Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

E-handelns tid är nu

Onlinehandeln som andel av detaljhandelns försäljningstillväxt har vuxit i rask takt. I USA har Amazon varit mycket framgångsrika och uppnått en marknadsandel på nära 50 procent. Det finns anledning att förvänta sig en liknande utveckling i Sverige men också en tilltagande butiksdöd, enligt en ny rapport.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 8 november 2018 digit

vackra-livsmedel-i-fina-skalar.jpg

– Baserat på ett antal makroekonomiska faktorer så tror vi att konjunkturen kan börja vika under år 2020. Svensk tillväxt är fortfarande god, konsumtionen någorlunda hög, räntorna är låga och allt annat lika så tror vi att detaljhandelssektorn får cirka ytterligare ett år på sig innan konjunkturen viker. Men detta kan ändras om till exempel Amazon gör entré i Sverige eller någon annan dramatisk marknadshändelse realiseras, säger Per Hannover från PwC Strategy& som ligger bakom rapporten, i ett pressmeddelande.

Vi tror att detaljhandelssektorn får cirka ytterligare ett år på sig innan konjunkturen viker.

per hannover , PwC Strategy&

Utmanad livsmedelsbransch

En växande näthandel med nya affärsmodeller, förändrade kundbeteenden, sociala medier och sökmotorer har satt stark press på traditionella detaljhandelsaktörer. Samtidigt genomgår detaljhandelssektorn en transformation som riskerar att sammanfalla med en vändning nedåt i konjunkturen. Till exempel dras livsmedelsbranschen redan med små marginaler som kommer att krympa ytterligare.

– Internationellt sett har produktiviteten sjunkit stadigt under en längre tid och vi tror att denna utveckling även kommer till Sverige. Vi ser en hårdare konkurrens främst drivet av nya lågpriskedjor, hemleveranser av mat och online-handel. Skulle den svenska dagligvarumarknaden följa samma mönster som i Danmark kan branschen räkna med ett produktivitetstapp upp mot 10 procent, säger Per Hannover.

Högre vakansgrad

Den här kombinationen av hårdare konkurrens, branschomställning och en så småningom vikande konjunktur riskerar att få kraftiga följdeffekter på detaljhandeln som i sin tur kan påverka kommersiella fastighetsaktörer som får se en lägre efterfrågan och högre vakansgrad på sina lokaler.

Senaste nytt

Underkända e-myndigheter

15 november 2018

Trafikverket och Arbetsförmedlingen är de myndigheter som har kommit längst när det gäller den digitala kontakten med medborgarna. Men överlag behöver svenska myndigheter och storstadskommuner göra en kraftansträngning för att öka den digitala mognaden.

GDPR utmanar e-handeln

15 november 2018

Nordiska konsumenter blir alltmer tveksamma till hur näthandelsföretag använder persondata. Två av tre konsumenter tror att företagen delar kunduppgifterna med en tredje part och är mycket, eller ganska oroliga över hur uppgifterna används.

I gruvan med VR

14 november 2018

Det är få förunnat att uppleva en av Sveriges viktigaste näringar på plats tusen meter under jord. Men för den som vill röra sig fritt mellan schakt och gångar finns nu ett virtuellt alternativ skapat av forskare vid Luleå tekniska högskola i nära samarbete med LKAB.

AI spelar på känslor

13 november 2018

Datorspel som anpassar sig till användarens upplevelse för att skräddarsy spelupplevelsen är under utveckling på högskolan i Skövde. Vägen dit går via ett artificiellt neuronnät som med hjälp av en vanlig webbkamera kan analysera känslor och ansiktsuttryck.

Appar glömmer barnen

13 november 2018

Lärare i förskolan använder ofta plattor och appar som ersättning för traditionella aktiviteter. Men barnen lär sig i första hand att spela och tar inte till sig det pedagogiska innehållet, visar en avhandling vid Göteborgs universitet.

3D rena stenåldern

12 november 2018

För ett par år sedan hittade arkeologer 4 500 år gamla lerfigurer på en stenåldersboplats i Roslagen. Tack vare Luleå tekniska universitets mikrotomograf har de nu fått 3D-tvillingar som kan hjälpa forskare samla och sprida kunskap.