Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

3D lyft för e-handel

Handeln har stora utmaningar. Fysiska butiker lägger ner samtidigt som e-handeln brottas med felköp, returer och utländsk priskonkurrens. Digitala verktyg för interaktiv visualisering av produkter kan vara en lösning, visar ny forskning från Handelshögskolan i Stockholm. 

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 8 juni 2018 digit

kvinna-shoppar-i-alla-kanaler.jpg

Under våren har forskare på Handelshögskolan i Stockholm undersökt hur kundens köpupplevelse påverkas med stöd av digital produktvisualisering.

– Kunden idag vill inte ha någon skillnad mellan fysisk och digital handel. Digital visualisering blir ett viktigt steg i att sudda ut gränserna däremellan, säger Carl-Philip Ahlbom, forskare på Center for Retailing vid Handelshögskolan, i ett pressmeddelande .

Stor köpvilja

I studiens första fas jämfördes en vanlig produktsida med en fiktiv sida där kunden kunde interagera och testa produkten i 3D direkt i e-butiken. Kunderna kunde vrida på produkten, öppna den, se hur tillbehören sätts ihop och testa dess olika funktioner. Starka effekter syntes på flera aspekter, såsom köpvilja och produktens uppfattade kvalitet.

– Resultatet visar att digitala visualiseringslösningar har potential att bli något riktigt stort som hjälper till att förflytta retailbranschen framåt. Det blir en helt ny konsumentupplevelse både inom e-handeln och inom fysisk handel, säger Carl-Philip Ahlbom.

Forskningen visade att det ökar intresset för varan, vilket ger mervärde både för konsumenter och för handlare.

Senaste nytt

Första levande roboten

24 januari 2020

Små robotar gjorda på celler från en groda och som rör sig själva efter en datorgjord evolutionär design. Det är resultatet av ny forskning från University of Vermont.

Betala med handen

24 januari 2020

Amazon har planer på att låta kunder betala sina inköp genom att scanna handflatorna. Betalningssättet kan komma att användas både i deras egna butiker och på andra ställen.

Hålen i Tor

23 januari 2020

Två forskare på Karlstad universitet har hittat säkerhetshål i anonymitetsnätverket Tor. Bristerna är åtgärdade på kort sikt och nu forskar de båda på nya, mer långsiktiga typer av skydd. 

Stark tillväxt 2020

23 januari 2020

Försäljningen av datorer, surfplattor och mobiltelefoner kommer att öka med 0,9 procent och uppgå till 2,16 miljarder enheter 2020. En anledning till det är en växande mobilmarknad, delvis beroende på 5G-inträdet.

Davos om cyberhot

22 januari 2020

Teknikjättar som utmanas politiskt, en ökad rädsla för cyberhot och minskad närvaro på sociala medier. Det är några av resultaten när globala företagsledare i Davos delar sin uppfattning om utvecklingen i världen. 

Google vill reglera AI

21 januari 2020

Chefen för Googles moderbolag Alphabet, Sundar Pichai, vill se en reglering för AI-tekniken. Det skriver han i en debattartikel i Financial Times.