Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

3D lyft för e-handel

Handeln har stora utmaningar. Fysiska butiker lägger ner samtidigt som e-handeln brottas med felköp, returer och utländsk priskonkurrens. Digitala verktyg för interaktiv visualisering av produkter kan vara en lösning, visar ny forskning från Handelshögskolan i Stockholm. 

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 8 juni 2018 digit

kvinna-shoppar-i-alla-kanaler.jpg

Under våren har forskare på Handelshögskolan i Stockholm undersökt hur kundens köpupplevelse påverkas med stöd av digital produktvisualisering.

– Kunden idag vill inte ha någon skillnad mellan fysisk och digital handel. Digital visualisering blir ett viktigt steg i att sudda ut gränserna däremellan, säger Carl-Philip Ahlbom, forskare på Center for Retailing vid Handelshögskolan, i ett pressmeddelande .

Stor köpvilja

I studiens första fas jämfördes en vanlig produktsida med en fiktiv sida där kunden kunde interagera och testa produkten i 3D direkt i e-butiken. Kunderna kunde vrida på produkten, öppna den, se hur tillbehören sätts ihop och testa dess olika funktioner. Starka effekter syntes på flera aspekter, såsom köpvilja och produktens uppfattade kvalitet.

– Resultatet visar att digitala visualiseringslösningar har potential att bli något riktigt stort som hjälper till att förflytta retailbranschen framåt. Det blir en helt ny konsumentupplevelse både inom e-handeln och inom fysisk handel, säger Carl-Philip Ahlbom.

Forskningen visade att det ökar intresset för varan, vilket ger mervärde både för konsumenter och för handlare.

Senaste nytt

Deep learning i växthus

21 september 2018

Med hjälp en avancerad kombination av rörelseplanering och bildanalys har EU-projektet SWEEPER utvecklat en skörderobot som är den första av sitt slag. Nu är förhoppningen att den ska lösa bristen på arbetskraft bland Europas grönsaksodlare.

Algoritm för bättre produktion

20 september 2018

Industrin tar hjälp av speciella datorprogram för att hitta den bästa lösningen för en produktionskedja. Det är en beräkningstung och omständlig process men ny forskning vid Högskolan i Skövde ökar förståelsen för hur programmen kan användas på bästa sätt.

AI hjälper psykologer

19 september 2018

En ny algoritm ställer psykologiska diagnoser genom att analysera vilka ord patienten använder för att beskriva sitt mående. Forskningen och innovationen har utnämnts till Startup of the year i entreprenörstävlingen Venture Cup. Nu testas Worddiagnostics på tre kliniker i Malmö.

När mobilen öppnar bilen

18 september 2018

Nu har BMW utvecklat en app till smarta telefoner som förvandlar den till en bilnyckel. Lösningen bygger på Net-Field Communication.

Mer forskning om AI

17 september 2018

Forskning inom artificiell intelligens med människan i centrum måste stärkas. Det hävdar närmare 2 000 ledande forskare i Sverige och Europa i ett brev till europeiska politiker. Nu är också hög tid att komma ikapp USA och Kina när det gäller investeringar i AI-forskning.

Örebro ökar mest

14 september 2018

Den digitala mognadsgraden i svenska företag och organisationer ökar i 17 av 21 län men det är stora skillnader i förändringstakten. Stockholm ligger kvar i topp sedan förra året men Örebro län ökar mest och går med 11,7 procent från 18:e till andraplatsen i Sverige, visar en ny studie.