Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

"Alla företag måste bli mjukvaruföretag"

Arash Gilan är vice vd på Viva Media och författare till boken ”Get digital – or die trying”. Han är en av de nominerade till tidningen Chefs pris för Årets digitaliseringsledare. För honom och hans bolag är målet med digitaliseringen tydligt: att förändra marknadsföringen i grunden.

Text Miguel Guerrero Foto Magnus Liam Karlsson 28 december 2016 årets digitledare

JonasOchArash12_fotoMagnusLiamKarlsson_960x640.jpg

Hur känns det att bli nominerad till Årets digitaliseringsledare?

– Det är ju inget som man förväntar sig så det känns förstås hedrande och roligt. Jag är jättestolt och tacksam.

Var hämtar du inspiration i rollen som digitaliseringsledare?

– Mycket hämtar jag förstås i mitt jobb för digital marknadsföring är roligt, men jag tittar också mycket på företagsledare som ligger i framkant, till exempel Elon Musk och Sheryl Sandberg.

Hur började er digitaliseringsresa?

– Vi bestämde oss för ett och ett halvt år sedan att vi skulle återuppfinna oss själva. Det här sättet att marknadsföra med pitchar och briefar, skulle man verkligen göra på samma sätt om vi startade bolaget idag? Så vi började med ett blankt papper. Jag tror inte att något företag kan låta bli att vara ett mjukvaruföretag idag. Det finns så enormt mycket data att man kan fatta alla beslut på datadriven grund istället för känslomässig. Vi anställde tio utvecklare och tog fram bland annat ett enkelt analysverktyg, Viva Report, som vi släppte gratis och som idag används av över 4 000 företag i 20 länder.

Vilka är utmaningarna i digitaliseringen av Sverige?

– Sett till näringslivet så har vi genom innovationer som Skype, Minecraft och Spotify en bra plattform för att locka investerare och bransch efter bransch tar till sig det här, men jag tycker att det finns en kompetenslucka hos våra politiker som knappt verkar förstå att vi lever i en digital ekonomi, där man måste förhålla sig till globala villkor. Den digitala ekonomin innebär en övergång från industrisamhällets hierarkiskt styrda processer med fokus på produkter för en massmarknad, till användarfokuserade och individualiserade digitala tjänster.

– Jag är lite oroad över att vi får en myndighet som ska överse digitaliseringen. Risken finns att det blir en isolerad avdelning. Det är precis som på ett företag; it kan inte bara tillhöra it-avdelningen utan måste finnas med i hela verksamheten. Det finns även kunskapslucka hos många små och medelstora företag där styrelsemedlemmarna saknar en digital vision.

Hur blir man en bra ledare i det nya klimatet?

– Man måste inte vara världsmästare på tekniken utan alla kan bli det oavsett bakgrund. Det handlar om att leda transformationen och för att göra det måste du leda dig själv in i det digitala arbetssättet innan du kan peka ut vägen. Då måste du vara intresserad för att kunna bygga in det i kulturen. Idag går vi från vertikalt ledarskap till horisontellt och då är den stora grejen att ha en nyfikenhet.

Vad missar svenska företag och organisationer i digitaliseringen tycker du?

– Jag tycker att det finns en oförståelse för vad data är och hur den ska användas. Data är som olja, bara en tjock massa utan värde om man inte raffinerar den till konkreta produkter. Idag kan man få fram otroliga beslutsunderlag genom att använda digitala verktyg som kan processa den bättre än någon människa, men ändå är bara två till fem procent av alla beslut datadrivna, resten är känslomässiga och alltså baserade på åsikter. Det har jag svårt att förstå.

Vilka framtida tekniker tycker du är värda att hålla ögonen på?

– Jag tycker att allt som har med artificiell intelligens är superintressant. Det kommer att få samma effekt på den fjärde industriella revolutionen som el hade på den förra. AI kommer att göra mycket mer än folk förstår och många jobb kommer att försvinna. Ta till exempel åkerier och taxibranschen, det är branscher vi inte kommer att behöva. Hur hanterar vi det? Vi behöver diskutera gränser och etik.

Årets digitaliseringsledare

Priset för Årets digitaliseringsledare delas ut på Chefgalan den 9 mars. Tanken är belöna en ledare som vågat kliva fram för att göra sin organisation mer digital. Kriterierna för att bli nominerad har varit följande:

  • Pristagaren har sett möjligheten i digitaliseringen, anammat denna och med framgång lett sin verksamhet genom den digitala transformationen.
  • Pristagaren har skapat goda resultat genom digitaliseringen.
  • Pristagaren har effektiviserat och/eller skapat en offensiv konkurrenskraft i sin organisation.
  • Pristagaren har visat på nytänkande och tagit digitaliseringen till nya områden.
  • Pristagaren är en linjechef utanför IT-avdelningen.

