Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Kör hållbart med el

Ställ hårdare krav på självkörande fordon. Det säger Robert Falck, vd Einride, och hoppas att riksdag och regering tar ansvar för att minska koldioxidutsläppen och uppmuntrar elektrifierade självkörande fordon. 

Text Elisabeth Nore Foto Fredrik Kron, Einride 8 juli 2019 digit

– Vi håller på att expandera och anställer ganska kraftigt och vår plan att kunna leverera till de kunder vi har just nu, säger Robert Falck, vd på Einride.

Hur viktigt var tillståndet att få köra på allmänna vägar?

– Det var så klart jätteviktigt. Vi var också först med att få ett sådant tillstånd. Det är framtid och ger oss chansen att fortsätta att växa som bolag och utveckla ny teknik.

Om vi ska börja gå över till autonoma fordon kommer det att innebära en kraftigt ökad mängd trafik.

Hur skapar vi tuffare krav på hållbarhet?

– Vi måste förstå att tekniken som vi utvecklar i Sverige med vår fantastiska ingenjörskultur och ingenjörskonst också innebär utmaningar. De tekniska produkter som utvecklats av svenska bolag står för någonstans mellan 4-5 procent av de globala koldioxidutsläppen. I det har vi också ett ansvar att ställa krav på att vi ska göra en omställning och faktiskt ta fram de nya tekniska lösningarna som också kan vara grunden för ett hållbart samhälle.

Vilka krav tycker du att riksdag och regering ska ställa på bolag?

– Om vi ska börja gå över till autonoma fordon, om det så är år 2025 eller år 2035, kommer det att innebära en kraftigt ökad mängd trafik. Om inte den sker på ett hållbart sätt, exempelvis genom el, kommer vi se en drastisk ökning av koldioxidutsläpp, istället för tvärtom. Att ställa krav på att autonoma fordon ska vara elektriska och hållbara tycker jag ska vara en självklarhet.

I Sverige jämför vi oss ofta med USA och Kina. Vilket land har kommit längst med självkörande fordon?

– Jag skulle säga att vi i Sverige ligger ganska bra till på det området. Vi har en lång tradition av transport och fordon och det var faktiskt vi som var först på det område. Kina har en enorm industriell kapacitet som det inte går att underskatta och när det kommer till rena el-applikationer och batterier har nog Kina redan nästa vunnit det racet. Där måste både Europa, och i viss mån USA, springa lite snabbare.

Jag tror att 5G är lika viktigt för Sverige, som persondatorn var på 90-talet eller bredbandet på 00-talet.

– När det kommer till mjukvaruplattformar och avancerad mjukvara är USA världsledande och där har vi också ett stort jobb framåt. Det ska dock sägas att Sverige, till skillnad från andra delar av Europa, har lyckats vara något slags neutral grund mellan både Kina och USA och vi gör affärer med båda och kan hävda oss väldigt väl som en inkorporerad del i ekosystemet. Vi är nästan som en testbädd för båda marknaderna.

I USA är lastbilschaufför det vanligaste yrket. Hur länge tror du att det förblir så?

– Jag tror att det kommer vara så ganska lång tid framåt. Vi ser inte att chauffören inte kommer att ha en roll framåt, men däremot kommer arbetsplatsen att se annorlunda ut. Vi kommer fortfarande att behöva lastbilschaufförer, även om de är mer av en operatör som sitter på distans och har hand om större flottor.

– När det kommer till distribution, om något exempelvis ska levereras här i Visby, är det ganska svårt att automatisera. Där är snarare chauffören en tjänst, så jag tror att vi snarare kommer att se en jobbtillväxt inom det område och att transportsektorn överlag växer med ungefär 3-4 procent per år. Det finns en global brist på chaufförer och det innebär också att det finns en väldigt stor potential att automatisera, utan att man kapitaliserar på jobb.

