Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Självkörande säkerhet

ankamma-med-ungar-pa-promenad.jpg (1)

Forskningsprojektet Headstart med bland annat Rise och Chalmers tekniska högskola ska ge både säkrare och mer hållbara automatiserade transporter på de europeiska vägarna. Projektet finansieras av EU:s ramprogram Horisont 2020

Projekt Headstart, Harmonised European Solutions for Testing Automated Road Transport, siktar in sig på de funktioner som rör positionering, kommunikation mellan fordon och cybersäkerhet. För att de automatiserade funktionerna ska vara tillräckligt säkra måste alla dessa tre egenskaper vara tillförlitliga.

– Vi behöver kunna arbeta på flera olika sätt för att visa säkerhet i automatiserad körning; prov på provbana, simuleringar i dator, erfarenheter från verklig trafik och granskning av konstruktionslösningar, säger Jan Jacobson från Rise.

Fyra testfall

Projektet ska sammanställa befintliga testmetoder och verktyg, samtidigt som man tar in synpunkter från myndigheter, fordonstillverkare och andra intressenter över hela Europa. Målet är att nå samstämmighet kring fyra testfall.

Projektet är ett samarbete mellan partners från nio europeiska länder och ska pågå i tre år, 2019 - 2021. De svenska deltagarna Chalmers tekniska högskola, Rise, AstaZero, Volvokoncernen och Veoneer samlas inom Safer, centrum för fordons- och trafiksäkerhetsforskning.

Demo på AstaZero

De svenska parterna forskar bland annat på vilka krav som kan ställas på automatiserade fordon i olika scenarios, och hur detta kopplas till de tekniska kraven på fordonens utrustning.

Avslutningsvis genomförs en demonstration på provbanan AstaZero utanför Borås för att visa hur teknikens säkerhet kan utvärderas på ett lämpligt sätt.

Källa: Rise

10 maj 2019 Reporter anne hammarskjöld digit Foto adobestock

Senaste nytt