Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Så lyckas e-handeln

En ökning av e-handelskonsumenter som bor i storstäder utmanar återförsäljare och logistikpartners att erbjuda snabbare och mer bekväma leveranser. Flexibla transportnätverk, automatisering och hantering av data är några nyckelfaktorer för att lösa den svåra logistiknöt som kallas sista milen.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 21 december 2018 digit

fint-paket-med-glitter-bakom.jpg

Ökad urbanisering gör leveransens sista mil mer komplex och kritisk för e-handelsföretagens framgång, enligt ny forskning. I studien Shortening the Last Mile: Winning Logistics Strategies in the Race to Urban Consumer har DHL och Euromonitor identifierat de fyra huvudtrenderna som formar sista milen-leveranser i städer; närområdesleveranser, flexibla nätverksleveranser, säsongslogistik och utvecklande teknik, samt hur företag kan anpassa sina logistikkedjor för att uppnå konkurrensfördelar på den förändrande marknaden.

– Den sista milen blir alltmer den viktigaste delen i e-handelns logistikkedja, och företagen måste utveckla riktade strategier inom detta område för att konkurrera effektivt. Det handlar inte bara om transporter, utan också om företagens övergripande tillvägagångssätt av att hantera lager – att få rätt vara till rätt plats vid rätt tidpunkt. DHL utvecklar specifika lösningar för att hjälpa e-handelsföretag att nå sina slutkunder snabbt och effektivt, från att utveckla effektivare transporter inom städer till att lägga till mer automatisering i våra leveransnätverk, säger Katja Busch, Chief Commercial Officer, DHL, i ett pressmeddelande.

Kampanjdagar utmanar

Rapporten konstaterar att ett antal urbana trender skapar olika utmaningar vad gäller kostnader, servicepåverkan och organisatorisk belastning. Tillväxten av så kallad säsongslogistik till följd av populära kampanjdagar som Black Friday skapar ett betydande tryck på logistikföretagen att bygga upp ytterligare kapacitet för att klara av snabba volymsvängningar. Här är rapporten förslag att ersätta central lagerhållning med en lokal distributionsinfrastruktur.

DHL och Euromonitor har identifierat en så kallad FAD-modell, Flexible Transport Networks, Automation and Data, som ett ramverk för att hjälpa återförsäljare och logistikoperatörer att säkra sin konkurrenskraft för den sista milen. Med ökad automatisering, hantering av data och flexibilitet i sina nätverk kan e-handelsföretag på alla marknader erbjuda mer effektiva sista milen-leveranser.

Senaste nytt

Säkerhet för 500 mdr

21 januari 2021

De globala investeringarna i cybersäkerhet kommer att öka med 10 procent under 2021. Det beror på att utbudet av hot breddas och nya sårbarheter dyker upp, samtidigt som attackfrekvensen lär fortsätta öka.

Kvantdator fixar flygrutt

21 januari 2021

Att låta en kvantdator lägga flygrutter skulle spara enorma mängder tid. Nu är forskare vid Chalmers tekniska högskola en lösning på spåren.

Fem hållbara tips

21 januari 2021

Den 24 januari är det Circular Electronics Day. När fler och fler företag och organisationer ansluter sig till TCO Developments initiativ passar organisationen som delar ut hållbarhetscertifieringar på att tipsa om hur alla kan bidra till en mer cirkulär it-hantering. 

Sveriges 5G-vinnare

20 januari 2021

Auktionerna för de olika GHz-banden i 5G-näten är nu avslutad och det blir fyra aktörer som delar på det tilldelade utrymmet. Men fortfarande är Huaweis roll i utvecklingen av det svenska 5G-nätet oklar.

Digitala kramar

20 januari 2021

Pandemi och restriktioner gör att vi inte kan ses och kramas i samma utsträckning som tidigare. Men enligt forskning kan en digital kram ge liknande effekter som en verklig.

Bronsåldern i 3D

19 januari 2021

Nu kan du bli ägare till en bronsålderskniv och en exakt kopia av originalet som har hittats i Lugnarohögen i Laholm. Kniven är 3D-printad och är utvecklad i ett samarbetsprojekt mellan Fablab vid Högskolan i Halmstad och Laholms kommun.