Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Nominerad till
Publishingpriset 2017

En smartare it-nyhetssajt

Nominerad till
Publishingpriset 2017

Ica säkrar med big data

Ekosystem och big data ger framgång för Ica försäkring, som lanserades för två år sedan. Senaste tillskottet är en djurförsäkring.

Text Tim Leffler Foto Fredrik Kron 4 januari 2018 digit

– Det är viktigt att inte bara lansera en försäkring för sig själv utan även kringtjänster så att det blir en del i ett stort ekosystem. Både inom Ica-gruppen, som djurmat, veterinärmedicin från Apotek Hjärtat, och andra djurtillbehör men också externa tjänsteleverantörer som Digital veterinär och Dogbuddy som är en hundrastningstjänst. På så sätt skapar vi ett komplett ekosystem för hur en kund kan ta hand om sina husdjur. Dessutom kan vi välja vilka av Ica-kunderna vi vill rikta oss till, där det blir naturligt att rikta det mot kunder som idag köper husdjursprodukter i våra butiker, säger Carl Farberger, vd på Ica försäkring.

Hur ser arbetet ut framöver?

– Vår pilotsatsning kring ekosystem var just den kring djurförsäkring och produkter. Den var så pass framgångsrik att vi har bestämt oss för att det är genom ekosystem med tjänster både från Ica-gruppen och externa leverantörer som vi fortsatt ska lansera våra erbjudanden. På så sätt vill vi bli mer kompletta än våra konkurrenter. Digitala ekosystem är på det sätt som Ica försäkring kommer att arbeta framöver.

– Det enkla i sammanhanget för vår del är att skapa de digitala gränssnitten. Det utmanande är att skapa en helhetsupplevelse för kunden så att man känner oss digitalt så som man kan känna igen oss i våra butiker. Den andra utmaningen, som är en positiv utmaning, är hur vi ska använda oss av den gigantiska mängd kunddata som finns inom Ica-gruppen.

Vad kan ni göra med big data?

– Till att börja med måste man vara försiktig i hur det används och vilka medgivanden som finns från kunderna, och hålla oss inom ramen för den lagstiftning som finns. Med det sagt är det möjligt att använda den datan för att skapa relevanta erbjudanden till Ica-kunderna baserat på vad vi vet om dem och vad de har köpt för varor tidigare.

Rekommenderad läsning

ICA: ”Vi måste våga vara öppna för digitala samarbeten”

23 nov 2016 digitala strategier

ICA_Svensson_960x640.jpg ICA_Svensson_960x640.jpg ICA_Svensson_960x640.jpg

Under lång tid har dagligvaruhandeln haft en tämligen enkel och traditionell affärsidé där den fysiska butiken stått i centrum. Nu måste man möta kunden på flera sätt, menade Ica:s vd Anders Svensson under sin keynote på Digitala strategier

Inför Digitala strategier

Så utmanar Husqvarna Group marknaden

26 sep 2017 digit

husWEBB1.jpg husWEBB1.jpg husWEBB1.jpg

Ett samarbete med bland annat Telenor resulterade i Battery box, som gör det enklare för alla som inte vill äga maskiner. Nu väntar flera områden för Husqvarna Group på nästa steg i digitaliseringen.

Big data via mobilen

6 apr 2018 digit

florist-fixar-med-blomsterarrangemang.jpg florist-fixar-med-blomsterarrangemang.jpg florist-fixar-med-blomsterarrangemang.jpg

För många är mobiltelefonen navet i vardagen. Men insamlad gps-information om hur vi rör oss och vad vi gör under dagen har den dessutom avgörande betydelse för företags och bankers investeringar. 

”Artificiell intelligens kommer att påverka oss mest”

27 nov 2016 digitala strategier

Sofia_960x640.jpg Sofia_960x640.jpg Sofia_960x640.jpg

Glöm skräckscenarier där maskine,rna ägnar sin nyvunna intelligens åt att förgöra oss. Problemet är inte artificiell intelligens utan i så fall människorna som står bakom den, menar Sofia Svanteson grundare av Oceans observations, under Digitala strategier.

Damberg om digitalisering

25 nov 2016 digit

damberg snip.JPG damberg snip.JPG damberg snip.JPG video

Ledande bolag inom digitalisering behöver ta ett större ansvar att ställa krav och dela med sig av kunskap och erfarenheter. Alltför många små och medelstora företag har kommit på efterkälken och behöver stöd för att hänga med på digitaliseringståget. Det säger närings- och innovationsminister Mikael Damberg.

Postnords medarbetare får digitalt stöd

28 nov 2016 digitala strategier

PostNord2_960x640.jpg (1) PostNord2_960x640.jpg (1) PostNord2_960x640.jpg (1) video

På sikt kommer Postnords medarbetare att vara uppkopplade och ha tillgång till ett digitalt stöd även när de lämnar terminalen. Det berättar Jenny Fagerstedt Boman, utvecklingschef Postnord under Digitala strategier.

Inför Digitala strategier

"Offentlig sektor har hamnat efter"

8 sep 2017 ledarskap

ÅSA-Z-foto-skarpt.jpg ÅSA-Z-foto-skarpt.jpg ÅSA-Z-foto-skarpt.jpg

Regeringens Digitaliseringsråd och Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) arbetar med att få till ett Sverige i digital framkant. Åsa Zetterberg är centralt involverad i båda sammanhangen och hon har tankar om vad som krävs för en lyckad digitalisering, både på nationell och kommunal nivå.  

Inför Digitala strategier

Boliden utvinner ny konkurrenskraft

25 sep 2017 ledarskap

burmanWEBB.jpg burmanWEBB.jpg burmanWEBB.jpg

För gruv- och smältbolaget Boliden innebär digitalisering att erbjuda medarbetarna säkrare arbetsplatser. Men också en möjlighet att jobba effektivare och konkurrera med världsmarknadens giganter.

 

Inför Digitala strategier

Stora Enso tar hjälp av 25 000 experter

22 sep 2017 digit

AdobeStock_112283873_2.jpg AdobeStock_112283873_2.jpg AdobeStock_112283873_2.jpg

Digitalisering är en avgörande framgångsfaktor i Stora Ensos utveckling från pappers- och kartongtillverkare till ett ledande företag inom förnybara material från skogen. Till sin hjälp har de 25 000 medarbetare i koncernen.