Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Därför behövs mobilen i skolan

Hör mobilen hemma i klassrummet eller i en låda i lärarens skåp? Därom tvista de allra flesta just nu. För beteendevetaren och pappan Per Axbom finns det ett framtidsvänligt alternativ långt från förbud och pekpinnar. 

Text anne hammarskjöld Foto adobestock, per axbom 14 mars 2018 it i skolan

kille-med-sin-smartphone-i-klassrummet.jpg

– Det är svårt att diskutera mobilens vara eller icke vara i skolan för frågan är så emotionellt laddad för många. Vi vet att telefonerna egentligen bara är apparater, men vi lever så nära dem att vi tillskriver dem en personlighet. Men för att komma vidare i diskussionen måste vi backa från den emotionella responsen, säger Per Axbom, beteendevetare, webbstrateg och ux-designer med lång erfarenhet av digitala utvecklingsprojekt.

Per Axboms intresse för diskussionen om mobilanvändning i skolan har två sidor; dels det yrkesmässiga intresset för digital användbarhet och kognition och dels som pappa till två pojkar som då och då messar sina föräldrar under lektionstid. För vad säger det om lärarnas koll på vad som händer i klassrummet att eleverna delar sin uppmärksamhet mellan undervisningen, klasskompisarna och livet utanför skolan?

axbom-01_2.jpg

Per Axbom är beteendevetare, webbstrateg, ux-designer och pappa.

Dubbla budskap

”Vi tillåter inte mobiler på lektionerna” läser jag på skolans digitala lärplattform, samma plattform som de äldre barnen sedan ska lära sig att använda via mobilen. Nähä, tänker jag, onekligen så efterlevs inte det när barnen messar från lektioner. Och ibland, som på franskan, funkar det ju ypperligt för inlärningen. Att skriva ”inte tillåta” är verkligen att fly ansvaret för den viktiga frågan – vad vi lär barnen om hur mobilerna passar in i deras liv? För att inte tala om vad vi lär oss om mobilerna från barnen, reflekterar Per Axbom på sin blogg.

Ska vi då förbjuda barn och unga att använda ett verktyg som bara blir allt viktigare?

Per Axbom

Kanske kärnan i frågan om mobilens roll i skolan är just vilket budskap som vuxenvärlden sänder barn och unga.

– Mobilen är självklar på alla arbetsplatser och de som går i skolan nu ska utbildas för en verklighet som blir än mer uppkopplad och mobilberoende. Ska vi då förbjuda barn och unga att använda ett verktyg som bara blir allt viktigare?

Bra för hjärnan

Per Axbom är inte heller överdrivet orolig för att mobilanvändning i klassrummet överlag gör det svårare att koncentrera sig på undervisningen.

– Forskningen visar att det kan vara bra att stimulera flera delar av hjärnan samtidigt. Jag var själv en klottrare när jag gick i skolan, vilket visat sig kunna gynna problemlösningsförmågan. Men självklart är vår förmåga att koncentrera oss på flera saker samtidigt något mycket individuellt, och det kan absolut påverka koncentrationen, liksom monotona lektioner och långa väntetider på att få hjälp

Som ett resultat av egna erfarenheter och ett stort intresse för aktuell forskning lutar Per Axbom mot att ett förbud mot mobiler i skolan dels gör barnen sämre förberedda för framtiden, dels sänder dubbla budskap från vuxenvärlden som lever livet med näsan mot en skärm men ändå underkänner ungdomarnas förmåga att använda mobiler på ett klokt sätt. Per Axbom vill framhålla ett alternativ till förbud och restriktioner.

– Det är att vuxenvärlden föregår med gott exempel. Att lärarna avgör när mobilen är ett relevant och användbart pedagogiskt verktyg och tar vara på möjligheterna den erbjuder, till exempel för att visa film om hur man löser en viss matteuppgift eller som hjälp för eleverna att plugga glosor. Däremellan plockar man undan mobilen. Jag kan också tycka att det är märkligt att vissa skolor har förbud mot mobiler på lektionerna, men inte på luncherna. Jag kan tycka att det borde vara tvärtom.

Sund relation

Självklart ska inte lärarna ta hela ansvaret för att barn och unga utvecklar en sund relation till tekniken som blivit allt viktigare i vardagen. Det förhållningssättet utvecklas lika mycket hemma och med föräldrarna som förebilder.

