Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Gartner om VR-trenden

Hela 100 miljoner konsumenter kommer att shoppa via AR och VR i butik eller online redan under nästa år. Inte minst kommer implementeringen av 5G-nätet att bidra till den snabba utvecklingen. Det skriver Gartner i sin rapport.

Text Fredrik Adolfsson Foto Adobestock 16 april 2019 digit

fel-soffa-ar.jpg

Augmented reality och virtual reality har potentialen att framöver liva upp kundupplevelsen, individualisera erbjudanden och visualisera produkter på olika sätt, menar analytikerfirman Gartner.

I deras undersökning från 2018 så svarade 46 procent av de tillfrågade återförsäljarna att de till 2020 planerar att börja använda sig av AR eller VR-lösningar för möta kunders ökade krav.

Effekterna av AR och VR i detaljhandeln kan bli omvälvande.

 Försäljare står under ett ökat tryck att förklara syftet med fysiska butiker. Samtidigt så bedömer kunderna alltmer vilka upplevelser de får när de handlar. Som ett resultat av detta vänder sig återförsäljarna till AR och VR för att kunna erbjuda kunderna en enhetlig detaljhandel både i och utanför butikerna, säger Hanna Kärki, forskningsanalytiker på Gartner.

Alibaba och Ikea lyckade exempel

Med VR kan kostnader minska för att designa nya produkter. Det är också fullt möjligt att öka förståelsen av information genom avancerad grafisk visualisering samt simuleringsteknik. Exempel på detta är Alibabas shoppingupplevelse helt i VR, Tescos VR-turer och Adidas VR-video för att visa upp sin kollektion av utomhuskläder.

 Effekterna av AR och VR i detaljhandeln kan bli omvälvande. När det gäller AR så är ett exempel Ikeas app Place. Via den kan kunder innan de handlat placera ut Ikea-möbler i sitt hem för att se ifall de passar, säger Hanna Kärki. 

Utvecklingen av 5G-nätet kan komma att snabba på implementeringen av AR och VR i butiker.

 Implementationen av 5G, AR och VR i butiker kommer inte bara transformera kundernas engagemang utan även hela produkthanteringen. 5G kan bland annat optimera lagerresurser, förbättra butikernas trafikanalys och genom beacons kommunicera med kundernas telefoner, säger Sylvain Fabre, senior forskningschef på Gartner. 

Källa: Gartner

Läs mer om ämnet:

Senaste nytt

Rekordförsäljning

17 januari 2020

För första gången sedan 2011 gick den globala pc-marknaden upp under förra året. Marknaden växte med 2,7 procent under 2019  och under sista kvartalet var ökningen som störst med 4,8 procent.

AI mot grooming

17 januari 2020

Bara genom att höra olika röster tror vi oss uppfatta egenskaper hos personer, bland annat ålder. På Högskolan i Gävle forskar nu Sara Skoog Waller kring hur AI framöver kan hitta kännetecken på röstmanipulation. 

Färre kakor för Google

16 januari 2020

Google kommer att fasa ut kakor från tredje part i sin webbläsare Google Chrome. Beskedet kommer samtidigt som Irlands motsvarighet till Datainspektionen granskar Googles reklamverksamheter.

AI sparar 140 mdr

16 januari 2020

Ökad AI-användning kan stärka välfärden motsvarande ungefär 140 miljarder kronor årligen. Det framgår av en nyligen överlämnad delrapport från DIGG till regeringen.

IoT retails framtid

15 januari 2020

Hela 67 procent av alla kunder i detaljhandeln ser mobila tekniklösningar som det bästa sättet att ge en snabbare shoppingupplevelse. 76 procent vill även ha individanpassade upplevelser via mobilen. Det visar en ny rapport från IoT- och mobilitetsföretaget Soti. 

3D för bättre syn

15 januari 2020

De jobbiga ögonlapparnas tid är förbi. Amblyopi, det vill säga Lazy eye, kan nu behandlas med ett par 3D-glasögon och en platta.