Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Gartner om VR-trenden

Hela 100 miljoner konsumenter kommer att shoppa via AR och VR i butik eller online redan under nästa år. Inte minst kommer implementeringen av 5G-nätet att bidra till den snabba utvecklingen. Det skriver Gartner i sin rapport.

Text Fredrik Adolfsson Foto Adobestock 16 april 2019 digit

fel-soffa-ar.jpg

Augmented reality och virtual reality har potentialen att framöver liva upp kundupplevelsen, individualisera erbjudanden och visualisera produkter på olika sätt, menar analytikerfirman Gartner.

I deras undersökning från 2018 så svarade 46 procent av de tillfrågade återförsäljarna att de till 2020 planerar att börja använda sig av AR eller VR-lösningar för möta kunders ökade krav.

Effekterna av AR och VR i detaljhandeln kan bli omvälvande.

 Försäljare står under ett ökat tryck att förklara syftet med fysiska butiker. Samtidigt så bedömer kunderna alltmer vilka upplevelser de får när de handlar. Som ett resultat av detta vänder sig återförsäljarna till AR och VR för att kunna erbjuda kunderna en enhetlig detaljhandel både i och utanför butikerna, säger Hanna Kärki, forskningsanalytiker på Gartner.

Alibaba och Ikea lyckade exempel

Med VR kan kostnader minska för att designa nya produkter. Det är också fullt möjligt att öka förståelsen av information genom avancerad grafisk visualisering samt simuleringsteknik. Exempel på detta är Alibabas shoppingupplevelse helt i VR, Tescos VR-turer och Adidas VR-video för att visa upp sin kollektion av utomhuskläder.

 Effekterna av AR och VR i detaljhandeln kan bli omvälvande. När det gäller AR så är ett exempel Ikeas app Place. Via den kan kunder innan de handlat placera ut Ikea-möbler i sitt hem för att se ifall de passar, säger Hanna Kärki. 

Utvecklingen av 5G-nätet kan komma att snabba på implementeringen av AR och VR i butiker.

 Implementationen av 5G, AR och VR i butiker kommer inte bara transformera kundernas engagemang utan även hela produkthanteringen. 5G kan bland annat optimera lagerresurser, förbättra butikernas trafikanalys och genom beacons kommunicera med kundernas telefoner, säger Sylvain Fabre, senior forskningschef på Gartner. 

Källa: Gartner

Läs mer om ämnet:

Senaste nytt

Nya neurala nätverk

24 april 2019

Ett arbete på Göteborgs universitet om mikrosimmare ledde till en ny användningsmetod för AI. Redan innan forskningen publicerats så har internationella forskargrupper visat intresse.

Plugga industri 4.0

24 april 2019

KK-stiftelsen har beviljat upp till 42 miljoner kronor till Mälardalens högskola och Jönköping University för att erbjuda näringslivet kurser inom innovation och produktrealisering. Ett av de fyra fokusområdena är industri 4.0.

En AI vi förstår

23 april 2019

Inom AI finns en datadriven metod, exempelvis deep learning, samt en kunskapsdriven metod som baseras mer på logik. Dessa två kan än så länge inte samarbeta som hos människor, men det ska ett forskningsprojekt på Örebro Universitet försöka ändra på. 

Satellit skyddar skogen

23 april 2019

Sveaskog vill se ett slut på granbarkborrens förstöring av den svenska skogen. Därför har bolaget börjat använda sig av en intelligent satellitlösning som i realtid visualiserar insekternas framfart.

Största säkerhetshålen

18 april 2019

Hela 77 procent saknar en beredskapsplan mot cyberattacker, och av de som har en plan så är det bara 54 procent som regelbundet testar den. Det visar en ny rapport från IBM Security.

Krav på ny e-leg

18 april 2019

SKL vill göra det möjligt för alla personer att ha tillgång till en digital legitimation. Idag är det många som inte tillåts ett bank-id och därmed står de utanför en stor del av samhället, vilket också innebär mer jobb för kommuner och offentlig förvaltning.