miguel Guerrero Foto Stefan Källhagen 24 januari 2017 årets digitledare

Michelle_Kadir_Foto Stefan Källstigen_960x640.jpg

Som VP för de digitala affärerna på Sony Music jobbar Michelle Kadir hårt med att förena ny teknik med nya affärsmodeller, något som renderat i en finalplats till priset som Årets digitaliseringsledare som tidningen Chef delar ut. 

– Det känns superkul. Jag är glad och peppad och känner också en ödmjukhet eftersom hela mitt team är en viktig faktor i detta.

Att säga att Michelle Kadir brinner för digitalisering är en underdrift. Ända sedan studierna på KTH har hon befunnit sig i digitaliseringssfären.

– Vi på Sony Music har slutat använda ordet digital i våra titlar. Digitalisering är inte längre ett särbegrepp utan en så viktig del av vår verksamhet att det har blivit genomgående för allt. Det är dags att vi slutar prata om digitalisering som något separat, vi är redan igenom den övergångsfasen.

Digitaliseringen förändrade allt

För skivbolagen ändrade internet affärsmodellerna för alltid och för evigt när man gick från skivdistribution till streaming.

– Jag är jätteglad över förändringen, det har inneburit att fler människor lyssnar på mer musik, att fler kreatörer kan skapa och släppa sin musik än vad som var möjligt för tio-tjugo år sedan. All förändring möter självklart motstånd men alla har accepterat streaming idag. Frågeställningarna handlar numera om hur det ska fungera.

kollage mindre variant.jpg

Finalisterna till Årets digitaliseringsledare, Daniel Forslund, innovationslandstingsråd Liberalerna, Michelle Kadir, VP digital business på Sony Music, och Monica Eckerdal, Svenska kyrkan.

Musikbranschen är en av de branscher som kommit längst i sin digitala transformation men det krävs fortfarande en nyfikenhet och glöd för att bli en bra digitaliseringsledare tycker Michelle Kadir.

– Man måste anamma och uppskatta förändringar, och tro på det omöjliga. Man behöver vara hungrig på allt nytt, att se lösningar istället för problem. Kombinera det med ett team som har samma egenskaper. Om de inte är med på tåget är det viktigt att motivera varför istället för att enbart säga vad medarbetarna ska göra. Ännu bättre är det att ställa motiverande frågor som gör att dem själva får fundera ut argumenten och lösningarna.

Inspireras av allt

Michelle Kadir söker sin egen inspiration i omvärlden. Allt från techbloggar till möten med nära och kära behandlas och processas.

– Det kan hända att jag stöter på problem i vardagen, om det är något som fungerar dåligt på tunnelbanan börjar jag fundera över en bra techlösning. ”Vad behövs för att lösa det här problemet? Varför har de inte gjort så här? Skulle man kunna göra på det här sättet?” Tankarna ger sig iväg och det inspireras jag av.

Michelle_Kadir_foto Erik Flyg_960x640.jpg

Foto: Erik Flyg

Att sia om framtiden är risky business eftersom utvecklingen går så snabbt menar Michelle Kadir men hon tror att det är givet bättre personaliserade tjänster kommer att komma inom en mycket snar framtid, i alla fall inom musikindustrin.

– Detta är inga konstigheter men upplevelsen kommer att vara skräddarsydd efter flera parametrar som var du befinner dig, väder, vilka du är med och så vidare. Är ni fyra kompisar som har middag hemma kommer man att skapa en gemensam musikupplevelse åt er. Tekniken finns redan idag och vissa tjänster har gett sig på det men det fungerar inte riktigt så bra än, tillräckligt många använder sig inte av det. Annars ska man sällan försöka förutspå framtiden för långt fram men generellt kommer ju AI och Big data, som är förutsättningen för AI, att göra mycket för både vår bransch och världen.

När allt fler områden digitaliseras och jobb transformeras är den stora frågan: Kommer AI att göra all musik i framtiden?

– Musikerna kommer absolut att finnas kvar. Jag utesluter inte att det kommer att komma musik skapad av AI, men kreatörer kommer fortsätta att ta fram konsten inom sig och ta fram den nerven som kan vara mer komplicerad för AI att ta fram. Använder man data fel finns det en risk att det blir förutsägbart och pajigt, så jag hoppas att kreatörerna klarar av den balansgången. Det gäller inte bara för oss i musikbranschen utan för alla som levererar content. Där har vi i branschen har ett stort ansvar att kombinera historia med framtid istället för att bara ersätta den.

Årets digitaliseringsledare

Årets digitaliseringsledare

Priset för Årets digitaliseringsledare delas ut på Chefgalan den 9 mars. Tanken är att belöna en ledare som vågat kliva fram för att göra sin organisation mer digital. Kriterierna för att bli nominerad har varit följande:

  • Pristagaren har sett möjligheten i digitaliseringen, anammat denna och med framgång lett sin verksamhet genom den digitala transformationen.
  • Pristagaren har skapat goda resultat genom digitaliseringen.
  • Pristagaren har effektiviserat och/eller skapat en offensiv konkurrenskraft i sin organisation.
  • Pristagaren har visat på nytänkande och tagit digitaliseringen till nya områden.
  • Pristagaren är en linjechef utanför IT-avdelningen.

