Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

"Alla företag måste bli mjukvaruföretag"

JonasOchArash12_fotoMagnusLiamKarlsson_960x640.jpg

Arash Gilan är vice vd på Viva Media och författare till boken ”Get digital – or die trying”. Han är en av de nominerade till tidningen Chefs pris för Årets digitaliseringsledare. För honom och hans bolag är målet med digitaliseringen tydligt: att förändra marknadsföringen i grunden.

Hur känns det att bli nominerad till Årets digitaliseringsledare?

– Det är ju inget som man förväntar sig så det känns förstås hedrande och roligt. Jag är jättestolt och tacksam.

Var hämtar du inspiration i rollen som digitaliseringsledare?

– Mycket hämtar jag förstås i mitt jobb för digital marknadsföring är roligt, men jag tittar också mycket på företagsledare som ligger i framkant, till exempel Elon Musk och Sheryl Sandberg.

Hur började er digitaliseringsresa?

– Vi bestämde oss för ett och ett halvt år sedan att vi skulle återuppfinna oss själva. Det här sättet att marknadsföra med pitchar och briefar, skulle man verkligen göra på samma sätt om vi startade bolaget idag? Så vi började med ett blankt papper. Jag tror inte att något företag kan låta bli att vara ett mjukvaruföretag idag. Det finns så enormt mycket data att man kan fatta alla beslut på datadriven grund istället för känslomässig. Vi anställde tio utvecklare och tog fram bland annat ett enkelt analysverktyg, Viva Report, som vi släppte gratis och som idag används av över 4 000 företag i 20 länder.

Vilka är utmaningarna i digitaliseringen av Sverige?

– Sett till näringslivet så har vi genom innovationer som Skype, Minecraft och Spotify en bra plattform för att locka investerare och bransch efter bransch tar till sig det här, men jag tycker att det finns en kompetenslucka hos våra politiker som knappt verkar förstå att vi lever i en digital ekonomi, där man måste förhålla sig till globala villkor. Den digitala ekonomin innebär en övergång från industrisamhällets hierarkiskt styrda processer med fokus på produkter för en massmarknad, till användarfokuserade och individualiserade digitala tjänster.

– Jag är lite oroad över att vi får en myndighet som ska överse digitaliseringen. Risken finns att det blir en isolerad avdelning. Det är precis som på ett företag; it kan inte bara tillhöra it-avdelningen utan måste finnas med i hela verksamheten. Det finns även kunskapslucka hos många små och medelstora företag där styrelsemedlemmarna saknar en digital vision.

Hur blir man en bra ledare i det nya klimatet?

– Man måste inte vara världsmästare på tekniken utan alla kan bli det oavsett bakgrund. Det handlar om att leda transformationen och för att göra det måste du leda dig själv in i det digitala arbetssättet innan du kan peka ut vägen. Då måste du vara intresserad för att kunna bygga in det i kulturen. Idag går vi från vertikalt ledarskap till horisontellt och då är den stora grejen att ha en nyfikenhet.

Vad missar svenska företag och organisationer i digitaliseringen tycker du?

– Jag tycker att det finns en oförståelse för vad data är och hur den ska användas. Data är som olja, bara en tjock massa utan värde om man inte raffinerar den till konkreta produkter. Idag kan man få fram otroliga beslutsunderlag genom att använda digitala verktyg som kan processa den bättre än någon människa, men ändå är bara två till fem procent av alla beslut datadrivna, resten är känslomässiga och alltså baserade på åsikter. Det har jag svårt att förstå.

Vilka framtida tekniker tycker du är värda att hålla ögonen på?

– Jag tycker att allt som har med artificiell intelligens är superintressant. Det kommer att få samma effekt på den fjärde industriella revolutionen som el hade på den förra. AI kommer att göra mycket mer än folk förstår och många jobb kommer att försvinna. Ta till exempel åkerier och taxibranschen, det är branscher vi inte kommer att behöva. Hur hanterar vi det? Vi behöver diskutera gränser och etik.

Årets digitaliseringsledare

Priset för Årets digitaliseringsledare delas ut på Chefgalan den 9 mars. Tanken är belöna en ledare som vågat kliva fram för att göra sin organisation mer digital. Kriterierna för att bli nominerad har varit följande:

  • Pristagaren har sett möjligheten i digitaliseringen, anammat denna och med framgång lett sin verksamhet genom den digitala transformationen.
  • Pristagaren har skapat goda resultat genom digitaliseringen.
  • Pristagaren har effektiviserat och/eller skapat en offensiv konkurrenskraft i sin organisation.
  • Pristagaren har visat på nytänkande och tagit digitaliseringen till nya områden.
  • Pristagaren är en linjechef utanför IT-avdelningen.

Voister har intervjuat några av de nominerade, bland annat Inger Lindhe, chef fastighetsinskrivningen på Lantmäteriet, och Ylva Sundkvist, kommunchef i Piteå.

28 december 2016 Uppdaterad 18 januari 2017 Reporter Miguel Guerrero årets digitledare Foto Magnus Liam Karlsson

Rekommenderad läsning