Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

När din kran blir smart

grön gammeldags vattenpump.jpg

Genom samarbete med Telia tar FM Mattsson köks- och badrumsblandare till nästa nivå. Med smarta kranar kan vattnet på skolorna hållas renare och äldre kan få en tryggare vardag.

– Vi har sedan länge gått mer och mer från mekaniska blandare mot de elektroniska, framförallt i större lokaler som hotell eller sportanläggningar. Nu tar vi nästa steg när vi dessutom kopplar upp våra blandare och gör dem smarta, säger Frank Rälg, affärsutvecklingschef på FM Mattsson Mora Group.

Idéen till uppkopplade och smarta blandare kom under år 2017 och började med att en kund som skötte driften av ett antal sjukhus i ett europeiskt land efterfrågade ett sätt att kunna kontrollera vattenkvaliteten, temperatur, med mera.

Dessa kontroller måste nämligen göras helt manuellt, och personal är tvungna att gå in i varje rum och spola i kranarna, och kunden undrade om det inte var möjligt att bygga in en sådan kontroll direkt i vattensystemet.

– Vi har det ju ganska bra förspänt i Sverige, men i många andra länder krävs det väldigt mycket arbete för att se till att vattnet håller rätt kvalitet, säger Frank Rälg.

FM Mattsson började då titta på en sådan lösning och kom ganska långt – tills kunden hoppade av.

– Men det är egentligen det bästa som har hänt. Det gjorde att vi fick upp blicken för sådana här lösningar, samtidigt som att vi då kunde börja arbeta med det på ett mer generellt plan, utan att specificera det till en kund, säger Frank Rälg.

Pilot på flygplats

Senare under år 2017 kontaktade FM Mattsson Telia och ingick i ett samarbete, eftersom Telia hade just den kompetens och utrustning som krävdes för att ta arbetet vidare, där Telia ansvarar för kommunikation, datalagring och gränssnitt ut mot kunderna. I slutet av året satte man ut sin första testanläggning.

– Vi har uppkopplade blandare på en svensk flygplats som bland annat mäter temperatur och mängden vatten som spolas. Med mobil kommunikation skickas datan upp i ett moln, i vårt fall Microsoft Azure, och till det har vi utvecklat en dashboard där kunden kan se vad som händer alla sifffror.

Frank Rälg betonar att det framförallt efter att piloten dragit igång som man har sett vilka mervärden denna datainsamling kan göra.

Blandarna är inte längre bara blandare utan nu fungerar de som sensorer från vilka  kunder kan utläsa beteenden och personalen på flygplatsen kan exempelvis se när det är som mest folk på toaletterna och anpassa sina lokalvårdarscheman därefter.

FM Mattsson ser sig som hittills världsunika när det kommer till den här typen av datainsamling och teknisk utveckling och Frank Rälg är full av tillförsikt inför framtiden.

– Potentialen är hur stor som helst. Äldreboenden kan larma om en kran inte använts på tjugofyra timmar, fläktsystem kan sättas igång så fort en dusch slås på för att inte fuktas igen när ett helt fotbollslag ska duscha efter en match, kranarna på skolor som står tomma några månader under sommaren kan spola ut sig själva några minuter om dagen för att få ut stillastående vatten och undvidka risken för exempelvis legionellabakterier, säger Frank Rälg.

Vad säger dina kollegor om denna utveckling?

– Det är inte alla på företaget som tycker om mig. Skämt åsido, men man måste våga ingå i samarbeten för att utvecklas. Vi är ett gammalt industribolag med förhållandevis långa ledtider och patent som vi är måna om att skydda, och det är fortfarande vår core business. Det ska vi inte göra avkall på, men vi måste våga vara öppna med för nya lösningar, och utvecklas tillsammans med andra företag. När det budskapet når fram tycker de allra flesta att det är en oerhört spännande utveckling, säger Frank Rälg.

 

4 februari 2019 Reporter Tim Leffler digit Foto Adobestock

Rekommenderad läsning

Kvinna På FM Mattsson Sätter Ihop Blandare Och Ler

Bättre kundtjänst med RPA

2 feb 2021 digit

På FM Mattsson gör bolagets RPA succé hos kundtjänsten. Genom att automatisera beställningar av standardorders kan personalen nu lägga mer tid på att bemöta kunder och lära sig mer om bolagets produkter.

Utställning Medan Isen Smälter På Nordiska Museet

Ny teknik på Nordiska museet

26 okt 2020 digit

Kreativitet och engagemang har varit några av ledorden när Nordiska museet har ställt om de tekniska delarna av sin verksamhet de senaste åren, och inte minst under vårens pandemi. Nu finns alltifrån en förenklad, digital biljettförsäljning till teknik som gör att du kan testa kläder från förr. 

Hund Mittnät Iot
video

IoT med Mittnät

29 sep 2020 digit

Mittnät testar IoT-sensorer på hundlatriner, skolor och badplatser. Satsningen ska förbättra tillvaron för både unga och vuxna i de nio inblandade kommunerna. 

Svenskt Tåg I Farten

Surfa snabbt

17 jun 2020 digit

Sverige kommer att få bättre uppkoppling och nät på tåg. Det beslutet fattades efter en överenskommelse mellan representanter från telekomföretag, tågoperatörer och regeringen. 

Kvinna Tar Det Lugnt I Hängmatta På En Strand

En extra dag med RPA

14 maj 2020 digit

Med tre automatiserade rutiner sparar Fiskarhedenvillans ekonomiavdelning en arbetsdag i veckan. Samtidigt har flera andra delar av verksamheten börjat se över och förändra sitt sätt att arbeta.

färglada tshirtar på hög.jpg

Blippa med tröjan

21 apr 2020 digit

Återbruk och ny teknik får en ny dimension när eleverna på Recycle Design-programmet på Eskilstuna folkhögskola skapar mode med betalchip.

kvinnor och män är glada och har dragkamp.jpg

Gemensam it i Hälsingland

23 mar 2020 digit

När sex kommuner slår ihop sina it-avdelningar är möjligheterna större än problemen. IT Hälsingland innebär både bättre upphandlingar och rekryteringar. 

trad-umea.jpg

Klimatsmarta Umeå

24 feb 2020 digit

Nu kan Umeå Energis kunder styra värmen i sina hem via en app och därmed minska sin förbrukning. Koncernen har även ett testhus som välkomnar företag att koppla upp sina IoT-satelliter för att tillsammans utveckla kommunen.

andmamma med ungar bakom går på väg.jpg

Kalmar driver standard

19 feb 2020 digit

För att Sverige ska nå digitaliseringsmålen krävs det standarder som alla kan dra nytta av. Kalmar stad ingår i ett projekt som ska göra det lättare för kommuner att dela erfarenheter och plattformar med varandra.