Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Samarbete för snabbare bilar

Nu ska de cirka 100 inbyggda datorerna i ett självkörande fordon kunna kommunicera bättre för vässad funktionalitet. Det är målet för forskningsprojektet Destine och forskare vid Mälardalens högskola, som tar fram ramverket för den nya tekniken.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 15 januari 2019 digit

rallybil slirar med framdäcken i närbild.jpg

– Det unika med detta samarbete är att det gör det möjligt för oss att följa hela kedjan från utvecklandet av ny, vetenskapsbaserad teknik, till implementerandet av tekniken i industriella verktyg, som används i prototyper. Genom att testa den nya tekniken i prototyper kan vi även få återkoppling på vad som kommer att fungera och inte, och på så sätt förbättra tekniken ännu mer, säger Saad Mubeen, projektledare för Destine, Developing Predictable Vehicle Software Utilizing Time Sensitive Networking, vid Mälardalens högskola.

Syftet med projektet är att utveckla effektiva, moderna och säkra fordon genom att använda TSN-teknik, Time Sensitive Networking, avsedd för kommunikation i framtida fordon i hela världen. Men för att tekniken ska kunna användas i fordonsindustrin behövs ett ramverk för dess utveckling.

Hastighet och bromsar

Moderna och autonoma fordon innehåller upp till 100 inbyggda datorer som styr fordonets funktionalitet. För att dessa funktioner ska kunna fungera samtidigt behöver de inbyggda datorerna kommunicera med varandra och det blir möjligt med TSN-teknik.

I till exempel autonoma fordon samlar sensorer, som kamera och radar, in data om fordonets omgivning. Denna stora mängd data skickas sedan vidare till flera andra inbyggda datorer i fordonet, som bearbetar den och sedan styr funktioner som hastighet och bromsar.

– Men vissa funktioner i ett fordon, som exempelvis bromsar, kräver att data som samlats in av en dator måste skickas till en annan dator snabbt och inom en viss tid. TSN-teknik gör det möjligt, men eftersom tekniken är så pass ny, behövs det nya utvecklingstekniker, metoder och verktyg innan den kan spridas och användas i moderna fordon, säger Saad Mubeen, i ett pressmeddelande.

Sänker kostnader

Forskningsprojektet kommer att ha fokus på autonoma entreprenadfordon, men resultaten kommer att kunna användas i alla typer av moderna fordon. Genom att använda TSN-tekniken i entreprenadfordon kan arbetet gå snabbare, bli säkrare för omgivningen och sänka kostnaderna för företagen. .

Forskningsprojektet pågår i tre år och drivs i samverkan med Arcticus Systems och Volvo CE. Vinnova står för ungefär hälften av finansieringen, företagen för den andra halvan.

 

Senaste nytt

Krav på distansjobb

23 november 2020

Hälften av alla kvinnor mellan 30 till 49 år skulle tacka nej till ett arbete om det inte går att jobba på distans och närmare 90 procent anser att digitalisering leder till ett friare arbetsliv. Det visar en ny undersökning. 

Framtidens drönare

23 november 2020

I projektet Nordic Drone Initiative gå de nordiska länderna samman för att driva på utvecklingen av drönare. Det gäller både gods- och passagerartransporter och kan handla om luft-taxi, autonoma budtjänster och nya turistkoncept.

Appen för katten

20 november 2020

Nu finns det en app, som med hjälp av AI, översätter kattens läten. Än så länge finns 13 fraser i appens ordförråd, till exempel mata mig, jag är arg och lämna mig ifred.

Sämst på lösen

20 november 2020

Det verkar vara fortsatt svårt att komma på säkra lösenord. 123456 och 123456789 är de vanligaste lösenorden men de tar mindre än en sekund att knäcka. 

Googles djurskydd

19 november 2020

En nyutvecklad AI ska spåra tjuvskyttar i Kamerun. Genom att urskilja skottlossningar från andra ljud kan den hjälpa vakter att spåra illegal jakt. 

5G värt 260 biljoner

19 november 2020

5G kan dra in 31 000 miljarder dollar, ungefär 260 000 miljarder kronor, till it- och telekomindustrin fram till 2030. Det visar en ny studie från Ericsson.