Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

3D lyft för e-handel

Handeln har stora utmaningar. Fysiska butiker lägger ner samtidigt som e-handeln brottas med felköp, returer och utländsk priskonkurrens. Digitala verktyg för interaktiv visualisering av produkter kan vara en lösning, visar ny forskning från Handelshögskolan i Stockholm. 

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 8 juni 2018 digit

kvinna-shoppar-i-alla-kanaler.jpg

Under våren har forskare på Handelshögskolan i Stockholm undersökt hur kundens köpupplevelse påverkas med stöd av digital produktvisualisering.

– Kunden idag vill inte ha någon skillnad mellan fysisk och digital handel. Digital visualisering blir ett viktigt steg i att sudda ut gränserna däremellan, säger Carl-Philip Ahlbom, forskare på Center for Retailing vid Handelshögskolan, i ett pressmeddelande .

Stor köpvilja

I studiens första fas jämfördes en vanlig produktsida med en fiktiv sida där kunden kunde interagera och testa produkten i 3D direkt i e-butiken. Kunderna kunde vrida på produkten, öppna den, se hur tillbehören sätts ihop och testa dess olika funktioner. Starka effekter syntes på flera aspekter, såsom köpvilja och produktens uppfattade kvalitet.

– Resultatet visar att digitala visualiseringslösningar har potential att bli något riktigt stort som hjälper till att förflytta retailbranschen framåt. Det blir en helt ny konsumentupplevelse både inom e-handeln och inom fysisk handel, säger Carl-Philip Ahlbom.

Forskningen visade att det ökar intresset för varan, vilket ger mervärde både för konsumenter och för handlare.

Senaste nytt

IVO gör alla bilar självkörande

17 augusti 2018

IVO, Intelligent Vehicle Operator, är en portabel robotchaufför som på fem minuter kan installeras in i valfri bil.

Bankens bästa affär

17 augusti 2018

Med användningen av intelligent automatisering, IA, kan bank- och finanssektorn öka sina globala intäkter med drygt 500 miljarder dollar. För att komma dit behövs helheten robotar, AI och automatisering av affärsprocesser som stödjer verksamhetens affärsmål, enligt en ny rapport.

Snacka mat med Monica

16 augusti 2018

ICA har utvecklat en smart chattbot som blir din nya assistent i köket. Tanken är att botten ska inspirera dig till inköp och i din matlagning.

Digilyftet hyllas av EU

15 augusti 2018

Med pilotprojektet Digilyftet introducerades ett framgångsrikt koncept för att stödja små och medelstora företag att anamma digitaliseringens möjligheter. Arbetet har lyfts av EU som ett av tio goda exempel från olika länder. Fortsättningsprojektet Digifuture erbjuder fler företag motsvarande stöd.

Pant för plastpåsar

14 augusti 2018

Nu är Apotekets plastpåsar pantbara via en mobilapp. Satsningen börjar med tre apotek i Stockholm och genomförs i samarbete med PantaPåsen för att minska nedskräpningen och förändra synen på plastpåsar.

SKL vill ändra lagen

13 augusti 2018

I många kommuner pågår ett viktigt utvecklingsarbete att automatisera rutiner för att kunna lägga mer tid på ett bättre stöd till den enskilde. Men SKL bedömer att dagens kommunallag inte stödjer helt automatiserade beslut. Nu erbjuder man juridiskt stöd till medlemmar kring rättsläget.