Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Så lyckas e-handeln

En ökning av e-handelskonsumenter som bor i storstäder utmanar återförsäljare och logistikpartners att erbjuda snabbare och mer bekväma leveranser. Flexibla transportnätverk, automatisering och hantering av data är några nyckelfaktorer för att lösa den svåra logistiknöt som kallas sista milen.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 21 december 2018 digit

fint-paket-med-glitter-bakom.jpg

Ökad urbanisering gör leveransens sista mil mer komplex och kritisk för e-handelsföretagens framgång, enligt ny forskning. I studien Shortening the Last Mile: Winning Logistics Strategies in the Race to Urban Consumer har DHL och Euromonitor identifierat de fyra huvudtrenderna som formar sista milen-leveranser i städer; närområdesleveranser, flexibla nätverksleveranser, säsongslogistik och utvecklande teknik, samt hur företag kan anpassa sina logistikkedjor för att uppnå konkurrensfördelar på den förändrande marknaden.

– Den sista milen blir alltmer den viktigaste delen i e-handelns logistikkedja, och företagen måste utveckla riktade strategier inom detta område för att konkurrera effektivt. Det handlar inte bara om transporter, utan också om företagens övergripande tillvägagångssätt av att hantera lager – att få rätt vara till rätt plats vid rätt tidpunkt. DHL utvecklar specifika lösningar för att hjälpa e-handelsföretag att nå sina slutkunder snabbt och effektivt, från att utveckla effektivare transporter inom städer till att lägga till mer automatisering i våra leveransnätverk, säger Katja Busch, Chief Commercial Officer, DHL, i ett pressmeddelande.

Kampanjdagar utmanar

Rapporten konstaterar att ett antal urbana trender skapar olika utmaningar vad gäller kostnader, servicepåverkan och organisatorisk belastning. Tillväxten av så kallad säsongslogistik till följd av populära kampanjdagar som Black Friday skapar ett betydande tryck på logistikföretagen att bygga upp ytterligare kapacitet för att klara av snabba volymsvängningar. Här är rapporten förslag att ersätta central lagerhållning med en lokal distributionsinfrastruktur.

DHL och Euromonitor har identifierat en så kallad FAD-modell, Flexible Transport Networks, Automation and Data, som ett ramverk för att hjälpa återförsäljare och logistikoperatörer att säkra sin konkurrenskraft för den sista milen. Med ökad automatisering, hantering av data och flexibilitet i sina nätverk kan e-handelsföretag på alla marknader erbjuda mer effektiva sista milen-leveranser.

Senaste nytt

Rekord för plattor

14 augusti 2020

Trots den ekonomiska krisen i världen slår plattor försäljningsrekord på både konsument- och företagsmarknaden. Under årets andra kvartal gick försäljningen upp med 17 procent, jämfört med samma period 2019. 

Hoten mot bitcoin

14 augusti 2020

En bitcoin uppskattas snart vara värd 20 000 dollar. Men två faktorer kan stoppa utvecklingen, dels ett corona-vaccin och dels att Joe Biden blir amerikansk president. 

Walkie-talkie i Teams

13 augusti 2020

Nu kan du använda Microsoft Teams som en digital walkie-talkie. Precis som på traditionella walkie-talkies trycker du in en knapp för att prata och släpper knappen för att lyssna. Funktionen ska vara extra väl lämpad för bland annat drifttekniker och lagerarbetare. 

Google mot jordbävningar

12 augusti 2020

Google använder Androidtelefoners förmåga att detektera vibrationer för att förutse jordbävningar. Det är det senaste tillskottet när Android uppgraderar sina funktioner.

FOI om covid-attacker

12 augusti 2020

FOI:s studie om coronapandemin visar att cyberangreppen har blivit fler och alltmer nischade. Stress och oro gör oss mer sårbara för attacker och det finns stora utmaningar inom vården. 

Fortsätter hemma

11 augusti 2020

Facebooks medarbetare har möjlighet att arbeta hemifrån till minst juli 2021. Arbetsgivaren ger de anställda 1 000 dollar för att handla kontorsprylar till hemmet.