Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Samarbete för snabbare bilar

Nu ska de cirka 100 inbyggda datorerna i ett självkörande fordon kunna kommunicera bättre för vässad funktionalitet. Det är målet för forskningsprojektet Destine och forskare vid Mälardalens högskola, som tar fram ramverket för den nya tekniken.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 15 januari 2019 digit

rallybil slirar med framdäcken i närbild.jpg

– Det unika med detta samarbete är att det gör det möjligt för oss att följa hela kedjan från utvecklandet av ny, vetenskapsbaserad teknik, till implementerandet av tekniken i industriella verktyg, som används i prototyper. Genom att testa den nya tekniken i prototyper kan vi även få återkoppling på vad som kommer att fungera och inte, och på så sätt förbättra tekniken ännu mer, säger Saad Mubeen, projektledare för Destine, Developing Predictable Vehicle Software Utilizing Time Sensitive Networking, vid Mälardalens högskola.

Syftet med projektet är att utveckla effektiva, moderna och säkra fordon genom att använda TSN-teknik, Time Sensitive Networking, avsedd för kommunikation i framtida fordon i hela världen. Men för att tekniken ska kunna användas i fordonsindustrin behövs ett ramverk för dess utveckling.

Hastighet och bromsar

Moderna och autonoma fordon innehåller upp till 100 inbyggda datorer som styr fordonets funktionalitet. För att dessa funktioner ska kunna fungera samtidigt behöver de inbyggda datorerna kommunicera med varandra och det blir möjligt med TSN-teknik.

I till exempel autonoma fordon samlar sensorer, som kamera och radar, in data om fordonets omgivning. Denna stora mängd data skickas sedan vidare till flera andra inbyggda datorer i fordonet, som bearbetar den och sedan styr funktioner som hastighet och bromsar.

– Men vissa funktioner i ett fordon, som exempelvis bromsar, kräver att data som samlats in av en dator måste skickas till en annan dator snabbt och inom en viss tid. TSN-teknik gör det möjligt, men eftersom tekniken är så pass ny, behövs det nya utvecklingstekniker, metoder och verktyg innan den kan spridas och användas i moderna fordon, säger Saad Mubeen, i ett pressmeddelande.

Sänker kostnader

Forskningsprojektet kommer att ha fokus på autonoma entreprenadfordon, men resultaten kommer att kunna användas i alla typer av moderna fordon. Genom att använda TSN-tekniken i entreprenadfordon kan arbetet gå snabbare, bli säkrare för omgivningen och sänka kostnaderna för företagen. .

Forskningsprojektet pågår i tre år och drivs i samverkan med Arcticus Systems och Volvo CE. Vinnova står för ungefär hälften av finansieringen, företagen för den andra halvan.

 

Senaste nytt

Rekord för RPA

25 juni 2019

Marknaden för RPA växte med 63 procent under 2018. Den positiva utvecklingen väntas fortsätta och kommer 2019 att vara värd 1,3 miljarder dollar. Den största ökningen sker hos banker, försäkringsbolag och telekomföretag. 

Polisen granskas

24 juni 2019

Datainspektionen har inlett en granskning av Polisen och Ekobrottsmyndigheten och om de båda brottsbekämpande myndigheterna har rutiner för att upptäcka, rapportera och hantera personuppgiftsincidenter.

Revolution i cellforskning

24 juni 2019

Ett vanligt problem när celler undersöks är att den optiska pincetten skadar cellen. Nu kan svensk forskning lösa det här genom en ny typ av kraft, som minskar pincettens ljusanvändning.

ABB breddar bilden

20 juni 2019

När teknikindustrin ska illustreras syns oftast män på bilderna. Det vill ABB göra något åt och ansluter sig därför till Teknikföretagens bildbank Bredda Bilden.

Så säkras företaget

20 juni 2019

Företag lägger allt större del av sin it-budget på cybersäkerhet, men vad effekten blir glöms för ofta bort. För att lyckas måste säkerhet vara en del av affärsstrategin, riskhanteringen och i beslutsfattandet. Detta framkommer i en ny undersökning gjord av PwC.

Trafikverkets 20 åtgärder

19 juni 2019

Trafikverket presenterar 20 insatser för ett mer automatiserat och smart vägtransportsystem. Åtgärderna ska genomföras under fem år och några av dem är autonoma bussar på landsväg samt snöskottande robotar.