Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Ale med steget före

Ale kommun insåg tidigt vikten av digitalisering för att säkra invånarnas behov av service och vård. Nu är man lika tidigt ute med en egenutvecklad chattbot som snart blir en tillgång för hela förvaltningen.

Text elisabeth nore Foto adobestock 8 maj 2019 digit

– Vi jobbar med digitaliseringsinsatser inom alla områden och har hållit på med ett långsiktigt arbete sedan 2009. Just nu ligger fokus på e-hälsa och vården. Samtliga våra undersköterskor har fått en egen smartphone, där de har tillgång till ett antal applikationer som de behöver i sitt dagliga arbete. Syftet med allt vi gör är att höja kvaliteten på vården för våra kommuninvånare, säger Christina Larsson, it-chef, Ale kommun på Kommits i Visby.

– Nyckelfria lås, digital dokumentation, och medicinlistor är några exempel på vad vi rullar ut nu. Det har egentligen bara börjat och vi kommer att tillföra fler och fler appar. Precis som Christina säger har vi verkligen satsat på detta. Vi håller på att utrusta i princip alla medarbetare med varsin smartphone för de som jobbar mobilt, respektive plattor som finns i rummen hos våra vårdnadstagarna. Tanken är att via våra Azure-tjänster kunna styra tillgången på olika appar och funktioner, säger Per-Erik Lundahl, it-strateg, Ale kommun.

Hur upplever medarbetarna sina nya verktyg?

– De verkar positiva till att de fått en egen mobil enhet som också ger dem tillgång till kommunens intranät, deras e-post, schemaläggningssystemet för tidrapportering, samt möjligheten att på ett enklare sätt göra digital signering vid utlämning av mediciner. På så sätt höjs värdet i allt de gör.

Berätta om er egenutvecklade chattbot.

– Vi driver ett projekt med Microsoft och Atea för att titta på hur vi med standardapplikationer i Azure ska kunna utveckla en chattbot för på sikt hela Ale kommun. I nuläget har vi inriktat oss på sektor samhällsbyggnad, där avdelning vatten och avlopp får 200-250 frågor som återkommer ofta.

– Vi har också haft flera möten med andra delar av kommunen. Här visar det sig att internt på många avdelningar finns ett antal frågor som är i princip desamma och där testar vi för närvarande en gemensam lösning. Vi har inte sjösatt den skarpt men tror verkligen på den.

Vi har också ett gott och nära samarbete med organisationen för att kunna levererar bra infrastruktur utan teknikstrul.

– Vi jobbar också med kommunens kontaktcentrum som ser stora möjligheter att kunna använda chattbotten för att förbättra service och tillgänglighet för våra invånare. Kontaktcentrum har drivit ett eget projekt kring områden där de ser att chattbotten kan vara ett värdefullt verktyg.

Hur jobbar ni för att hitta behov och lösningar?

– Vi har dels en väldigt duktig it-avdelning med engagerade medarbetare som verkligen tycker detta är kul. Vi har också ett gott och nära samarbete med organisationen för att kunna levererar bra infrastruktur utan teknikstrul, för det ska ingen behöva fundera på. Verksamheten ska i sin tur komma med sina krav och behov utifrån de möjligheter som erbjuds.

– Inom utbildning, kultur och fritid, UKF, har vi en arbetsgrupp med sektorchefer, rektorer, förstalärare och representanter för it-avdelningen. I denna strategiska UKF-grupp diskuterar vi behov och möjligheter, och tar vi upp varje embryo till en idé och om den ska testas på någon särskild skola, eller om vi behöver öka våra kunskaper med omvärldsbevakning för att bara nämna några exempel. Vi arbetar på ett motsvarande sätt inom ATO, alltså arbete, tillsyn, och omsorg.

– Det är viktigt att vi som arbetar med it också pratar med verksamheten och att vi tillsammans prövar de idéer som finns, avslutar Christina Larsson.

 

Rekommenderad läsning

glasbruk.jpg
video

Nybros säkra satsningar

22 maj 2019 digit

Med O365 ser Nybro kommun stora möjligheter att skapa en säkrare arbetsplats för kommunens anställda. Säkerhet är dessutom en central del när man tillsammans med sju andra kommuner i Region Kalmar Län lägger grunden för framtidens e-tjänster.

folk kastar pappersflygplan mot blå himmel.jpg
video

Söderhamns smarta strategi

4 jun 2019 digit

En kommun med höga ambitioner och behov av automatisering och andra lösningar kan känna sig ganska ensam. Genom samarbetet med de fem andra hälsingekommunerna kan Söderhamn säkra både det papperslösa kontoret och hög kompetens inom digitalisering.

flick med en stor polkagrisklubba framför ansiktet.jpg
video

Ystads digitala vaccinationer

7 maj 2019 digit

Ystads kommun sparar hundratals timmar genom att digitalisera medgivande vid vaccination. Resultatet är både säkrare och effektivare och har inspirerat andra verksamheter att göra liknande satsningar.

cirkuskonster-pa-hog-niva.jpg
video

Mölndal möts om RPA

12 jun 2019 ledarskap

Alla vill ha smarta lösningar men få vill ha ansvaret för utvecklingsarbetet och ofta är kunskapen bland politiker skral när det kommer till digitalisering. Mölndals stad samverkar med grannkommunerna kring utveckling av RPA och lägger mycket tid på att förklara it. 

chattbot-skapa-egen-eskilstuna.jpg
video
Ett samarbete mellan Microsoft och Voister

Så gör du en chattbot i Azure

15 feb 2019 digit

Eskilstuna kommun har utvecklat en chattbot i Azure som svarar på frågor som tidigare har tagits om hand av servicedesken. Nästa steg är en bot som kan svara på flera språk och ta hand om frågor om bygglov och förskoleplatser.

AdobeStock_41902079.jpg

SDC tar skogen in i molnet

16 mar 2017 Digit

Tack vare SDC ligger skogsbranschen i digitaliseringens framkant. Nu leder alla skogsvägar mot molnet och ett mer mobilt arbetssätt.

fruktWEBB.jpg
video

Azure gör Apak agilt

17 okt 2017 digit

Familjeföretaget Apak levererar bland annat specialförpackningar till Volvo Cars och ICA och har vuxit snabbt det senaste året. Med knappt 70 medarbetare krävs en flexibel it och Azure och Windows 10 har hjälpt företaget att bli effektivt.

en fälj på en himmelsblå vw.jpg

Volkswagen väljer Azure

19 nov 2018 digit

Volkswagen Automotive Cloud är en av bilbranschens största molnlösningar som ska rymma alla koncernens digitala tjänster. Det avgörande steget för biltillverkarens omställning till mobilitetsleverantör är resultatet av samarbete med Microsoft.

pojke vid ribbstol tittar in i kamera med barn i bakgrunden.jpg
video

Mölndals nya nätverk

5 dec 2018 digit

Mölndals stadsnät byggs om för att det ska bli lättare att ansluta nya enheter. På så sätt flyttas ansvar närmare verksamheterna som lättare kan välja enheter ur ett nyttoperspektiv, utan att man tummar på driftsäkerheten.