Voister har intervjuat några av de nominerade, bland annat Ylva Sundkvist, kommunchef, Piteå kommunArash Gilan, vice vd på Viva Media, Daniel Forslund, landstingsråd (L) och Suzanne Jacobsson, avdelningschef på Länsstyrelsen Skåne

Rekommenderad läsning

Årets viktigaste utnämning

3 mar 2017 årets digitledare

MontageDigitledareFärdig.jpg MontageDigitledareFärdig.jpg MontageDigitledareFärdig.jpg

En präst, ett landstingsråd och en vice president digital business har en sak gemensam. De jobbar alla, på ett utomordentligt sätt, med digitalisering av sin respektive verksamhet och är just därför nominerade till Årets digitaliseringsledare.

Daniel Forslund (L) vill reformera Sveriges vård

19 jan 2017 årets digitledare

daniel forslund liberalerna 960 640.jpg daniel forslund liberalerna 960 640.jpg daniel forslund liberalerna 960 640.jpg

Innovationslandstingsrådet i Stockholms läns landsting, Daniel Forslund (L), brinner starkt för it-frågor vilket han har jobbat med sedan 2004, och nu är han en av de tre nominerade finalisterna till att bli årets digitaliseringsledare. 
– Sverige måste förstå att digitalisering inte är en lyxprodukt utan en kärnverksamhet. Vi kommer framöver inte kunna erbjuda en modern välfärd om vi inte satsar på digitalisering. 

Öppet, smart och optimerat - tre nyckelord för Piteå kommun

3 jan 2017 årets digitledare

Ylva_Sundkvist 960640.jpg Ylva_Sundkvist 960640.jpg Ylva_Sundkvist 960640.jpg

Redan efter sex månader på sin nya tjänst som kommunchef för Piteå kommun så nominerades Ylva Sundkvist till det nya priset årets digitaliseringsledare.
 Jag blev otroligt överraskad, det kändes väldigt inspirerande och kul.

"Alla företag måste bli mjukvaruföretag"

28 dec 2016 årets digitledare

JonasOchArash12_fotoMagnusLiamKarlsson_960x640.jpg JonasOchArash12_fotoMagnusLiamKarlsson_960x640.jpg JonasOchArash12_fotoMagnusLiamKarlsson_960x640.jpg

Arash Gilan är vice vd på Viva Media och författare till boken ”Get digital – or die trying”. Han är en av de nominerade till tidningen Chefs pris för Årets digitaliseringsledare. För honom och hans bolag är målet med digitaliseringen tydligt: att förändra marknadsföringen i grunden.

"Digitalisering kräver kommunikativt ledarskap"

29 dec 2016 årets digitledare

inger_lindhe1_960x640.jpg inger_lindhe1_960x640.jpg inger_lindhe1_960x640.jpg

Inger Lindhe, chef för fastighetsinskrivningen på Lantmäteriet, är en av de nominerade till Årets digitaliseringsledare för sitt jobb med att systematiskt införa digitaliserade processer i en traditionellt manuell verksamhet.

"Använd alla kollegor - ingen kan göra allt men alla kan göra mycket"

11 jan 2017 årets digitledare

suzanne jacobsson _960x640-blur.jpg suzanne jacobsson _960x640-blur.jpg suzanne jacobsson _960x640-blur.jpg

Det finns 21 länsstyrelser i Sverige och Suzanne Jacobsson är tillfällig länsöverdirektör och avdelningschef för verksamhetsstöd på den näst största, nämligen Skånes. Nyligen blev hon av sina kollegor nominerad till Årets digitaliseringsledare.
– Digitalisering för mig handlar mer om processöversyn och att jobba teambaserat och mindre om enskilda ledare, säger hon.

Digital präst räddar liv

27 jan 2017 årets digitledare

eckerdal 960640.jpg eckerdal 960640.jpg eckerdal 960640.jpg

Monica Eckerdal digitaliserade Svenska kyrkan på ett sätt som har räddat liv. Som nationell samordnare för jourhavande präst fick hon ut tjänsten på internet och når nu fler användare än någonsin. Monica Eckerdal är nominerad till Årets digitaliseringsledare. 

Väderstads innovationer skördar framgångar i jordbruket

12 jan 2017 årets digitledare

Väderstad_960x640.jpg Väderstad_960x640.jpg Väderstad_960x640.jpg

– Vi har gått från att vara ett företag som sysslar mest med stål och hydraulik till att använda mjuk och hårdvara som ett ovärderligt hjälpmedel och det är där mycket av vår innovation sker, säger Roger Siljeholm, produktchef på Väderstad och en av de nominerade till priset som årets digitaliseringsledare.

Monica Eckerdal - Årets digitaliseringsledare

10 mar 2017 årets digitledare

monica 960640.jpg monica 960640.jpg monica 960640.jpg

Med hjälp av digitalisering och chattfunktion ökade framkomligheten hos jourhavande präst. Monica Eckerdal är kvinnan bakom effektiviseringen av den livsviktiga verksamheten och får nu utnämningen som Årets digitaliseringsledare.