Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Självkörande säkerhet

Forskningsprojektet Headstart med bland annat Rise och Chalmers tekniska högskola ska ge både säkrare och mer hållbara automatiserade transporter på de europeiska vägarna. Projektet finansieras av EU:s ramprogram Horisont 2020

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 10 maj 2019 digit

ankamma-med-ungar-pa-promenad.jpg (1)

Projekt Headstart, Harmonised European Solutions for Testing Automated Road Transport, siktar in sig på de funktioner som rör positionering, kommunikation mellan fordon och cybersäkerhet. För att de automatiserade funktionerna ska vara tillräckligt säkra måste alla dessa tre egenskaper vara tillförlitliga.

– Vi behöver kunna arbeta på flera olika sätt för att visa säkerhet i automatiserad körning; prov på provbana, simuleringar i dator, erfarenheter från verklig trafik och granskning av konstruktionslösningar, säger Jan Jacobson från Rise.

Fyra testfall

Projektet ska sammanställa befintliga testmetoder och verktyg, samtidigt som man tar in synpunkter från myndigheter, fordonstillverkare och andra intressenter över hela Europa. Målet är att nå samstämmighet kring fyra testfall.

Projektet är ett samarbete mellan partners från nio europeiska länder och ska pågå i tre år, 2019 - 2021. De svenska deltagarna Chalmers tekniska högskola, Rise, AstaZero, Volvokoncernen och Veoneer samlas inom Safer, centrum för fordons- och trafiksäkerhetsforskning.

Demo på AstaZero

De svenska parterna forskar bland annat på vilka krav som kan ställas på automatiserade fordon i olika scenarios, och hur detta kopplas till de tekniska kraven på fordonens utrustning.

Avslutningsvis genomförs en demonstration på provbanan AstaZero utanför Borås för att visa hur teknikens säkerhet kan utvärderas på ett lämpligt sätt.

Källa: Rise

Senaste nytt

Huawei tryggar avtal

12 november 2019

Huaweis vara eller icke vara i Europa och USA i samband med 5G-utbyggnad diskuteras frekvent. Det kinesiska företaget öppnar nu för att i avtal garantera att det inte finns några säkerhetsluckor i bolagets utrustning. 

AI tar befälet

12 november 2019

Färjerederiet Stena Line har länge sett fördelarna med AI för sin kundvård och nu flyttas fokus till bryggan. Ett pilotprojekt på färjan Stena Scandinavica undersöker om AI kan assistera fartygets befäl. De första resultaten visar att bränsleförbrukning minskar med 2-3 procent per resa med Stena Fuel Pilot.

GDPR lyft för appar

11 november 2019

Införandet av GDPR har haft en positiv effekt på appars tillgång till privat data och på så sätt har den personliga integriteten stärkts. Samtidigt återstår en del arbete med appar som fortfarande har åtkomst till fler funktioner än vad deras integritetspolicy beskriver.

En dos drönare

11 november 2019

Tre jättar inom USA:s sjuk- och hälsovård undersöker möjligheterna att i samarbete med UPS använda obemannade drönare för effektivare leveranser. Förhoppningen är att kunna distribuera recept till privatpersoner, men också sjukvårdsutrustning och läkemedel till 39 sjukhus.

Mer ledigt på MS

8 november 2019

Intresset för fyradagarsvecka växer och Microsoft i Japan kan bli en föregångare för andra företag i it-branschen. Här ökade produktiviteten med 40 procent när medarbetarna fick lediga fredagar. I Sverige önskar sig nästan 90 procent kortare arbetsvecka men få tror det är möjligt.

Resultat från granskning

8 november 2019

Kriminalvården, Skatteverket och Åklagarmyndigheten är några av de sju brottsbekämpande myndigheter som granskats av Datainspektionen. Målet är att säkra att alla följer reglerna i brottsdatalagen.