Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Mer moln i Lund

Rätt tekniska förutsättningar kombinerat med ett molnbaserat lärande har varit Lunds recept för att bygga en skola för framtiden. Det menar Viveca Dahl, utbildningschef i Lunds kommun.

Text Tim Leffler Foto Fredrik Kron, Adobestock 4 september 2019 it i skolan

– Det viktigaste för oss i Lund har varit att alla ska ha en likvärdig tillgång till digitalisering. Det gäller från de allra yngsta barnen i förskolan genom hela utbildningsväsendet. Därmed har vi lagt mycket tid och kraft för att få till teknik som fungerar på ett enkelt sätt. Det ska vara lätt att göra rätt i alla lärmiljöer, säger Viveca Dahl, utbildningschef i Lunds kommun.

Vad har varit viktigt där?

– Från början handlade mycket om att testa olika former av teknik. Det var viktigt för oss att inte peka med hela handen om vad för verktyg som ska användas, utan att snarare bistå med en palett att välja från, och det finns det nu. Vi har också arbetat mycket med tillgången till wifi. Det kan låta konstigt att vi ska behöva göra det 2019, men från början var det inte var självklart att exempelvis alla förskolor skulle ha bra och snabbt internet, och framförallt inte för alla landsbygdsskolor. Men vi satsade stort på det eftersom det är en grund för digitalisering.

Hur har ni arbetat?

– Vi har arbetat med it-avdelningen och varit noga med att diskutera med dem om vilka behov de olika skolformerna har. Vi har ibland varit tvungna att vara tuffa och försökt förklara för dem varför vi ibland behöver ett eget system snarare än att vi måste följa det system som de tycker är bäst.

– Vi ser ju att det är en sak att arbeta med barn runtomkring sig och en helt annan att sitta på ett kontor i ett landskap, där man har sin telefon och sitt kontor. Står en lärare inför en klass och den teknik man har tänkt använda i sin undervisning inte fungerar, har lärare inte tid att hålla på att ringa supporten, och det är helt naturligt. Då blir det papper och penna. När vi planerar framåt har vi försökt eliminera så många sådana situationer som möjligt.   

Hur arbetar ni med molnbaserat lärande?

– Vi ser att en av de stora vinsterna med digitaliseringen är att både elever och lärare kan samarbeta lättare. Det blir ett enormt mycket effektivare lärande. Dessutom är det ju framskriven tydligt i våra läroplaner att vi ska arbeta för att få samarbetande personer som går ur våra skolor. Molnbaserat lärande är oslagbart att arbeta i eftersom man kan arbeta i samma presentation eller dokument och sitta på olika platser. Det är viktigt att alla förstår skillnaden mellan att arbeta molnbaserat och serverbaserat.

– I molnet arbetar alla samtidigt och kan därför både skapa, lägga till och ta bort, detta ger en fantastisk dynamik men kan också skapa frustration och en känsla av att man tappar kontrollen över sitt dokument. Molnet är outstanding i produktivitet men kräver som alla annan digitalisering förståelse för systemet. Jag ser också att att vi ska nyttja publiceringsmöjligheten mer. Ska det till exempel vara självklart för en elev att redovisa med hjälp av en skapad hemsida istället för ett skriftligt dokument? Det är ju så vi kommunicerar information idag.

– En del elever har oftare behov av att sitta enskilt och har då möjlighet att samtidigt vara med och arbeta med andra och har därmed varit väldigt betydelsefullt. Det blir också inneburit enorma effektivitetsvinster som slipper skicka filer fram och tillbaka till varandra. Samtidigt har det varit en resa att förstå vad det innebär att arbeta molnbaserat istället för mot en lokal server.

Vad innebär er tydliga utvecklingsmodell?

– De senaste åren har vi arbetat mycket med något som heter Effektkedjan, som Skolverket beskriver, och den har hjälpt oss att visualisera hur vi tänker. Det har också visat sig att den stämmer överens med hur många andra avdelningar arbetar, och kanske framförallt it-avdelningen. De tänker mycket på nytta, medan vi tänker mycket på effekt. Då blir det tydligt att vi har pratat samma språk trots att vi har haft olika modeller framför ögonen, och att få koll på det har hjälpt oss mycket.