Einride är beroende av 5G-utvecklingen. Går det tillräckligt snabbt i Sverige?

– Jag skulle säga att vi behöver ta några större steg för att komma framåt. Jag tror att 5G är lika viktigt för Sverige, som persondatorn var på 90-talet eller bredbandet på 00-talet. Om vi får en utveckling på den här nya tekniken kommer det att möjliggöra en helt ny typ av företag. Om vi tittar på startup-kulturen och utvecklingen av nya tjänster, är 5G en viktig nyckel. Vi måste utveckla det, helt enkelt.

Rekommenderad läsning

ai-trainbrain-tåg-960640.jpg

AI-företaget får tågen i tid

6 jul 2018 digit

Det nystartade bolaget The Train Brain ska med hjälp av AI minska Sveriges tågförseningar. På sikt planerar de göra samma sak med all kollektivtrafik och stödja utvecklingen av framtidens autonoma fordon.

massor av bilar i en backspegel.jpg

I Kinas backspegel

16 jul 2018 digit

Sverige har bra förutsättningar att ställa om till en hållbar trafik med självkörande fordon. Men för att det ska bli verklighet måste de stora fordonstillverkarna börja ställa om på allvar, menar elbilsföretaget Einrides vd Robert Falck.

trafik.jpg
video
Voister förklarar

5G

19 mar 2019 Voister förklarar

5G kommer att innebära hastigheter på upp till 20 gigabit per sekund och möjliggör en framtid med smarta städer, självkörande bilar och potentiellt även en mer hållbar planet. När kommer 5G och vilken är den stora nyttan för mig? Voister förklarar allt du behöver veta.

jason timbuktu diakité i kongo.jpg

Hoppet för konfliktmineralernas offer

23 maj 2018 ledarskap

Denis Mukwege är läkaren som har hjälpt tiotusentals våldtäktsoffer i östra Kongo. Under Almedalsveckan berättar han om vardagen i det konflikthärjade området och hur vi alla kan bidra till en förbättrad situation. Artisten Jason Timbuktu Diakité har samarbetat med Denis Mukwege och ser fram emot Sverigebesöket.

Denis Mukwege  i kongo Foto Torleif Svensson (2).jpg
video

Med mobilen fylld av blod

9 jul 2018 ledarskap

Denis Mukwege har i snart 20 år lagat och botat trasiga kvinnor som utsattas för grovt sexuellt våld i Kongo. Enligt chefsläkaren på Panzisjukhuset kommer kvinnor och barn att fortsätta offras i kriget om värdefulla mineraler om inte konsumenter agerar och protesterar. Denis Mukwege inledde ASF under Almedalsveckan.

 

applen-svenskaretur-einride.jpg

Einride för returer

3 jun 2019 digit

I ett samarbete med Svenska Retursystem ska Einride undersöka om man kan effektivisera och få ett mer hållbart transportsystem genom att digitalisera och automatisera varuflödena.

massor av skruvar och muttrar.jpg
video

ABB förlänger livet

24 okt 2019 digit

ABB vill ta rollen som föregångare inom produktion och design i den cirkulära ekonomin. I en klimatsmart industri krävs ett strakt samarbete mellan bolag och organisationer, för att de olika produkterna ska bli lättare att återvinna.

einride-960640.jpg

Svenska Einride vs Tesla

12 feb 2018 digit

Den svenska startupen Einride bygger autonoma, eldrivna lastbilar. Den första prototypen lanserades sommaren 2017, vilket innebär att företaget redan visat upp mer resultat än Tesla.

AnnaChiara-Kina_960x640.jpg
video

Samsung förbättrar för migrantarbetare

14 jul 2017 ledarskap

Förbättrade migrantarbetarvillkor och certifierade smältverk är några av de åtgärder som Samsung jobbat med den senaste tiden. Annachiara Torciano, hållbarhetschef på Samsung Nordic, använder transparensen som ett verktyg för att driva förbättringar.