Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Så satsar Stadium

Stadium är i en förändringsresa där e-handeln blir allt viktigare, och där konkurrenterna finns globalt. Att lyckas här kräver mycket data, ny teknik och unika kunderbjudanden och när jobbet är gjort vill CDO Fredrik Persson avveckla sin egen roll. 

Text Fredrik Adolfsson Foto Stadium 20 maj 2019 ledarskap

stadium-ny-960640.jpg

– Vi var rätt tidiga med e-handeln som vi lanserade 2007. Den var fullt integrerad med saldouppdateringar och utlämning i butiker, men servicenivån som höll då räcker inte på långa vägar idag. Nu finns det helt andra krav från våra konsumenter. Tidigare kunde man uppdatera lagersaldot en gång per dygn då det räckte att kunderna visste på ett ungefär om varorna fanns, men nu måste de veta exakt.

– Då kunde man också acceptera att få vänta i fyra timmar på att få sina hemleveranser, nu vill man veta nästan exakt på minuten när varorna dyker upp vid dörren, säger Fredrik Persson, CDO på Stadium.

En stor skillnad för familjeföretaget och sportmodekedjan Stadium är att man nuförtiden konkurrerar globalt, inte bara lokalt mot andra rena sportaktörer. Det har delvis att göra med att träning blivit något av en livsstil och modeföretag breddar sina erbjudanden med sportkläder. I och med att allt mer handel sker digitalt så har samtidigt även marknadsplatser som exempelvis Zalando blivit till en konkurrent, vilket inte var fallet för några år sedan, menar Fredrik Persson.

– Pure player-aktörerna som bara finns digitalt har absolut snabbat på konkurrenssituationen och utvecklingen hos oss. De nya bolagen har inte så mycket arv och historia och kommer ofta direkt med den senaste teknologin, så där är en utmaning för oss att hela tiden hänga på.

– Dessa pure players har också helt andra infallsvinklar och mäter försäljning på ett annorlunda, mer datadrivet sätt än vad traditionella butiker gör. De går inte lika mycket på magkänsla. Ett beteende som de tar med sig även när de öppnar sina första fysiska butiker, vilket är något som vi också kommer behöva göra.

Konsolideringar på gång

Vi behöver erbjuda något utöver själva produkterna och anpassa upplevelsen mot kunden på den lokala marknaden.

En annan förflyttning är neddragningen av den fysiska handeln. Detta kommer innebära stora konsolideringar företag emellan och ett ökat fokus på kundbemötandet i de butiker som väl finns kvar.

– Utslagningen har redan börjat men om vi bara kan ge konsumenter en tillräckligt bra anledning att besöka en fysisk butik så kommer de att dyka upp. Möjligen kommer det att bli färre butiker framöver men lösningen kan aldrig vara att stänga alla. Vi måste utveckla servicen eller tjänsten som butiken erbjuder.

Hur ska ni lyckas med det?

– Det är den stora frågan som alla inom retail funderar på. Vad är egentligen den unika fördelen med vår butik? Här måste vi bli mer relevanta, personliga och upplevelsedrivna. Vi behöver erbjuda något utöver själva produkterna och anpassa upplevelsen mot kunden på den lokala marknaden. Alla butiker kommer inte se likadana ut. Här kommer ny teknik att hjälpa oss men om det är VR, AR, AI eller något annat vet vi inte än, men ju mer tillgång till data vi får desto mer specificerade kan vi bli.

Bort med CDO-rollen

När digitaliseringsarbetet är gjort så ser Fredrik Persson en avveckling av sig själv i CDO-rollen som mycket möjlig. En tankegång som alla CDO:er borde ha, därför att när personalen har kunskapen och förståelsen om den digitala utvecklingen så behövs inte rollen något mer, menar han.

– Jag ser mig någonstans som en medlare mellan it-verksamheten och den operativa verksamheten. Där är min roll att få hela organisationen att förstå möjligheterna med digitaliseringen. När de har det så behövs inte jag. Men om den dagen någon gång kommer är väl å andra sidan oklart.

