Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Ica säkrar med big data

Ekosystem och big data ger framgång för Ica försäkring, som lanserades för två år sedan. Senaste tillskottet är en djurförsäkring.

Text Tim Leffler Foto Fredrik Kron 4 januari 2018 digit

– Det är viktigt att inte bara lansera en försäkring för sig själv utan även kringtjänster så att det blir en del i ett stort ekosystem. Både inom Ica-gruppen, som djurmat, veterinärmedicin från Apotek Hjärtat, och andra djurtillbehör men också externa tjänsteleverantörer som Digital veterinär och Dogbuddy som är en hundrastningstjänst. På så sätt skapar vi ett komplett ekosystem för hur en kund kan ta hand om sina husdjur. Dessutom kan vi välja vilka av Ica-kunderna vi vill rikta oss till, där det blir naturligt att rikta det mot kunder som idag köper husdjursprodukter i våra butiker, säger Carl Farberger, vd på Ica försäkring.

Hur ser arbetet ut framöver?

– Vår pilotsatsning kring ekosystem var just den kring djurförsäkring och produkter. Den var så pass framgångsrik att vi har bestämt oss för att det är genom ekosystem med tjänster både från Ica-gruppen och externa leverantörer som vi fortsatt ska lansera våra erbjudanden. På så sätt vill vi bli mer kompletta än våra konkurrenter. Digitala ekosystem är på det sätt som Ica försäkring kommer att arbeta framöver.

– Det enkla i sammanhanget för vår del är att skapa de digitala gränssnitten. Det utmanande är att skapa en helhetsupplevelse för kunden så att man känner oss digitalt så som man kan känna igen oss i våra butiker. Den andra utmaningen, som är en positiv utmaning, är hur vi ska använda oss av den gigantiska mängd kunddata som finns inom Ica-gruppen.

Vad kan ni göra med big data?

– Till att börja med måste man vara försiktig i hur det används och vilka medgivanden som finns från kunderna, och hålla oss inom ramen för den lagstiftning som finns. Med det sagt är det möjligt att använda den datan för att skapa relevanta erbjudanden till Ica-kunderna baserat på vad vi vet om dem och vad de har köpt för varor tidigare.

Rekommenderad läsning

ICA_Svensson_960x640.jpg

ICA: ”Vi måste våga vara öppna för digitala samarbeten”

23 nov 2016 digitala strategier

Under lång tid har dagligvaruhandeln haft en tämligen enkel och traditionell affärsidé där den fysiska butiken stått i centrum. Nu måste man möta kunden på flera sätt, menade Ica:s vd Anders Svensson under sin keynote på Digitala strategier

rykande-skorstenar.jpg

Fjärrvärme med dataanalys

24 jan 2018 digit

Med hjälp av dataanalys och algoritmer ska forskare och företag bli bättre på att hitta och förutsäga fel i fjärrvärmesystemet. Målet är att Sverige ska bli mer energieffektivt.

 

portmonna-med-prickar.jpg

Dina banker på ett ställe

30 jan 2018 digit

Med Danske Banks nya mobilbank får kunderna överblick över alla sina konton i alla olika banker.

snip scen prisutdelning.JPG
video

Zenuitys big data-lösning hyllas

2 maj 2018 digit

Robert Tapper och Martta Lystila från Zenuity tog emot priset Trailblazer award av Michael Dell under inledningen av Dell Technologies World. Bolaget kommer att samla in och hantera 4,4 petabyte data per månad, vilket kräver en helt ny teknik.

barn med pinne i handen går mot bil.jpg
video

Snart en självkörande skolbuss

8 jan 2018 digit

Färdtjänst och skolskjuts är två områden som serviceföretaget Samres är verksamma inom. Nu gör bolaget sig redo för självkörande fordon.

shopping-tjejer-kläder-960640.jpg

Betala med klockan

26 mar 2018 digit

Nu kan Danske Banks kunder i Sverige betala i butik med sin Samsungmobil eller Smartwatch.

svart-att-prata.jpg
video

Datorn läser dina tankar

18 apr 2018 digit

MIT-forskare har utvecklat ett datorgränssnitt som kan transkribera ord som användaren formulerar för sig själv, subvokaliserar, men inte uttalar högt. Lösningen öppnar bland annat för en ny och sömlös användning av appar och sökmotorer.

fet-snorojning-pa-vagen.jpg

Bättre vägunderhåll med IoT

11 apr 2018 digit

Miljontals kronor kommer att kunna sparas för drift och underhåll av Sveriges vägar. Det menar Svevia som utvecklar en digital lösning med data från bland annat vägsensorer och uppkopplade fordon.

ia-guld-for-banker.jpg

Bankens bästa affär

17 aug 2018 digit

Med användningen av intelligent automatisering, IA, kan bank- och finanssektorn öka sina globala intäkter med drygt 500 miljarder dollar. För att komma dit behövs helheten robotar, AI och automatisering av affärsprocesser som stödjer verksamhetens affärsmål, enligt en ny rapport.