Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

E-handelns tid är nu

vackra-livsmedel-i-fina-skalar.jpg

Onlinehandeln som andel av detaljhandelns försäljningstillväxt har vuxit i rask takt. I USA har Amazon varit mycket framgångsrika och uppnått en marknadsandel på nära 50 procent. Det finns anledning att förvänta sig en liknande utveckling i Sverige men också en tilltagande butiksdöd, enligt en ny rapport.

– Baserat på ett antal makroekonomiska faktorer så tror vi att konjunkturen kan börja vika under år 2020. Svensk tillväxt är fortfarande god, konsumtionen någorlunda hög, räntorna är låga och allt annat lika så tror vi att detaljhandelssektorn får cirka ytterligare ett år på sig innan konjunkturen viker. Men detta kan ändras om till exempel Amazon gör entré i Sverige eller någon annan dramatisk marknadshändelse realiseras, säger Per Hannover från PwC Strategy& som ligger bakom rapporten, i ett pressmeddelande.

Vi tror att detaljhandelssektorn får cirka ytterligare ett år på sig innan konjunkturen viker.

per hannover , PwC Strategy&

Utmanad livsmedelsbransch

En växande näthandel med nya affärsmodeller, förändrade kundbeteenden, sociala medier och sökmotorer har satt stark press på traditionella detaljhandelsaktörer. Samtidigt genomgår detaljhandelssektorn en transformation som riskerar att sammanfalla med en vändning nedåt i konjunkturen. Till exempel dras livsmedelsbranschen redan med små marginaler som kommer att krympa ytterligare.

– Internationellt sett har produktiviteten sjunkit stadigt under en längre tid och vi tror att denna utveckling även kommer till Sverige. Vi ser en hårdare konkurrens främst drivet av nya lågpriskedjor, hemleveranser av mat och online-handel. Skulle den svenska dagligvarumarknaden följa samma mönster som i Danmark kan branschen räkna med ett produktivitetstapp upp mot 10 procent, säger Per Hannover.

Högre vakansgrad

Den här kombinationen av hårdare konkurrens, branschomställning och en så småningom vikande konjunktur riskerar att få kraftiga följdeffekter på detaljhandeln som i sin tur kan påverka kommersiella fastighetsaktörer som får se en lägre efterfrågan och högre vakansgrad på sina lokaler.

8 november 2018 Uppdaterad 16 april 2019 Reporter anne hammarskjöld digit Foto adobestock

Läs mer om ämnet:

Senaste nytt