Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Ale med steget före

Ale kommun insåg tidigt vikten av digitalisering för att säkra invånarnas behov av service och vård. Nu är man lika tidigt ute med en egenutvecklad chattbot som snart blir en tillgång för hela förvaltningen.

Text elisabeth nore Foto adobestock 8 maj 2019 digit

– Vi jobbar med digitaliseringsinsatser inom alla områden och har hållit på med ett långsiktigt arbete sedan 2009. Just nu ligger fokus på e-hälsa och vården. Samtliga våra undersköterskor har fått en egen smartphone, där de har tillgång till ett antal applikationer som de behöver i sitt dagliga arbete. Syftet med allt vi gör är att höja kvaliteten på vården för våra kommuninvånare, säger Christina Larsson, it-chef, Ale kommun på Kommits i Visby.

– Nyckelfria lås, digital dokumentation, och medicinlistor är några exempel på vad vi rullar ut nu. Det har egentligen bara börjat och vi kommer att tillföra fler och fler appar. Precis som Christina säger har vi verkligen satsat på detta. Vi håller på att utrusta i princip alla medarbetare med varsin smartphone för de som jobbar mobilt, respektive plattor som finns i rummen hos våra vårdnadstagarna. Tanken är att via våra Azure-tjänster kunna styra tillgången på olika appar och funktioner, säger Per-Erik Lundahl, it-strateg, Ale kommun.

Hur upplever medarbetarna sina nya verktyg?

– De verkar positiva till att de fått en egen mobil enhet som också ger dem tillgång till kommunens intranät, deras e-post, schemaläggningssystemet för tidrapportering, samt möjligheten att på ett enklare sätt göra digital signering vid utlämning av mediciner. På så sätt höjs värdet i allt de gör.

Berätta om er egenutvecklade chattbot.

– Vi driver ett projekt med Microsoft och Atea för att titta på hur vi med standardapplikationer i Azure ska kunna utveckla en chattbot för på sikt hela Ale kommun. I nuläget har vi inriktat oss på sektor samhällsbyggnad, där avdelning vatten och avlopp får 200-250 frågor som återkommer ofta.

– Vi har också haft flera möten med andra delar av kommunen. Här visar det sig att internt på många avdelningar finns ett antal frågor som är i princip desamma och där testar vi för närvarande en gemensam lösning. Vi har inte sjösatt den skarpt men tror verkligen på den.

Vi har också ett gott och nära samarbete med organisationen för att kunna levererar bra infrastruktur utan teknikstrul.

– Vi jobbar också med kommunens kontaktcentrum som ser stora möjligheter att kunna använda chattbotten för att förbättra service och tillgänglighet för våra invånare. Kontaktcentrum har drivit ett eget projekt kring områden där de ser att chattbotten kan vara ett värdefullt verktyg.

Hur jobbar ni för att hitta behov och lösningar?

– Vi har dels en väldigt duktig it-avdelning med engagerade medarbetare som verkligen tycker detta är kul. Vi har också ett gott och nära samarbete med organisationen för att kunna levererar bra infrastruktur utan teknikstrul, för det ska ingen behöva fundera på. Verksamheten ska i sin tur komma med sina krav och behov utifrån de möjligheter som erbjuds.

– Inom utbildning, kultur och fritid, UKF, har vi en arbetsgrupp med sektorchefer, rektorer, förstalärare och representanter för it-avdelningen. I denna strategiska UKF-grupp diskuterar vi behov och möjligheter, och tar vi upp varje embryo till en idé och om den ska testas på någon särskild skola, eller om vi behöver öka våra kunskaper med omvärldsbevakning för att bara nämna några exempel. Vi arbetar på ett motsvarande sätt inom ATO, alltså arbete, tillsyn, och omsorg.

– Det är viktigt att vi som arbetar med it också pratar med verksamheten och att vi tillsammans prövar de idéer som finns, avslutar Christina Larsson.

 

Rekommenderad läsning

glasbruk.jpg
video

Nybros säkra satsningar

22 maj 2019 digit

Med O365 ser Nybro kommun stora möjligheter att skapa en säkrare arbetsplats för kommunens anställda. Säkerhet är dessutom en central del när man tillsammans med sju andra kommuner i Region Kalmar Län lägger grunden för framtidens e-tjänster.

närbild på skor på campare i närbild när de går.jpg

Vagabonds väg framåt

25 nov 2019 digit

Skoföretaget Vagabond städar ut gamla system och förbereder för Microsofts senaste produkter. Med en global organisation och nya onlinebutiker ligger fokus för bolagets nya CIO Jesper Lagernäs på att bygga en proaktiv it-avdelning med smart infrastruktur.

Norsk Flagga På Stång Mot Ljusblå Himmel

Chatta i Härryda

11 jun 2020 digit

Kommun-Kim ska hjälpa Härryda kommuns medborgare att svara på frågor. Kim är en kopia på en chattbot som redan finns i över 100 norska kommuner.

kvinnor och män är glada och har dragkamp.jpg

Gemensam it i Hälsingland

23 mar 2020 digit

När sex kommuner slår ihop sina it-avdelningar är möjligheterna större än problemen. IT Hälsingland innebär både bättre upphandlingar och rekryteringar. 

timmerstockar på hög med ljusblå himmel i bakgrunden.jpg

Smart virkesmätning

6 maj 2020 digit

Efter att ha tränat på att mäta upp virke har en AI tagit anställning hos skogsnäringsaktören Biometria. Nu används den som stöd på tre mätplatser.

autopilot-i-ett-flygplan.jpg
video
ett samarbete mellan microsoft och voister

Bodens nya autopilot

25 feb 2020 digit

Alla nya datorer i Boden kopplas numera till Microsofts tjänst Autopilot, ett verktyg som förenklar för både skolelever och anställda. För att få teknisk hjälp har kommunen en chattbot dit elever kan vända sig med sina frågor. 

satya-nadella.jpg

Azure knappar in

1 nov 2019 digit

Den globala molnmarknaden ökade med 37 procent under årets tredje kvartal, jämfört med samma period 2018. Amazon leder fortsatt racet men Microsoft knappar in en aning, enligt analysföretaget Canalys. 

cirkuskonster-pa-hog-niva.jpg
video

Mölndal möts om RPA

12 jun 2019 ledarskap

Alla vill ha smarta lösningar men få vill ha ansvaret för utvecklingsarbetet och ofta är kunskapen bland politiker skral när det kommer till digitalisering. Mölndals stad samverkar med grannkommunerna kring utveckling av RPA och lägger mycket tid på att förklara it. 

folk kastar pappersflygplan mot blå himmel.jpg
video

Söderhamns smarta strategi

4 jun 2019 digit

En kommun med höga ambitioner och behov av automatisering och andra lösningar kan känna sig ganska ensam. Genom samarbetet med de fem andra hälsingekommunerna kan Söderhamn säkra både det papperslösa kontoret och hög kompetens inom digitalisering.