Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

3D lyft för e-handel

kvinna-shoppar-i-alla-kanaler.jpg

Handeln har stora utmaningar. Fysiska butiker lägger ner samtidigt som e-handeln brottas med felköp, returer och utländsk priskonkurrens. Digitala verktyg för interaktiv visualisering av produkter kan vara en lösning, visar ny forskning från Handelshögskolan i Stockholm. 

Under våren har forskare på Handelshögskolan i Stockholm undersökt hur kundens köpupplevelse påverkas med stöd av digital produktvisualisering.

– Kunden idag vill inte ha någon skillnad mellan fysisk och digital handel. Digital visualisering blir ett viktigt steg i att sudda ut gränserna däremellan, säger Carl-Philip Ahlbom, forskare på Center for Retailing vid Handelshögskolan, i ett pressmeddelande .

Stor köpvilja

I studiens första fas jämfördes en vanlig produktsida med en fiktiv sida där kunden kunde interagera och testa produkten i 3D direkt i e-butiken. Kunderna kunde vrida på produkten, öppna den, se hur tillbehören sätts ihop och testa dess olika funktioner. Starka effekter syntes på flera aspekter, såsom köpvilja och produktens uppfattade kvalitet.

– Resultatet visar att digitala visualiseringslösningar har potential att bli något riktigt stort som hjälper till att förflytta retailbranschen framåt. Det blir en helt ny konsumentupplevelse både inom e-handeln och inom fysisk handel, säger Carl-Philip Ahlbom.

Forskningen visade att det ökar intresset för varan, vilket ger mervärde både för konsumenter och för handlare.

8 juni 2018 Reporter anne hammarskjöld digit Foto adobestock

Senaste nytt

IDC: Nya rekord på IoT-marknaden

11 juni 2021

Europas investeringar i IoT kommer att nå 202 miljarder dollar under 2021. Varje år fram till 2025 kommer marknaden att växa med över 10 procent.

Microsoft förlänger livet på barnkläder

11 juni 2021

Lindex använder Microsoft-lösningar för att samla in och återanvända barnkläder. Satsningen är ett led i Lindex arbete att minska bolagets klimatutsläpp.

Cisco lanserar Webex Suite

10 juni 2021

Ciscos nya Webex Suite har ny teknik för brusreducering, ett bättre fokus på deltagarna och ny teknik för publikevenemang. Och om tjänsten används i EU stannar datan där.

Facebook: Så mycket kostar Schrems II-domen

9 juni 2021

Facebook har tagit fram en rapport som beskriver konsekvensen för handeln för EU-länder, i ljuset av bland annat Schrems II-domen. Enligt Facebook handlar det om hundratals miljarder dollar om året i ekonomiska förluster, men vissa experter är skeptiska till slutsatserna.

Sju kommuner nominerade till Guldtrappan

9 juni 2021

Under pandemin har skolan och dess huvudmän arbetat hårt för att kunna fullfölja sitt uppdrag, vars undervisning ofta skett på distans. Nu uppmärksammas sju huvudmän som är nominerade till Guldtrappan 2021.

EU ger klartecken för vaccinpass

9 juni 2021

EU-parlamentet har röstat igenom det så kallade vaccinpasset som ska användas för resande inom Europa. Gröna passet ska användas i Sverige från och med 1 juli och gälla ett år framåt.