– Hemma försöker vi till exempel undvika att ha telefonen nära på natten. Att det inte sker någon laddning i sovrummet och ingen telefon som väckarklocka för att på så sätt komma ifrån att kolla telefonen det sista och första man gör på dagen. Vi försöker också låta bli att ha telefonen med vid matbordet, men ibland är alla trötta och då är det ok att försjunka lite i sig själv.

Per Axbom menar att det bästa vi kan göra för att barn och unga ska utveckla en sundare relation till mobilen är att prata med varandra.

– Barn och unga är själva väl medvetna om för- och nackdelar med mobilen i skolan. Då ska vi inte införa generella förbud som signalerar att något är fel eller läskigt, utan prata med dem som generationen som kommer att bygga bättre lösningar och framtidens digitala tjänster.

Rekommenderad läsning

Ta tekniken in i klassrummet

16 maj 2016 it i skolan

Mumbai1.jpg Mumbai1.jpg Mumbai1.jpg

Dagens svenska klassrum är visserligen ofta tekniktunga, men det är inte synonymt med en tekniktung undervisning. Superpedagogen Srini Swamimathan från Indien tipsar om hur du bäst använder tekniken i ditt klassrum.

Spelad undervisning ger nya intryck

16 maj 2016 it i skolan

_MG_8395.jpg _MG_8395.jpg _MG_8395.jpg

Kan spel vara framtidens verktyg för lärande? Det tror i alla fall lärare och elever på Knut Hahn-gymnasiet där Minecraft används för att lära ut ämnen som matematik, teknik och programmering.

Ny metod fångar upp dyslexi på tidigt stadium

16 maj 2016 it i skolan

3618887-siblings-on-the-floor-using-tablet.jpg 3618887-siblings-on-the-floor-using-tablet.jpg 3618887-siblings-on-the-floor-using-tablet.jpg

Att hitta barn med läs- och skrivsvårigheter och dyslexi har länge varit en lång process som krävt mycket tid och en subjektiv bedömning av en pedagog. Nu finns en ny metod utvecklad av företaget Optoplexia som med stor noggrannhet kan hitta barn i riskzonen, och det på någon minut. I grunden handlar det om att registrera ögonrörelser när barnet läser två exempeltexter.

Katarina Björk - Rodengymnasiets digitala rektor

20 maj 2016 it i skolan

katarina björk.JPG (1) katarina björk.JPG (1) katarina björk.JPG (1)

Katarina Björk har varit rektor på Rodengymnasiet i tre och ett halvt år. Under de åren har gymnasiet flugit upp som en skola i digital framkant, bland annat har de fått motta två utmärkelser från Microsoft. 
– Jag är jättestolt. Det beror på att vi skapat en kultur där vi hela tiden vill framåt, säger hon.

Skapa Apple-ID men utan kontokort

20 maj 2016 it i skolan

Skapa-Apple-ID.jpg Skapa-Apple-ID.jpg Skapa-Apple-ID.jpg

Har du problem med att skaffa ett Apple-ID utan att behöva använda ett kontokort? Eller du kanske känner någon som nämnt problematiken? Lugn, det finns tips och trix hur du kan gå tillväga.  

Skolan som delar läxor via molnet

23 maj 2016 it i skolan

ekillaskolan-1.jpg ekillaskolan-1.jpg ekillaskolan-1.jpg

I Sigtuna kommun satsar Ekillaskolan på digitala verktyg för att hjälpa eleverna att nå kunskapsmålen. Rektor Sara Viljosson använder själv molnlösningar för att dela planering, närvarouppgifter och vissa läxor med föräldrarna.

Så jobbar Hylte för skolans bästa

2 jun 2016 digit

Joke och hylte.PNG Joke och hylte.PNG Joke och hylte.PNG

Joke Palmqvist, ansvarig för skola på Microsoft, och Malin Thydén Kärrman, it-samordnare på Hylte kommun, diskuterar svårigheterna att få skolor och it-verksamheter att komma överens och få med alla på digitaliseringståget.  

När målet är 2025

10 jun 2016 ledarskap

VarbergsCIO.JPG VarbergsCIO.JPG VarbergsCIO.JPG

Hur arbetar man med det operativa när målen är fastställda till 2025? Varberg kommuns CIO Anders Boustedt delar med sig och ger råd.