Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Lösning för läsning

Att lära sig läsa och skriva är bland de viktigaste färdigheter som skolan ska förmedla till barn och unga. Tyvärr ser verkligheten väldigt annorlunda ut men det finns digitala hjälpmedel som rätt använda kan bidra till mer inkluderande och individanpassad undervisning.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 11 december 2018 it i skolan

blandade-bokstaver.jpg

– Vissa elever med läs- och skrivsvårigheter kunde använda tekniken för att bättre kunna följa med i undervisningen. De tog till sig text lättare och dessutom snabbare, både skönlitterära- såväl som faktatexter. Med den assisterande tekniken blev eleverna mer motiverade i sitt skolarbete, säger Thomas Nordström, doktorand i psykologi vid Linnéuniversitetet som undersökt två digitala metoder för att förbättra elevers läs- och skrivfärdigheter.

Med den assisterande tekniken blev eleverna mer motiverade i sitt skolarbete.

Thomas Nordström , doktorand i psykologi vid Linnéuniversitetet

Hjälper läraren

Den första metoden fokuserar på hur återkommande digitala tester och bedömningar av samtliga elevers läs- och skrivfärdigheter underlättar för läraren att individanpassa undervisningen. Thomas Nordströms studier visar på en hittills outnyttjad potential, det vill säga att använda digitala tester som grund för denna individualisering. Tiden för testning tar cirka 2 timmar, sedan rättar och sammanställer programmet all information åt läraren, skriver Linnéuniversitetet i ett pressmeddelande.

Den andra metoden riktade in sig på användandet av digitala hjälpmedel, så kallad assisterande teknik, primärt text-till-tal- och tal-till-text-funktioner, för elever med grava läs- och skrivsvårigheter.

Inkluderande förhållningssätt

Thomas Nordströms avhandling visar på möjligheten att stärka alla elevers läsutveckling genom systematiska bedömningar eller kartläggningar av läsfärdigheter, och på betydelsen av att använda ny digital teknik för att främja alla elevers rätt till lärande utifrån ett inkluderande förhållningssätt.

– Ett annat viktigt resultat är att vi nu på allvar har fått verktyg för att bättre kunna individanpassa undervisning, baserat på bedömningsdata och rekommendationer, säger Thomas Nordström. Även träning med assisterande teknik är ett exempel på individanpassad undervisning. Det återstår dock en del, framförallt implementeringsarbete, för att dessa arbetsmetoder ska kunna användas optimalt.

 

 

Senaste nytt

Beslut om blockkedja

6 december 2019

Lantmäteriet och DIGG har fått i uppdrag av regeringen att prova ny teknik för automatisering i offentlig förvaltning. När uppdraget är slut ska materialet samlas in för att kunna användas vidare. 

3D-printat på Ikea

6 december 2019

Det finns mycket att vinna med 3D-printade metalldelar till industrins tillverkningsmaskiner. För Ikea ökar kvaliteten i tillverkningen med 20 procent, samtidigt som förbrukningen av kylvatten minskade med 86 procent. Det visar forskning vid Örebro universitet.

O365 tolkar svenska

5 december 2019

Microsofts nya tjänst i O365 gör det möjligt att transkribera tal till text i realtid. Den välkomna nyheten kan bland annat underlätta möten i skolan mellan lärare och föräldrar med annat hemspråk. Tjänsten kommer att finnas i Microsoft Word, PowerPoint, OneNote och Outlook.

Garanterar digital vård

4 december 2019

Stockholm är Sveriges första region som inför en Digital vårdgaranti, vilket garanterar att alla dess medborgare även ska kunna söka vård digitalt. 

AR och VR exploderar

4 december 2019

Marknaden för augmented och virtual reality kommer 2020 att värderas till 18,8 miljarder dollar. Det är en ökning gentemot 2019 med 78 procent. 

Lågpris ökar

3 december 2019

Marknadsandelarna på mobilmarknaden fortsätter att öka för Huawei, Samsung och Oppo. Motsatt utveckling går att se för Apple och Xiaomi.