Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Lösning för läsning

Att lära sig läsa och skriva är bland de viktigaste färdigheter som skolan ska förmedla till barn och unga. Tyvärr ser verkligheten väldigt annorlunda ut men det finns digitala hjälpmedel som rätt använda kan bidra till mer inkluderande och individanpassad undervisning.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 11 december 2018 it i skolan

blandade-bokstaver.jpg

– Vissa elever med läs- och skrivsvårigheter kunde använda tekniken för att bättre kunna följa med i undervisningen. De tog till sig text lättare och dessutom snabbare, både skönlitterära- såväl som faktatexter. Med den assisterande tekniken blev eleverna mer motiverade i sitt skolarbete, säger Thomas Nordström, doktorand i psykologi vid Linnéuniversitetet som undersökt två digitala metoder för att förbättra elevers läs- och skrivfärdigheter.

Med den assisterande tekniken blev eleverna mer motiverade i sitt skolarbete.

Thomas Nordström , doktorand i psykologi vid Linnéuniversitetet

Hjälper läraren

Den första metoden fokuserar på hur återkommande digitala tester och bedömningar av samtliga elevers läs- och skrivfärdigheter underlättar för läraren att individanpassa undervisningen. Thomas Nordströms studier visar på en hittills outnyttjad potential, det vill säga att använda digitala tester som grund för denna individualisering. Tiden för testning tar cirka 2 timmar, sedan rättar och sammanställer programmet all information åt läraren, skriver Linnéuniversitetet i ett pressmeddelande.

Den andra metoden riktade in sig på användandet av digitala hjälpmedel, så kallad assisterande teknik, primärt text-till-tal- och tal-till-text-funktioner, för elever med grava läs- och skrivsvårigheter.

Inkluderande förhållningssätt

Thomas Nordströms avhandling visar på möjligheten att stärka alla elevers läsutveckling genom systematiska bedömningar eller kartläggningar av läsfärdigheter, och på betydelsen av att använda ny digital teknik för att främja alla elevers rätt till lärande utifrån ett inkluderande förhållningssätt.

– Ett annat viktigt resultat är att vi nu på allvar har fått verktyg för att bättre kunna individanpassa undervisning, baserat på bedömningsdata och rekommendationer, säger Thomas Nordström. Även träning med assisterande teknik är ett exempel på individanpassad undervisning. Det återstår dock en del, framförallt implementeringsarbete, för att dessa arbetsmetoder ska kunna användas optimalt.

 

 

Senaste nytt

Irland granskar Insta

19 oktober 2020

Instagram granskas av den irländska motsvarigheten till Datainspektionen. Bakgrunden är att plattformen kan ha misslyckats med att skydda data som rör personer under 18 år.

Data mot halka

19 oktober 2020

Trafikverket använder anonymiserad fordonsdata från vanliga bilar som är ute och åker. På så vis samlar man in hela 200 miljoner mätpunkter istället för 300 stycken, vilket var siffran myndigheten fick in tidigare.

It stoppar bränder

16 oktober 2020

Nu ska smart teknik hjälpa till att upptäcka skogsbränder. MSB hoppas att kombinationen av satelliter, drönare och kameror ska hjälpa till att bekämpa bränder. 

AI mot stroke

15 oktober 2020

Forskare vid Sahlgrenska Universitetssjukhuset och Chalmers Tekniska Högskola ska undersöka om AI kan hjälpa till att hitta tidiga tecken på stroke. 

H&M återvinner live

14 oktober 2020

Nu kan du se live hur dina gamla kläder omarbetas till nya plagg. Det är textilmaskinen Looop som återvinner i en av H&M:s butiker i Stockholm.

Gisslanåret 2020

14 oktober 2020

Ransomware och vd-bedrägerier är hitintills i år de vanligaste cyberattackerna. Det är framförallt hälso- och sjukvård samt it- och telekom som är de mest utsatta branscherna.