När din kran blir smart

grön gammeldags vattenpump.jpg

Genom samarbete med Telia tar FM Mattsson köks- och badrumsblandare till nästa nivå. Med smarta kranar kan vattnet på skolorna hållas renare och äldre kan få en tryggare vardag.

– Vi har sedan länge gått mer och mer från mekaniska blandare mot de elektroniska, framförallt i större lokaler som hotell eller sportanläggningar. Nu tar vi nästa steg när vi dessutom kopplar upp våra blandare och gör dem smarta, säger Frank Rälg, affärsutvecklingschef på FM Mattsson Mora Group.

Idéen till uppkopplade och smarta blandare kom under år 2017 och började med att en kund som skötte driften av ett antal sjukhus i ett europeiskt land efterfrågade ett sätt att kunna kontrollera vattenkvaliteten, temperatur, med mera.

Dessa kontroller måste nämligen göras helt manuellt, och personal är tvungna att gå in i varje rum och spola i kranarna, och kunden undrade om det inte var möjligt att bygga in en sådan kontroll direkt i vattensystemet.

– Vi har det ju ganska bra förspänt i Sverige, men i många andra länder krävs det väldigt mycket arbete för att se till att vattnet håller rätt kvalitet, säger Frank Rälg.

FM Mattsson började då titta på en sådan lösning och kom ganska långt – tills kunden hoppade av.

– Men det är egentligen det bästa som har hänt. Det gjorde att vi fick upp blicken för sådana här lösningar, samtidigt som att vi då kunde börja arbeta med det på ett mer generellt plan, utan att specificera det till en kund, säger Frank Rälg.

Pilot på flygplats

Senare under år 2017 kontaktade FM Mattsson Telia och ingick i ett samarbete, eftersom Telia hade just den kompetens och utrustning som krävdes för att ta arbetet vidare, där Telia ansvarar för kommunikation, datalagring och gränssnitt ut mot kunderna. I slutet av året satte man ut sin första testanläggning.

– Vi har uppkopplade blandare på en svensk flygplats som bland annat mäter temperatur och mängden vatten som spolas. Med mobil kommunikation skickas datan upp i ett moln, i vårt fall Microsoft Azure, och till det har vi utvecklat en dashboard där kunden kan se vad som händer alla sifffror.

Frank Rälg betonar att det framförallt efter att piloten dragit igång som man har sett vilka mervärden denna datainsamling kan göra.

Blandarna är inte längre bara blandare utan nu fungerar de som sensorer från vilka  kunder kan utläsa beteenden och personalen på flygplatsen kan exempelvis se när det är som mest folk på toaletterna och anpassa sina lokalvårdarscheman därefter.

FM Mattsson ser sig som hittills världsunika när det kommer till den här typen av datainsamling och teknisk utveckling och Frank Rälg är full av tillförsikt inför framtiden.

– Potentialen är hur stor som helst. Äldreboenden kan larma om en kran inte använts på tjugofyra timmar, fläktsystem kan sättas igång så fort en dusch slås på för att inte fuktas igen när ett helt fotbollslag ska duscha efter en match, kranarna på skolor som står tomma några månader under sommaren kan spola ut sig själva några minuter om dagen för att få ut stillastående vatten och undvidka risken för exempelvis legionellabakterier, säger Frank Rälg.

Vad säger dina kollegor om denna utveckling?

– Det är inte alla på företaget som tycker om mig. Skämt åsido, men man måste våga ingå i samarbeten för att utvecklas. Vi är ett gammalt industribolag med förhållandevis långa ledtider och patent som vi är måna om att skydda, och det är fortfarande vår core business. Det ska vi inte göra avkall på, men vi måste våga vara öppna med för nya lösningar, och utvecklas tillsammans med andra företag. När det budskapet når fram tycker de allra flesta att det är en oerhört spännande utveckling, säger Frank Rälg.

 

4 februari 2019Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Tim LefflerdigitFoto Adobestock

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

Rekommenderad läsning

Stäng