Hur ser er verksamhet ut om tre år?

– Vi är vana vid att titta på en linjär utveckling men en utmaning framöver blir att hantera den exponentiella utvecklingen inom vissa delar. Där måste vi ta riktig höjd och våga satsa. Något som växer exponentiellt är de rena e-handelstransaktionerna, så det är ju ingen tvekan om att vi kommer att satsa hårt inom det segmentet.

– Kunder kommer också att välja bort aktörer, både digitalt och fysiskt, som de inte tycker är relevanta. Så det kommer att ske en enorm utslagning över tid, men här ser jag att Stadium har en god potential att öka sina marknadsandelar, avslutar Fredrik Persson.

Läs mer om ämnet:

Rekommenderad läsning

snygg sminkad kvinna mot peachfärgad bakgrund.jpg

Därför lyckas Lyko

11 feb 2019 ledarskap

Från en frisörsalong i en by i Dalarna till närmare 500 sysselsatta och en omsättning på nästan 800 miljoner kronor har Lyko tagit e-handelsvärlden med storm. Ständig kundkontakt, rätt trafik och kombon med butiker och nätet är några av nycklarna till framgången.

kvinna-solglasögon-retail-960640.jpg
video

Början av retails stålbad

19 jun 2018 ledarskap

Retails stålbad kommer att påverka hela branschen och för de europeiska bolagen ökar pressen då allt fler amerikanska bolag etablerar sig i Europa. Det menar Mats Oretorp, Europachef inom försäljning på Dell EMC.

ikea-designklassiker-klippan.jpg
video

Ikeas digitala ledarskap

7 feb 2019 ledarskap

Drygt 75 år efter starten är Ikea piggare och mer innovativt än någonsin tidigare. Förklaringen är en företagskultur som uppmuntrar initiativ, delegerar ansvar och ständigt söker efter smarta lösningar för ökad kundnytta och lönsamhet.

kungakrona-i-guld.jpg

Ny roll för it-chef

14 feb 2019 ledarskap

Den traditionella it-chefen med en självklar plats i ledningsgruppen utmanas av nya yrkesroller i och med företagens och de offentliga verksamheternas satsning på digitalisering. Ett nytt fokus på digital omställning och affärsverksamhet leder till en stadig marginalisering av yrkesrollen.

david goeckeler.png

Cisco Live: Datacenter utan center

30 jan 2019 digit

Cisco ska finnas där datan finns. Det är huvudbudskapet när chefen för nätverk och säkerhet, David Goeckeler, inleder Cisco Live i Barcelona. För att det ska bli möjligt presenterar bolaget en ny ACI och en ny Hyperflex.

stor-maskin-river-fastighet.jpg

Sämst i klassen

12 jun 2018 ledarskap

Mindre än fyra av tio företag inom bygg och fastighet har en digitaliseringsstrategi. Detta trots att mer än sju av tio anser att digitaliseringen är viktig för det egna företaget enligt en studie av fyra olika sektorer. 

par-går-på-väg.jpg

AI mot prostatacancer

21 jun 2018 it i vården

AI kan ge en ökad förståelse till hur prostatacancer kommer till, det menar forskargrupper vid KTH och Karolinska Institutet.

adsverige-utvecklar-sjalva.jpg

AD Sverige mekar helst själva

19 jul 2018 ledarskap

Med butiker och märkesverkstäder i hela Sverige och en heterogen målgrupp har AD Sverige valt bort färdiga lösningar. Här sker drifttagningen av affärskritiska plattformar för lager och logistik med ett stort engagemang och egna utvecklare.

sverige-ai-almedalen-960640.jpg

Så växer Sverige med AI

19 jul 2018 ledarskap

Med en lagstiftning som ligger 10-15 år efter sin tid och en offentlig sektor som noga vaktar sina data återstår en hel del utmaningar för att AI ska bli en tillväxtmotor för Sverige. Nu behöver politiker och beslutsfattare inspireras av länder som Estland och bana vägen för en industri där råvaran är data och framtiden är full av möjligheter.