Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Smartare mat hem

Ett kylt leveransskåp för utomhusbruk testas nu av utvalda kunder i Helsingborgsområdet. Med tjänsten E-drop blir Coop den första livsmedelskedjan som erbjuder hemleveranser med intakt kyl- och fryskedja utan att kunden behöver vara hemma och ta emot.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 7 mars 2019 digit

rött kylskåp.jpg (1)

– Vi ser en fortsatt kraftig tillväxt av dagligvaruförsäljningen online och arbetar intensivt med att skapa ännu fler mervärden för våra kunder. Utvecklingen av kanalens erbjudande samt den breddade kundbasen ökar även förväntan att vi som leverantör anpassar oss efter kundens vardag och erbjuder leveranslösningar som är mer flexibla än dagens. För att fortsätta stärka vår roll som en dagligvaruleverantör i framkant är det viktigt för oss att testa nya tjänster och lösningar som svarar upp till kundernas förväntningar och behov, säger Niklas Zeitlin, operativ chef på Coop Online.

Genom att scanna leveransens streckkod öppnar transportören enkelt skåpet som har en kyld yta för fyra kassar och ett frysfack. Kunden hämtar sina varor genom ett knapptryck i appen och får sedan den automatiska frågan om kylan i skåpet ska stängas av i väntan på nästa leverans.

Bättre för miljön

Förutom kundnyttan med obevakade hemleveranser innebär E-drop nya möjligheter att planera smartare rutter, undvika rusningstrafik och skona miljön.

– Tänk när varje bostadsområde kan få en samlad leverans, det skulle reducera transporterna i samhället enormt. Med den ökande e-handeln tror vi att denna typ av tjänst är en förutsättning både för konsumenten och för att logistikflödena ska fungera, säger Susanne Hjorthagen, ansvarig för E-drop på Nowaste Logistics.

Källa: Coop

Senaste nytt

Nya Wikipedia

30 september 2020

För första gången på över tio år ska Wikipedia få ett nytt utseende. Förhoppningen är att allt ska vara klart lagom till sajten firar 20-årsjubileum 2021.

Explosion av ddos

30 september 2020

Under 2020 har det genomförts fler ddos-attacker än någonsin tidigare. Attackerna har även blivit starkare, då de ökat med 2851 procent i kapacitet sedan 2017.

Rekord för wearables

29 september 2020

Globala marknaden för wearables kommer växa med 14 procent i år, en stigande utveckling som väntas fortsätta de kommande åren. Mest populära är hearables. Det menar analysföretaget IDC.

Faran med smittspårning

29 september 2020

Forskare i Sverige och Danmark har hittat svagheter i digitala verktyg för spårning av covid-19. Datahanteringen och integriteten är två problem med de offentligt finansierade apparna.

Hör bra med 3D

28 september 2020

200 miljoner människor över 65 år lider av nedsatt hörsel. Det vill forskare tackla med en billig 3D-printad hörapparat.

Virus i Google Maps

28 september 2020

Efter en uppdatering av Google Maps kommer det bli möjligt att se antal covid-19-fall i ett utvalt område. Det skriver Google i en bloggpost.