Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Viktigaste lärverktyget

Mobiltelefonen kan bli ett viktigt verktyg när gymnasieskolor använder it som stöd i undervisningen. Detta menar Jörgen Holmberg från Högskolan i Gävle som under två års tid forskat inom området.

Text Fredrik Adolfsson Foto Adobestock 5 mars 2019 it i skolan

mobiler-i-skolan.jpg

– Det visade sig att mobiltelefonerna blev ett viktigt verktyg när gymnasieeleverna använde it som stöd i undervisningen. Jag har varit både bollplank och kunnat stötta lärarna med att använda it och därigenom tillföra någonting i undervisningen som annars inte vore möjligt, säger Jörgen Holmberg, utbildningsforskare vid Högskolan i Gävle. 

Jörgen Holmberg är en före detta lärare med lång erfarenhet av att använda it i undervisningen. Nu har han under två års tid samarbetat med åtta lärare i engelska på fyra olika gymnasieskolor. Synonymt för skolorna är att varje elev haft en egen dator, och forskningen gick ut på att undersöka möjligheterna med mobiler och datorer i skolan.

Användandet av it gav lärarna bättre möjligheter att koppla undervisning och uppgifter till dagsaktuella områden som eleverna tyckte var intressanta, menar Jörgen Holmberg. Bland annat blev interaktionen med aktörer utanför skolan lättare. Vid ett tillfälle var miljön på agendan och då skulle eleverna undersöka olika energiformer. Då ringde de Sida, energimyndigheter och experter inom ämnet.

Det är ingen tvekan om att mobilanvändning kan leda till distraktion men rätt använd kan den också bli ett verktyg för lärande.

Jörgen Holmberg

– Man kan lämna ganska stor frihet till eleverna och det blir spännande och kul, inte bara som ett skolämne utan som livskunskap. I ett sådant här arbetssätt blir mobilerna ofta helt nödvändiga vilket är intressant mot bakgrund av de diskussioner om mobilförbud som nu förs. Det är ingen tvekan om att mobilanvändning kan leda till distraktion men rätt använd kan den också bli ett verktyg för lärande.

Bättre interaktion

Gemensamt lärande var också något som tekniken underlättade för. Bland annat kunde eleverna göra filmer, texter eller ljudinspelningar där alla i klassen kunde stötta varandra och ge kommentarer under arbetets gång. Via telefonerna kunde eleverna alltså dokumentera sin egen utveckling. Det hände också att elever sparade och delade länkar med varandra.

 Just det autentiska, att få kontakt med de externa aktörerna, och att de fick använda sitt personliga nätverk. Det var något som både lärarna och eleverna började uppskatta mer och mer.

Att undersöka hur det ser ut och hur det skulle kunna se ut, men där det samtidigt handlar om att påverka, är ett relativt nytt sätt att forska på. Speciellt inom skolvärlden, menar Jörgen Holmberg.

– Det här sättet att forska gör att man kan ge det här stödet till lärarna där och då. Det gav även mig som forskare en annan insyn, jag kunde komma åt annat när jag fick en insyn i flera aspekter av deras praktik än om jag bara hade frågat dem. Samtidigt finns det naturligtvis stora utmaningar forskningsmässigt med att både delta i undervisningsplaneringen och sedan undersöka genomförandet och utfallet av denna.

 Så det finns både en spänning och en problematik, du påverkar och du ska undersöka samtidigt. Så här har man dock jobbat länge inom andra fält, och i ett snabbföränderligt område som it tror jag mycket på denna form av forskning som något som kan gagna både lärare, elever och forskare, säger Jörgen Holmberg.

Senaste nytt

Test med e-krona

21 februari 2020

Sveriges riksbank startar ett pilotprojekt för att få fram en e-krona. De tekniska lösningen kommer att baseras på en privat blockkedja. 

Ett grönare internet

21 februari 2020

Det uppkopplade livet ökar utsläppen av växthusgaser. Nu har forskare vid Chalmers utvecklat ett datachips som kan minska energiförbrukningen i fiberoptiska kommunikationssystem med 70 procent utan att försämra prestandan.

EU:s plan för AI

20 februari 2020

Europeiska kommissionen har publicerat en övergripande digital strategi för EU, en strategi för användning av data och en vitbok på åtgärder för hur unionen ska utvecklas inom AI.

Rapport om videovård

19 februari 2020

Vårdbesök via video är mest populärt hos yngre och i storstadsregioner. Men läkare ser en fara i att digital vård kan överutnyttjas. För att utveckla arbetet krävs delad patientdata och en samlad nationell statistik. Det visar en ny rapport.

Lärare saknar boken

19 februari 2020

Lärare upplever att de har sämre koll på hur elever tänker när de löser en matteuppgift via digitala läromedel jämfört med en lärobok i matematik. Det visar en ny studie från Göteborgs universitet.

Avsnoppat på twitter

18 februari 2020

Är tiden för oönskade dick pics på väg mot sitt slut? En ny twitter-plugin kan med hjälp av AI blocka och radera dessa bilder, bland användares privata meddelanden.