Voister har intervjuat några av de nominerade, bland annat Inger Lindhe, chef fastighetsinskrivningen på Lantmäteriet, och Ylva Sundkvist, kommunchef i Piteå.

Rekommenderad läsning

"Digitalisering kräver kommunikativt ledarskap"

29 dec 2016 årets digitledare

inger_lindhe1_960x640.jpg inger_lindhe1_960x640.jpg inger_lindhe1_960x640.jpg

Inger Lindhe, chef för fastighetsinskrivningen på Lantmäteriet, är en av de nominerade till Årets digitaliseringsledare för sitt jobb med att systematiskt införa digitaliserade processer i en traditionellt manuell verksamhet.

Öppet, smart och optimerat - tre nyckelord för Piteå kommun

3 jan 2017 årets digitledare

Ylva_Sundkvist 960640.jpg Ylva_Sundkvist 960640.jpg Ylva_Sundkvist 960640.jpg

Redan efter sex månader på sin nya tjänst som kommunchef för Piteå kommun så nominerades Ylva Sundkvist till det nya priset årets digitaliseringsledare.
 Jag blev otroligt överraskad, det kändes väldigt inspirerande och kul.

"Använd alla kollegor - ingen kan göra allt men alla kan göra mycket"

11 jan 2017 årets digitledare

suzanne jacobsson _960x640-blur.jpg suzanne jacobsson _960x640-blur.jpg suzanne jacobsson _960x640-blur.jpg

Det finns 21 länsstyrelser i Sverige och Suzanne Jacobsson är tillfällig länsöverdirektör och avdelningschef för verksamhetsstöd på den näst största, nämligen Skånes. Nyligen blev hon av sina kollegor nominerad till Årets digitaliseringsledare.
– Digitalisering för mig handlar mer om processöversyn och att jobba teambaserat och mindre om enskilda ledare, säger hon.

Digital präst räddar liv

27 jan 2017 årets digitledare

eckerdal 960640.jpg eckerdal 960640.jpg eckerdal 960640.jpg

Monica Eckerdal digitaliserade Svenska kyrkan på ett sätt som har räddat liv. Som nationell samordnare för jourhavande präst fick hon ut tjänsten på internet och når nu fler användare än någonsin. Monica Eckerdal är nominerad till Årets digitaliseringsledare. 

Årets viktigaste utnämning

3 mar 2017 årets digitledare

MontageDigitledareFärdig.jpg MontageDigitledareFärdig.jpg MontageDigitledareFärdig.jpg

En präst, ett landstingsråd och en vice president digital business har en sak gemensam. De jobbar alla, på ett utomordentligt sätt, med digitalisering av sin respektive verksamhet och är just därför nominerade till Årets digitaliseringsledare.

Monica Eckerdal - Årets digitaliseringsledare

10 mar 2017 årets digitledare

monica 960640.jpg monica 960640.jpg monica 960640.jpg

Med hjälp av digitalisering och chattfunktion ökade framkomligheten hos jourhavande präst. Monica Eckerdal är kvinnan bakom effektiviseringen av den livsviktiga verksamheten och får nu utnämningen som Årets digitaliseringsledare.

"Digitalisering är inte längre ett särbegrepp"

24 jan 2017 årets digitledare

Michelle_Kadir_Foto Stefan Källstigen_960x640.jpg Michelle_Kadir_Foto Stefan Källstigen_960x640.jpg Michelle_Kadir_Foto Stefan Källstigen_960x640.jpg

Michelle Kadir, VP digital business på Sony Music, är en av de nominerade finalisterna till Årets digitaliseringsledare.  - All förändring möter motstånd i början, men digitaliseringen är genomgående i allt numera. 

E-nämnd effektiviserar Norrbotten

8 feb 2017 ledarskap

norrbotten 960640.jpg norrbotten 960640.jpg norrbotten 960640.jpg

Norrbottens län har skapat en e-nämnd där de gemensamt fattar beslut om vidare effektivisering och digitalisering av de 13 inblandade kommunerna. 

Tekniken som förändrar världsekonomin

7 mar 2017 digit

robot .jpg robot .jpg robot .jpg

Världen blir allt mer robotiserad, digitaliserad och uppkopplad och 2020 spås det finnas hela 20,4 miljarder uppkopplade enheter runtom i världen. Alla frid och fröjd med det? Nej, inte enligt Jan Nolin, professor i biblioteks- och informationsvetenskap.