Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Så lyckas e-handeln

En ökning av e-handelskonsumenter som bor i storstäder utmanar återförsäljare och logistikpartners att erbjuda snabbare och mer bekväma leveranser. Flexibla transportnätverk, automatisering och hantering av data är några nyckelfaktorer för att lösa den svåra logistiknöt som kallas sista milen.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 21 december 2018 digit

fint-paket-med-glitter-bakom.jpg

Ökad urbanisering gör leveransens sista mil mer komplex och kritisk för e-handelsföretagens framgång, enligt ny forskning. I studien Shortening the Last Mile: Winning Logistics Strategies in the Race to Urban Consumer har DHL och Euromonitor identifierat de fyra huvudtrenderna som formar sista milen-leveranser i städer; närområdesleveranser, flexibla nätverksleveranser, säsongslogistik och utvecklande teknik, samt hur företag kan anpassa sina logistikkedjor för att uppnå konkurrensfördelar på den förändrande marknaden.

– Den sista milen blir alltmer den viktigaste delen i e-handelns logistikkedja, och företagen måste utveckla riktade strategier inom detta område för att konkurrera effektivt. Det handlar inte bara om transporter, utan också om företagens övergripande tillvägagångssätt av att hantera lager – att få rätt vara till rätt plats vid rätt tidpunkt. DHL utvecklar specifika lösningar för att hjälpa e-handelsföretag att nå sina slutkunder snabbt och effektivt, från att utveckla effektivare transporter inom städer till att lägga till mer automatisering i våra leveransnätverk, säger Katja Busch, Chief Commercial Officer, DHL, i ett pressmeddelande.

Kampanjdagar utmanar

Rapporten konstaterar att ett antal urbana trender skapar olika utmaningar vad gäller kostnader, servicepåverkan och organisatorisk belastning. Tillväxten av så kallad säsongslogistik till följd av populära kampanjdagar som Black Friday skapar ett betydande tryck på logistikföretagen att bygga upp ytterligare kapacitet för att klara av snabba volymsvängningar. Här är rapporten förslag att ersätta central lagerhållning med en lokal distributionsinfrastruktur.

DHL och Euromonitor har identifierat en så kallad FAD-modell, Flexible Transport Networks, Automation and Data, som ett ramverk för att hjälpa återförsäljare och logistikoperatörer att säkra sin konkurrenskraft för den sista milen. Med ökad automatisering, hantering av data och flexibilitet i sina nätverk kan e-handelsföretag på alla marknader erbjuda mer effektiva sista milen-leveranser.

Senaste nytt

Malmö återvinner

21 oktober 2019

Malmö stad gör det möjligt för alla anställda att lämna in förbrukad it till återvinning under måndagen den 21 oktober. Planen är att Malmö ska bli en hållbar stad, enligt FN:s Agenda 2030.

Hjälper barn med IBD

21 oktober 2019

Cirka 60 000 svenskar lever med kronisk tarmsjukdom, IBD. Appen IBD Home hjälper vuxna till proaktiv vård och bättre livskvalitet. Nu finns den också tillgänglig för barn över fyra år.

Inkassobolag granskas

18 oktober 2019

Datainspektionen ska nu granska Sergel Kredittjänster. Det sker som ett led i myndighetens rutinmässiga kontroller av inkassobolag. 

Klä dig i 3D

18 oktober 2019

Forskare vid Högskolan i Borås har utvecklat ett elektriskt ledande plastmaterial som går att skriva ut med 3D-skrivare. Metoden öppnar för helt nya möjligheter att utveckla smarta textilier och kläder och är mer hållbar än dagens tryckteknik.

Jakten på hållbar it

17 oktober 2019

Den 17 oktober uppmärksammas produkter och tjänster som bekräftats som hållbara av en oberoende part. Dagen kallas World Ecolabel Day – miljömärkningarnas dag. 

Skatten utreds

16 oktober 2019

Nu kommer effekter av kemikalieskatten att utredas. Det är Kemikalieinspektionen som ska jämföra produkter före skattens införande och efter, vad gäller bland annat miljö- och hälsofarliga flamskyddsmedel.