Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Gartner om VR-trenden

Hela 100 miljoner konsumenter kommer att shoppa via AR och VR i butik eller online redan under nästa år. Inte minst kommer implementeringen av 5G-nätet att bidra till den snabba utvecklingen. Det skriver Gartner i sin rapport.

Text Fredrik Adolfsson Foto Adobestock 16 april 2019 digit

fel-soffa-ar.jpg

Augmented reality och virtual reality har potentialen att framöver liva upp kundupplevelsen, individualisera erbjudanden och visualisera produkter på olika sätt, menar analytikerfirman Gartner.

I deras undersökning från 2018 så svarade 46 procent av de tillfrågade återförsäljarna att de till 2020 planerar att börja använda sig av AR eller VR-lösningar för möta kunders ökade krav.

Effekterna av AR och VR i detaljhandeln kan bli omvälvande.

 Försäljare står under ett ökat tryck att förklara syftet med fysiska butiker. Samtidigt så bedömer kunderna alltmer vilka upplevelser de får när de handlar. Som ett resultat av detta vänder sig återförsäljarna till AR och VR för att kunna erbjuda kunderna en enhetlig detaljhandel både i och utanför butikerna, säger Hanna Kärki, forskningsanalytiker på Gartner.

Alibaba och Ikea lyckade exempel

Med VR kan kostnader minska för att designa nya produkter. Det är också fullt möjligt att öka förståelsen av information genom avancerad grafisk visualisering samt simuleringsteknik. Exempel på detta är Alibabas shoppingupplevelse helt i VR, Tescos VR-turer och Adidas VR-video för att visa upp sin kollektion av utomhuskläder.

 Effekterna av AR och VR i detaljhandeln kan bli omvälvande. När det gäller AR så är ett exempel Ikeas app Place. Via den kan kunder innan de handlat placera ut Ikea-möbler i sitt hem för att se ifall de passar, säger Hanna Kärki. 

Utvecklingen av 5G-nätet kan komma att snabba på implementeringen av AR och VR i butiker.

 Implementationen av 5G, AR och VR i butiker kommer inte bara transformera kundernas engagemang utan även hela produkthanteringen. 5G kan bland annat optimera lagerresurser, förbättra butikernas trafikanalys och genom beacons kommunicera med kundernas telefoner, säger Sylvain Fabre, senior forskningschef på Gartner. 

Källa: Gartner

Läs mer om ämnet:

Senaste nytt

Böter för igenkänning

21 augusti 2019

Det blir 200 000 kronor i böter för Anderstorpsgymnasiet i Skellefteå som har använt ansiktsigenkänning för att göra närvarokoll av elever under lektioner. Men it-strateg och tidigare rektor Tommy Lindmark säger att han inte håller med om Datainspektionens beslut.

(Nästan) alla tech-positiva

20 augusti 2019

De globala techjättarna toppar när Yougov raknar bolagens varumärken baserat på frågor till drygt 2,5 miljoner konsumenter. I Sverige toppar Ikea, tätt följt av Swish och Volvo. 

När käppen blir robot

20 augusti 2019

En mobil robotkäpp kan hjälpa framförallt äldre med balans- och hållningssvårigheter att ta sig runt på ett säkert sätt. Det hoppas ingenjörerna bakom käppen Canine.

Bilnavigering i 3D

19 augusti 2019

Nu kan du snart köra en bil, vars instrumentpanel är i 3D. Inga glasögon behövs och displayen funkar oavsett vilken vinkel du tittar från.

Unga vill till it

19 augusti 2019

Var femte svensk vill byta yrke och de allra flesta drömmer om en ny karriär inom it-branschen. Det visar en SIFO-undersökning om framtidens arbetsmarknad.

5G mobilens räddning

16 augusti 2019

Försäljningen av smarta mobiler minskar med 2,5 procent under 2019. Det är först under 2020 som det kommer att ske en ökning, och det sker i samband med introduktionen av 5G. Det uppger analytikerfirman Gartner.