Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Sundfrakts sunda sensorer

fin väg med sol i slutet och grönt på sidan.jpg

Sensorer ska hjälpa logistikföretag att bli mer hållbara och lönsamma. Sundfrakt i Sundsvall är tidigt ute med förhoppning om att sensorerna ska innebära en förbättrad ruttoptimering och möjligheten att samla in data om utsläpp.

– I framtiden handlar det förstås mer och mer om autonoma och klimatsmarta lastbilar. Självklart tittar vi på vad som händer på det området. Det är ju antagligen några år kvar tills vi och vår omvärld är där på allvar, men vi kommer fortsätta behöva våra kompetenta chaufförer eftersom allt inte kommer gå att automatisera, säger Lotta Björnberg, hållbarhetschef på Sundfrakt.

Omställning ett krav

Sundfrakt är ett maskin- och logistikföretag med utgångspunkt i Sundsvall, och är en koncern med ungefär 130 bolag som sysselsätter cirka 500 personer.

Som en transport- och logistikkoncern är man förstås medveten om att klimatfrågan är något som måste stå i fokus. Där finns det mycket som ny teknik kan göra för att minska avtrycken.

– Hållbarhet i stort är ett affärskritiskt område och de som inte ställer om kommer att få det tufft. Vi har under år 2018 bytt ut stora delar av vår it-plattform för att ha ett bra stöd inför en mer hållbar framtid, säger Lotta Björnberg.

Nya sensorer

Nu närmast tittar Sundkraft på hur man med hjälp av nya digitala tekniker skulle kunna effektivisera det redan pågående arbetet med ruttoptimering för sina lastbilar, som handlar om att se till att rätt bil är på rätt plats vid rätt tid.

Genom att förse bilarna med sensorer som bland annat samlar in fordonsdata om hur och var de kör, kan dessa data analyseras och i slutändan ligga till grund för bättre rutter och att använda rätt lastbilar vid rätt tillfällen.

Datan som samlas in kan också sammanställas till så kallad utsläppsdata, vilket sedan kan presenteras för kunderna som har beställt transporttjänsten. Kunderna kan också välja mellan guld-, silver- eller bronstransport, så att de i sin tur har möjlighet att ta ställning till hur de vill att deras gods ska fraktas. 

– Rätt bil på rätt plats är devisen vi arbetar utefter. I ett första skede med att arbeta med algoritmer handlar det nu om att samla på sig rätt typ av information och sammanställa med rätt sorts verktyg.

– Exakt hur det ska gå till törs jag inte vara för detaljerad kring i detta skede, men vi lär oss kontinuerligt hur tekniken kan vara ett bra stöd för oss. Parallellt med tillgång till ny teknik måste vi arbeta med att få människor att våga förändras och ställa om i sitt sätt att arbeta.

Konkurrensfördelar

Även om målet för alla och hela samhället måste var att bli mer hållbara, tillstår Lotta Björnberg att Sundfrakt satsning på att arbeta mer hållbart kommer innebära konkurrensfördelar. Till syvende och sist handlar hållbarhet om att ekonomi och miljö måste kunna gå ihop, menar hon.

– För oss handlar det om att lämna mervärde till kunden och åkerierna som är våra ägare. Vårt jobb är att ge dem uppdrag och bra utdelning, och där är kostnadsbesparingar en självklar del.

En annan ny teknik som man tittar på är RPA, som skulle kunna ge hållbara effekter exempelvis genom att kontrollera olika tillstånd eller sammanställa information vi kan agera på snabbt.  

På det stora hela tycker Lotta Björnberg att Sundfrakt har tagit många viktiga kliv och hon hoppas även kunna inspirera andra aktörer att följa i deras fotspår.

– Jag tror att vi ligger ganska långt fram. Vi får en hel del respons från andra aktörer, och vi har inget emot att vara en del i att utveckla näringslivet och få det att dra åt rätt håll, och det syns. Viktigt i vårt arbete har förstås varit vår digitaliseringsresa. Utan rätt digitala verktyg kommer samhället inte klara den här omställningen och bli mer hållbara.

16 juli 2019 Uppdaterad 19 augusti 2019 Reporter Tim Leffler digit Foto Adobestock

Rekommenderad läsning

Fem Färgglada Cirklar Mot Vit Bakgrund

Fem hållbara tips

21 jan 2021 digit

Den 24 januari är det Circular Electronics Day. När fler och fler företag och organisationer ansluter sig till TCO Developments initiativ passar organisationen som delar ut hållbarhetscertifieringar på att tipsa om hur alla kan bidra till en mer cirkulär it-hantering. 

Ett Bi På En Trädgren

Hållbarhetstesta din AI

9 dec 2020 digit

Open source-verktyget Codecarbon håller koll på koldioxid som produceras till följd av AI som körs på servrar. Förhoppningen är att det ska hjälpa organisationer att minska klimatavtryck.

Ett Trevligt Badrum

Dolda fel på video

25 nov 2020 digit

Tidigare krävdes en fysisk kontroll av dolda fel i fastigheter, men nu kan det mesta granskas via ett videomöte. Advokatfirman Sigvardsson i Sundsvall är specialiserad på just dolda fel och kan numera utföra uppdrag över hela landet, varav de flesta via video.

Airbus 960640

Flyg med nollutsläpp

17 nov 2020 digit

Det europeiska flygbolaget Airbus har presenterat tre nya konceptflygplan som drivs på vätgas och inte släpper ut några växthusgaser. De olika flygplanen ska ha plats för 100-200 passagerare.

Buss Iot 960640

Sensorer mäter luft

22 okt 2020 digit

Nu mäts Stockholms luftkvalitet med en sensor sittandes på en buss i stadstrafiken. I projektet deltar bland annat Stockholms stad, KTH och MIT. 

Hund Mittnät Iot
video

IoT med Mittnät

29 sep 2020 digit

Mittnät testar IoT-sensorer på hundlatriner, skolor och badplatser. Satsningen ska förbättra tillvaron för både unga och vuxna i de nio inblandade kommunerna. 

En Grön Och Lila Kålplanta

Smart it för odling

16 sep 2020 digit

Ett hållbart lantbruk behöver automatisering och robotar. Det menar Joakim Stehn, it-chef på Sydgrönt, som även vill utöka spårbarheten av grödorna.

Stormigt Hav

MS moln i havet

15 sep 2020 digit

Microsoft har plockat sin cylinder med servrar som legat i havet under ett två år långt pilotprojekt. Syftet har varit att utnyttja vattnet som nedkylningsresurs och resultaten är positiva.

Elbilsparkering

Snabbladd för elbilar

9 sep 2020 digit

Om Sverige ska ha 1 miljon elbilar 2030 så krävs det snabb och smart laddning av bilarna. En KTH-student kan ha knäckt koden och har tagit fram en lösning som har fått godkänt från Svenska kraftnät.