Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Världens snabbaste sensor

En optisk nanosensor inkapslad i ett plastmaterial kan vara lösningen för framtidens vätgasbilar. Det är forskare vid Chalmers tekniska högskola som har tagit fram sensorn som även efterfrågas av elnätsbranschen, kemi- och kärnkraftsindustrin och även ska kunna bidra till förbättrad medicinsk diagnostik.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 17 april 2019 digit

lite av en röd bil syns på en strand.jpg

– Vi har inte bara tagit fram världens snabbaste vätgassensor, utan också en sensor som är stabil över tid och inte avaktiveras. Till skillnad från dagens vätgassensorer behöver den här inte kalibreras om lika ofta, eftersom den skyddas av plasten, säger Ferry Nugroho, forskare på institutionen för fysik på Chalmers tekniska högskola.

Den efterlängtade upptäckten är en optisk nanosensor inkapslad i ett plastmaterial. Sensorn bygger på ett optiskt fenomen, plasmoner, som uppstår när nanopartiklar av metall blir belysta och fångar upp ljus av en viss våglängd. Sensorn ändrar helt enkelt färg när mängden vätgas i omgivningen förändras.

Det känns fantastiskt att kunna presentera en sensor som förhoppningsvis ska vara en del i vätgasbilens stora genombrott.

Effektiv barriär

Att detektera vätgas är utmanande på många sätt. Gasen är osynlig, luktfri, flyktig och extremt brandfarlig. Det krävs bara fyra procent väte i luften för det ska bildas knallgas som kan antändas vid minsta gnista. För att framtidens vätgasbilar och infrastrukturen kring dessa ska bli tillräckligt säker, måste man kunna detektera ytterst små mängder vätgas i luften. Sensorerna måste därför vara snabba så att läckor ska kunna åtgärdas innan det uppstår en brand.

Plasten runt den lilla sensorn är inte bara ett skydd, utan en nyckelkomponent. Den ökar sensorns hastighet och underlättar för vätgasmolekyler att passera in i metallpartiklarna där den detekteras. Samtidigt fungerar plasten som en effektiv barriär mot omgivningen eftersom inga andra molekyler släpps igenom.

Högt ställda krav

Sensorn kan därför arbeta både supereffektivt och ostört. Den gör att den klarar fordonsindustrins högt ställda framtida krav för tillämpning i vätgasbilar: att kunna detektera 0,1 procent väte i luft på mindre än en sekund.

– Det känns fantastiskt att kunna presentera en sensor som förhoppningsvis ska vara en del i vätgasbilens stora genombrott. Intresset som vi ser i bränslecellsbranschen är motiverande, säger Christoph Langhammer, biträdande professor på institutionen för fysik på Chalmers.

3D-printning

Även om siktet främst är inställt på att använda vätgas som energibärare, finns det också andra möjligheter som öppnas. Högeffektiva vätgassensorer efterfrågas inom elnätsbranschen och kemi- och kärnkraftsindustrin, men kan också bidra till att förbättra medicinsk diagnostik.

På sikt är förhoppningen att sensorn ska kunna serietillverkas på ett effektivt sätt, till exempel med hjälp av 3D.

Källa: Chalmers tekniska högskola

Senaste nytt

Trafikverkets 20 åtgärder

19 juni 2019

Trafikverket presenterar 20 insatser för ett mer automatiserat och smart vägtransportsystem. Åtgärderna ska genomföras under fem år och några av dem är autonoma bussar på landsväg samt snöskottande robotar.

Politiker utan AI-koll

19 juni 2019

AI-utvecklingen bidrar till en omfördelning av arbete där människors sysslor blir mer kognitivt krävande. Därför måste politiker ta ett helhetsgrepp kring framtidens arbetsmarknad och lärande. Det menar forskaren Joakim Wernberg i rapporten Människor, maskiner och framtidens arbete.

PTS nya uppdrag

18 juni 2019

Regeringen har gett Post- och telestyrelsen uppdraget att stödja och följa implementeringen av IPv6, det vill säga internetprotokoll version sex. Arbetet ska ske genom insatser riktade till myndigheter, kommuner och regioner.

It-chefens fasa

18 juni 2019

CIO:er och it-chefer blandas in för lite i verksamhetsstyrd it, de ser den största kompetensbristen på över tio år och de tror att 20 procent av jobben kommer försvinna på grund av automatisering. Det visar en ny undersökning från KPMG och Harvey Nash.

Ny standard för industrin

17 juni 2019

Standarden för it-säkerhet i industriella automationssystem har fått tre nya delar under juni månad. Det uppger SEK Svensk Elstandard. 

Fler svenska hubbar

17 juni 2019

Regeringen har gett Vinnova uppdraget att genomföra en förstudie om möjligheterna att etablera digitala innovationshubbar. Arbetet ska stärka Sveriges konkurrenskraft och är ett resultat av EU-kommissionen föreslagna program för ett digitalt Europa.