Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Så satsar Stadium

Stadium är i en förändringsresa där e-handeln blir allt viktigare, och där konkurrenterna finns globalt. Att lyckas här kräver mycket data, ny teknik och unika kunderbjudanden och när jobbet är gjort vill CDO Fredrik Persson avveckla sin egen roll. 

Text Fredrik Adolfsson Foto Stadium 20 maj 2019 ledarskap

stadium-ny-960640.jpg

– Vi var rätt tidiga med e-handeln som vi lanserade 2007. Den var fullt integrerad med saldouppdateringar och utlämning i butiker, men servicenivån som höll då räcker inte på långa vägar idag. Nu finns det helt andra krav från våra konsumenter. Tidigare kunde man uppdatera lagersaldot en gång per dygn då det räckte att kunderna visste på ett ungefär om varorna fanns, men nu måste de veta exakt.

– Då kunde man också acceptera att få vänta i fyra timmar på att få sina hemleveranser, nu vill man veta nästan exakt på minuten när varorna dyker upp vid dörren, säger Fredrik Persson, CDO på Stadium.

En stor skillnad för familjeföretaget och sportmodekedjan Stadium är att man nuförtiden konkurrerar globalt, inte bara lokalt mot andra rena sportaktörer. Det har delvis att göra med att träning blivit något av en livsstil och modeföretag breddar sina erbjudanden med sportkläder. I och med att allt mer handel sker digitalt så har samtidigt även marknadsplatser som exempelvis Zalando blivit till en konkurrent, vilket inte var fallet för några år sedan, menar Fredrik Persson.

– Pure player-aktörerna som bara finns digitalt har absolut snabbat på konkurrenssituationen och utvecklingen hos oss. De nya bolagen har inte så mycket arv och historia och kommer ofta direkt med den senaste teknologin, så där är en utmaning för oss att hela tiden hänga på.

– Dessa pure players har också helt andra infallsvinklar och mäter försäljning på ett annorlunda, mer datadrivet sätt än vad traditionella butiker gör. De går inte lika mycket på magkänsla. Ett beteende som de tar med sig även när de öppnar sina första fysiska butiker, vilket är något som vi också kommer behöva göra.

Konsolideringar på gång

Vi behöver erbjuda något utöver själva produkterna och anpassa upplevelsen mot kunden på den lokala marknaden.

En annan förflyttning är neddragningen av den fysiska handeln. Detta kommer innebära stora konsolideringar företag emellan och ett ökat fokus på kundbemötandet i de butiker som väl finns kvar.

– Utslagningen har redan börjat men om vi bara kan ge konsumenter en tillräckligt bra anledning att besöka en fysisk butik så kommer de att dyka upp. Möjligen kommer det att bli färre butiker framöver men lösningen kan aldrig vara att stänga alla. Vi måste utveckla servicen eller tjänsten som butiken erbjuder.

Hur ska ni lyckas med det?

– Det är den stora frågan som alla inom retail funderar på. Vad är egentligen den unika fördelen med vår butik? Här måste vi bli mer relevanta, personliga och upplevelsedrivna. Vi behöver erbjuda något utöver själva produkterna och anpassa upplevelsen mot kunden på den lokala marknaden. Alla butiker kommer inte se likadana ut. Här kommer ny teknik att hjälpa oss men om det är VR, AR, AI eller något annat vet vi inte än, men ju mer tillgång till data vi får desto mer specificerade kan vi bli.

Bort med CDO-rollen

När digitaliseringsarbetet är gjort så ser Fredrik Persson en avveckling av sig själv i CDO-rollen som mycket möjlig. En tankegång som alla CDO:er borde ha, därför att när personalen har kunskapen och förståelsen om den digitala utvecklingen så behövs inte rollen något mer, menar han.

– Jag ser mig någonstans som en medlare mellan it-verksamheten och den operativa verksamheten. Där är min roll att få hela organisationen att förstå möjligheterna med digitaliseringen. När de har det så behövs inte jag. Men om den dagen någon gång kommer är väl å andra sidan oklart.