Vad gör ni just nu?

– Nu börjar tekniken att sätta sig så att det faktiskt är rätt att göra lätt. Vi arbetar vidare med pedagogiken där vår devis är att det ska vara viktigt på riktigt. Det de lär sig ska vara viktigt och på riktigt. Med det tror vi oss kunna öka motivationen och minska stressen. Just stressen är en stor utmaning hos våra barn och det går allt lägre ner i åldrarna. Därför måste vi tänka till och vi hoppas att vi har hittat vår nisch där.

Rekommenderad läsning

Lund 960640
video

Lunds smarta klassrum

7 maj 2020 it i skolan

Lunds kommun använder Jamf för att ha kontroll över elevernas Apple-enheter. Det innebär ett enklare sätt att hantera appar och Apple-ID:n och även en trygghet om en elev blir av med sin enhet. Nästa steg är Apple Classroom för att hjälpa eleverna i skolarbetet. 

tre äpplen, gult grönt rött.jpg

Vinnarna Guldäpplet

27 sep 2019 it i skolan

Tre personer har belönats med Guldäpplet för sitt arbete med att utveckla undervisningen med digitalisering och nytänkande. Förstaplatsen gick till modersmålsläraren Napat Khiyapat i Skellefteå.

pappa med sina två flickor i lite kaosartad situation.jpg

Digital skolstart i Ystad

18 sep 2019 it i skolan

För att spara tid och pengar har Ystad kommun infört en e-tjänst som sparar 10 000 papper i samband med skolstart. Det handlar bland annat om information om vilket nummer vårdnadshavare kan nås på och elevernas eventuella matallergier.

barn på skärstad förskola i skogen med digitalt mikroskop.png
video
ett samarbete mellan atea skola och voister

Kod och kryp i förskolan

21 aug 2019 it i skolan

Med hjälp av ett äggformat mikroskop kopplat till en platta kan barnen upptäcka naturen på ett nytt sätt. Skärstads förskola jobbar även med andra digitala verktyg, för att lära barnen grunderna i programmering och att knäcka mattekoden. 

ett litet grönt kvarter i 3d.jpg

Trångt i 3D-klassen

17 okt 2019 it i skolan

Intresset för teknikprogrammet med 3D-fokus, på Westerlundska gymnasiet i Enköping, är mycket stort och nu startar en tredje klass. Utbildningen har funnits i närmare 20 år och drivs av läraren och eldsjälen Andrzej Andy Marcinkowski.

tjej sitter hemma och jobbar vid datorn och pekar mot kameran med lite halvarg min.jpg
video
ett samarbete mellan atea skola och voister

Chromebooks på villkor

8 nov 2019 it i skolan

Elever i fem klasser i Falu kommun fick vars en Chromebook. Som motprestation skulle lärarna undersöka och dokumentera hur just deras användning av det digitala läromedlet påverkade undervisningen. Ett år senare finns det flera tydliga resultat. 

barn i färgglada kläder ligger på rygg i cirkel och tittar i kameran.jpg

Södertälje bättre än BETT

22 jan 2020 it i skolan

Södertälje kommun har startat sin egen kompetensutveckling för skolan. Istället för att skicka några representanter från en skola, som i sin tur ska lära sina kollegor, har kommunen utvecklat ett eget koncept. Hittills har 850 lärare och skolledare gått utbildningen.

skola-goteborg960640.jpg
video

Göteborg jagar jämlikhet

21 nov 2019 it i skolan

Interaktiva skärmar, whiteboards och projektorer finns i de flesta klassrum, men nivån på tekniken skiljer sig mycket beroende på skola. För att jämna ut skillnaderna behövs en långsiktig budget, hjälp till äldre skolor och en gemensam stor upphandling.

böcker på hög i vänsterkanten.jpg

Så undervisar Årets nytänkare

17 dec 2019 it i skolan

Med Youtube som undervisningsstöd och språkprogrammering på schemat, tog Fredrik Johansson emot priset som Årets nytänkare. Nu hoppas han på att skolan inser att det är skarpt läge för att få igång programmering i undervisningen.