Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Lösning för läsning

Att lära sig läsa och skriva är bland de viktigaste färdigheter som skolan ska förmedla till barn och unga. Tyvärr ser verkligheten väldigt annorlunda ut men det finns digitala hjälpmedel som rätt använda kan bidra till mer inkluderande och individanpassad undervisning.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 11 december 2018 it i skolan

blandade-bokstaver.jpg

– Vissa elever med läs- och skrivsvårigheter kunde använda tekniken för att bättre kunna följa med i undervisningen. De tog till sig text lättare och dessutom snabbare, både skönlitterära- såväl som faktatexter. Med den assisterande tekniken blev eleverna mer motiverade i sitt skolarbete, säger Thomas Nordström, doktorand i psykologi vid Linnéuniversitetet som undersökt två digitala metoder för att förbättra elevers läs- och skrivfärdigheter.

Med den assisterande tekniken blev eleverna mer motiverade i sitt skolarbete.

Thomas Nordström , doktorand i psykologi vid Linnéuniversitetet

Hjälper läraren

Den första metoden fokuserar på hur återkommande digitala tester och bedömningar av samtliga elevers läs- och skrivfärdigheter underlättar för läraren att individanpassa undervisningen. Thomas Nordströms studier visar på en hittills outnyttjad potential, det vill säga att använda digitala tester som grund för denna individualisering. Tiden för testning tar cirka 2 timmar, sedan rättar och sammanställer programmet all information åt läraren, skriver Linnéuniversitetet i ett pressmeddelande.

Den andra metoden riktade in sig på användandet av digitala hjälpmedel, så kallad assisterande teknik, primärt text-till-tal- och tal-till-text-funktioner, för elever med grava läs- och skrivsvårigheter.

Inkluderande förhållningssätt

Thomas Nordströms avhandling visar på möjligheten att stärka alla elevers läsutveckling genom systematiska bedömningar eller kartläggningar av läsfärdigheter, och på betydelsen av att använda ny digital teknik för att främja alla elevers rätt till lärande utifrån ett inkluderande förhållningssätt.

– Ett annat viktigt resultat är att vi nu på allvar har fått verktyg för att bättre kunna individanpassa undervisning, baserat på bedömningsdata och rekommendationer, säger Thomas Nordström. Även träning med assisterande teknik är ett exempel på individanpassad undervisning. Det återstår dock en del, framförallt implementeringsarbete, för att dessa arbetsmetoder ska kunna användas optimalt.

 

 

Senaste nytt

Smartare cancervård

20 maj 2019

Nu startas ett samarbete mellan läkemedelsindustrin, akademin och sjukvården för att utveckla en plattform för precisionsmedicin. Målet är att läkemedelsbehandling baserad på patienters genetiska profil ska bli mer tillgänglig vid svår cancersjukdom.

Avvaktande till autonomt

20 maj 2019

Svenskarna brukar vara teknikvänliga men när det gäller självkörande bilar är attityden annorlunda. Lite drygt fyra av tio föredrar tekniken inom fem år, men under det närmaste året skulle 15 procent välja en självkörande framför en traditionell bil. Det är under det internationella genomsnittet.

Smart industri på schemat

17 maj 2019

Våren 2020 startar den största företagsforskarskolan i Sverige inom området smart industri. Initiativet riktar sig till företag som vill stärka sin konkurrenskraft med ny kompetens kopplad till smart industri.

Ny grön flygtaxi

17 maj 2019

Den tyska startupen Lilium har tagit fram en elektrisk jetdriven lufttaxi som får plats med fem personer. Fordonet har precis tagit sin första färd och kan köra i 300 kilometer i timmen. 

Rise driver skolans IoT

16 maj 2019

IoT hubb skola är ett samarbete mellan Rise, nio skolhuvudmän, två teknikpartners och Stockholms universitet. Projektet ska öka förståelsen för hur IoT kan användas för att samla data som på olika sätt utvecklar skolan som en god lärmiljö.

Första bilen med solceller

16 maj 2019

Lagom till midsommar lanseras världens första solcellsdrivna passagerarbil. Batteriet har en räckvidd på mellan 600 och 800 kilometer beroende på användning. Det holländska företaget Lightyear lovar att detta är lösningen på räckvidd och laddning, två av de största utmaningarna för elbilar.