Hur ser er verksamhet ut om tre år?

– Vi är vana vid att titta på en linjär utveckling men en utmaning framöver blir att hantera den exponentiella utvecklingen inom vissa delar. Där måste vi ta riktig höjd och våga satsa. Något som växer exponentiellt är de rena e-handelstransaktionerna, så det är ju ingen tvekan om att vi kommer att satsa hårt inom det segmentet.

– Kunder kommer också att välja bort aktörer, både digitalt och fysiskt, som de inte tycker är relevanta. Så det kommer att ske en enorm utslagning över tid, men här ser jag att Stadium har en god potential att öka sina marknadsandelar, avslutar Fredrik Persson.

Läs mer om ämnet:

Rekommenderad läsning

snygg sminkad kvinna mot peachfärgad bakgrund.jpg

Därför lyckas Lyko

11 feb 2019 ledarskap

Från en frisörsalong i en by i Dalarna till närmare 500 sysselsatta och en omsättning på nästan 800 miljoner kronor har Lyko tagit e-handelsvärlden med storm. Ständig kundkontakt, rätt trafik och kombon med butiker och nätet är några av nycklarna till framgången.

kvinna-solglasögon-retail-960640.jpg
video

Början av retails stålbad

19 jun 2018 ledarskap

Retails stålbad kommer att påverka hela branschen och för de europeiska bolagen ökar pressen då allt fler amerikanska bolag etablerar sig i Europa. Det menar Mats Oretorp, Europachef inom försäljning på Dell EMC.

ullared-960640.jpg

VIP-kunder på Gekås

17 dec 2019 ledarskap

Att Gekås hamnade i just Ullared är resultatet från en dejt på 60-talet. Förra året besökte 4,8 miljoner kunder varuhuset och handlade för 5,4 miljarder. Strategin är att sälja allt som behövs i hemmet och får plats i en bil och att alla kunder ska känna sig betydelsefulla.

smink-retail-960640.jpg

Butik ökar e-handel

21 nov 2019 digit

När en fysisk butik öppnar så ökar e-handeln i butikens närområde med 40 procent. Det visar en ny undersökning. 

ikea-designklassiker-klippan.jpg
video

Ikeas digitala ledarskap

7 feb 2019 ledarskap

Drygt 75 år efter starten är Ikea piggare och mer innovativt än någonsin tidigare. Förklaringen är en företagskultur som uppmuntrar initiativ, delegerar ansvar och ständigt söker efter smarta lösningar för ökad kundnytta och lönsamhet.

Piller Ligger Formade Som Ett Hjärta Mot Gul Bakgrund

Hej transparent transport

29 maj 2020 digit

Apoteket Hjärtat lanserar ett miljövänligt transportalternativ för sin e-handel. Lösningen är utvecklad tillsammans med forskare vid Linköpings och Stockholms universitet.

Sustainability Ehandel

E-handel utan retur

25 jun 2020 digit

En växande e-handel innebär även ett ökat antal returer. Nästan hälften av svenskarna har returnerat åtminstone en vara senaste året. För att komma åt problemet kan bättre digitala mätverktyg vara en lösning.

Riksdag Sverige

Sveriges AI-miss

29 jun 2020 digit

Sverige har missat möjligheten att AI-utbilda korttidspermitterade under coronapandemin. Nu behöver vi som land få till en demokratisering av tekniken, fokusera hårt på tillämpningar och politiker med mer positiv inställning. Det menar Daniel Akenine, Microsoft och Luka Crnkovic-Friis, Peltarion. 

Fyra Bensinpump
voister trend 2020

När viruset kom till Qstar

12 aug 2020 digit

Med Teams utrullat till alla medarbetare och proaktiva säkerhetsrutiner var Qstar redo för distansarbete när pandemin krävde hemmajobb. För att allt ska fungera krävs både hög flexibilitet och en ökad omvärldsbevakning.