Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Så lyckas e-handeln

fint-paket-med-glitter-bakom.jpg

En ökning av e-handelskonsumenter som bor i storstäder utmanar återförsäljare och logistikpartners att erbjuda snabbare och mer bekväma leveranser. Flexibla transportnätverk, automatisering och hantering av data är några nyckelfaktorer för att lösa den svåra logistiknöt som kallas sista milen.

Ökad urbanisering gör leveransens sista mil mer komplex och kritisk för e-handelsföretagens framgång, enligt ny forskning. I studien Shortening the Last Mile: Winning Logistics Strategies in the Race to Urban Consumer har DHL och Euromonitor identifierat de fyra huvudtrenderna som formar sista milen-leveranser i städer; närområdesleveranser, flexibla nätverksleveranser, säsongslogistik och utvecklande teknik, samt hur företag kan anpassa sina logistikkedjor för att uppnå konkurrensfördelar på den förändrande marknaden.

– Den sista milen blir alltmer den viktigaste delen i e-handelns logistikkedja, och företagen måste utveckla riktade strategier inom detta område för att konkurrera effektivt. Det handlar inte bara om transporter, utan också om företagens övergripande tillvägagångssätt av att hantera lager – att få rätt vara till rätt plats vid rätt tidpunkt. DHL utvecklar specifika lösningar för att hjälpa e-handelsföretag att nå sina slutkunder snabbt och effektivt, från att utveckla effektivare transporter inom städer till att lägga till mer automatisering i våra leveransnätverk, säger Katja Busch, Chief Commercial Officer, DHL, i ett pressmeddelande.

Kampanjdagar utmanar

Rapporten konstaterar att ett antal urbana trender skapar olika utmaningar vad gäller kostnader, servicepåverkan och organisatorisk belastning. Tillväxten av så kallad säsongslogistik till följd av populära kampanjdagar som Black Friday skapar ett betydande tryck på logistikföretagen att bygga upp ytterligare kapacitet för att klara av snabba volymsvängningar. Här är rapporten förslag att ersätta central lagerhållning med en lokal distributionsinfrastruktur.

DHL och Euromonitor har identifierat en så kallad FAD-modell, Flexible Transport Networks, Automation and Data, som ett ramverk för att hjälpa återförsäljare och logistikoperatörer att säkra sin konkurrenskraft för den sista milen. Med ökad automatisering, hantering av data och flexibilitet i sina nätverk kan e-handelsföretag på alla marknader erbjuda mer effektiva sista milen-leveranser.

21 december 2018 Reporter anne hammarskjöld digit Foto adobestock

Senaste nytt

Självkörande pizza

14 april 2021

I Houston levereras nu Dominos pizzor med den självkörande bilen Nuro R2. Det är det första självkörande fordonet i USA som fått tillstånd att köra, utan federala säkerhetskrav.

Rysk attack mot Sverige

14 april 2021

Säpo misstänker grovt dataintrång från ryska underrättelsetjänsten GRU mot Riksidrottsförbundet i Sverige. Men åklagaren har beslutat att lägga ned förundersökningen eftersom det inte finns förutsättningar för lagföring utomlands och utlämning till Sverige saknas.

Googles krav på USA

13 april 2021

Google anser att USA måste inleda samtal med EU om framtidens digitala handel och dataskydd länderna emellan. Utan ett gemensamt avtal finns det risk att länderna skapar egna handelskontrollerade regler kring alltifrån dataskydd till AI.

Microsoft AI-satsar

13 april 2021

Microsoft stärker sin roll inom sjukvården med köpet av AI-företaget Nuance. Förhoppningen är att bolagen kommer dra nytta av varandra i en allt mer AI-törstande sjukvårdssektor.

Robot förstår våra rörelser

13 april 2021

Forskare vid KTH har utvecklat ny teknik som innebär att robotar förstår människors kroppsrörelser. Tekniken ska öka säkerheten på arbetsplatser och innebär bland annat att robotar kan arbeta nära människor på en produktionslina.

Rekordbot för Alibaba

12 april 2021

Näthandelsgiganten Alibaba döms att betala 23,7 miljarder kronor i böter av kinesiska tillsynsmyndigheter. Det är den högsta företagsboten någonsin.