Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Samarbete för snabbare bilar

Nu ska de cirka 100 inbyggda datorerna i ett självkörande fordon kunna kommunicera bättre för vässad funktionalitet. Det är målet för forskningsprojektet Destine och forskare vid Mälardalens högskola, som tar fram ramverket för den nya tekniken.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 15 januari 2019 digit

rallybil slirar med framdäcken i närbild.jpg

– Det unika med detta samarbete är att det gör det möjligt för oss att följa hela kedjan från utvecklandet av ny, vetenskapsbaserad teknik, till implementerandet av tekniken i industriella verktyg, som används i prototyper. Genom att testa den nya tekniken i prototyper kan vi även få återkoppling på vad som kommer att fungera och inte, och på så sätt förbättra tekniken ännu mer, säger Saad Mubeen, projektledare för Destine, Developing Predictable Vehicle Software Utilizing Time Sensitive Networking, vid Mälardalens högskola.

Syftet med projektet är att utveckla effektiva, moderna och säkra fordon genom att använda TSN-teknik, Time Sensitive Networking, avsedd för kommunikation i framtida fordon i hela världen. Men för att tekniken ska kunna användas i fordonsindustrin behövs ett ramverk för dess utveckling.

Hastighet och bromsar

Moderna och autonoma fordon innehåller upp till 100 inbyggda datorer som styr fordonets funktionalitet. För att dessa funktioner ska kunna fungera samtidigt behöver de inbyggda datorerna kommunicera med varandra och det blir möjligt med TSN-teknik.

I till exempel autonoma fordon samlar sensorer, som kamera och radar, in data om fordonets omgivning. Denna stora mängd data skickas sedan vidare till flera andra inbyggda datorer i fordonet, som bearbetar den och sedan styr funktioner som hastighet och bromsar.

– Men vissa funktioner i ett fordon, som exempelvis bromsar, kräver att data som samlats in av en dator måste skickas till en annan dator snabbt och inom en viss tid. TSN-teknik gör det möjligt, men eftersom tekniken är så pass ny, behövs det nya utvecklingstekniker, metoder och verktyg innan den kan spridas och användas i moderna fordon, säger Saad Mubeen, i ett pressmeddelande.

Sänker kostnader

Forskningsprojektet kommer att ha fokus på autonoma entreprenadfordon, men resultaten kommer att kunna användas i alla typer av moderna fordon. Genom att använda TSN-tekniken i entreprenadfordon kan arbetet gå snabbare, bli säkrare för omgivningen och sänka kostnaderna för företagen. .

Forskningsprojektet pågår i tre år och drivs i samverkan med Arcticus Systems och Volvo CE. Vinnova står för ungefär hälften av finansieringen, företagen för den andra halvan.

 

Senaste nytt

Nya neurala nätverk

24 april 2019

Ett arbete på Göteborgs universitet om mikrosimmare ledde till en ny användningsmetod för AI. Redan innan forskningen publicerats så har internationella forskargrupper visat intresse.

Plugga industri 4.0

24 april 2019

KK-stiftelsen har beviljat upp till 42 miljoner kronor till Mälardalens högskola och Jönköping University för att erbjuda näringslivet kurser inom innovation och produktrealisering. Ett av de fyra fokusområdena är industri 4.0.

En AI vi förstår

23 april 2019

Inom AI finns en datadriven metod, exempelvis deep learning, samt en kunskapsdriven metod som baseras mer på logik. Dessa två kan än så länge inte samarbeta som hos människor, men det ska ett forskningsprojekt på Örebro Universitet försöka ändra på. 

Satellit skyddar skogen

23 april 2019

Sveaskog vill se ett slut på granbarkborrens förstöring av den svenska skogen. Därför har bolaget börjat använda sig av en intelligent satellitlösning som i realtid visualiserar insekternas framfart.

Största säkerhetshålen

18 april 2019

Hela 77 procent saknar en beredskapsplan mot cyberattacker, och av de som har en plan så är det bara 54 procent som regelbundet testar den. Det visar en ny rapport från IBM Security.

Krav på ny e-leg

18 april 2019

SKL vill göra det möjligt för alla personer att ha tillgång till en digital legitimation. Idag är det många som inte tillåts ett bank-id och därmed står de utanför en stor del av samhället, vilket också innebär mer jobb för kommuner och offentlig förvaltning.