Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Ica säkrar med big data

Ekosystem och big data ger framgång för Ica försäkring, som lanserades för två år sedan. Senaste tillskottet är en djurförsäkring.

Text Tim Leffler Foto Fredrik Kron 4 januari 2018 digit

– Det är viktigt att inte bara lansera en försäkring för sig själv utan även kringtjänster så att det blir en del i ett stort ekosystem. Både inom Ica-gruppen, som djurmat, veterinärmedicin från Apotek Hjärtat, och andra djurtillbehör men också externa tjänsteleverantörer som Digital veterinär och Dogbuddy som är en hundrastningstjänst. På så sätt skapar vi ett komplett ekosystem för hur en kund kan ta hand om sina husdjur. Dessutom kan vi välja vilka av Ica-kunderna vi vill rikta oss till, där det blir naturligt att rikta det mot kunder som idag köper husdjursprodukter i våra butiker, säger Carl Farberger, vd på Ica försäkring.

Hur ser arbetet ut framöver?

– Vår pilotsatsning kring ekosystem var just den kring djurförsäkring och produkter. Den var så pass framgångsrik att vi har bestämt oss för att det är genom ekosystem med tjänster både från Ica-gruppen och externa leverantörer som vi fortsatt ska lansera våra erbjudanden. På så sätt vill vi bli mer kompletta än våra konkurrenter. Digitala ekosystem är på det sätt som Ica försäkring kommer att arbeta framöver.

– Det enkla i sammanhanget för vår del är att skapa de digitala gränssnitten. Det utmanande är att skapa en helhetsupplevelse för kunden så att man känner oss digitalt så som man kan känna igen oss i våra butiker. Den andra utmaningen, som är en positiv utmaning, är hur vi ska använda oss av den gigantiska mängd kunddata som finns inom Ica-gruppen.

Vad kan ni göra med big data?

– Till att börja med måste man vara försiktig i hur det används och vilka medgivanden som finns från kunderna, och hålla oss inom ramen för den lagstiftning som finns. Med det sagt är det möjligt att använda den datan för att skapa relevanta erbjudanden till Ica-kunderna baserat på vad vi vet om dem och vad de har köpt för varor tidigare.

Rekommenderad läsning

ICA_Svensson_960x640.jpg

ICA: ”Vi måste våga vara öppna för digitala samarbeten”

23 nov 2016 digitala strategier

Under lång tid har dagligvaruhandeln haft en tämligen enkel och traditionell affärsidé där den fysiska butiken stått i centrum. Nu måste man möta kunden på flera sätt, menade Ica:s vd Anders Svensson under sin keynote på Digitala strategier

husWEBB1.jpg
Inför Digitala strategier

Så utmanar Husqvarna Group marknaden

26 sep 2017 digit

Ett samarbete med bland annat Telenor resulterade i Battery box, som gör det enklare för alla som inte vill äga maskiner. Nu väntar flera områden för Husqvarna Group på nästa steg i digitaliseringen.

florist-fixar-med-blomsterarrangemang.jpg

Big data via mobilen

6 apr 2018 digit

För många är mobiltelefonen navet i vardagen. Men insamlad gps-information om hur vi rör oss och vad vi gör under dagen har den dessutom avgörande betydelse för företags och bankers investeringar. 

fet-snorojning-pa-vagen.jpg

Bättre vägunderhåll med IoT

11 apr 2018 digit

Miljontals kronor kommer att kunna sparas för drift och underhåll av Sveriges vägar. Det menar Svevia som utvecklar en digital lösning med data från bland annat vägsensorer och uppkopplade fordon.

IKEA_EKEDALEN_serie_vit_PH145118_2.jpg

Sluta skruva Stefan

2 maj 2018 digit

Nu har forskare utvecklat en vän i nöden för alla som tröttnat på att skruva ihop Ikea-möbler. 

snip scen prisutdelning.JPG video

Zenuitys big data-lösning hyllas

2 maj 2018 digit

Robert Tapper och Martta Lystila från Zenuity tog emot priset Trailblazer award av Michael Dell under inledningen av Dell Technologies World. Bolaget kommer att samla in och hantera 4,4 petabyte data per månad, vilket kräver en helt ny teknik.

ai robot .jpg video
Voister förklarar

Artificiell intelligens

5 dec 2017 Voister förklarar

Är AI en hjälp i vår strävan efter ett bättre samhälle eller det största hotet mot mänskligheten? Därom tvista de lärde men forskarna låter inte lite käbbel stoppa dem. Idag anser it-förgrundsfigurer som Microsofts Satya Nadella och Amazons Jeff Bezos att AI är den nya digitala guldådern.

kvinna-shoppar-pa-ikeas-koksavdelning.jpg

Ikeas hållbara paket

13 mar 2018 digit

Ungefär 900 miljoner människor besöker Ikeas varuhus varje år. De platta paketen som kommer med hem innehåller inte bara omtyckt design och inredning utan också ett långtgående engagemang i hållbarhet.

två tjejer i en klädbutik håller i varsitt plagg och den ena av dem tar en selfie på sig och sin kompis.jpg

AI ersätter personal på Zalando

22 mar 2018 digit

Europas ledande onlinebutik ersätter uppemot 250 anställda på sin marknadsavdelning med AI. Samtidigt meddelar Zalando att flera tusen nya medarbetare ska rekryteras, bland annat utvecklare och dataanalytiker.