Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Ale med steget före

Ale kommun insåg tidigt vikten av digitalisering för att säkra invånarnas behov av service och vård. Nu är man lika tidigt ute med en egenutvecklad chattbot som snart blir en tillgång för hela förvaltningen.

– Vi jobbar med digitaliseringsinsatser inom alla områden och har hållit på med ett långsiktigt arbete sedan 2009. Just nu ligger fokus på e-hälsa och vården. Samtliga våra undersköterskor har fått en egen smartphone, där de har tillgång till ett antal applikationer som de behöver i sitt dagliga arbete. Syftet med allt vi gör är att höja kvaliteten på vården för våra kommuninvånare, säger Christina Larsson, it-chef, Ale kommun på Kommits i Visby.

– Nyckelfria lås, digital dokumentation, och medicinlistor är några exempel på vad vi rullar ut nu. Det har egentligen bara börjat och vi kommer att tillföra fler och fler appar. Precis som Christina säger har vi verkligen satsat på detta. Vi håller på att utrusta i princip alla medarbetare med varsin smartphone för de som jobbar mobilt, respektive plattor som finns i rummen hos våra vårdnadstagarna. Tanken är att via våra Azure-tjänster kunna styra tillgången på olika appar och funktioner, säger Per-Erik Lundahl, it-strateg, Ale kommun.

Hur upplever medarbetarna sina nya verktyg?

– De verkar positiva till att de fått en egen mobil enhet som också ger dem tillgång till kommunens intranät, deras e-post, schemaläggningssystemet för tidrapportering, samt möjligheten att på ett enklare sätt göra digital signering vid utlämning av mediciner. På så sätt höjs värdet i allt de gör.

Berätta om er egenutvecklade chattbot.

– Vi driver ett projekt med Microsoft och Atea för att titta på hur vi med standardapplikationer i Azure ska kunna utveckla en chattbot för på sikt hela Ale kommun. I nuläget har vi inriktat oss på sektor samhällsbyggnad, där avdelning vatten och avlopp får 200-250 frågor som återkommer ofta.

– Vi har också haft flera möten med andra delar av kommunen. Här visar det sig att internt på många avdelningar finns ett antal frågor som är i princip desamma och där testar vi för närvarande en gemensam lösning. Vi har inte sjösatt den skarpt men tror verkligen på den.

Vi har också ett gott och nära samarbete med organisationen för att kunna levererar bra infrastruktur utan teknikstrul.

– Vi jobbar också med kommunens kontaktcentrum som ser stora möjligheter att kunna använda chattbotten för att förbättra service och tillgänglighet för våra invånare. Kontaktcentrum har drivit ett eget projekt kring områden där de ser att chattbotten kan vara ett värdefullt verktyg.

Hur jobbar ni för att hitta behov och lösningar?

– Vi har dels en väldigt duktig it-avdelning med engagerade medarbetare som verkligen tycker detta är kul. Vi har också ett gott och nära samarbete med organisationen för att kunna levererar bra infrastruktur utan teknikstrul, för det ska ingen behöva fundera på. Verksamheten ska i sin tur komma med sina krav och behov utifrån de möjligheter som erbjuds.

– Inom utbildning, kultur och fritid, UKF, har vi en arbetsgrupp med sektorchefer, rektorer, förstalärare och representanter för it-avdelningen. I denna strategiska UKF-grupp diskuterar vi behov och möjligheter, och tar vi upp varje embryo till en idé och om den ska testas på någon särskild skola, eller om vi behöver öka våra kunskaper med omvärldsbevakning för att bara nämna några exempel. Vi arbetar på ett motsvarande sätt inom ATO, alltså arbete, tillsyn, och omsorg.

– Det är viktigt att vi som arbetar med it också pratar med verksamheten och att vi tillsammans prövar de idéer som finns, avslutar Christina Larsson.

 

8 maj 2019 Uppdaterad 29 maj 2019 Reporter elisabeth nore digit Foto adobestock

Rekommenderad läsning

Person På Ett Av Bolidens Smältverk

Lönsam data för Boliden

23 feb 2021 digit

För att öka lönsamheten har Boliden Smältverk utvecklat en algoritm som ska optimera inköpsprocessen. En AI tränas med en stor mängd data om alltifrån råvarukvalitet till valutakurser och nu handlar det om att hitta den mest relevanta datakombinationen.

Skatteverket

Skatteverkets molnstrategi

11 feb 2021 digit

Myndigheters närvaro i molnet är ett hett diskussionsämne, speciellt efter Schrems II-domen i somras. Men för Skatteverket är molnet en självklarhet, inte minst när det kommer till de europeiska cloudtjänsterna. Dessutom har myndigheten en molngrupp som löpande granskar vilka molntjänster som kan användas.

Hjärtan Molnet

Rekord för molnet

8 feb 2021 digit

Globala investeringar i molninfrastruktur växte med 32 procent under det fjärde kvartalet 2020. Marknaden omsatte 39,9 miljarder dollar under perioden, vilket är 10 miljarder mer än samma period 2019 och därmed den största ökningen någonsin. 

Magnus Wink Slöjd2

Digital slöjd

28 jan 2021 digit

Magnus Wink utbildar lärare i bland annat slöjd och sedan pandemin har han gjort det digitalt och helt på distans. Några av utmaningarna har handlat om att hålla nere maskinljudet och att faktiskt spara snarare än att förlora tid.

Böcker På Ett Bibliotek

Malmö först i Sverige

27 jan 2021 digit

Ett nytt och intelligent logistiksystem på biblioteken i Malmö stad ska göra det enklare för låntagarna och underlätta för personalen. Malmö är först i Sverige med det nya systemet och flera andra kommuner har redan visat intresse.

Ritad Gul Stjärna

Säffle bäst på Facebook

13 jan 2021 digit

Säffle är bäst i Sverige på att engagera sina medborgare på Facebook. En återkommande tonalitet, saklighet och att inte jaga gilla-markeringar är några av nycklarna till framgång.

Karl Oskar Och Kristina Monument I Karlshamn

Ny RPA-tid i Karlshamn

18 nov 2020 digit

Ett ärende som tidigare tog två veckor kan nu hanteras på en dag. Det är resultatet när Karlshamns kommun anlitade en RPA för att sköta två uppgifter på löneenheten. Digitala e-tjänster har varit en viktig förutsättning och nu tittar lönechef Annika Risberg på ytterligare processer att automatisera.

En Gifraffs Huvud Sticker Upp Bland Molnen

Nyheter i Azure

4 nov 2020 digit

Microsoft Azure växer och nu är det möjligt att via en utvecklad version av Arc, få tillgång till molntjänstens alla smarta och säkra funktioner, oavsett var de finns. Samtidigt förenklar Microsoft för de som vill bygga tjänster i containrar med Github eller lösningar i Appservices.

Massa Människor Sedda Ovanifrån
video
Ett samarbete med Microsoft

Säker hantering i Härryda

2 nov 2020 säkerhet

Engagerade medarbetare var en nyckelfaktor när Härryda kommun införde Microsoft Identity Manager, mitt i coronapandemin. Resultatet är säkrare, smartare och effektivare identitetshantering.